اگرچه کشف واکسن کرونا، کورسوی امیدی پیش چشم بشریت گشوده است، اما واقعیت این است که این سوغاتی ناخوشایند هنوز مهمان زندگی ما است. اینجا است که یک بار دیگر بحث تقویت سیستم ایمنی بدن داغ می‌شود. درچنین زمانی شاید سؤال بسیاری این باشد که برای تقویت سیستم ایمنی بدن از چه مواد خوراکی استفاده کنیم؟ دراین میان برخی از مواد مغذی همچون ویتامین‌ها می‌توانند تأثیری جالب توجه از خود برجای بگذارند و ویتامین دی یکی از آنها است. با ۷۲۴پرس در مرور خواص ویتامین D همراه باشید.

مطالعات انجام شده نشان داده‌اند که ویتامین D می‌تواند نقشی مهم در جلوگیری از ابتلا و همچنین درمان بیماری کرونا داشته باشد؛ هرچند هنوز در این زمینه بحث‌های مختلفی وجود دارد، اما با این حال با توجه به شواهد فعلی به نظر می‌رسد باید مصرف این ویتامین را در طول این روزهای سرنوشت ساز افزایش داده تا دست کم نیاز بدن خود به آن را تاحدی تأمین کنیم.

فواید ویتامین D

منابع خوراکی حاوی ویتامین دی-724PRESS.COM

بسیاری از مردم ویتامین D را به عنوان یک ویتامین ضروری برای حفظ سلامت استخوان و دندان می‌شناسند. اما بدنیست بدانید محققان در جریان بررسی‌های خود اطلاعات دیگری هم به دست آورده‌اند که نشان می‌دهند این ویتامین عملکردهایی به مراتب مهم‌تر داشته و از بدن به اشکال مختلف محافظت می‌کن که شاید یکی از مهم‌ترین آنها تقویت سیستم ایمنی بدن باشد.

اما آیا این پیش زمینه باعث تأیید این احتمال می‌شود که مصرف این ویتامین می‌تواند از ما در مقابل کووید 19 محافظت کند؟ دست کم در شرایط کنونی شماری از محققان به دنبال اثبات این ادعا هستند که آیا ارتباطی بین مصرف این ویتامین و جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا وجود دارد یا خیر؟ و البته که یافته‌های موجود همچنان محل بحث و اختلاف نظر بسیاری است.

مطلب مرتبط: ۱۰ ماده‌ی غذایی که بالاترین مقدار ویتامین D را دارند

به همین مناسبت در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی دقیق‌تر به ویتامین D و تأثیرات شگفت‌انگیز آن روی سلامت عمومی بدن داشته باشیم. اینکه در مصرف این ویتامین باید به چه نکاتی توجه داشته باشید و با رعایت چه نکاتی می‌توانید به بهترین شکل از اثرات تغذیه‌ای و ارزشمند آن بهره‌مند شوید. همچنین بررسی می‌کنیم که آیا مصرف این ویتامین می‌تواند به ویژه در جوامعی که به شدت با پاندمی کرونا دست به گریبان هستند، مثمرثمر واقع شود.

تأثیرات مثبت ویتامین D بر جلوگیری و درمان افسردگی

درمان افسردگی-724PRESS.COM

اگرچه این خبر خوبی است اما بهتر است بدانید کارشناسان هنوز نمی‌توانند با اطمینان کامل این مسئله را تأیید کنند که کمبود ویتامین D می‌تواند به صورت مستقیم باعث بروز افسردگی در فرد شود یا مکانیسم‌های دیگری هم در این زمینه دخیل هستند. اما مطالعات انجام شده در این زمینه پیوندی بین این دو  (کمبود ویتامین D و ابتلا به افسردگی) را نشان داده است.

محققان هم اکنون درحال بررسی این مسئله هستند که آیا بالا برد سطوح ویتامین D در بدن فرد می‌تواند به کاهش علائم مرتبط با افسردگی کمک کرده و وضعیت خلق و خوی انسان را بهبود ببخشد یا خیر؟

مطلب مرتبط: انواع افسردگی‌ ها را بشناسید

مبارزه با علائم بیماری آنفولانزا

آنفولانزا-724PRESS.COM

به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com)، دانشمندان هنوز در حال بررسی این مسئله هستند که چگونه مصرف ویتامین D می‌تواند روی جلوگیری از ابتلا افراد به بیماری‌های ویروسی و درادامه درمان و بهبود علائم بیماری مثمر ثمر باشد. در جریان یکی از مطالعات انجام شده در این زمینه مشخص شد مصرف قطره‌ی ویتامین D می‌تواند باعث کاهش تعداد افراد مبتلا به آنفولانزا شود. طی این بررسی معلوم شد آندسته از دانش آموزان ژاپنی که قطره ویتامین مصرف می‌کردند در مقایسه با دیگران کمتر گرفتار بیماری آنفولانزا شدند.

شاید نتوان به صورت قطعی در مورد اثرات این ویتامین روی ابتلا به بیماری‌هایی همچون کرونا یا آنفولانزا صحبت کرد، اما این مسئله کاملا مشخص است که مصرف ویتامین D تأثیری مهم روی حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن دارد. بنابراین اگر شما این ویتامین را به میزان کافی مصرف نکنید، قادر نخواهید بود به خوبی با عوامل بیماریزا مقابله کرده و سلامت‌تان در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

حفاظت از فرد در برابر بیماری مولتیپل اسکلروزیس یا MS

بیماری ام اس-724PRESS.COM

مطالعات انجام شده نشان داده است که مصرف ویتامین D می‌تواد شانس ابتلای افراد به بیماری MS را تاحدی کاهش دهد. نشانه‌های این بیماری زمانی خود را نشان می‌دهند که سیستم ایمنی بدن فرد، سیستم اعصاب مرکزی او را مورد حمله قرار می‌دهد.

اگر هم اکنون از این بیماری و عوارض مرتبط با آن رنج می‌برید، بدنیست بدانید پاره‌ای از مطالعات انجام شده نشان داده‌اند مصرف این ویتامین می‌تواند باعث بهبود علائم این بیماری شده و حتی از روند گسترش آن در بدن بکاهد.

مطلب مرتبط: ۷ نشانه اولیه بیماری MS را بشناسید

کمک به بهبود سلامت قلب

سلامت قلب-724PRESS.COM

هم اکنون هیچ دلیل قطعی وجود ندارد که نشان دهد مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین D می‌تواند باعث کاهش ریسک بروز سکته یا حمله قلبی شود. بااین‌حال این امید وجود دارد که مصرف این ویتامین جلوی نارسائی‌های قلبی را بگیرد و به همین خاطر محققان همچنان سرگرم تحقیقات بیشتر در این زمینه هستند. 

جلوگیری از ابتلا به انواع خاصی از سرطان

جلوگیری از ابتلا به سرطان-724PRESS.COM

به نظر می‌رسد که ممکن است مصرف ویتامین D شانس ابتلای افراد به شماری خاص از انواع سرطان همچون سرطان سینه، پروستات و روده را کاهش دهد. به گزارش ۷۲۴پرس دات کام،  این آمارها زمانی جالب توجه‌تر می‌شوند که افراد ویتامین D و کلسیم را توأما مصرف کنند. در جریان یک بررسی کلینیکی در میان آمریکاییان آفریقایی تبار مشخص شد مصرف مکمل‌های ویتامین D می‌تواند شانس ابتلا به سرطان را تا ۲۳% کاهش دهد.

استخوان سازی

پوکی استخوان-724PRESS.COM

سطوح مناسب ویتامین D در بدن می‌تواند باعث کاهش از دست رفتن بافت استخوانی شود. این مسئله همچنین به بهبود پوکی استخوان کمک کرده و درادامه شانس شکستگی استخوان به ویژه در افراد مسن را کاهش دهد.

مطلب مرتبط: یازده گام مؤثر برای افزایش تراکم استخوان

پزشکان معمولا از ویتامین D به عنوان یکی از درمان‌های رایج بیماری پوکی استخوان استفاده می‌کنند، وضعیتی که باعث بروز مشکلاتی همچون نرمی استخوان، از دست رفت استخوان و دردهای استخوانی می‌شود.

ارتباط با کاهش وزن

چاقی-724PRESS.COM

از چاقی و اضافه وزن خسته شده و دنبال یک رژیم غذایی مناسب و راهکاری برای خلاصی از چربی‌های اضافه هستید؟ پیشنهاد ما به شما مصرف مکمل‌های ویتامین D است. درواقع مصرف این ویتامین به همراه کلسیم تأثیری مناسب روی کاهش وزن گذاشته و باعث می‌شود مدت بیشتری احساس سیری کرده و مواد خوراکی کمتری مصرف کنید.

از طرف دیگر این احساس سیر بودن جلوی ریزه خواری را هم گرفته و از این طریق باعث می‌شود در طول روز کالری کمتری مصرف کرده و به تدریج لاغر شوید.

عواقب کمبود ویتامین D در بدن

کمبود ویتامین D در بدن-724PRESS.COM

براساس تحقیقات انجام شده مشخص شده است که دست کم از هر ده نفر، ۴ نفر به اندازه کافی ویتامین D مصرف نمی‌کنند. یکی از دلایل این کمبود، عدم مصرف مواد خوراکی حاوی این ویتامین است. از طرف دیگر شاید فرد از نوعی وضعیت سلامتی رنج می‌برد که جلوی جذب کافی این ویتامین از طریق مواد خوراکی را می‌گیرد و شاید شما فقط باید مدت طولانی‌تری در معرض نور خورشید قرار بگیرید.

بنابراین قبل از مصرف مکمل‌های ویتامینی بهتر است از دلیل اصل کمبود این ویتامین در بدن خود اطلاع حاصل کنید.

توجه بیشتر به رژیم غذایی روزانه

روغن کبد ماهی -724PRESS.COM

بدنیست بدانید یک قاشق غذاخوری روغن کبد ماهی حاوی ۱.۳۶۰ واحد ویتامین D دارد. بنابراین اگر ترجیح می‌دهید به جای مصرف مکمل‌های ویتامین، نیاز بدن خود به این ویتامین را از طریق مصرف خوراکی‌های مغذی و سالم برطرف کنید پیشنهاد می‌کنیم مصرف انواع ماهی همچون شمشیر ماهی، سمن، ماهی تن و ساردین را افزایش دهید.

مطلب مرتبط: طرز تهیه سوپ سبزیجات، مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن

آب پرتقال و انواع محصولات لبنی مثل شیر و ماست هم می‌توانند انتخاب‌هایی ایده‌آل برای تأمین کلسیم مورد نیاز بدن باشند، در کنار آنها مصرف مواد خوراکی دیگر همچون زرده تخم مرغ، جگر گاو و غلات غنی شده را فراموش نکنید.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید

نقش نور خورشید در جذب ویتامین دی-724PRESS.COM

البته مهم است که از پوست خود در برابر اشعه خورشید محافظت کافی را به عمل بیاوریم، اما فراموش نکنید بدن شما برای ساخت ویتامین D به قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیازمند است. بنابراین بهتر است سه روز در هفته، دست کم به مدت ۱۵ الی بیست دقیقه آفتاب بگیرید تا از فواید آن بهره‌مند شوید.

عواملی که ممکن است روی جذب ویتامین D تأثیر منفی داشته باشند

دلائل عدم یا کاهش جذب ویتامین دی-724PRESS.COM

هر نوع مشکل در زمینه تبدیل کردن ویتامین D و جذب آن از مواد خوراکی یا نور خورشید می‌تواند شما را در معرض کمبود این ویتامین قرار دهد. به گزارش ۷۲۴پرس، فاکتورهایی که باعث بالا رفتن چنین احتمالی می‌شوند شامل موارد زیر است:

  • افراد بالای ۵۰ سال
  • داشتن پوست خشک
  • زندگی در خانه‌های شمالی
  • افزایش وزن، چاقی مفرط، انجام جراحی بای پس معده
  • آلرژی به شیر یا عدم تحمل لاکتوز
  • بیماری‌هایی که باعث کاهش جذب مواد مغذی در دستگاه گوارش به ویژه روده می‌شوند. بیماری‌هایی همچون بیماری التهاب روده یا سلیاک (بیماری خودایمنی روده باریک)
  • مصرف برخی از داروها همچون داروهای تشنج

استفاده از ضد آفتاب می‌توان روی جذب نور خورشید توسط پوست تأثیر بگذارد؛ اما از طرف دیگر استفاده نکردن از آن هم فرد را در معرض ابتلا به سرطان پوست قرار می‌دهد. بنابراین اگر از این نظر نگران هستید شاید بهتر است به جای قرار گرفتن در معرض نور خورشیدن آن هم به مدت طولانی، به دنبال منبع دیگری برای تأمین ویتامین D مورد نیاز بدن خود باشید

قرص روغن ماهی-724PRESS.COM

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم این مرور کوتاه روی خواص و نکات مهم و کلیدی در مورد ویتامین D برای شما عزیزان هم مفید بوده باشد. در این روزهای حساس که همچنان کرونا قربانی می‌گیرد، بهتر است بیش از گذشته به تقویت سیستم ایمنی بدن و مصرف ویتامین و دیگر مواد مفید و مغذی توجه کنید. فراموش نکنید نظرات و دیدگاه‌های خود را با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام در میان بگذارید.