اگر دوست دارید بدن خودتان را در مقابل انواع بیماری‌ها بیمه کنید، مصرف پیاز را فراموش نکنید. اگرچه آشپزی ایرانی به شکلی است که پیاز جزئی جدایی ناپذیر از هر دستور تهیه و خوراکی خوشمزه ایرانی است، اما گاهی بدنیست تنوعی ایجاد کرده و پیاز را به شکلی کاملا متفاوت به کار بگیرید و یک وعده غذایی لذیذ آماده کنید. نظرتان در مورد یک کاسه سوپ پیاز به سبک فرانسوی چیست؟ یک میان وعده یا حتی ناهار سبک و خوشمزه که هم مناسب فصل سرما است و هم طعم دلپذیرش قطعا شما را راضی می‌کند.

دستورالعمل سوپ پیاز یک طرز تهیه به سبک کلاسیک فرانسوی است؛ سوپی لذیذ که همراه با نان ترد و برشته و مقداری پنیر سرو می‌شود. در این دستور تهیه از آب گوشت گاو غلیظ استفاده می‌شود که باعث غنای طعم سوپ شده و رنگ دلپذیرتری به آن می‌بخشد. اگر مزه آب گوشت را دوست ندارید می‌توانید از آب سبزیجات یا آب مرغ استفاده کنید؛ این دیگر به سلیقه شما بستگی دارد. فقط فراموش نکنید که بهتر است عصاره آب گوشت شما نمک زیادی نداشته باشید. فراموش نکنید همیشه می‌توان قبل از سرو نهایی سوپ را مزه کرده و در صورت نیاز نمک یا فلفل بیشتری به آن اضافه کرد.

سوپ پیاز با پنیر گرویر آب شده- 724press.com

از طرف دیگر تهیه سوپ پیاز کاری زمان بر است، پس اگر قصد تهیه این سوپ را دارید از عجله کردن پرهیز کنید. این سوپ یک وعده غذایی عالی به ویژه برای سرو به عنوان ناهار است؛ هرچند در وعده‌ی شام هم می‌توان آن را با یک ظرف سالاد سبز یا سالاد سزار میل کرد.

اما برای تهیه این سوپ لذیذ به چه موادی احتیاج داریم؟ در ادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید.

مواد لازم

  • ۳ قاشق غذاخوری کره
  • ۴ پیمانه پیاز معادل ۴ الی ۵ عدد پیاز متوسط، اسلایس شده
  • ۴ پیمانه آب گوشت یا آب مرغ، بسته به ذائقه خودتان 
  • چند برش نان فرانسوی برای سرو در کنار سوپ
  • ۴ قاشق غذاخوری پنیر گوریر رنده شده و کمی هم برای تزئین هنگام سرو (پنیر دلخواه خودتان را انتخاب کنید)

طرز تهیه

سرو سوپ پیاز با برشهای نان فرانسوی برشته- 724press.com

برای شروع یک ماهیتابه مناسب را انتخاب و آن را روی شعله کم متمایل به متوسط قرار دهید. ابتدا کره را داخل ماهیتابه بریزید و صبر کنید تا آب شود، حالا نوبت اضافه کردن پیازهای خرد شده است. پیازها را به خوبی با کره مخلوط کنید و اجازه دهید آرام سرخ شوند. معمولا این مرحله بین نیم ساعت الی ۴۵ دقیقه طول می‌کشد. کافی است صبر کنید تا رنگ پیاز قهوه‌ای مایل به طلایی شده و بافت سفت آن نرم شود.

در طول مرحله پیازها را هم بزنید تا نسوزند. اگر پیازها پیش از نرم شدن تغییر رنگ دادند شعله را کمتر کنید تا بدون آنکه بسوزند، به خوبی سرخ شوند. فراموش نکنید برای تهیه این سوپ به پیاز کاراملی شده نیاز داریم، پس برای سرخ کردن پیاز زیاد عجله نکنید و اجازه دهید مرحله سرخ شدن پیاز به آرامی انجام شود تا طعم شیرین آن حفظ شود.

مطلب مرتبط: طرز تهیه سوپ سفید زمستانی

عصاره آب گوشت یا مرغ را در یک قابلمه مناسب ریخته و پیازهای سرخ شده را داخل آن بریزید و روی شعله متوسط بگذارید تا به قل قل کردن بیفتد. حالا دما را کم کرده و در ظرف را بگذارید و ۲۵ الی نیم ساعت به آن زمان بدهید تا بپزد.

حالا نوبت آماده کردن نان است. نان فرانسوی را به ابعاد دلخواه و مناسب برش زده و کنار بگذارید. داخل یک سینی فر فویلی را پهن کرده و نان‌ها را روی آن بچینید و داخل فر بگذارید و صبر کنید تا نان برشته و سطح آن قهوه‌ای طلایی شود.  حالا مقداری پنیر گرویر یا هر پنیر دلخواه دیگر را روی نان‌ها ریخته و آنها را مجددا داخل فر بگذارید تا پنیرها آب شوند.

درنهایت زمانی که سوپ به خوبی پخت آن را داخل کاسه یا ظرف مخصوص سرو ریخته و یک تکه نان برشته را روی سطح آن قرار دهید و کمی بیشتر پنیر روی آن بپاشید. درنهایت می‌توانید کار را با ریختن مقداری پیازچه خرد تمام کنید. نوش جان

نان برشته و پنیر آب شده در کنار سوپ پیاز- 724press.com

نکات مهم:

  • فراموش نکنید هرچه پیاز حالت کاراملی بهتری پیدا کند، طعم آن شیرین‌تر شده و رنگ بهتری به سوپ می‌دهد؛ پس در مرحله سرخ کردن پیاز عجله به خرج ندهید. شعله را روی ملایم نگه داشته و محتویات ماهیتابه را مرتب به هم بزنید تا حالت سوخته به خود نگیرد. تنها کافی است رنگش قهوه‌ای شده و بافت نرمی پیدا کند. درخاطر داشته باشید پیاز نباید حالت برشته یا سوخته داشته باشد.
  • سوپ پیاز فرانسوی را می‌توان برای مدتی در فریز نگهداری کرد، البته بدون نان برشته و پنیر. معمولا می‌شود این سوپ را تا سه ماه داخل ظرف دربسته مناسب نگهداری و در زمان مناسب گرم و سرو کرد.
  • اگر دوست دارید بیشتر از طعم این سوپ مغذی و لذیذ لذت ببرید، پیشنهاد می‌کنیم این سوپ را یکی دو روز قبل آماده کرده و کنار بگذارید تا مزه آن به اصطلاح جا بیفتد. فقط کافی است زمان سرو نان برشته و پنیر را آماده و همراه سوپ سرو کنید.
  • اگر پنیر گرویر در دسترس‌تان نیست نگران نباشید، شما می‌توانید از انواع پنیرهای سوئیسی یا موزارلا استفاده کنید؛ البته در نظر داشته باشید که طعم آنها به دلپذیری پنیر گرویر نخواهد بود، اما کارتان را راه می‌ندازد. پنیر چدار گزینه مناسبی نیست، چون به خوبی موتزارلا یا گرویر آب نمیشه و نتیجه دلخواه را به شما نمی‌دهد.

سوپ پیاز با پیازچه خرد شده- 724press.com

  • وقتی نان برشته را آماده کردید قبل از ریختن پنیر می‌توانید مقداری سیر روی آن بمالید. برای این کار می‌توانید از مقداری سیر رنده شده یا عصاره سیر مخلوط با کره ذوب شده استفاده کرده یا فقط یک حبه سیر را از وسط نصف کرده و آن را روی نان بمالید. این کار طعم بهتری به نان برشته‌تان خواهد داد.
  • آویشن در همراهی با پیاز طعم خوبی دارد؛ به همین خاطر می‌توانید دو الی سه ساقه کوچک آویشن تازه را به سوپ یا آبگوشت اضافه کرده و هنگام سرو آن را از داخل سوپ بیرون آورده و کنار بگذارید. اگر قصد استفاده از آویشن خشک را دارید می‌توانید نصف قاشق چایخوری آویشن را به سوپ بیفزایید.

مطلب مرتبط: طرز تهیه سوپ قارچ مجارستانی

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم این سوپ لذیذ و خوش رنگ و لعاب را تهیه کرده و در این شب‌های سرد زمستانی آن را کنار اعضای خانواده و عزیزان‌تان میل کنید. فراموش نکنید نظرات، پیشنهادات و دیدگاه‌های خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید.