زندگی مدرن در کنار تمام امتیازات خاص خود، نکات منفی هم به همراه داشته است که شاید پیش پاافتاده‌ترین آن تأثیرات نامناسب و حتی مخرب روی سلامت انسان باشد. درواقع رژیم غذایی امروزی ناخواسته باعث ورود انواع مواد مضر و زیان آور به بدن ما می‌شود. انواع فست فود، غذاهای سرخ کرده، استفاده از روغن و مواد قندی تصفیه شده در کنار انواع دارو، مواد شوینده و آلاینده‌ها همگی دست به دست هم داده و گاهی باعث مسمومیت عمومی بدن می‌شود. اینجاست که پای دتوکس واتر برای سم زدایی بدن به میان می‌آید.

داستان‌های بسیاری در مورد فواید و خواص مصرف دتوکس واتر (Detox Water) برسر زبان‌ها است که باعث شده است این نوشیدنی بسیار محبوب شده و مورد توجه قرار بگیرد. شاید کمترین فایده مصرف این نوشیدنی هیدراته کردن یا همان آبرسانی مناسب به بدن باشد و همانگونه که حتما اطلاع دارید، حفظ رطوبت بدن نقش مهمی در حفظ سلامت ما دارد. این مسئله باعث شده است که از دید بسیاری از متخصصان فعال در حوزه سلامت، هر فرد روزانه باید دست کم هشت لیوان آب بنوشد.

دتوکس واتر با خیار- 724press.com

اما نوشیدن آب برای بعضی از افراد کار چندان ساده‌ای نیست، به همین خاطر به این گروه توصیه می‌شود که با اضافه کردن طعم دهنده‌های مفید و سالم به آب آشامیدنی خود، میل به نوشیدن آب را افزایش دهند. از طرف دیگر افزودنی‌های مفید می‌تواند حتی فواید بیشتری برای سلامت شما به ارمغان بیاورد.

مطلب مرتبط: بدن ما روزانه به چه مقدار آب نیاز دارد؟

و اینجا است که نقش و اهمیت دتوکس واتر بیشتر به چشم می‌آید؛ چرا که براساس چیزهایی که ما شنیدیم این نوشیدنی مقوی می‌تواند نقشی مهم در پاکسازی بدن از سموم مضر و بالا بردن سطح انرژی بدن داشته و حتی به کاهش وزن افراد کمک کند. در ادامه با ما در ۷۲۴پرس (724press.com) همراه باشید تا ببینیم تاچه حد این شایعات واقعیت دارند و آیا دتوکس واتر به درستی بدن را از سموم و مواد زیان آور پاکسازی می‌کند؟ در ابتدا اجازه دهید با طرح این پرسش شروع کنیم:

دتوکس واتر چیست؟

طرز تهیه دتوکس واتر- 724press.com

دتوکس واتر نوعی نوشیدنی تهیه شده از آب است که در تهیه آن از طعم دهنده‌های مفیدی همچون انواع میوه، سبزیجات، ادویه و گیاهان دارویی استفاده شده است. به همین خاطر گاهی از این نوشیدنی به عنوان آب دم کرده میوه یا آب با طعم میوه هم یاد می‌شود. شاید بهترین بخش در مورد این نوشیدنی این باشد که شما می‌توانید به سادگی آن را در منزل و باب ذائقه‌ی خود تهیه کنید. روش‌های مختلفی برای تهیه این نوشیدنی وجود دارد که در آنها می‌توانید از ترکیب میوه، سبزی یا گیاه دارویی مورد علاقه خود استفاده کنید.

از آنجایی که واتر دتوکس به نوعی از دم کردن افزودنی‌ها تهیه می‌شود، در مقایسه با آبمیوه یا مخلوط میوه از کالری کمتری برخوردار است. این مسئله باعث شده است که این نوشیدنی یکی از بخش‌های مورد علاقه کسانی باشد که به دنبال رژیم‌های غذایی کم کالری و کاهش وزن هستند. مصرف دتوکس واتر اغلب در برنامه‌های غذایی کاهش وزن توصیه شده است؛ به ویژه به عنوان جایگزینی مناسب برای انواع نوشیدنی‌های پرکالری و مملو از قندی همچون سودا و انواع آبمیوه. حال پرسش این است که چطور در منزل نوشیدنی دتوکس واتر درست کنیم؟

چطور دتوکس واتر درست کنیم؟

دتوکس واتر با لیمو ترش- 724press.com

خوشبختانه درست کردن دتوکس واتر در منزل کاری بسیار ساده و حتی لذت‌بخش است. همه چیزی که برای تهیه این نوشیدنی مفید به آن نیاز دارید مقداری آب به همراه طعم‌دهنده دلخواه‌تان است که می‌تواند میوه، سبزی یا دمنوش گیاهی خاص یا ترکیبی از آنها باشد.

کافی است آنها را خرد یا ورق ورق کرده و داخل آب گرم یا سرد (بسته به سلیقه شخصی) بریزید. هرچقدار مواد افزودنی شما بیشتر باشد، طبعا آب هم طعم بیشتری از آن را به خود خواهد گرفت. اگر به دنبال تهیه نوشیدنی سرد هستید، می‌توانید ظرف حاوی دتوکس واتر را برای یک الی دوازده ساعت داخل یخچال بگذارید تا میوه‌ها به خوبی طعم خود را به آب داده و مزه نوشیدنی قوی و دلچسب‌تر شود. اما مطمئن شوید که دتوکس واتر را بیش از اتمام این زمان مصرف کنید، ؛ چون بیش از این مدت ممکن است کم کم میوه‌ها شروع به تجزیه شدن کرده و طعم آب را بدمزه کنند.

مطلب مرتبط: خواص سبزی ریحان را بشناسید

اگر برای تهیه دتوکس واتر عجله دارید، بهتر است میوه‌ و سبزی را بیشتر خرد کرده یا حتی کمی له کرده یا بکوبید و داخل آب بیندازید تا طعم خود را سریع‌تر پس داده و نوشیدنی‌تان سریع‌تر آماده شود. در ادامه به مرور چند ترکیب دلچسب برای تهیه دتوکس واتر خواهیم پرداخت که بیش از بقیه مورد توجه علاقمندان قرار گرفته‌اند:

  • ترکیب نعنا و خیار
  • ترکیب لیمو و زنجبیل
  • ترکیب بلوبری و پرتقال
  • ترکیب لیمو و فلفل قرمز
  • ترکیب هندوانه و نعنا
  • ترکیب گریپ فروت و رزماری
  • ترکیب پرتقال و لیمو
  • ترکیب لیموترش و لیمو شیرین
  • ترکیب ریحان و توت فرنگی
  • ترکیب سیب و زنجبیل

ادعاهای مطرح شده در مورد خواص دتوکس واتر

دتوکس واتر توت فرنگی و نعنا- 724press.com

در مورد دتوکس واتر هم مثل هر نوشیدنی یا ماده مفید دیگری داستان‌های بسیاری گفته شده است؛ طوری که گاهی به نظر می‌رسد افسانه و واقعیت در هم آمیخته شده است و نمی‌توان خاصیت واقعی را از داستان‌های تخیلی تشخیص داد. در ابتدا بیایید ببینیم داستان‌ها در مورد خواص دتوکس واتر چه حرفی برای گفتن دارند. سپس موارد واقعی را در مورد خواص این نوشیدنی بررسی خواهیم کرد.

گفته می‌شود دتوکس واتر فواید زیادی برای سلامت انسان دارد از جمله:

  • کمک به کاهش وزن
  • سم زدایی و پاکسازی بدن از مواد مضر و سموم
  • متعادل کردن میزان PH بدن
  • کمک به سلامت دستگاه گوارش
  • تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن
  • بهبود خلق و خو
  • افزایش سطح انرژی
  • بهبود رنگ پوست و درخشش صورت 

البته باید اشاره کنیم که خواص دتوکس واتر تحت تأثیر مواد افزودنی و نحوه تهیه آن قرار داشته و بسته به آن می‌تواند خواص متعددی داشته باشد. هرچند بسیاری از ادعاهای مطرح شده در مورد این نوشیدنی در اصل مربوط به اصلی‌ترین جزء آن یعنی همان آب است تا نوع مواد طعم دهنده و اضافه شده به آن، چون همانطور که می‌دانید نوشیدنی آن به تنهایی تمام خواص فوق را دارا است.

واقعیت این است که در مقایسه با خوردن مستقیم انواع میوه، سبزیجات و دمنوش‌های گیاهی مفید، شما مواد مغذی کمتری را از خوردن آب دتوکس دریافت خواهید کرد. اما در مجموع آیا نوشیدن دتوکس واتر واقعا تأثیری روی بهبود سلامت عمومی ما دارد؟

خواص واقعی دتوکس واتر چیست؟

دتوکس واتر خیار و لیمو- 724press.com

در ادامه با ۷۲۴پرس دات کام  همراه شوید تا نگاهی به جزئیات علمی بیندازیم که در پس مواد سلامتی ادعا شده در مورد دتوکس واتر وجود دارند. در واقع تعدادی از این ادعا صحت دارند، هرچند کمی در مورد بعضی از آنها اغراق شده است.

کمک به کاهش وزن

نوشیدن آب به خودی خود می‌تواند به کاهش وزن کمک کند و این مسئله در مورد نوشیدن دتوکس واتر هم صدق می‌کند. آب باعث افزایش میزان متابولیسم بدن شده، در نتیجه بدن شروع به سوزاندن کالری بیشتر می‌کند که درنهایت می‌تواند منجر به کاهش وزن و رفع مشکل چاقی شود.

مطالعات انجام شده نشان داده‌اند که نوشیدن نیم لیتر آب می‌تواند در طول یک ساعت میزان متابولیسم بدن را تا ۳۰% افزایش دهد. درحقیقت مردمی که نوشیدن آب را به عنوان بخشی از برنامه کاهش وزن خود دنبال می‌کنند درمقایسه با کسانی که تنها به پیروی از رژیم‌های متداول بسنده می‌کنند، کاهش وزن بیشتری را تجربه می‌کنند. در همین راستا یک مطالعه دیگر نشان داد افرادی که قبل از هر وعده غذا نیم لیتر آب می‌نوشند، ۴۰% بیشتر از افراد دیگر وزن کم می‌کنند.

مطلب مرتبط: آیا جویدن آدامس باعث کاهش وزن می شود؟

از طرف دیگر نوشیدن آب می‌تواند روی میل شما به خوردن هم اثر گذاشته و اشتهای شما را کم کند؛ بنابراین نوشیدن آب قبل از هر وعده غذایی باعث می‌شود که شما غذای کمتری خورده و کالری کمتری جذب کنید. درنهایت دتوکس واتر روی کاهش وزن اثر دارد، اما این مسئله دراصل به نوشیدن آب بستگی دارد نه اضافه کردن طعم دهنده‌های مختلف به آن.

کمک به سلامت دستگاه گوارش

آبرسانی بدن نقشی مهم در حفظ سلامت دستگاه گوارش و حفظ حرکات روده ایفا می‌کند. کم آبی مزمن بدن می‌تواند باعث بروز مشکلاتی همچون یبوست شده و در ادامه نفخ و تنبلی روده شود. نوشیدن آب به میزان کافی ممکن است به حرکت بهتر مواد دفعی در طول دستگاه گوارش کمک کرده، از بروز مشکلات روده جلوگیری کند و به درمان یبوست کمک کند.

بهبود خلق و خو و افزایش سطح انرژی

دتوکس واتر با پرتقال- 724press.com

حتی آبرسانی متوسط بدن هم می‌تواند روی خلق و خو، قدرت تمرکز و همچین سطح انرژی بدن شما تأثیر داشته باشد. مطالعات انجام شده در این زمینه نشان داده است که کاهش آب بدن حتی به میزان یک درصد هم می‌تواند باعث افت تمرکز، بد خلقی و بروز مشکلاتی همچون سردرد شود.

در یک بررسی دیگر مشخص شد بزرگسالانی که روزانه کمتر از ۱.۲ لیتر آب مصرف می‌کنند، با افزایش این میزان به ۲.۵ لیتر در روز خلق و خوی بهتری پیدا کرده، شادتر شده و انرژی بیشتری پیدا می‌کنند و درنهایت احساس آرامش بیشتری را تجربه می‌کنند. بنابراین اگر آب کافی نمی‌نوشید، بهتر است عادت خود را تغییر داده و با نوشیدن مقدار بیشتری آب از احساس شادی، آرامش و انرژی بیشتر لذت ببرید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

این یکی از ادعاهای مطرح شده در مورد دتوکس واتر است که البته کمی در مورد آن اغراق شده است. این مسئله درست است که خوردن میوه و سبزیجات و حتی آبمیوه می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. درحقیقت مصرف ویتامین C خود تأثیری قابل توجه روی بهبود وضعیت سیستم ایمنی بدن دارد؛ به ویژه اگر به صورت مرتب مصرف شود. اما توجه داشته باشید که میزان دریافت مواد مغذی از خود میوه، سبزیجات و آبمیوه بسیار بیشتر از مقداری است که ممکن است از طریق مصرف دتوکس واتر دریافت کنید.

بنابراین اگرچه از نظر تئوری این مسئله ممکن است، اما در عمل این امر چندان واقعی نبوده و به نظر نمی‌رسد مصرف دتوکس واتر تأثیر معناداری روی تقویت عملکرد سیستم ایمنی داشته باشد.

سم زدایی بدن و شفافیت پوست

دتوکس وارت با برشهای لیمو و نعنا- 724press.com

یکی از ادعاهای بسیار معروف مطرح شده در مورد مصرف دتوکس واتر، خاصیت سم زدایی آن است که باعث شده است در بسیاری از رژیم‌های غذایی مخصوص پاکسازی بدن نامی از دتوکسی واتر برده شود. اغلب محصولاتی که با عنوان سم زدایی کننده معرفی می‌شوند هم ادعایی مشابه را مطرح کرده و اعلام می‌کنند که مصرف این فرآورده‌ها می‌تواند سموم را از بدن خارج کرده و به کاهش وزن کمک کند. اما بهتر است بدانید در این میان نه تعریف درستی از سموم مورد نظر ارائه می‌شود و نه خبری از توصیف روش سم زدایی کردن بدن است.

از سوی دیگر بدن شما خود به گونه‌ای طراحی شده است که قادر است از طرق مختلف سموم جمع شده را از خارج کند. بنابراین هنوز هیچ مدرک معتبری وجود ندارد که نشان دهد چه دتوکس واتر و چه دیگر محصولات پاکسازی کننده بدن، عملیات دفع سم از بدن را سرعت بخشیده یا تسهیل می‌کنند؛ پس این ادعا بیشتر شبیه یک داستان خیالی است تا واقعیت.

مطلب مرتبط: آیا واقعاً می‌توانید بدن خود را برای رسیدن به کاهش وزن سم زدایی کنید؟

همین مسئله در مورد تأثیر دتوکس واتر روی بهبود و شفافیت پوست صورت هم صدق می‌کند. ادعا می‌شود که محصول سم زدا با خروج سموم از بافت پوست، باعث بهبود کیفیت و شفافیت آن می‌شوند. هرچند باز هم مدرکی دال بر این ادعا وجود ندارد، اما فراموش نکنید نوشیدن آب به میزان کافی باعث هیدراته شدن و آبرسانی پوست می‌شود که خود عاملی مهم در حفظ سلامت پوست و جلوگیری از پیری زودرس است. بنابراین درمجموع مدرکی وجود ندارد که نشان دهد خوردن آب معمولی در مقایسه با آب دتوکس تأثیری کمتر روی پوست داشته باشد.

سخن پایانی

دتوکس واتر با گریپ فروت و رزماری- 724press.com

با یک نگاه کلی به مطالب عنوان شده در این مقاله از ۷۲۴پرس دات کام، می‌توان به سادگی به این نتیجه رسید که سرعت بخشیدن به بهبود سلامت بدن صرفا با نوشیدن دتوکس واتر تصور چندان درستی نیست. البته نوشیدن آن همچنان به دلیل وجود آب و مواد مغذی آزاد شده از میوه و سبزیجات تاحدی مفید است؛ اما شما می‌توانید با نوشیدن آب معمولی البته به صورت مرتب و کافی هم به این مهم دست پیدا کنید. بااین‌حال فراموش نکنید بسیاری از مردم اغلب از نوشیدن آب معمولی طفره می‌روند و شاید مهمترین حسن مصرف دتوکس واتر همین طعم دار بودن آن است که باعث می‌شود فرد به نوشیدن آن رغبت پیدا کند.

بنابراین اگر اضافه کردن میوه یا سبزیجات به آب معمولی باعث می‌شود شما آب بیشتری نوشیده و از دیگر نوشیدنی‌های مضر و اغلب لبریز از قند فاصله بگیرید، چرا که نه، حتما دتوکس واتر را به برنامه غذایی روزانه خود اضافه کنید.

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم این مرور کوتاه برخواص واقعی دتوکس واتر برای شما هم جالب توجه بوده باشد. شما از چه روش‌هایی برای دلچسب‌تر کردن طعم آب استفاده می‌کنید؟ در این روزهای سرد پاییزی نوشیدن آب را به میزان کافی فراموش نکنید. ما در ۷۲۴پرس دات کام همچنان مشتاق شنیدن دیدگاه و تجربیات شما عزیزان هستیم.