در ایام سرد سال، شیوع بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی و آنفولانزا امری بسیار شایع است. به خصوص این روزها که بارندگی‌ها بیشتر و هوا سردتر شده است. یکی از نشانه‌های بیماری‌های رایج این فصل سرفه است که به خصوص شب هنگام بسیار آزار دهنده بوده و آرامش را از فرد بیماری می‌گیرد. از سوی دیگر این روزها ویروس کووید 19 هم به مشکلات دیگر اضافه شده و پاندمی کرونا مبتلایان بسیار برجای گذاشته است که به عنوان یکی از عوارض این بیماری، از سرفه رنج می‌برند. اما برای درمان خانگی سرفه چکار کنیم؟

شاید شما هم شنیده باشید که یکی از عوارض ابتلا به کرونا سرفه‌های آزار دهنده‌ای است که البته ممکن است علل گوناگونی داشته باشد؛ از جمله درگیر شدن مجاری تنفسی به ویژه کیسه‌های هوایی و همچنین مشکلات گوارشی ناشی از کرونا باشد که باعث برگشت اسید معده و ایجاد مشکل برای گلو می‌شود. اما حتی یک سرماخوردگی ساده هم ممکن است با سرفه همراه باشد؛ پس چکار کنیم تا این سرفه‌های آزار دهنده را تسکین داده و زودتر به بهبودی برسیم؟ در ادامه مطلب با ۷۲۴پرس همراه باشید.

سرفه کردن- 724press.com

در کنار استفاده از انواع داروهای شیمیایی گاهی بهتر است از دستورهای ساده خانگی استفاده کنیم که می‌تواند بدون ایجاد مشکلات جانبی، باعث بهبود و کمتر شدن درد و مشکلات دیگر شود. به عنوان نمونه این شربت خوشمزه، مقوی و مفید خانگی که به دلیل مواد به کار رفته در تهیه آن، می‌تواند تاحدی برای درمان سرفه مفید باشد. اما چه موادی در تهیه این شربت به کار می‌روند و چرا چنین تأثیری روی سرفه کردن دارند؟

آناناس- 724press.com

آناناس یکی از اجزای مهم این شربت است و همانطور که شاید بدانید این میوه پرخاصیت حاوی آنزیم برومیلین است که یک ضد التهاب طبیعی است؛ از سوی دیگر در بررسی‌های انجام شده مشخص شده است که این مسئله می‌تواند باعث کنترل موکوس یا خلط و کنترل سرفه کردن شود. از سوی دیگر زنجبیل دیگر ماده خوراکی استفاده شده در تهیه این شربت است که آن هم یک ضد التهاب طبیعی است و در کنار عسل را داریم که باعث نرم‌تر شدن گلو شده و از خراشیدگی و آزار دیدن آن به دلیل سرفه کردن جلوگیری می‌کند. فلفل چیلی باعث گرم‌تر شدن طبع این نوشیدنی شده و لیمو هم که ضمن خوش طعم‌تر کردن این شربت، یک داروی مناسب برای درمان سرفه است.

مطلب مرتبط: روش های درمان سرفه و گلودرد آنفولانزا و سرماخوردگی

بهتر است به محض شروع عوارضی همچون گرفتگی گلو این شربت را تهیه و آن را در یخچال نگهداری کنید و بسته به نیاز از آن مصرف کنید. به علاوه این شربت ارزش تغذیه‌ای مناسبی داشته و از این نظر هم برای سلامت عمومی شما مفید است. فراموش نکنید می‌توانید این شربت را بعد از تهیه به مدت یک هفته یا بیشتر در یخچال نگهداری کنید.

زنجبیل- 724press.com

یکی از امتیازات تهیه و مصرف این نوع شربت به ویژه برای آن دسته از والدینی است که ترجیح می‌دهند کودکان‌شان به جای مصرف داروهای شیمایی، از مواد طبیعی و سالم استفاده کنند. این دستورالعمل‌های ساده خانگی همچنین فاقد عوارض و اثرات جانبی داروهای شیمیایی بوده و درمجموع انتخاب بهتری به شمار می‌روند. از سوی دیگر شما می‌توانید بسته به ذائقه خود مواد موجود در آنها را زیاد و کم کرده و شربتی مناسب طبع خود تهی کنید. هرچند فراموش نکنید استفاده از فلفل هندی در تهیه این شربت یک مورد انتخابی است که ممکن است برای کودکان کم سن و سال و حتی گروهای از بزرگسالانی که علاقه‌ی چندانی به طعم فلفلی و تند ندارند، چندان دلچسب نباشد.

مطلب مرتبط: خواص آناناس برای سلامتی انسان

سخن را کوتاه کرده و از شما دعوت می‌کنیم در مرور این دستور تهیه همراه ما باشید.

مواد لازم

  • ۲ برش ضخیم آناناس، پوست آن را بگیرید ولی لازم نیست قسمت میانی آن را جدا کنید (در حدود ۲ پیمانه)
  • ۱ قاشق غذاخوری عسل
  • نصف قاشق چایخوری پودر فلفل هندی- برای کودکان مقدار فلفل را کم کرده یا آن را به صورت کامل حذف کنید
  • یک تکه (به اندازه انگشت شست) زنجبیل تازه، پوست آن را گرفته و آن را به صورت ورقه‌های نازک برش زده یا خرد کنید
  • آب یک عدد لیمو 

طرز تهیه

شربت سرفه خانگی- 724press.com

کار را با خرد کردن آناناس شروع می‌کنیم. نگران بخش سفت میانی آن نباشید، چون نه تنها قابل هضم است، بلکه بسیار سالم و مغذی است. همه مواد فوق را داخل محفظ مخلوط کن ریخته و به خوبی بهم بزنید تا به صورت مایه‌ای یک دست و لطیف دربیاید. این میزان بسته به ذائقه شما دارد به طوری که می‌توانید درجه مخلوط کن را درحدی تنظیم کنید تا مواد فرمی شربت مانند به خود بگیرد.

مطلب مرتبط: فواید مصرف روزانه زنجبیل برای بدن

درپایان شربت را داخل ظرف مناسب ریخته و داخل یخچال نگهداری کنید. همچنین به این نکته توجه کنید که اگر سرفه شما شدت یافته و علائم رو به بهبودی نرفت، حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید. این داروی گیاهی اگرچه باعث تقویت بدن شده و از بروز التهاب در بدن جلوگیری می‌کند، اما گاهی برای درمان ناگزیر از مصرف داروهای شیمایی توصیه شده توسط پزشکان هستیم.

نکته: استفاده از بخور و مرطوب کردن هوا می‌تواند باعث نرم‌تر شدن گلو و مجاری تنفسی شده و سرفه و عوارض آن را تاحدی تلطیف کند.

امیدوارم از این مرور کوتاه و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. دستورالعمل خانگی شما برای کنترل و بهبود سرفه چیست؟ فراموش نکنید نظرات و ایده‌های خود را با ما و دیگر دوستان‌تان هم درمیان بگذارید.