روش‌های مختلفی برای طبخ مرغ وجود دارد و خوشبختانه هرکدام از آنها می‌تواند طعمی تازه و دلچسب را به برنامه غذایی روزانه شما اضافه کند. از طرف دیگر گوشت مرغ خواص بسیاری داشته و حاوی مواد مغذی است که می‌توانند تأثیرات مثبتی روی سلامت عمومی شما داشته باشند. به همین خاطر و از آنجایی که گوشت مرغ امروزه بخش بیشتری از سفره ایرانی‌ها را با خود اختصاص داده است، به سراغ طرز تهیه نوعی خوراک مرغ موسوم به کاسترول رفتیم. در مرور این طرز تهیه با ۷۲۴پرس همراه باشید.

برای طبخ و آماده کردن کاسترول، دست شما بسیار باز است. صرفنظر از کاسترول مرغ تقریبا شما می‌توانید از انواع گوشت و سبزیجات دلخواه خود در تهیه این خوراک خوشمزه بهره ببرید. اگرچه سبزیجات استفاده شده در این دستور طبخ چندان متنوع نیستند، اما فراموش نکنید که می‌توانید سبزیجاتی همچون هویج، تره فرنگی و حتی اسفناج یا ذرت را هم به مواد کاسترول اضافه کنید.

کاسترول قالبی- 724press.com

اما برای تهیه این کاسترول لذیذ خانگی به چه موادی احتیاج داریم؟

مواد لازم

  • ۱ قاشق غذاخوری روغن نباتی- می‌توانید به جای روغن نباتی از روغن زیتون هم استفاده کنید
  • ۱ عدد پیاز سفید، پوست گرفته و خرد شده
  • ۱ عدد فلفل دلمه‌ای قرمز، خرد شده- می‌توانید از فلفل دلمه‌ای زرد هم برحسب سلیقه خود استفاده کنید
  • ۱ عدد فلفل دلمه‌ای سبز، خرد شده
  • ۱ قوطی سوپ قارچ. اگر در دسترس‌تان نیست نگران نباشید. می‌توانید با این روش سوپ یا سس قارچ خانگی و غلیظ درست کنید
  • یک پیمانه سوپ مرغ (بهتر است از سوپ مرغ خامه‌ای استفاده کنید، همچنین انواع سوپ‌های آماده هم می‌توانند گزینه مناسبی باشند
  • در حدود سیصد گرم پوره گوجه بدون پوست
  • ۱ فنجان آب مرغ
  • ۲ قاشق غذاخوری خامه ترش
  • ۲ قاشق چایخوری زیره آسیاب شده
  • ۱ قاشق چایخوری پودر چیلی
  • نصف قاشق چای خوری پونه کوهی خشک
  • ۱/۴ قاشق چای خوری پودر پاپریکا
  • 1 عدد مرغ پخته شده، خرد شده یا تکه تکه شده
  • ۲۰۰ گرم پنیر چدار رنده شده
  • ۱۰ عدد نان ترتیلا یا نان ذرت (هر نان را به چهار قسمت برش بزنید)

طرز تهیه

کاسترول مرغ- 724press.com

برای شروع این آموزش از ۷۲۴پرس، فر را روشن کرده و دمای آن را روی ۳۵۰ درجه فارنهایت معادل ۱۷۵ درجه سانتیگراد تنظیم می‌کنیم. روغن را در یک ماهیتابه‌ی بزرگ ریخته و آن را روی شعله متوسط رو به بالا قرار می‌دهیم. پیاز، فلفل دلمه‌ای قرمز و سبز را داخل روغن داغ ریخته و آن را به مدت دو دقیقه تفت داده و به خوبی سرخ می‌کنیم.

در مرحله‌ی بعد مواد سرخ شده را داخل یک کاسه‌ی بزرگ ریخته و خامه، سوپ مرغ، سوپ قارچ، پوره یا گوجه فرنگی‌های خرد یا له شده، آب مرغ، خامه ترش، پودر زیره، پاپریکا، پونه کوهی و چیلی را به آن اضافه کرده و به خوبی مخلوط می‌کنیم تا فرمی سس مانند به خود بگیرد. همچنین درصورت تمایل می‌توانید مواد را داخل کاسه مخلوط کن ریخته و برای چند دقیقه به خوبی بهم بزنید تا شبیه سس شود.

حالا چند قاشق از این سس را کف ظرف مناسب فر ریخته و به خوبی پخش می‌کنیم. نیمی از مرغ پخته و خرد شده را روی سس ریخته و پخش می‌کنیم؛ سپس نیمی از سس را روی مرغ‌ها ریخته و روی آن را با یک سوم از پنیر چدار رنده شده بپوشانید. 

کاسترول سبزیجات- 724press.com

حالا یک لایه نان تورتیلا روی پنیر بگذارید، نیم دیگر مرغ را روی ترتیلاها ریخته و باقی مانده‌ی سس (نصف فنجان از سس را برای لایه آخر کنار می‌گذاریم) را روی مرغ می‌ریزیم. دوباره روی آن یک سوم دیگر از پنیر چدار را پاشیده و دوباره یک لایه تورتیلای باقی مانده روی آن می‌چینیم. کار را با ریختن نصف فنجان سسی که کنار گذاشتیم به اتمام رسانده و درنهایت آخرین بخش از پنیر رنده شده باقی مانده را روی آن می‌پاشیم. 

مطلب مرتبط: طرز تهیه لازانیا، خوراکی که کودک درون شما را شاد می‌کند

ظرف را داخل فر گذاشته و آن را به مدت چهل دقیقه بپزید تا روی ظرف حالت حباب حباب به خود بگیرد. سپس دما را کمی بیشتر کنید تا روی کاسرول ترد و طلایی شود. نیاز به زمان زیادی برای این کار نیست، دو الی سه دقیقه کافی است؛ فقط مراقب باشید کاسترول نسوزد. درنهایت کار تمام است. از آنجایی که در این غذا از پنیر استفاده کردید، بهتر است کاسترول را به صورت داغ سرو کنید. می‌توانید هنگام سرو کمی دیگر پنیر روی سطح کاسترول پاشیده و آن را با مقداری سبزیجات خرد شده تزئین کنید. نوش جان

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم شما می‌توانید برحسب سلیقه و ذائقه خود و عزیزان‌تان مواد دیگری را به کاسترول اضافه کنید. به عنوان مثال اضافه کردن پاستا و ماکارونی به این خوراک به ویژه می‌تواند اشتهای کودکان را تحریک کند.

کاسترول مرغ با ماکارانی- 724press.com

ارزش غذایی:

این کاسرول لذیذ حاوی ۴۷۹ کالری، ۳۲ گرم پروتئین، ۲۴.۹ گرم کربوهیدرات، ۲۸ گرم چربی، ۹۹.۵ میلی‌گرم کلسترول و ۸۹۰.۳ میلی‌گرم سدیم است. 

به پایان این مطلب رسیدم. امیدوارم این کاسرول لذیذ و خوش رنگ و لعاب را تهیه کرده و آن را در کنار خانواده و عزیزان خود میل کنید. ما در ۷۲۴پرس همچنان مشتاق شنیدن نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازنده شما عزیزان هستیم.