شاید کمتر کسی باشد که تا به حال از فواید ورزش کردن روی سلامت عمومی بدن چیزی نشنیده باشد. ورزش کردن اگرچه از دید گروهی از افراد به عنوان راهی برای حفظ تناسب اندام و تقویت عضلات شناخته می‌شود، اما فواید آن در بهبود سلامت انسان چیزی بیش از ویژگی‌های ظاهری است. در واقع شما قادر هستید تنها با اختصاص زمان اندکی از روز به ورزش کردن، خود را در برابر انواع بیماری‌ها و مشکلات سلامتی بیمه کنید. به عنوان نمونه جدیدترین تحقیقات نشان دادند ورزش به حفظ سلامت روده‌ها هم کمک می‌کند.

دستگاه گوارش انسان سیستمی پیچیده و درعین حال بسیار با اهمیت است؛ به طوری که درک بسیاری از مشکلات سلامتی بدن همچون مشکلات عروقی، دیابت، چاقی مفرط، بیماری‌های مرتبط با التهاب و حتی سرطان به نوعی با آن در ارتباط است. فلور روده‌ی ما یک نقش مهم و ارزشمند در گوارش و هضم کربوهیدارت‌ها ایفا کرده و درعین حال از رشد و فعالیت باکتری‌های مضر در روده جلوگیری می‌کند. از سوی دیگر این مسئله می‌تواند باعث کمک به سیستم ایمنی بدن شده و حتی به نحوی روی متابولیسم بدن هم اثرگذار است. پیش از ادامه بحث بهتر است کمی در مورد فلور روده صحبت کنیم.

باکتری های روده- 724press.com

فلور روده در واقع به باکتری‌های ساکن در روده انسان اطلاق می‌شود. بدنیست بدانید همه باکتری‌ها جزو عوامل بیماری‌زا و خطرناک نیستند و برعکس، حضور بعضی از آنها شما را از ابتلا به مشکلات سلامتی درامان نگاه می‌دارد. شاید به همین خاطر است که پزشکان توصیه می‌کنند با دنبال کردن روش‌های غذایی سالم همچون پروبیوتیک‌ و دوری از مواد خوراکی مضر مثل انواع غذاهای سرخ کرده و فست فودها، تعادل فلور روده خود را برهم نزنید. اما آیا ورزش کردن هم روی وضعیت فلور روده و در کل روی سلامت سیستم هضم غذا تأثیرگذار است؟

مطلب مرتبط: تفاوت پروبیوتیک و پریبیوتیک در چیست؟

تحقیقات جدید و در ادامه ارائه نسل جدیدی از داروهای مفید باعث بهبود سلامت دستگاه گوارش شده است، اما شاید بهتر است قبل از فکر کردن به استفاده از داروها که در کنار فواید قطعا، عوارض مخربی هم روی بدن ما دارند، بهتر نیست به سراغ روشی سالم، مؤثر و راحت‌تر برویم؟ در ادامه با ما در ۷۲۴پرس همراه شوید تا ببینیم چگونه می‌توان تنها با ورزش کردن به سلامت هرچه بیشتر دستگاه گوارش کمک کرد. 

راگبی- 724press.com

محققان کالج دانشگاهی کورک با انجام یک مطالعه تحقیقاتی جدید به بررسی تأثیر ورزش و استفاده توأم از رژیم غذایی چگونه می‌تواند بر تنوع باکتری‌های موجود در روده افزوده و به بهبود کیفیت سلامت انسان کمک کند. آنها برای این تحقیق چهل بازیکن راگبی مذکر با میانگین سنی بین ۲۷ الی ۳۳ سال و دو گروه از مردان سالم را به عنون گروه کنترل انتخاب کردند؛ یک گروه با شاخص توده بدنی یا BMI کمتر از ۲۵ و گروه دیگر با شاخص توده بدنی بیشتر از ۲۸ محققان از تمامی افراد انتخاب شده برای این آزمایش نمونه مدفوع و خون گرفتند. آنها همچنین پرسشنامه‌های جامع و مفصلی را بین شرکت کنندگان توزیع کردند که نکات مهمی در مورد رژیم غذایی و برنامه‌های ورزشی آنها را در برمی‌گرفت. شرکت کنندگان همچنین با یک متخصص تغذیه هم صحبت کردند.

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، نتایج به دست آمده از این تحقیق بسیار جالب توجه بود. بازیکنان راگبی گروه شاهد در مقایسه با گروه کنترلی که شاخص توده بدنی بیشتری داشته به اصطلاح دارای وزن بالاتری بودند، تنوع بیشتری از باکتری‌های روده را نشان دادند. از سوی دیگر بازیکنان فعال راگبی در مقایسه با گروه کنترل، نشانه و مارکر‌های التهابی کمتری را هم نشان دادند. آنها همچنین دارای سطح بالاتری از باکتری موسوم به «Akkermansiaceae» بودند که به نحوی با کاهش ریسک ابتلا به جاقی و التهاب سیستماتیک بدن در ارتباط است. 

جدار روده- 724press.com

هنگامی که الگوی رژیم غذایی این گروه‌های مورد بررسی قرار گرفت، محققان متوجه شدند گروه شاهد یعنی بازیکنان راگبی در مقایسه با گروه کنترل، پروتئین بیشتری مصرف می‌کنند. به عبارتی بازیکنان راگبی به طور میانین در حدود ۲۲% از کل انرژی دریافتی روزانه خود را از پروتئین به دست می‌آورند، این درحالی است که این میزان در گروه شاهد تنها ۱۵ الی ۱۶% بود.

این یک مطالعه کوچک و محدود بود، اما درهای جدید را به روی محققان گشود تا فهم بهتری از اهمیت ورزش روی بهبود سلامت روده و حفظ باکتری‌های موجود در آن به دست بیاورند و از این رهگذر مشخص شد ورزش کردن چگونه می‌تواند در بهبود یا جلوگیری از بروز مشکلات سلامتی همچون بیماری‌های التهابی، مشکلات روده و حتی چاقی مفرط جلوگیری کند. در واقع حفظ تنوع باکتری‌های روده بسیار مهم‌تر از آن چیزی است که تصورش را می‌کنیم. 

فلور روده- 724press.com

بااین‌حال هنوز باید بررسی و مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شود، هرچند هم اکنون تحقیقات بیشتری در دست انجام است تا دیگر جنبه‌های ارزشمند ورزش مستمر و روزانه و نقش آن بر سلامت عمومی بدن انسان را مشخص کند. پس تا رسیدن به جواب‌های بیشتر، بهتر است این نکته را مد نظر داشته باشید که ورزش روزانه دست کم به مدت ۳۰ دقیقه می‌تواند در دور نگاه داشتن شما از مطب پزشک نقشی مهم ایفا کند، پس این شانس را از خود دریغ نکنید.

مطلب مرتبط: ۸ تمرین چربی‌سوز شکم که می‌توانند شما را سالم‌تر کنند

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم این مرور کوتاه برای شما هم جالب توجه بوده باشد. در این روزهای قرنطینه و البته آلودگی هوا، شما چگونه ورزش می‌کنید؟ آیا ورزش و تمرینات بدنی جزئی از برنامه روزانه شما هست یا خیر؟ فراموش نکنید نظرات، دیدگاه و پیشنهادات خود را با ما در ۷۲۴پرس درمیان بگذارید.