این روزها که بیمای کرونا زندگی را برای بسیاری از مردم در اقصی نقاط جهان سخت کرده است، اهمیت تغذیه سالم و تقویت سیستم ایمنی و بهبود سلامت بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. برای داشتن بدنی سالم، نیازمند مصرف مواد مفید و مغذی هستیم که بتواند نیازهای بدن را به خوبی تأمین کند و دراین میان چه چیز بهتر از مصرف انواع سبزیجات مفید و سالم که غنی از انواع ویتامین و املاح هستند. ترب سبزی پرخاصیتی است که حیف است جایش در سفره و میز غذای ما خالی باشد.

اگر برای خرید به مغازه یا میادین میوه و تربار مراجعه کنید، حتما شاهد به بازار آمدن انواع ترب مثل ترب سفید و سیاه هستید. درکنار آن تربچه یکی از سبزیجات محبوب در سبد غذایی خانواده‌های ایرانی است که همیشه در کنار سبزی خوردن سر سفره حضور دارد. اما برای مصرف این سبزی مفید و پرخاصیت لازم نیست حتما به یک شکل خاص از آنها استفاده کنیم.

ماهی سرخ کرده با تربچه - 724press.com

شما می‌توانید ترب و تربچه را در تهیه سالاد به کار ببرید یا آن را به صورت کبابی یا برشته شده به عنوان دورچین و گارنیش انواع غذاها استفاده کنید. در ادامه با ما در ۷۲۴پرس همراه باشید تا دو روش استفاده از ترب و تربچه در برنامه غذایی روزانه را به شما معرفی کنیم.

مطلب مرتبط: از خواص و فواید انواع ترب چه می‌‌دانید؟

املت شلغم و تربچه

املت با تربچه و شلغم- 724press.com

یکی دیگر از روش‌های مناسب برای اضافه کردن سبزیجات مغذی و مفید به برنامه غذایی روزانه، به کار بردن آنها در تهیه انواع املت است. شاید باورش کمی سخت باشد اما شما می‌توانید با استفاده از شلغم و تربچه، یک املت لذیذ و مقوی تهیه کرده و در کنار اعضای خانواده و دوستان میل کنید.

مواد لازم

  • یک و نیم پیمانه یا حدود ۲ الی سه عدد شلغم کوچک- آنها را پوست گرفته و به صورت نگینی خرد کنید
  • یک و نیم پیمانه، معادل ۴ الی ۵ عدد تربچه کوچک- نگینی خرد شده
  • سیر سبز یا پیازچه به میزان دلخواه، خرد شده
  • نمک دریا به میزان دلخواه
  • پودر فلفل سیاه تازه
  • ۲ قاشق غذاخوری روغن دانه انگور یا هر نوع روغن طبیعی دیگر که مناسب پخت و پز باشد
  • ۲ قاشی غذاخوری کره بدون نمک
  • ۴ عدد تخم‌مرغ
  • یک قاشق غذاخوری جعفری تازه خرد شده

طرز تهیه

غذا با شلغم و تربچه- 724press.com

یک قابلمه مناسب را از آب پر کرده و آن را روی شعله متوسط قرار دهید، صبر کنید تا آب به جوشیدن بیفتد. دراین مرحله ابتدا ۲ قاشق چایخوری نمک دریا را به آب اضافه کنید و در ادامه شلغم‌های خرد شده را به آب جوش بیفزایید. آنها را به مدت ۳ الی چهار دقیقه یا تاز مانی که شلغم کمی نرم شود، بپزید. با استفاده از یک آبکش شلغم را از آب خارج کنید و آنها را بدون آب اضافی داخل یک ظرف مناسب ریخته و کنار بگذارید. حالا نوبت پخت تربچه است؛ این مدت برای تربچه بسیار کمتر است یعنی بین ۳۰ ثانیه الی یک دقیقه برای پخت تربچه کافی است. آنها را هم با قاشق یا آبکش مناسب از آب خارج کرده و به شلغم‌ها اضافه کنید.

مقاله مرتبط: از خواص شلغم چه می‌دانید؟

در ادامه این آموزش از ۷۲۴پرس دات کام، یک ماهیتابه مناسب را روی شعله متوسط گاز قرار دهید. روغن دانه انگور یا روغن دلخواه خود را به آن اضافه کرده و کمی حرارت بدهید. حالا نوبت اضافه کردن تربچه و شلغم است. به اندازه سرانگشت نمک و پودر فلفل سیاه تازه را روی آنها بپاشید. لازم نیست سبزیجات را خیلی زیاد بهم بزنید، یکی دو مرتبه کافی است. این مرحله به هشت دقیقه زمان نیاز دارد یا تا زمانی که سبزیجات به رنگ قهوه‌ای-طلایی درآیند. در این مرحله سیر رنده شده را اضافه کرده و به مدت یک دقیقه سرخ کنید.

سپس با قاشق سبزیجات سرخ شده را به کناره‌های ماهیتابه هل داده و کره بدون نمک را در قسمت مرکزی ماهیتابه قرار دهید تا آب شود. تخم‌مرغ ها را دانه به دانه شکسته و کمی نمک و فلفل روی هر کدام بپاشید. میزان پخت تخم‌مرغ به ذائقه‌ی خود شما بستگی دارد. می‌توانید تخم‌مرغ را به صورت نیمرو سرخ کنید یا اجازه دهید زرده حالت شل داشته باشد. کار تمام است، جعفری ساطوری شده و در صورت نیاز کمی دیگر نمک و فلفل روی محتویات ماهیتابه پاشیده و آن را سریع به صورت گرم سرو کنید. نوش جان

املت سبزیجات- 724press.com

نکته: 

روش دیگر تهیه املت تربچه به این صورت است که مواد را بعد از سرخ شدن کنار بگذارید، سپس تخم‌مرغ‌ها را در کاسه‌ای جداگانه بشکنید و با هم مخلوط کنید و درنهایت سبزیجات دلخواه را به آن اضافه کرده و مایه حاصل را داخل ماهیتابه‌ای که از قبل روی شعله گذاشته و گرم کرده‌اید بریزید. صبر کنید تا هر دو طرف املت به خوبی سرخ شود و سپس با گارنیش دلخواه سرو کنید.

سالاد تخم مرغ و ترب به همراه سبزیجات تازه

سالاد تربچه- 724press.com

یک سالاد خوشمزه و مملو از مواد مغذی و مفید برای بدن. سبزیجات تازه به کار رفته در تهیه این سالاد خود غنی از بسیاری از مواد مفید برای سلامت انسان هستند؛ درکنار آن استفاده از تخم مرغ در تهیه این سالاد، بخشی ازنیاز بدن شما به پروتئین را هم تأمین‌ می‌کند و درنهایت هویج یک منبع غنی از آنتی اکسیدان کاروتنوئید است که به ویژه برای سلامت چشم بسیار مفید است.

طعم این سالاد یادآور روزهای تابستانی است و فرصتی عالی را برای اضافه کردن انواع ترب به برنامه غذایی روزانه فراهم می‌کند.

مواد لازم

  • ۴ عدد تخم‌مرغ بزرگ
  • ۱ حبه سیر، پوست گرفته و رنده شده
  • نصف پیمانه باترمیلک
  • ۱/۴ پیمانه سس مایونز
  • یک قاشق غذاخوری شوید خرد شده
  • ۱/۴ قاشق چایخوری ادویه دلخواه
  • یک عدد کاهو، خرد شده
  • یک عدد هویج کوچک، پوست گرفته و رنده شده- بهتر است هویج را با به صورت درشت رنده کرده یا با استفاده از چاقو آن را به صورت قطعات باریک  بلند برش بزنید
  • مقداری تربچه، ترب هندوانه‌ای یا ترب سیاه، پوست کنده و آن را به صورت ورقه‌های نازک برش بزنید
  • یک و نیم پیمانه از سبزی‌های معطر دلخواه مثل ریحان، نعناع و گشنیز، خرد شده

طرز تهیه

در ابتدا یک قابلمه متوسط را با کمی آب پر کرده و روی شعله متوسط گاز قرار دهید. با احتیاط تخم‌مرغ‌ها را داخل آب گذاشته و هشت دقیقه صبر کنید تا آنها به خوبی پخته شوند. تخم‌مرغ‌ها را از آب داغ خارج و داخل یک کاسه پر از آب و یخ بگذارید تا به خوبی خنک شوند. پس از خنک شدن، پوست آنها را گرفته و به صورت ورقه‌ای یا در ابعاد دلخواه خرد کنید.

مطلب مرتبط: رمز و راز تهیه سالاد کلم مخصوص کی.اف.سی

در مرحله بعد سیر را به همراه باترمیلک، مایونز، شوید و ادویه دلخواه‌تان داخل یک کاسه مناسب ریخته و مخلوط کنید. نمک و فلفل را اضافه کرده و در ادامه کاهو، هویج، تربچه و سبزیجات خرد شده را به ظرف سالاد اضافه کرده و به خوبی مخلوط کنید. کمی از سالاد بچشید و درصورت نیاز کمی دیگر نمک یا فلفل اضافه کنید. درهنگام سرو تخم مرغ‌ها را روی سالاد یا در کنار آن بچینید. نوش جان

فراموش نکنید این تنها یکی از راه‌های استفاده از تربچه در تهیه انواع سالاد و پیش غذا بود و شما می‌توانید آن را به همراه انواع سبزیجات مورد علاقه و دلخواه خود به صورت خام یا کبابی و پخته به کار ببرید.

سالاد تربچه و هویج- 724press.com

به پایان این مطلب رسیدیم. شما چگونه از انواع ترب و تربچه در رژیم غذایی روزانه خود بهره می‌برید؟ امیدوارم این مرور کوتاه برای شما هم الهام بخش بوده باشد و با به کار بردن این سبزی پرخاصیت، به بهبود سلامت عمومی بدن خود و اعضای خانواده کمک کنید. فراموش نکنید نظرات و پیشنهادات خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید.