برای ما ایرانی‌ها، تربچه سبزی آشنا و شناخته شده است؛ درواقع تربچه یکی از اجزای جدایی ناپذیر سبزی خوردن است که در کنار دیگر مواد غذایی سر سفره شام و ناهار حضوری پررنگ دارد. اما آیا می‌دانید این تربچه‌های نقلی و دیگر اعضای خانواده‌شان دارای چه تأثیرات مثبت و شگفت‌انگیزی روی سلامت عمومی بدن هستند؟ آیا تا به حال حین تزئین آنها به این فکر کرده‌اید که خوردن آنها چگونه روی سلامت قلب و عروق، کاهش کلسترول و پیشگیری از انواع سرطان و دیابت تأثیرگذار است؟ در ادامه با مرور خواص و فواید ترب با ۷۲۴پرس همراه باشید.

ترب برخلاف بسیاری دیگر از انواع سبزیجات چندان معروف و شناخته شده نیست، اما بهتر است بدانید آنها یکی از سالم‌ترین و مقوی‌ترین انواع سبزیجات هستند. اعضای خانواده ترب اغلب در سبک‌های مختلف آشپزی در گوشه و کنار جهان مورد استفاده قرار گرفته و طعمی تند و فلفل مانند به غذا اضافه می‌کنند. 

ترب سفید مغذی- 724press.com

انواع ترب همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی از انواع ویتامین، مواد معدنی و دیگر ترکیبات مغذی هستند که می‌توانند تأثیری مثبت روی سلامت عمومی بدن شما داشته باشند. بعضی از آنها در فصل بهار و تابستان مهمان سفره و میز غذای ما هستند و بعضی از آنها در فصول سرد همچون پاییز و زمستان به بازار می‌آیند.

مطلب مرتبط: از خواص شلغم چه می‌دانید؟

ترب انواع مختلفی دارد که از آن جمله می‌توان به ترب سیاه، تربچه، ترب هندوانه‌ای، ترب کوهی و ترب دایکون یا ترب سفید اشاره کرد که همگی پر خاصیت و مقوی هستند. از انواع ترب می‌توان به طرف مختلف در برنامه غذایی روزانه استفاده کرد؛ به عنوان مثال می‌توان آن را به صورت ترشی به انواع ساندویچ اضافه کرد، آن را کباب یا برشته و در کنار دیگر انواع سبزیجات به عنوان گارنیش یا دورچین غذا به کار برده و یا به کاسرول افزوده و طعمی فلفلی و تند به آن بخشید. اما یکی از متداول‌ترین روش‌های استفاده از انواع ترب ورقه ورقه کردن و اضافه کردن آنها به انواع سالاد است.

ارزش غذایی ترب

ترب سفید یا دایکون- 724press.com

دلیل اینکه چرا انواع ترب مزه‌ای نسبتا تند و فلفلی مانند ارند به دلیل غنی بودن آنها از انواع مواد مختلف مغذی است. ترب در مقابل با دیگر انواع سبزیجات همچون انواع سبزیجات دارای برگ سبز، ارزش غذایی قابل توجهی داشته و بسیار مفید و سالم است. ترب همچنین در طب سنتی چین و همچنین طب آیورودا (Ayurveda) برای درمان انواع بیماری‌ها همچون گلودرد، اختلالات صفراوی و کاهش تورم و التهاب در بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در ادامه توجه شما را به مرور کوتاه ارزش غذایی این سبزی مفید جلب می‌کنیم، در این مرور با ۷۲۴پرس همراه باشید. یک فنجان یا یک پیمانه انواع ترب خام ورقه شده معادل ۱۱۶ گرم حاوی مواد مغذی زیر است:

  • ۱۹ کالری
  • ۰.۸ گرم پروتئین
  • ۴ گرم کربوهیدرات
  • ۱.۹ گرم فیبر
  • ۰.۱ چربی

مواد معدنی و ویتامین‌ها

دسته های تربچه- 724press.com

انواع ترب دارای مقادیر قابل توجهی انواع ویتامین و مواد معدنی است که در ادامه به مرور آنها خواهیم پرداخت.

فولات: فولات که همچنین به عنوان ویتامین B شناخته می‌شود باعث سنتز گلبول‌های قرمز و سفید در مغز استخوان شده و حضورش برای فرآیند شکل گیری DNA و RNA ضروری است.

پتاسیم: این ماده معدنی مهم جریان مایعات بدن را تنظیم و آن را متعادل نگاه می‌دارد. پتاسیم همچنین از فعالیت‌های الکتریکی قلب پشتیبانی کرده و روی عملکرد کل سیستم ایمنی بدن تأثیرگذار است.

ویتامین C: ویتامین C با شماری از عملکردهای بسیار مهم و حیاتی بدن در ارتباط بوده و به روند شکل گیری کلاژن و تقویت دیواره عروق خونی کمک قابل توجهی می‌کند.

ویتامین B6: این ویتامین محلول در آب، همچنین با نام پیرودوکسین (pyridoxine) هم شناخته می‌شود. حضور این ویتاین برای واکنش‌های آنزیمی متعددی در بدن ضروری بوده و به ویژه در متابولیسم تأثیرگذار است.

تأثیرات مفید انواع ترب روی سلامت انسان

یک دسته ترب سفید- 724press.com

مشخصات و ارزش غذایی انواع ترب بسیار متنوع است؛ از سوی دیگر به دلیل برخورداری از طیف وسیعی از مواد مغذی، مصرف آن می‌تواند تأثیر بسیاری روی بهبود سلامت عمومی بدن انسان داشته باشد. از فولات تا ترکیبات حاوی سولفور، ترب می‌تواند روی جنبه‌های مختلفی از بدن اثر گذاشته و باعث گسترش یک سیستم سلامتی مثبت شود و به این ترتیب نه تنها روی اندام‌های داخلی، بلکه حتی روی ظاهر انسان هم مؤثر باشد.

به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com) انواع ترب، تربچه، ترب سیاه و ترب کوهی به اشکال مختلفی روی سلامت انسان اثر می‌گذارند که مهم‌ترین آنها به شرح زیر است:

جلوگیری از ابتلای انسان به سرطان

انواع ترب حاوی ماده‌ای به نام گلوکوزینولات (Glucosinolates) هستند که ترکیبی حاوی سولفور است و در دیگر انواع سبزیجات چلیپایی هم یافت می‌شود. این ترکیبات از سلول‌های بدن شما در مقابل جهش‌های ژنی محافظت می‌کنند و حتما مطلع هستید که این جهش‌های ژنی خود باعث ایجاد سرطان در بدن انسان می‌شوند. آنها همچنین باعث حذف سلول‌هایی می‌شوند که از پتانسیل لازم برای رشد بی‌رویه و سرطانی شدن در آینده برخوردار هستند.

پشتیبانی از دستگاه گوارش

ترشی ترب- 724press.com

خوردن مقدار کافی فیبر به صورت روزانه (معادل ۲۵ گرم برای زنان و ۳۰ تا ۳۸ گرم برای مردان) می‌تواند باعث جلوگیری از شماری از مشکلات گوارشی همچون یبوست، رفلاکس اسید معده و دیگر مشکلات گوارشی همچون سندرم روده تحریک پذیر شود. ترب حاوی مقدار قابل توجهی فیبر است که همین مسئله آن را به یکی از سبزیجات مفید برای تأمین نیاز روزانه بدن به فیبر مبدل کرده است. مصرف ترب به صورت روزانه می‌تواند فیبر مورد نیاز شما را فراهم کند؛درنتیجه باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش شما می‌شود. یک مطالعه انجام در این زمینه نشان داد که مصرف برگ‌ها ترب هم روی عملکرد دستگاه گوارش تأثیری مثبت دارد. 

از طرف دیگر به نظر می‌رسد انواع ترب با کمک به بازسازی و ایجاد پوشش داخلی در معده و مراقبت از بافت روده، به جلوگیری از بروز مشکلاتی همچون زخم معده کمک می‌کند.

ترب به رفع مشکلات قارچی در بدن کمک می‌کند

«کاندیدا آلبیکانس» (Candida albicans) یکی از قارچ‌های رایج و شناخته شده در بدن انسان است. از سوی دیگر مبارزه با این قارچ و درمان آن هم کار سختی است. رشد بی‌رویه و خارج از قاعده این قارچ می‌تواند باعث ایجاد عفونت در دستگاه تناسلی بانوان شده و در مواردی عفونت دهانی را هم به دنبال داشته باشد.

انواع ترب حاوی ترکیبات ضدقارچی همچون «RsAFP2» هستند که براساس تحقیقات موجود اثرگذاری خوبی روی درمان مشکلات قارچی داشته و به نوعی اثراتش اثبات شده است.

جلوگیری از ابتلا به دیابت

انواع ترب سفید و قرمز- 724press.com

اگر شما در مرحله قبل از دیابت قرار داشته یا سطوح قند خون‌تان در مرحله هشدار قرار دارد، بهتر است تا دیر نشده به سراغ خوردن انواع ترب و تربچه بورید که می‌تواند سطح قند خون را منظم کرده و از بروز دیابت نوع ۲ جلوگیری کند. این سبزی پرخاصیت دارای خواص ضد دیابتی است و می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشیده، روی جذب گلوگز اثر مثبت گذاشته و درنتیجه کاهش قند خون را به دنبال داشته باشد.

یک بررسی انجام شده نشان داد که مصرف ترب می‌تواند به صورت مستقیم باعث بهبود پاسخ دهی انسولین شده و روی متابولیسم گلوکز تأثیرگذار باشد. آدیپونکتین (Adiponectin) هورمونی است که در فرآیند کاهش سطوح گلوکز خون دخیل است. تربچه حاوی ترکیباتی است که این هورمون و هورمون‌های دیگر را تنظیم می‌کند و از این طریق در تنظیم هموستاز گلوکز هم تأثیرگذار است.

بهبود وضعیت پوست

ترب سفید- 724press.com

تربچه نه تنها حاوی مقدار زیادی آب است بلکه حاوی سطوح بالایی ویتامین C است که برای پوست بسیار مفید است. این ویتامین مغذی باعث بهبود وضعیت الاستیسیته یا ارتجاعی پوست شده و این کار را از طریق کلاژن سازی انجام می‌دهد. کلاژن یکی از مواد مهم در ساختار پوست، استخوان و دیگر بافت‌های پیوندی (بافت همبند) بدن است.

علاوه براین، ویتامین C به عنوان یک آنتی‌اکسیدان همان کارکرد بسیار ارزشمند یعنی مقابله با اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد را هم انجام داده و از پوست بدن در مقابل اشعه ماورای بنفش محافظت می‌کند. فولات موجود در ترب همچنین باعث کاهش آسیب اکسیداتیو شده و ویتامین B6 موجود در آن هم می‌تواند استرس را کاهش داده و از این طریق می‌تواند از شکستگی و پیری زودرس جلوگیری کند.

کمک به آبرسانی عمیق و مناسب بدن

حفظ رطوبت بدن و آبرسانی عمیق می‌تواند تأثیر عمیق روی حفظ عملکرد مطلوب بدن داشته باشد. کمبود آب باعث مشکلات متعددی در بدن می‌شود که از آن جمله می‌توان به وضعیت نامناسب پوست، بروز سردرد، بیماری‌های مکرر و ولع مصرف مواد قندی اشاره کرد.  

ترب دارای میزان قابل توجهی آب است؛ در واقع هر صد گرم ترب حاوی ۹۳.۵ گرم آب است که رقم قابل توجهی است. از این نظر تقریبا ترب با میزان آب موجود در خیار برابری می‌کند، خیار به ازای هر صد گرم حاوی ۹۵.۲ آب است. در نتیجه اضافه کردن ترب به هر وعده غذایی روزانه در کنار نوشیدن میزان آب کافی توصیه شده برای هر نفر (۸ الی ۱۲ لیوان آب) می‌تواند آب مورد نیاز بدن شما را به میزان کافی تأمین کند. فراموش نکنید در این ایام که همگی با پاندمی کرونا دست و پنجه نرم می‌کنیم، حفظ رطوبت بدن و نوشیدن کافی مایعات به ویژه آب تاچه اندازه پراهمیت است؛ پس این مسئله را جدی بگیرید.

حمایت از سلامت قلب

تربچه نقلی- 724press.com

آنتوسیانین (Anthocyanins) گروهی از فلاوونوئیدها هستند که تأثیرات آنتی اکسیدانی خود می‌توانند به حمایت از سلامت قلب کمک قابل توجهی کند. آنتوسیانین یکی از مواد مغذی موجود در تربچه است؛ درواقع رنگ قرمز تربچه محصول حضور این ماده ارزشمند است. مواد خوراکی که غنی از آنتوسیانین هستند، تأثیری قابل توجه روی کاهش ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی دارند. این مواد خوراکی همچنین روی سطوح کلسترول و تری گلیسیرید خون هم اثر گذاشته و کاهش فشار خون را به دنبال دارند.

کمک به کاهش فشار خون

گفتیم که یکی از کارکردهای مهم پتاسیم در بدن کمک به حفظ جریان متعادل مایعات در بدن است. پتاسیم یک تأثیر مثبت هم روی میزان فشار خون داشته و قادر است از طریق تنظیم عملکرد کلیه‌ها، فشار خون را پایین نگه دارد. ترب حاوی سطوح بالایی از پتاسیم است، درنتیجه مصرف آن به ویژه به افراد مبتلا به فشار خون بالا توصیه می‌شود.

مطلب مرتبط: با ۸ توصیه برای کاهش فشار خون آشنا شوید

به علاوه نقش ارزشمند ترب در سنتز کلاژن می‌تواند باعث تقویت دیواره‌ عروق خونی شده و از این طریق ریسک گرفتگی عروق خونی یا تصلب شرائین را پایین می‌آورد.

تربچه- 724press.com

تقویت سیستم ایمنی بدن

همانگونه که پیش‌تر اشاره کردیم، انواع ترب حاوی مقادیر بالایی ویتامین C هستند که یک آنتی اکسیدان قوی و ارزشمند بوده و در بهبود بافت و کیفیت پوست تأثیرگذار است. اما در کنار آن این ویتامین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و برای رشد بافت‌های بدن و بازسازی آنها حائز اهمیت است. این آنتی اکسیدان قدرتمند می‌تواند به درمان بیماری‌های متداول فصل سرما همچون سرماخوردگی معمولی یا آنفولانزا کمک کند و پرواضح است که این روزها که بیماری کرونا هم به مشکلات رایج سلامتی در فصل پاییز اضافه شده، اهمیت مصرف این ویتامین تاچه اندازه پررنگ‌تر شده است.

مطلب مرتبط: بهترین راهکار پیشگیری از کرونا: تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین C همچنین می‌تواند از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری کرده و از ابتلای افراد به انواع خاصی از سرطان هم پیشگیری کند.

کمک به کاهش وزن

ترب هندوانه ای- 724press.com

ترب دارای مقادیر قابل توجهی آب و فیبر است اما در مقابل مقدار کمی چربی و کالری دارد. با توجه به این ویژگی طبیعی است که ترب یک انتخاب عالی برای کسانی باشد که به دنبال کاهش وزن هستند. در واقع هر پیمانه ترب حاوی ۱۹ کالری است، بنابراین شما می‌وانید آن را با هر وعده غذایی مصرف کرده و با کم کردن مجموع کالری مصرفی خود، کاهش وزن را تجربه کنید. 

از سوی دیگر میزان فیبر موجود در هر پیمانه ترب به اندازه‌ای است که می‌تواند باعث ایجاد احساس سیری طولانی مدت در فرد شده و از ریزه خواری و مصرف اسنک و میان وعده‌های بیش از اندازه جلوگیری کند. درنتیجه این ویژگی در کنار کالری پایین باز هم مصرف ترب به عنوان یک ماده خوراکی مفید برای رفع مشکل چاقی را ایده‌آل‌تر می‌کند.

شاخص گلیسمیک، شاخص مهمی است که نشان می‌دهد یک ماده خوراکی چگونه روی سطح گلوکز خون اثر می‌گذارد. این شاخص هرچه پایین‌تر باشد نشان دهنده این است که ماده خوراکی مورد نظر گوارش بهتری داشته و درنتیجه آرام‌تر میزان قند خون را افزایش می‌دهد، درمقابل شاخص بالاتر نشان دهنده این است که بدن ماده غذایی مورد نظر را به صورت چربی در بدن ذخیره می‌کند. ترب شاخص گلیسمیک بسیار پایینی دارد که به معنی اثر پایین روی سطح گلوکز خون و درنتیجه حمایت از روند کاهش وزن است.

مطلب مرتبط: راهنمای انتخاب رژیم غذایی سالم و مؤثر برای کاهش وزن

درنهایت شاید انواع مختلف ترب آنگونه که باید و شاید به شهرت نرسیده و بخشی جدایی ناپذیر از بشقاب غذای روزانه ما را به خود اختصاص نداده باشند، اما انواع مختلفی از آنها وجود دارد که می‌تواند به اشکال گوناگون در تهیه انواع مواد خوراکی مورد استفاده قرار گیرد.

انواع ترب و شلغم- 724press.com

به پایان این مطلب رسیدیم، شما تاچه حد در برنامه غذایی روزانه خود از انواع ترب و تربچه استفاده می‌کنید؟ آیا از ارزش غذایی این سبزی پرخاصیت اطلاع داشتید؟ فراموش نکنید دیدگاه و نظرات خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید.