فصل سرد سال زمان قدرت نمایی بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی و آنفولانزا است. بیماری‌هایی که ممکن است عوارض‌شان تا مدت‌ها با ما بماند و اسباب ناراحتی شود. یکی از این مشکلات گلودرد است که حس ناراحت کننده‌ای است، هرچند این مشکل تنها مختص به بیماری‌های ویروسی و عفونی نبوده و ممکن است حتی یک حساسیت ساده هم شما را به آن مبتلا کند. درادامه این مطلب با ما در ۷۲۴پرس همراه باشید تا فرق بین گلودرد ناشی از عفونت و آلرژی را مرور و راه‌های رفع این مشکل را بررسی کنیم.

گلودرد یکی از انواع مشکلات سلامتی است که می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. البته راه‌های مختلفی برای درمان این بیماری وجود دارد اما گلوی دردناک شما بدون توجه به شیوه‌ای که برای درمان آن به کار می‌گیرید ممکن است تا روزها یا هفته‌ها اسباب ناراحتی شما شود. اما چگونه؟

گلودرد- 724press.com

شاید گلودردهای ناشی از بیماری‌هایی مثل عفونت یا آنفولانزا با درمان آنتی بیوتیکی بهبود پیدا کند اما گلودردهای آلرژیک که ناشی از واکنش بدن شما به ذرات معلق در هوا مانند گردوغبار یا گرده‌های گل است به این راحتی دست از سر شما برنمی‌دارند. دراین حالت روند درمان کمی پیچیده‌تر می‌شود و برای رسیدن به بهترین نتیجه لازم است ابتدا به صورت دقیق علت گلودرد و نوع آلرژی مشخص شود تا شما موفق شوید یک بار برای همیشه خود را از این مشکل برهانید.

مطلب مرتبط: روش های درمان سرفه و گلودرد آنفولانزا و سرماخوردگی

مواد آلرژی زا و تأثیراتی که روی بدن شما دارند

علت بروز آلرژی- 724press.com

ترشحات پشت حلق (Postnasal drip) یکی از عمده‌ترین علل گلودرد ناشی از آلرژی است. درواقع وقتی شما به طرق مختلف در معرض آلرژن‌ها یا همان مواد آلرژی‌زا قرار می‌گیرد دچار گرفتگی بینی می‌شوید، دراین حالت ترشحات و موکوس بینی و سینوس‌ها راه خود را به گلو باز می‌کنند. این مسئله باعث ایجاد حس خارش در گلو و ناراحتی فرد می‌شود. البته ترشحات پشت حلق به جز خارش گلو مشکلات دیگری را هم برای شما به وجود می‌آورند، از جمله باعث تحریک گلو، سرفه کردن، مشکل در بلع، تحریک گلو و ایجاد مشکلاتی در زمان صحبت کردن فرد می‌شوند.

اما یکی از عمده موادی که باعث آلرژی می‌شود، آلرژی‌های فصلی به ویژه آلرژی به گرده گل‌ها است. اگر در طول سال علائم آلرژی را تجربه می‌کنید حتما متوجه شدید که در بعضی از فصول بیش از بقیه با این مشکل دست به گریبان هستید و علائم بیماری شما شدت بیشتری پیدا می‌کنند. فصل بهار یکی از این زمان‌ها است، زمانی که با فرارسیدن بهار و زنده شدن طبیعت گل‌ها و گیاهان شروع به گرده افشانی می‌کنند و این مسئله باعث تشدید علائم حساسیت در افراد مبتلا به آلرژی می‌شود.

مطلب مرتبط: انواع آلرژی، علائم و روش‌های پیشگیری از حساسیت

اما به جز گرده گل مواد دیگری هم باعث ایجاد حساسیت و تحریک مجاری تنفسی افراد می‌شود که از جمله انواع رایج آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گردو غبار
  • کپک و سفیدک
  • مو یا پر حیوانات خانگی به خصوص موی گربه یا سگ
  • دود سیگار

علائم آلرژی چیست؟

علائم آلرژی- 724press.com

به صورت کلی علائم آلرژی شامل موارد زیر است:

  • گرفتگی بینی
  • عطسه
  • خارش چشم و بینی
  • آبریزش بینی
  • سرفه
  • خشکی و خارش گلو

اگرچه گلودرد ممکن است از عوارض ابتلا به آلرژی باشد اما در نظر داشته باشید که اگر گلودرد شما همراه با تب و بدن درد است، احتمالا مشکل شما ناشی از درگیر شدن با یک عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا است. با احتمال زیاد تاکنون به شکلی با گلودرد عفونی سروکار داشته‌اید و قطعا متوجه تفاوت بین گلودرد ناشی از عفونت و نوع حاصل از آلرژی هستید، اما یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تشخیص این دو وجود حس خراشیدگی در گلو است.

اگرچه همانگونه که اشاره کردیم گرفتگی بینی و روانه شدن ترشحات سینوس و بینی به گلو باعث ایجاد چنین احساسی می‌شود، اما گاهی مشکل ناشی از ورود مستقیم ذرات تحریک‌کننده به سیستم تنفسی هستند که می‌توانند باعث ایجاد احساس خارش و خراش در گلو شوند.

درمان آلرژی می‌تواند به سادگی مشکلات گلو را در فرد مبتلا کاهش داده یا به صورت کامل متوقف کنند

قطره بینی برای درمان آلرژی- 724press.com

پیشگیری یا درمان آلرژی می‌تواند نقشی تعیین کننده در کاهش مشکلات گلو و دیگر علائم مرتبط داشته باشد و برای این کار اولین قدم این است که در صورت داشتن پیش زمینه تاحدامکان از قرار گرفتن در معرض مواد حساسیت‌زا اجتناب کنید.

اگر در مورد عامل اصلی آلرژی خود اطلاع ندارید بهترین راه این است که در صورت امکان از تحریک کننده‌های شناخته شده و اصلی همچون دود سیگار یا مو و پر حیوانات فاصله بگیرید. در طول فصل بهار یا پنجره‌های خانه را ببندید یا از ماسک استفاده کنید. هرچند این روزها به دلیل پاندمی کرونا مردم ناخودآگاه حین بیرون رفتن از منزل از انواع ماسک‌های طبی یا جراحی بهره می‌برند که می‌تواند آنها را از عوامل آلرژی‌زا هم مصون نگه دارد.

بااین‌وجود کمتر کسی می‌تواند ادعا کند که قادر است به طور کلی مواد حساسیت‌زا را از زندگی خود حذف کرده و از قرار گرفتن در معرض آنها جلوگیری کند و به همین خاطر است که روش‌های تشخیصی و درمان اصولی آلرژی همواره باید جزو نخستین راه‌کارهایی باشد که برای مقابله با آلرژی از آنها کمک می‌گیرید.

روش‌های درمانی

تشخیص آلرژی- 724press.com

انواع آنتی هیستامین‌هایی همچون لوراتادین (loratadine) و ستیریزین (Cetirizine) که خرید آنها بدون ارائه نسخه پزشک قابل انجام است، ممکن است به سادگی باعث تسکین علائم آلرژی به ویژه در بدترین اوقات سال از نظر وجود عوامل حساسیت‌زا شوند.

مطلب مرتبط: انواع داروهای ضد آلرژی و حساسیت را بشناسید

این داروها با جلوگیری از واکشن نشان دادن بدن به مواد آلرژن به تسکین شما کمک می‌کنند. درنتیجه وقتی عوامل آلرژی‌زا به بدن شما حمله می‌کنند، بدن از نشان دادن واکنش‌هایی که باعث بدتر شدن حال شما می‌شود دوری می‌کند. در واقع در گام نخست اولین علائم آلرژی در بدن شما پاسخ هیستامینی است که باعث بروز واکنش‌های آلرژیک در بدن شما می‌شود و آنتی هیستامین‌ها با مختل کردن این روند به بهبود علائم شما کمک می‌کنند.

بااین‌حال اگر حساسیت شما شدیدتر از چیزی است که با مصرف آنتی هیستامین‌ها بهبود پیدا کنید بهتر است هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید و با مصرف داروهای قوی‌تر از بروز مشکل جلوگیری کنید. پزشک ممکن است برای شما داروهای ضد احتقان همچون اسپری بینی تجویز کند که جلوی گرفتگی بینی و درادامه ترشحات پشت حلقی را گرفته و از خارش و احساس خراشیدگی در گلو جلوگیری می‌کنند.

روش‌های تشخیصی آلرژی

شات آلرژی- 724press.com

برای تشخیص علت واقع آلرژی متخصصان این حوزه اغلب از روش‌هایی همچون انجام آزمایش خراش پوست یا آزمایش خون استفاده می‌کنند که می‌تواند علت واقعی حساسیت را نشان دهد.

با استفاده از این روش‌ها شما با شناختن آلرژن‌هایی که باعث ایجاد حساسیت در بدن شما می‌شوند می‌توانید به سادگی با اجتناب کردن از تماس آنها به بهبود وضعیت خود کمک کنید. از طرف دیگر این آزمایش‌ها به شما نشان می‌دهند که آیا شما کاندیدایی مناسب برای امتحان کردن روش ایمنی درمانی از جمله شات آلرژی (Allergy shots) هستید یا خیر؟ اما آیا با این روش درمانی آشنایی دارید؟

شات آلرژی که از آن با عنوان واکسن آلرژی هم یاد می‌شود یک برنامه شامل تزریق دوزهای کمی از مواد آلرژی‌زا است که به تدریج باعث کاهش واکنش بدن شما در برابر آنها می‌شود. البته پرواضح است که این روش درمانی نیاز به زمان زیادی برای اثربخش بودن دارد اما درنهایت می‌تواند به فرد مبتلا کمک کند که از زندگی بدون درگیر شدن با علائم آلرژی لذت ببرد.

طبق اطلاعات ارائه شده از سوی آکادمی پزشکان خانواده آمریکا، بیشتر افراد در طول این درمان باید دست کم به مدت ۶ ماه هفته‌ای یک الی دو شات دریافت کنند. از طرف دیگر به صورت معمول برای رسیدن به بهترین نتیجه ممکن است این درمان بین سه الی ۵ سال طول بکشد.

روش‌های درمانی خانگی برای کاهش علائم ابتلا به آلرژی از جمله خارش گلو

درمانهای طبیعی خارش گلو- 724press.com

درمان‌های خانگی و طبیعی می‌توانند روش‌هایی محبوب برای تسکین علائم گلودرد ناشی از آلرژی باشند. شاید آنها نتوانند مشکل ترشحات پشت حلق و خارش و درد ناشی از آن را حل کنند اما دست کم به صورت موقت باعث تسکین فرد می‌شوند. از جمله این روش‌ها استفاده از مواد زیر است:

آب

به صورت کلی همیشه به نوشیدن آب به عنوان راه حلی عالی برای درمان هرگونه مشکل مرتبط با گرفتگی و احتقان اشاره می‌شود. فراموش نکنید که خشکی مجاری تنفسی و گوارشی می‌تواند باعث تشدید علائم شود. به همین خاطر نوشیدن مایعات فراوان نه تنها به مرطوب نگه داشتن گلو کمک می‌کند، بلکه با رقیق‌تر کردن مخاط و ترشحات باعث روان شدن آنها می‌شود.

مطلب مرتبط: طرز تهیه شربت خانگی مفید برای درمان سرفه

نوشیدن مایعات گرم

انواع مایعات گرم مثل چای یا دمنوش‌های ساده که خود عامل تشدید آلررژی نباشند و همچنین خوردن سوپ رقیق می‌تواند باعث تسکین خارش و درد گلو شود. همچنین غرغره کردن آب نمک گرم هم می‌تواند برای فرد مبتلا مثمرثمر باشد.

فراموش نکنید بهتر است هنگام بروز واکنش‌های آلرژیک از نوشیدن مایعات حاوی کافئین اجتناب کنید چون خود کافئین می‌تواند عاملی تحریک‌کننده بوده و اوضاع را بدتر کند.

قوری نتی

اگر با ورزش یوگا آشنایی داشته باشید احتمالا اسم قوری نتی به گوش‌تان خورده است. وسیله‌ای ساده شبیه یک گلاب پاش که می‌توان به وسیله‌ی آن محلول آب و نمک رقیق که دمای آن به اندازه گرمای بدن است را داخل حفره بینی ریخت. در این حالت شما از طریق یک سوراخ بینی آب نمک را وارد مجرای بینی می‌کنید تا پس از شستشو دادن بینی و مجاری سینوس‌ها از سوراخ بینی مجاور خارج شود.

مطلب مرتبط: ۱۰ اقدام مؤثر که شما را از وقوع واکنش‌های آلرژیک حفظ می‌کند

این کار اگر به صورت دقیق و اصولی انجام شود می‌تواند باعث تسکین و رفع گرفتگی بینی شود.

قوری نتی- 724press.com

سخن پایانی:

همانگونه که گفتیم برخلاف گلودردهای ناشی از عوامل عفونی، گلودرد و خارش ناشی از آلرژی می‌تواند به سادگی با پرهیز از تماس با عوامل آلرژن درمان شود، هرچند هنوز حرف زدن ساده‌تر از عمل کردن است.

بنابراین اگر علائم آلرژی زندگی شما را تحت‌الشعاع خود قرار داده و آسایش را از شما گرفته، بهتر است در اسرع وقت به یک متخصص آلرژی مراجعه کنید تا با تشخیص عامل اصلی مشکل و تجویز داروهای مناسب به این رنج خاتمه دهید. فراموش نکنید که در صورت اهمال‌کردن و عدم کنترل مشکل، ممکن است علائم آلرژی رو به وخامت گذاشته و حتی سینوس‌های شما را هم درگیر کند.

امیدوارم از مرور این مطلب و همراهی با ما لذت برده باشید. فراموش نکنید نظرات و پیشنهادات خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام درمیان بگذارید.