اگرچه از دید عده‌ای کدو تنبل نمادی از هالووین است، اما باور کنید ارزش غذایی آن درحدی است که می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای رنگین‌تر کردن سفره شما باشد. به جز استفاده از آن در تهیه انواع شیرینی و بیسکوییت‌های خوشمزه، می‌توان از کدو حلوایی به عنوان دورچین، سالاد و حتی در تهیه سوپ استفاده کرد. در ادامه به طرز تهیه دو مدل غذا با کدو تنبل یا کدو حلوایی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

اگر از طعم و مزه کدو حلوایی لذت می‌برید و دوست دارید از آن به طرق مختلف در برنامه غذایی روزانه خود استفاده کنید، ۷۲۴پرس را در مرور این دو دستور تهیه خوراک‌های خوشمزه و پاییزی با کدو حلوایی همراهی کنید.

طرز تهیه ماهی برشته به همراه سبزیجات کبابی

ماهی و سبزیجات برشته- 724press.com

ماهی یکی از بهترین منابع غذایی به ویژه اسیدهای چرب امگا ۳ است؛ یک وعده غذایی لذیذ که می‌تواند بخشی از مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را تأمین کند. همراه کردن ماهی با انواع سبزیجات پخته، بشقاب غذای شما را حتی به مراتب غنی‌تر می‌کند و چه چیز بهتر از کدو حلوایی و تره فرنگی که هر دو مملو از مواد ارزشمند و مفید برای سلامت عمومی بدن هستند.

مواد لازم

  • ۴۰۰ گرم کدو تنبل- برش خورده و خرد شده در ابعاد ۳ سانتیمتری
  • ۲ عدد تره فرنگی- برای تهیه این غذا فقط به قسمت‌های روشن تره فرنگی احتیاج داریم که آنها را شسته و بعد از خشک کردن به صورت لایه‌های ضخیم برش بزنید
  • ۸ حبه سیر کامل
  • نصف پیمانه معادل ۱۲۵ میلی‌لیتر روغن زیتون
  • ۴ تکه دویست گرمی ماهی روغنی یا هر ماهی دلخواه دیگر که گوشت قطوری داشته باشد
  • رنده پوست یک عدد لیمو ترش
  • برش‌های ضخیمی از نان حجیم به میزان دلخواه- اگر بخشی از نان بیش از اندازه برشته شده است آن را کنار بگذارید
  • ۲ قاشق غذاخوری برگ آویشن یا پونه کوهی به اضافه مقداری برای تزئین نهایی
  • ۲۰۰ گرم قارچ به صورت ورق ورق برش خورده
  • نمک و پودر فلفل سیاه به میزان دلخواه

طرز تهیه

ماهی سالمون و سبزیجات پخته- 724press.com

برای شروع ابتدا فر را روشن کرده و دمای آن را روی ۲۰۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید. سپس یک ظرف مخصوص یا سینی فر را آماده کنید، کدو تنبل، تره فرنگی و حبه‌های سیر را داخل آن بریزید. در ادامه یک چهارم پیمانه معادل ۶۰ میلی‌لیتر روغن زیتون را روی آنها ریخته و سپس خوب مخلوط کنید تا روغن به همه جای سبزیجات برسد، سپس آنها را به صورت یکنواخت در سینی پخش کنید. می‌توانید بسته به ذائقه‌تان کمی نمک یا فلفل روی آنها بپاشید. سپس سینی را به مدت بیست دقیقه داخل فر بگذارید تا سبزیجات پخته شوند، یا تا زمانی که کدو تنبل کمی نرم شود.

مطلب مرتبط: طرز تهیه ماهی سالمون خوابانده شده در چغندر

در همین حین که سبزیجات درحال آماده شدن هستند، به سراغ تکه‌ها ماهی بروید. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و رنده پوست لیمو را به آنها بمالید. در کاسه‌ای جدا برش‌های نان حجیم را به همراه آویشن و باقی مانده روغن زیتون ریخته و کمی مخلوط کنید تا سطح نان به روغن آغشته شود. نان‌ها احتمالا کمی خرد خواهند شد ، نگران نشوید.

ماهی برشته شده داخل فر به همراه گوجه و مارچوبه- 724press.com

پس از سپری شدن زمان مورد نیاز، سینی را از فر خارج کرده و قارچ را به آن اضافه کنید و کمی با هم مخلوط کنید. حالا تکه‌های ماهی را روی سبزیجات داخل سینی قرار دهید و روی آن را هم با خرده‌های نان حجیم بپوشانید. دوباره سینی را به داخل فر برگردانده و برای ۱۵ الی بیست دقیقه دیگر یا تازمانی که ماهی به خوبی پخته شده و خرده‌های نان برشته شوند، بپزید.

درنهایت هنگام سرو در هر بشقاب مقداری سبزیجات ریخته، ماهی را روی آنها گذاشته و همراه نان برشته و کمی آویشن برای تزئین بیشتر سرو کنید. فراموش نکنید در کنار این خوراک می‌توانید از هر نوع سبزیجات دلخواه دیگر و حتی حبوبات پخته هم استفاده کرده و ارزش تغذیه‌ای این خوراک را بالاتر ببرید. نوش جان

طرز تهیه سوپ کدو حلوایی و پیاز کاراملی شده

سوپ کدو حلوایی- 724press.com

این روزها که به دلیل بارندگی هوا کمی سردتر شده است، هیچ چیز دلچسب‌تر از مزه مزه کردن یک کاسه سوپ گرم و خوش رنگ و لعاب نیست. به همین مناسبت ما در ۷۲۴پرس دات کام تصمیم گرفتیم طرز تهیه یک سوپ لذیذ پاییزی با طعم کدو تنبل و پیاز کاراملی شده را همراه شما عزیزان مرور کنیم که می‌تواند پیش غذایی مفید و خوشمزه برای روزهای سرد پاییزی باشد.

مواد لازم برای تهیه سوپ

  • نصف قاشق چایخوری جوز هندی
  • ۳ فنجان معادل ۷۵۰ میلی‌لیتر آب مرغ
  • ۳۰۰ میلی‌لیتر خامه غلیظ
  • یک چهارم پیمانه روغن زیتون
  • یک عدد پیاز خرد شده
  • یک عدد تره فرنگی، فقط قسمت روشن آن را شسته و بعد از خشک کردن خرد کنید
  • یک کیلوگرم کدو قندی یا کدو حلوایی، پوست گرفته و خرد شده

مواد لازم برای تهیه پیاز کاراملی

  • یک قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • ۱/۴ فنجان معادل ۶۰ میلی‌لیتر سرکه بالزامیک
  • یک چهارم پیمانه شکر قهوه‌ای
  • سه عدد پیاز قرمز یا شارلوت، به صورت باریک برش خورده

طرز تهیه

سوپ کدو حلوایی با پیاز کاراملی- 724press.com

برای شروع ابتدا با درست کردن پیاز کاراملی کار را آغاز می‌کنیم. یک ظرف مناسب را روی شعله متوسط گاز قرار داده و روغن زیتون را به همراه سرکه بالزامیک، شکر قهوه‌ای و پیازهای خلالی شده را داخل آن می‌ریزیم. صبر کنید تا مواد به حالت جوشیدن برسد، سپس شعله را کم کرده و در ظرف را بگذارید و اجازه دهید به مدت نیم ساعت الی چهل دقیقه با شعله کم به آرامی بپزد و قوام پیدا کند. سپس در ظرف را برداشته و اجازه دهید ۳ الی ۴ دقیقه دیگر یا تا زمانی که پیازها حالت کاراملی به خود بگیرند، بپزد. ظرف را از روی شعله برداشته و کناری بگذارید تا به آرامی خنک شود.

مطلب مرتبط: طرز تهیه سوپ مقوی تره فرنگی و سیب زمینی

در همین زمان، یک ظرف بزرگ دیگر را روی شعله متوسط قرار داده و روغن زیتون را داخل آن بریزید. سپس نوبت اضافه کردن پیاز و تره فرنگی است. مواد را به مدت سه الی چهار دقیقه یا تا زمانی که کمی نرم شوند سرخ کنید. حالا کدو تنبل را به ظرف اضافه کرده و برای سه الی چهار دقیقه دیگر بپزید. در مرحله بعد جوز هندی و آب مرغ را به قابلمه اضافه کنید و صبر کنید تا محتویات آن به قل قل بیفتد. شعله را کم کنید، در ظرف را گذاشته و به مدت یک ربع الی ۲۰ دقیق بپزید. اگر بعد از سپری شدن این زمان هنوز سبزیجات نرم و پخته نشده بودند، کمی دیگر صبر کنید.

سوپ کدو تنبل یا کدو قندی- 724press.com

بعد از آماده شدن ظرف را از روی شعله برداشته و کمی صبر کنید تا خنک شود. سپس آن را داخل مخلوط کن ریخته یا با استفاده از گوشت‌کوب برقی به خوبی نرم و یکدست کنید. سپس دوباره سوپ آماده شده را داخل قابلمه ریخته و نصف خامه را به آن اضافه کنید و به آرامی هم زده و روی شعله کمی گرم کنید. سوپ مقوی و خوشمزه شما آماده است. هنگام سرو کردن باقی مانده خامه و پیازهای کاراملی شده را روی آن بریزید/ همچنین می‌توانید از برش‌های نان برشته هم در کنار سوپ لذت ببرید. نوش جان

مطلب مرتبط: طرز تهیه سوپ کدوتنبل، ایده‌آل برای فصل پاییز

درپایان امیدواریم از این مرور کوتاه لذت برده باشید. تا هنوز فصل پاییز تمام نشده و کدو حلوایی در دسترس است، این خوراکی‌های خوشمزه را تهیه کنید و از فواید ارزنده آن روی سلامت و همچنین طعم و مزه دلپذیر آن لذت ببرید. خوشحال می‌شویم ایده‌ها و پیشنهادات خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام درمیان بگذارید.