وقتی اسم پای به گوش‌مان می‌خورد در ابتدا به شیرینی خوشمزه و خوش آب و رنگی فکر می‌کنیم که با مخلوطی از مربا و مارمالادهای خوش عطر و طعم پر شده و درکنار خامه یا بستنی طعمی دلنشین ارائه می‌کند. اما بدنیست بدانید می‌توان خمیر پای را با مواد گوشتی یا سبزیجات متنوع هم پر کرده و یک وعده لذیذ و فراموش نشدنی را برای خود و عزیزان‌تان فراهم ببینید. در این مجال با ۷۲۴پرس همراه باشید تا ببینیم چگونه می‌توان درکمترین زمان ممکن، یک پای لذیذ و خوشمزه مرغ تهیه کرد.

در این روزهای سرد زمستانی تهیه یک غذای گرم و مغذی تجربه‌ای بسیار لذت بخش است؛ ضمن آنکه تجربه غذاهای متفاوت می‌تواند جالب توجه باشد. پای مرغ یکی از این خوراکی‌ها است که می‌تواند این تجربه را برای شما فراهم کند. اما برای تهیه این خوراک لذیذ به چه موادی احتیاج داریم؟

 پای مرغ در قالب سوفله- 724press.com

مواد لازم تهیه پای

  • ۳ پیمانه آرد کامل به علاوه مقداری بیشتر برای آرد پاشی سطوح
  • ۱ پیمانه کره، به صورت قطعات کوچک برش خورده
  • ۱ قاشق چای‌خوری بیکینگ پودر
  • ۱ قاشق چای‌خوری نمک 
  • نصف پیمانه آب خنک، در صورت نیاز ممکن است به مقدار بیشتری نیاز باشد

مواد لازم برای پر کردن پای

  • ۳ پیمانه سینه مرغ بدون استخوان، پوست کنده و پخته
  • نصف پیمانه کره به اضافه مقداری بیشتر برای چرب کردن ظرف پخت و پز
  • نمک
  • فلفل سیاه تازه آسیاب شده
  • ۲ عدد هویج بزرگ، پوست گرفته و خرد شده
  • یک عدد پیاز متوسط، نگینی خرد شده
  • ۳ حبه سیر، رنده شده
  • ۳/۴ پیمانه آرد کامل
  • ۲ پیمانه آب مرغ بدون نمک
  • یک چهارم پیمانه خامه غلیظ
  • ۱ پیمانه نخود فرنگی یخ زده
  • ۲ قاشق غذاخوری جعفری تازه خرد شده
  • ۲ قاشق چایخوری برگ تازه آویشن خرد شده
  • مقداری نمک دریایی درشت

چطور پای سبزیجات درست کنیم- 724press.com

طرز تهیه

در ابتدا کار را با درست کردن خمیر پای آغاز می‌کنیم. قبل از شروع کار بهتر است آرد و کره را به مدت نیم ساعت داخل فریزر قرار دهید. برای شروع ابتدا آرد، بیکینگ پودر و نمک را در یک کاسه بزرگ و مناسب یا داخل ظرف مخلوط کن ریخته و به خوبی مخلوط می‌کنیم. سپس کره را به آن اضافه کرده و هم می‌زنیم تا آرد فرمی دانه دانه به خود بگیرد؛ به طوری که دانه‌ها بعضی به اندازه نخود باشد و بعضی دیگر برگ‌تر باشند. 

طرز تهیه پای گوشت- 724press.com

حالا همانطور که همزن درحال کار است، آب یخ را به صورت قاشق قاشق به مخلوط اضافه می‌کنیم تا زمانی که خمیر به خوبی شکل بگیرد. توجه داشته باشید خمیر باید مرطوب باشد، اما حالت خیس و چسبنده نداشته باشد. به همین خاطر می‌توانید کمی آن را با انگشت فشار دهید و بافت آن را بسنجید. در صورت نیاز می‌توانید مقدار بیشتری آب یخ اضافه کنید تا به بافت مطلوب برسید.

مطلب مرتبط: طرز تهیه کلوچه یا اسنک هویجی

در ادامه این آموزش از ۷۲۴پرس دات کام،  خمیر را روی یک سطح تمیز که از قبل کمی آرد پاشی شده است قرار دهید. آن را به صورت دو گلوله خمیری درآورید و سپس با کمک وردنه یا کف دست آن را پهن کنید؛ به طوری که ضخامت مناسب رسیده و برای پهن کردن در قالب مدنظرتان ابعاد مناسبی داشته باشد. روی خمیر را با پلاستیک پوشانده و آن را حداقل به مدت نیم ساعت داخل یخچال قرار دهید.

در این زمان نوبت آماده کردن مواد میانی پای فرا رسیده است. اما بهتر است از قبل کار پختن سینه‌های مرغ را تمام کرده باشید؛ برای شروع فر را روشن کرده و دمای آن را روی چهارصد درجه بگذارید. یک قالب مناسب پخت پای را کمی با روغن یا کره چرب کنید. یک کاغذ روغنی مناسب یا کاغذ پوستر به ابعاد مناسب بریده، آن را هم کمی چرب کرده و کنار بگذارید.

در ادامه سینه‌هایی مرغی که از قبل با نمک و فلفل مزه دار شده‌اند را داخل قالب چیده و سپس کاغذ روغنی را روی آنها قرار دهید؛ به طوری که کامل سینه‌های مرغ را بپوشاند. سینی را داخل فر قرار داده و آن را به مدت ۳۰ الی چهل دقیقه بپزید تا سینه مرغ کامل بپزد. سینی را از فر خارج کرده و آن را حداقل برای ده دقیقه کنار بگذارید تا خنک شده و مرغ‌ها آماده خرد شدن شوند.

طرز تهیه شیرینی پای با مرغ- 724press.com

اکنون زمان آماده کردن مخلوط مرغ و سبزیجات است. یک قابلمه با ابعاد بزرگ را روی شعله متوسط گاز قرار داده و مقداری کره داخل آن بریزید. حالا پیاز و هویج را داخل قابلمه ریخته و کمی بهم بزنید و صبر کنید تا سبزیجات کمی نرم شوند. این زمان معمولا ده دقیقه طول می‌کشد. در ادامه سیر را به محتویات قابلمه اضافه کرده و سپس آرد را به آنها اضافه کرده و مجدد بهم بزنید تا کم کم طعم خامی آرد گرفته شده و مخلوط به رنگ طلایی درآمده و کم کم شروع به حباب زدن کند.

در این مرحله نوبت اضافه کردن آب مرغ بدن نمک است. صبر کنید مخلوط به جوشیدن بیفتد و کمی غلیظ شود (در حدود پنج دقیقه). حالا خامه غلیظ، سینه‌ مرغ خرد شده، نخود فرنگی، جعفری و آویشن تازه خرد شده را به آن اضافه کنید و کمی نمک و فلفل بپاشید. مخلوط نهایی را کمی مزه کنید و در صورت نیاز کمی دیگر نمک و فلفل اضافه کنید و درنهایت ظرف را از شعله برداشته و کنار بگذارید.

طرز تهیه پای با مرغ- 724press.com

اما مرحله آخر کار آماده کردن پای است. مجدد خمیر را روی یک سطح آرد پاشی قرار داده و آن را کمی با وردنه مسطح کنید تا به ضخامت دلخواه برسد. در یک ظرف مخصوص یا قالب پای که کم عمق باشد را انتخاب کرده و یکی از خمیرها را داخل آن قرار دهید، به طوری که کف و دیواره‌های ظرف را به خوبی پوشش دهد. سپس داخل آن را با مخلوط مرغ و سبزیجات پر کنید و نیمه دیگر خمیر را روی آن قرار دهید. لبه‌های دو خمیر را با استفاده از انگشت فشار دهید تا به هم بچسبند.

مطلب مرتبط: طرز تهیه خمیر پای

با استفاده از چاقو روی خمیر چند برش ایجاد کنید و درنهایت یک زرده تخم مرغ و مقداری زعفران را مخلوط کرده و با استفاده از قلم‌موی مخصوص روی خمیر بزنید و در صورت تمایل کمی کنجد را به همراه نمک دریایی درشت روی آن بپاشید. درنهایت ظرف را داخل فر با دمای ۳۷۵ درجه سانتیگراد قرار دهید و صبر کنید پای به خوبی پخته و رویه آن طلایی و برشته شود که معمولا این مرحله ۴۵ دقیقه طول می‌کشد. بعد از بیرون آوردن از فر ظرف را روی رک مخصوص قرار داده و حداقل پانزده دقیقه به آن زمان بدهید تا به خوبی خنک شود. سپس آن را برش زده و سرو کنید. نوش جان

پای مرغ- 724press.com

نکته:

  • فراموش نکنید می‌توانید به جز هویج از سبزیجات دیگری همچون سیب زمینی، سیب زمینی شیرین، ذرت، بروکلی، قارچ و کرفس هم در تهیه این خوراک لذیذ و مغذی بهره ببرید.
  • همچنین کافی است به جای مرغ در تهیه این غذا از گوشت قرمز استفاده کنید. اگر گیاه‌خوار هستید می‌توانید این غذا را تنها با سبزیجات مورد علاقه خود تهیه و نوش جان کنید.
  • مراقب باشید مواد میانی پای بیش از اندازه حالت سوپی نداشته باشد، بلکه بهتر است غلظت مناسبی داشته باشد تا قبل از اتمام زمان پخت لایه پایینی خمیر را خراب نکند.
  • فراموش نکنید می‌توانید این پای را به صورت آماده اما نپخته به مدت دو ماه داخل فریزر نگهداری کنید.

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم از مرور آن و همراهی با ۷۲۴پرس دات کامل لذت برده باشید، فراموش نکنید نظرات و ایده‌های خود را با ما و دیگر دوستان‌تان درمیان بگذارید.