شاید برایتان عجیب باشد که چگونه می‌توان از این میان این همه رنگ‌های جذاب و متنوع، رنگی را به عنوان رنگ سال انتخاب کرد و اصولا این انتخاب چه پیامدی خواهد داشت؟ مؤسسه‌ی پنتون هرساله از میان رنگ‌های گوناگون، یک رنگ را به عنوان رنگ سال انتخاب می‌کند. صرفنظر از ایده و  دلایل پنهان در پس این انتخاب، این رنگ این پرسش مطرح می‌شود که این انتخاب چگونه بر حوزه‌های مختلف به ویژه دنیای هنر اثرگذار است. هرچند امسال پنتون با انتخاب دو رنگ به جای یک رنگ، جنجال آفرین هم شده است. در مرور این مطلب با ۷۲۴پرس همراه باشید.

در سال ۲۰۲۰ مؤسسه پنتون رنگ آبی کلاسیک را به عنوان رنگ سال اعلام کرد؛ درست مدتی قبل از آنکه ویروس برخواسته از شهر ووهان چین به سرعت منتشر شده و سایه شوم خود را بر سر مردمانی از گوشه و کنار جهان بیندازد. اما به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال جاری میلادی وقت آن رسیده است که این رنگ جای خود را به رنگی جدید بدهد؛ به ویژه اکنون خبر ساخت واکسن و شروع واکسیناسیون گروه‌های در معرض خطر بارقه امید را یک بار دیگر در دل‌های ساکنان این سیاره روشن کرده است.

رنگ سال 2021- 724press.com

شاید همین مسئله باعث شده است که امسال پنتون دست به ابتکاری متفاوت زده و در اقدامی غیر متعارف به جای یک رنگ، دو رنگ را به عنوان رنگ سال ۲۰۲۱ معرفی کند. البته این اقدام مسبوق به سابقه است و پیش از این دو دهه قبل هم شاهد چنین انتخابی بودیم. اما رنگ‌های انتخابی این مؤسسه برای سال آینده میلادی دو رنگ زرد درخشان و خاکستری است که درکنار هم ترکیبی جالب توجه را ارائه می‌دهند.

مطلب مرتبط: رنگ سال ۲۰۲۰ معرفی شد: آبی کلاسیک

اگرچه شاید از دید گروهی انتخاب رنگ توسط این مؤسسه چندان مهم به نظر نرسد، اما واقعیت این است که بسیاری از حوزه‌ها همچون حوزه مد و پوشاک، گرافیک و طراحان داخلی به این مسئله توجهی خاص نشان داده و این رنگ‌ها از این به بعد برجسته‌تر از گذشته به نمایش گذاشته خواهند شد. از سوی دیگر رنگ‌های انتخابی پنتون اغلب بسیار مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرند که به نوعی اهمیت این مؤسسه را نشان می‌دهد.

زرد و خاکستری رنگ سال 2021- 724press.com

امسال، ترکیب رنگ‌های پیشنهادی این مؤسسه حالتی خاص و رازگونه دارد؛ ترکیبی که به سادگی در هنگام عبور از جاده‌ها پیش چشم‌مان رژه می‌رود یا آن تن بسیاری از کارگران و حتی در قالب نمادهای کنار جاده‌ای مشاهده کرده‌ایم. حالت عجیب و مالیخولیا گونه این رنگ‌ها باعث شده است که مجله‌ی ووگ از آن با عنوان «بسیار عجیب» یاد کند؛ ترکیبی که ناخودآگاه شما را به یاد سایه آفتاب سرد روی سیمان می‌اندازد.

پنتون می‌گوید که انتخاب‌های امسال این مؤسسه در واقع پیام خوشبختی است که با قدرت پشتیبانی می‌شود. اما واقعیت این است که انتخاب رنگ خاکستری اگرچه برای بسیاری به نوعی یادآور سنگریزه‌های ساحل و دیگر عناصر طبیعی یا حتی رنگ شلوارهای مخصوص پیاده‌روی است، اما در کنار آن ما را به یاد روزهای تیره و تاری می‌اندازد که یکی پس از دیگر از راه رسیده و به پایان می‌رسند؛ روزهای سختی که این روزها بسیاری از مردم در گوشه و کنار جهان ناگزیر از تجربه‌ی آن هستند. رنگ خاسکتری همچنین انسان را به یاد کفپوش وینیل بخش ICU می‌اندازد، یک یادآوری ناخوشایند دیگر که ممکن است برخی آن را آزار دهنده بیابند.

رنگ انتخابی بعدی پنتون یک رنگ زرد درخشان است که از سوی این مؤسسه به عنوان رنگی روشن و شاد توصیف شده است که سرشار از نشاط بوده و نشان از انرژی خورشیدی دارد. در بیش از یک دهه‌ی گذشته این برای نخستین بار است که سایه‌ای از رنگ زرد به عنوان رنگ سال انتخاب می‌شود. درسال ۲۰۰۹ آنها سایه‌ای کمابیش گرم‌تر از رنگ زرد با عنوان «Mimosa» را به عنوان رنگ سال انتخاب کردند. در آن زمان هم پنتون اعلام کرد هیچ رنگی بیشتر از رنگ زرد نشان‌دهنده امید به آینده و اطمینان نیست. با این اوصاف شاید چندان دور از ذهن نباشد که بگوییم شاید بسیاری از چیزها در طول ده سال گذشته تغییر کرده باشند، اما مسلما نگاه و تفسیر پنتون از رنگ زرد هیچ تغییر و تحولی به چشم ندیده است.

ترکیب رنگ های سال آینده میلادی در کنار هم- 724press.com

از سوی دیگر مدیران پنتون در گفتگو با مجله ووگ توضیحاتی در مورد اینکه چرا آنها امسال به جای یک رنگ، دو رنگ را انتخاب کردند را بیان کردند. اینکه از نظر آنها به صورت مشخص یک رنگ توانایی بیان همه خصوصیات مدنظر آنها را نداشت، اما درکنار هم قرار گرفتن دو رنگ مستقل به خوبی حق مطلب را ادا می‌کرد.

در طول سال‌های اخیر گزینه‌های انتخاب از سوی پنتون اغلب به صورت زیرپوستی بیانیه‌ای اجتماعی را بازتاب می‌دهند. زمانی توجه آنها معطوف بحران آب و هوای بود که باعث شد سال ۲۰۱۷ سایه‌ای از رنگ سبز مورد توجه قرار گیرد و رنگ مرجانی به عنوان رنگ سال ۲۰۱۹ انتخاب شود. به نظر می‌رسد این ترکیب رنگی هم قرار است حرف‌هایی به مراتب مهم‌تر از چیزی که تصورش را می‌کنیم، بیان کند.

مبلمان با رنگ سال انتخابی پنتون- 724press.com

درپایان این مطلب نظر شما در مورد گزینه‌های رنگی امسال این مؤسسه چیست؟ آیا شما از تماشای این ترکیب رنگی در کنار هم لذت می‌برید؟ آیا پیام پنتون را از این انتخاب درک کردید؟ فراموش نکنید نظرات و دیدگاه‌های خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید.