حتما شما هم جملات تشویق کننده‌ای را شنیده‌اید که از شما می‌خواهند به جای افکار منفی، به چیزهای خوب و مثبت فکر کنید. شاید این تصور را داشته باشید که منفی بافی ذهنی تنها مختص شما است؛ اما بدنیست بدانید همه‌ی ما به صورت مرتب و روزانه با افکار منفی، ناراحت‌کننده و تلخ مواجه هستیم که بذر ناامیدی را در وجودمان کاشته و اعتماد به نفس و شادی را از وجودمان می‌گیرند. اما راه‌حال این مشکل چیست و باید چگونه با صداهای منفی درون ذهن مواجه شویم؟ در ادامه با ۷۲۴پرس همراه شوید.

کمتر کسی است که می‌تواند ادعا کند همیشه با دید کاملاً مثبت با خود و توانایی‌هایش مواجه شده است، همه ما لحظاتی را در زندگی تجربه کردیم که تنها و تنها از دیدی منفی به خود و توانایی‌های‌مان نگاه کردیم، از خودمان انتقاد کرده و از رسیدن به موفقیت یا حتی به سرانجام رساندن کاری ساده ناامید بودیم؛ اما چرا با چنین وضعیت مواجه می‌شویم و چه چیزی سد راه ما در رسیدن به اهداف و آرزوهای‌مان می‌شود؟ بیایید این وضعیت را با یک مثال ساده توضیح دهیم:

لبران جیمز بسکتبالیست آمریکایی- 724press.com

هنگامی که در سال ۲۰۱۰ لبران جیمز (LeBron James)، بسکتبالیست حرفه‌ای آمریکایی تصمیم گرفت از تیم کلیولند جدا شده و به میامی هیت برود، با واکنش‌های منفی بسیاری مواجه شد. مردم پیراهن او را سوزاندند و طرفداران قدیمی به او پشت کرده و شروع به بدگویی از او کرده و حتی او را خائن نامیدند. این وضعیت می‌تواند هرکسی را دچار مشکل کرده و او را از نظر ذهنی بهم بریزد. اما این بسکتبالیست توانست به طریقی با این موقعیت مواجه شده و به سلامت از آن عبور کند.

مطلب مرتبط: چگونه جلوی افکار منفی را بگیریم؟

به عبارت دقیق‌تر لبران موفق شد با حفظ فاصله امن در مورد شرایط خود در آن زمان صحبت کرده و تصمیم گیری کند. او درجایی اشاره کرد که هدفش از این گرفتن این تصمیم تنها این بود که چیزی که برای لبران جیمز بهترین بود را انجام دهد؛ اینکه چگونه می‌تواند کاری کند که خودش احساس خوشحالی بیشتری داشته باشد.

لبرون جیمز- 724press.com

او با وضعیت ناخوشایندی مواجه شده و در معرض واکنش‌های منفی هوادارنش قرار گرفته بود، اما موفق شد کلمات مثبتی را برای توضیح دادن چرایی این تصمیم پیدا کند. به عنوان نمونه اگر او تحت‌تأثیر افکار منفی می‌گفت که از سوزانده شدن پیراهنش توسط مردم ناراحت است و این مسئله باعث شده است که احساس آسیب‌پذیری کند یا از اینکه علی‌رغم تلاش‌هایش مورد قدردانی شایسته قرار نگرفته است، وضعیت حتی بدتر هم می‌شد؛ چرا که این افکار منفی در کنار واکنش‌های منفی اطرافیان می‌توانست به صورت جدی او را از نظر روانی تحت فشار قرار دهد.

اما این مسئله تنها مختص این بسکتبالیست نبوده و نیست؛ ما هم مثل او شرایطی مشابه را تجربه کردیم، ما هم در معرض انتقادات قرار داشتیم، ما هم از افکار منفی که شیرینی زندگی را به کام‌مان تلخ کرده رنج برده و می‌بریم. اما چگونه می‌توانیم عزت نفس‌مان را حفظ کرده و به سلامت از تأثیرات این صداهای منفی درامان باقی بمانیم؟ 

مطلب مرتبط: علایمی که نشان می‌دهد عزت نفس شما پایین است

همچون هر مشکل و مسئله دیگری، شناخت پیدا کردن از مشکل و چرایی به وجود آمدن آن بهترین راهکار است. پس در ابتدا بیایید با مرور این مقاله از ۷۲۴پرس دات کام، با صدای منفی و انتقادی درون ذهن‌مان کمی بیشتر آشنا شویم.

با صدای انتقادی درون سرتان آشنا شوید

صدای منفی ذهن چیست- 724press.com

شاید خیلی از ما متوجه این مسئله نباشیم، اما همانطور که زندگی روزمره آرام آرام سپری می‌شود، ما انسان‌ها به صورت ناخواسته و ناخودآگاه در حال تفسیر و قضاوت کردن هر موقعیت کوچک یا بزرگی هستیم که در طول روز با آن مواجه می‌شویم. به عبارت دیگر هرکدام از ما صدایی درونی داریم که درک و شناخت ما درباره هرآنچه در حال تجربه کردنش هستیم را شکل می‌دهد.

در این بین برخی از مکالمات درونی ما می‌تواند غیرواقعی، خود-شکننده، مملو از احساس کمبود و خودکم بینی و به عبارت دقیق‌تر منفی باشد. به عنوان نمونه ممکن است به خود بگوییم «من مطمئنا در این کار شکست خواهم خورد» یا «این کار را خوب انجام ندادم»، شاید حتی از خود ناامید شده و به خود تلقین کنیم که انسانی بی‌فایده و شکست خورده هستیم.

اما ریشه این افکار و گفتگوهای منفی درونی چیست؟ بد نیست بدانید این افکار ممکن است از منابع مشخصی ریشه گرفته باشند که در ادامه به مرور آنها خواهیم پرداخت:

  • وقتی روحیه‌مان خراب است و به اصطلاح سرحال نیستیم، افکار منفی را تحریک می‌کنیم خودی نشان دهند.
  • نگاهی انتقادی به خود که ممکن است در طول دوران کودکی تقویت شده باشد.
  • وجود حس بدبینی، اینکه همیشه در انتظار وقوع بدترین چیزها هستیم.
  • وجود تجارب منفی در گذشته و اعتقاد به اینکه تاریخ قرار است دوباره تکرار شده و از نو این وضعیت منفی را تجربه کنیم.
  • ترس، نگرانی، اضطراب و البته افسردگی که همگی انواع مختلفی از مشکلات روانی هستند که می‌توانند این افکار منفی را تغذیه کرده و به آن بال و پر بدهند.

چگونه افکار منفی روی ما تأثیر میگذارد- 724press.com

پیامد گفتگوهای منفی درون ذهن‌مان به مرور زمان خود را نشان می‌دهد. هر دفعه که با این صداهای منفی درون ذهن‌تان مواجه می‌شود، گویی تیری در کمان گذاشته و به سمت خودتان پرتاب می‌کنید. هر کدام از این تیرها شاید به خودی خود ناچیز بوده و در لحظه تأثیر آنچنانی روی شما نداشته باشد، اما به مرور زمان و پرتاب تیرهای بیشتر شما به مرحله شکستن نزدیک و نزدیک‌تر می‌شوید. بنابراین اینکه مرتبا خودتان را سرزنش کرده و به وجود رخدادهای منفی و بد باور داشته باشید درنهایت به آهستگی شا را به مرز نابودی می‌کشاند.

افکار منفی- 724press.com

فکر کردن به اینکه شما انسانی بی‌عرضه، دست و پاچلفتی، بازنده، زشت، احمق، ناچیز یا بی‌ارزش هستید، نشان از وجود درگیری شما با این صداهای منفی درون ذهن‌است. نجواهایی که ممکن است به آرامی شما را خسته کرده و درنهایت حتی از نظر روانی از پا بیندازد. منفی بافی درونی باعث می‌شود از خود تصویری پر از کمبود و نقص در ذهن داشته باشید، اینکه انسانی بی‌کفایت و ناتوان هستید و در پایان این مسئله می‌تواند اعتماد به نفس شما را تاحد زیادی کاهش داده و زندگی را به کام‌تان تلخ کند.

مطلب مرتبط: ۱۰ روش هوشمندانه برای مواجهه با افراد منفی

اینکه خودتان را دست و پا بسته و ناامید می‌بینید، اینکه خودتان را برای هر اشتباه و مشکلی سرزنش کرده و مقصر می‌دانید و اینکه همیشه بدترین اتفاقات ممکن را در ذهن تجسم می‌کنید، همگی از علائم و نشانه‌های بارزی است که خبر از وجود این الگوهای فکری منفی، آزار دهنده و اغراق‌آمیز می‌دهند. این نوع تفکر دستکار شده حتی می‌تواند شما را از پیشرفت از زندگی بازداشته و به نوعی حتی باعث عقب ماندن‌تان شود و خوب وقتی شما درچنین وضعیتی گرفتار شدید، طبیعی است که نتوانید به چیزهای خوب و باارزش فکر کرده و به اصطلاح مثبت اندیش شوید.

تأثیر افکار منفی روی ذهن- 724press.com

تداوم این گفتگوهای منفی ذهنی با خود می‌تواند باعث تقویت ایده‌های غیرمنطقی شود که درگذشته با آنها درگیر بودید. هربار که این صدا در ذهن‌تان طنین‌انداز شده و عبارات منفی را در فکر خود تکرار می‌کنید، باعث می‌شوید آن باورها و برداشت‌های غیرمنطقی قدرتمند و قدرتمندتر شوند. با ادامه این کار و با گذشت زمان، این منفی بافی شما و زندگی‌تان را فلج کرده و حتی ممکن است باعث نابودی کامل شما از نظر ذهنی و روانی شود. اما راه حل این مشکل چیست و چگونه باید به جنگ افکار منفی رفت؟

خودتان را از شر صداهای منفی خلاص کنید

مقابله با افکار منفی- 724press.com

به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com)، ساده‌ترین کار برای رسیدن به این هدف، جایگزین صداهای مثبت با صداهای هنی منفی است که نیازمند صرف زمان و استفاده از روش‌های درست و اصولی است. در ادامه چند گام ساده را مرور خواهیم کرد که به شما کمک می‌کنند که در وهله‌ی اول مشکل اصلی را تشخیص داده و در ادامه گام به گام این گفتگوهای ذهنی منفی را کنار گذاشته و آنها را با انواع مثبت جایگزین کنید.

  1. در ابتدا بهتر است مشخص کنید چه زمانی این گفتگوی شخصی منفی آغاز می‌شود.
  2. در ادامه مشخص کنید چه مسئله‌ای باعث شروع این منفی بافی‌ها می‌شود.
  3. حالا نوبت مواجه کردن افکار منفی با افکار مثبت و واقعی است.
  4. برای خودتان یک طرح فیلمنامه مانند آماده کنید که از قبل برای زمان شروع منفی بافی ذهنی و مقابله با آن آمادگی لازم را پیدا کرده باشید.

وقتی افکاری همچون «من بی ارزش هستم» به سراغ‌تان می‌آید، بهتر است آن را با افکار واقعی‌تری همچون «کودکانم به من احتیاج دارند» یا «همکارانم برای کار امن ارزش قائل هستند» را جایگزین آن کنیم. هر زمانی که شما این کار را انجام داده و افکار مثبت را جایگزین گفتگوهای ذهنی منفی کنید، قدرت آنها را کاهش داده و به تدریج برای غلبه بر منفی بافی‌های ذهنی خود آماده و آماده‌تر خواهید شد.

مطلب مرتبط: ۴ گام ساده برای داشتن یک زندگی مثبت

این چرخه را بارها و بارها تمرین کنید تا ذهن شما برای این کار و تمرکز بیشتر روی افکار مثبت آمادگی بهتری پیدا کند، بدین ترتیب بار بعدی که فکر منفی به ذهن‌تان رسوخ کرد، برای به عقب راندن آن دردسر کمتری کشیده و حتی رفته رفته مثبت اندیشی جایگزین منفی بافی خواهد شد. فراموش نکنید شما از قدرت کافی برای درک کردن و مدیریت زندگی خود برخوردار هستید و می‌توانید به خوبی با با فراز و نشیب‌های آن تعامل برقرار کنید.

مثبت اندیشی- 724press.com

پس فراموش نکنید اولین قدم برای تحقق اهداف و دستیابی به آنها این است که آن صدای کوچکی که همیشه در پس ذهن‌تان نجوا می‌کند را آموزش دهید تا مثبت اندیشیدن را سرلوحه‌ی کار خود قرار دهد. 

به پایان این مطلب رسیدیم. نظر شما در مورد نقش مثبت اندیشی در زندگی چیست؟ آیا شما هم از منفی بافی‌های ذهنی رنج می‌برید؟ شما برای عقب راندن صداهای منفی و جایگزین کردن آن با نجواهای مثبت چه راهکارهایی را در پیش گرفتید؟ فراموش نکنید نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید.