ممکن است گاهی زندگی سخت‌تر از چیزی باشد که تصورش را می‌کنید؛ البته نه به خاطر شرایط بیرونی بلکه مشکلات درونی شیرینی زندگی را به کام‌تان تلخ کرده است. همه ما تجربه روزهای خسته‌کننده در زندگی‌مان را داریم؛ روزهایی که گویی در حلقه‌ای تکراری از اتفاقات به دام افتاده و مجبوریم بدون انگیزه و هدفی مشخص و خالی از شور و اشتیاق کافی این برنامه یکنواخت را بارها و بارها تکرار کنیم. این نداشتن انگیزه در زندگی بسیار آزار دهنده است، اما راهکارهایی هم وجود دارد که می‌توانند برای غلبه بر این مشکل به شما کمک کنند.

راهکارهایی برای مقابله با بی انگیزه بودن در زندگی

در همین ابتدای بحث اجازه دهید مطلبی را روشن کنیم: این مقاله قرار نیست راهکار نهایی درمان یا حتی تشخیص افسردگی را به شما معرفی کند. در واقع این مطلب حتی در مورد افسردگی هم نیست. افسردگی نتیجه‌ی ترکیب اتفاقات منحصر بفرد، ژنتیک، مسائل روانی و پیش زمینه‌های محیطی است. وقتی شما دچار بیماری افسردگی می‌شوید، به صورت کامل امید خود را به آینده از دست خواهید داد؛ در نتیجه انرژی برای حرکت نداشته، به مسائل اطراف‌تان بی‌تفات شده و بدون هیچ دلیل مشخصی احساس ناراحتی می‌کنید. اگر به هرشکل تمام مسائل فوق را تجربه کرده و از این نوع بیماری رنج می‌برید، باید در اسرع وقت به دنبال کمک رفته و با روانپزشکی متخصص مشورت کنید.

افسردگی- 724press.com

بااین‌وجود ما قصد داریم در این مطلب از ۷۲۴پرس دات کام، تمرکز خود را معطوف چیزی کنیم که چندان از وضعیت افسردگی متفاوت نیست: کمبود انگیزه، علاقه و توجه. هدف از این گفتار کمک به افراد برای استفاده از راه حل‌های عملی برای بازگرداندن اشتیاق به زندگی و پیدا کردن انگیزه و درنهایت انجام دادن کاری برای کمک کردن به خود و خلاص شدن از زندگی یکنواخت و کسل کننده‌ای است که گویی هر روز از نو تکرار می‌شود.

مطلب مرتبط: انواع افسردگی‌ ها را بشناسید

اگر این روزها چیزی توجه و علاقه‌ی شما را به خود جلب نمی‌کند و هیچ انگیزه‌ای برای ادامه دادن ندارید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید و اجازه دهید در گام  اول ببینیم چه چیزی باعث این عدم اشتیاق و بی هدف بودن در زندگی می‌شود.

شما در چاه تکرار یک عادت افتاده‌اید

تکرار عادات- 724press.com

از خواب بیدار می‌شوید، چیزی می‌خورید و بعد از تکرارهای بی‌شمار دیگر دوباره به رختخواب می‌روید، فردا و فرداهای پس از آن همین برنامه روتین و یکنواخت تکرار می‌شود. البته شاید همیشه به همین سادگی نباشد؛ مثلا ممکن است شما گرفتار عادت‌های دیگری مثل وب گردی بی‌پایان، چک کردن آخرین کامنت‌ها، اخبار یا حتی تماشای ویدیوهای یوتیوب اسیر و گرفتار شده‌ باشد؛ بله به همین سادگی شما در دام تکرار یک عادت به دام افتاده‌اید.

این وضعیت درست مثل این است که در میان ناکجا آباد گم شده‌اید و چیزی به جز چوب شور و آب برای‌تان باقی نمانده است. اگر احساس می‌کنید که انتخاب دیگری ندارید و باید یک منوی غذایی مشخص یا طعم‌هایی همیشگی را امتحان کنید هم همین وضعیت اتفاق افتاده است. شما یک کار را انجام می‌دهید چون فکر می‌کنید باید آن کار را انجام دهید، نه اینکه واقعا تمایلی به انجام آن داشته باشید.

اما نگران نباشید، خوشبختانه همیشه راهی برای خلاصی از چاه عادت‌های تکراری وجود دارد و می‌توانید دوباره برحسب علاقه و اشتیاق خود زندگی کنید. اما چه راهکارهایی برای کمک به افراد گرفتار در دام عادت‌های مفید است:

  • از منطقه امن خود خارج شوید، به دنبال چالش‌ها و فعالیت‌های جدید بروید
  • کارهایی که از آنها واهمه دارید را بیشتر و بیشتر انجام دهید

توانایی و نقاط قوت خود را جدی نمی‌گیرید

پیدا کردن نقاط قوت- 724press.com

یکی از دلایلی اینکه چرا افراد به دنبال امتحان کردن چیزهای تازه و به چالش کشیدن توانایی‌های خود نمی‌روند، دست کم گرفتن توانایی و نقاط قوت خود است. درواقع زندگی روزمره و یکنواخت شما با قدرت و توانایی‌تان ارتباطی سازنده برقرار نکرده است. به عبارت دیگر شما کارهایی را انجام نمی‌دهید که در آنها خوب و چه بسا عالی هستید.

برای پیدا کردن نقاط قوت‌تان در ابتدا این سؤالات را از خود بپرسید:

  1.  من در چه چیزهایی عالی هستیم؟
  2.  به انجام چه کارهایی اشتیاق بیشتری نشان می‌دهم؟
  3. چطور می‌توانم پاسخ‌های دو پرسش فوق را در هم ادغام کرده و به پاسخی مشخص برسم؟

همگرایی پاسخ‌هایی که به این سؤالات دادید، کلید شما برای پیدا کردن نقاط قوت‌تان است؛ بنابراین اگر قرار باشد راه حلی برای این مشکل ارائه دهیم، این پاسخ‌مان خواهد بود:

  • ابتدا تمرین فوق را انجام دهید
  • با توجه به آن و درک بهتر توانایی‌هایتان به سراغ امتحان کرده ایده‌های تازه و تجربه عادت‌های جدید بروید
  • با توجه به نقاط قوت‌تان، یک فرصت شغلی جانبی را به صورت آنلاین برای خود فراهم کنید

باورهای ناخودآگاه عامل عقب ماندن شما است

باورهای ناخودآگاه- 724press.com

گاهی اوقات ما ترجیح می‌دهیم عقب بایستیم، از پذیرفتن تغییرات هیجان‌انگیز سرباز می‌زنیم و به دنبال حرکت به سمت جلو نیستیم فقط و فقط به این دلیل که از شکست خوردن و اشتباه می‌ترسیم. شاید شما هم موقعیت‌هایی مشابه را تجربه کرده باشید، زمانی که دوست داشتید یک مهارت جدید را آموخته یا یک رشته ورزشی تازه را امتحان کنید، اما بلافاصله ذهن‌تان شروع به مشخص کردن و شمارش تمام دلایلی کرد که امکان موفقیت شما در این راه جدید را پایین نشان داده و درمقابل امکان شکست خوردن‌تان را بالا برد.

مطلب مرتبط: چرا انگیزه خود را از دست می‌‌دهیم؟

به عبارتی بسیاری از مردم بعد از این سبک و سنگین کردن‌های فکری قید یک تجربه تازه در زندگی را می‌زنند و برای توجیه این مسئله از عبارت «علاقه‌ای به انجام این کار ندارم» استفاده می‌کنند؛ اما آیا این عدم علاقه واقعیت دارد؟ آیا آنها از کمبود علاقه رنج می‌برند یا این نداشت دلگرمی و تشویق است که آنها را از ادامه راه باز می‌دارد؟ بد نیست بدانید د در اغلب موارد، این مورد دوم است که شما را جلو رفتن منصرف می‌کند. اما راه‌حل این مشکل چیست؟

  • خودتان را به چالش بکشید، سعی کنید فعالیت‌های متنوع‌تری را تجربه کرده و ببینید کدام یک با سلیقه و علایق‌تان بیشتر جور درمی‌آید. حتی اگر نگران شکست خوردن در انجام آنها هستید هم به خود اجازه پشیمان شدن نداده و مسیر پیش رو را دنبال کنید.
  • آنها را به عنوان آزمایش یا امتحان در نظر بگیرید. این کار به شما کمک می‌کند تا تشخیص دهید انجام و به پایان رساندن کدام یک از آنها ارزش بیشتری برای‌تان داشته و خوشحال‌تان می‌کند.

به اندازه کافی مشتاق و بلندپرواز نیستید

بلندپروازی- 724press.com

صرفنظر از چیزی که در زندگی به دنبال رسیدن به آن هستیم این میزان شور و اشتیاق ما است که نجات بخش ما در مسیر رسیدن به اهداف و آرزوهای‌مان است، اینکه تحقق این آرزو تا چه اندازه برای‌مان مهم و ارزشمند است. متأسفانه بسیاری از مردم خودشان به عنوان عامل محدود کننده وارد عمل شده و با تلقین کردن این مسئله که نیازی به رسیدن به درجات بالای موفقیت نیست، سنگ راه پیشرفت و تعالی خود شده‌اند. درواقع آنها به صورت مرتب سعی می‌کنند به خود و دیگران بگویند که نیازی به تجربه موفقیت‌های باورنکردنی ندارند.

بااین‌حال بهتر است بدانید این شیوه تفکر بسیار خطرناک و تخریب‌کننده است. به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com)، وقتی ما دایره اشتیاق و آرزوهای خودمان را تنگ و تنگ‌تر می‌کنیم، روی توانایی‌های برای رسیدن به آن هدف و موفقیت در زندگی هم سرپوش می‌گذاریم. وقتی این اتفاق می‌افتد، انگیزه‌ی ما برای پیشرفت هم رفته رفته رنگ می‌بازد و به دنبال آن علاقه و توجه‌مان به تجربیات جدید هم محدود می‌شود و درنهایت آن احساس رضایتمندی شیرین را از زندگی‌مان نخواهیم داشت.

مطلب مرتبط: ۱۱ راز موفقیت در هر کاری که فکرش را بکنید!

کمبود اهداف مهیج و اشتیاق برانگیز در زندگی به سادگی انگیزه را از زندگی گرفته و فرد را دچار این احساس می‌کند که گویی هیچ چیز نمی‌تواند علاقه و اشتیاقش را به خود جلب کند. برای حال این مشکل باید از قانون ده برابر استفاده کنید. یعنی باید در ابتدا هدفی ده برابر بزرگتر از چیزی که در نظر دارید را برای خود مشخص کنید و سپس به اندازه ده برابر چیزی که برای رسیدن به این هدف لازم است، تلاش کنید.

ممکن است بعضی از افراد به شما بگویند که انتخاب کردن اهداف غیرممکن خود باعث کشته شدن اشتیاق و انگیزه در افراد می‌شود، اما بهتر است بدانید چنین طرز تفکری کمی تا قسمتی احمقانه است. انتخاب اهداف ده برابری که از آنها معمولاً با عنوان هدف کششی هم یاد می‌شود، شما را برای انجام کارهای بزرگ‌تر و بالطبع تلاش بیشتر تشویق می‌کند. این کار شما را وامی‌دارد برمیزان کوشش خود اضافه کرده و با اشتیاق و شور بیشتری به دنبال رسیدن به هدف باشید. به علاوه اگر حتی موفق به اجرایی کردن بخش کوچکی از مسیر رسیدن به هدف بزرگ‌تان شوید، باز بهتر از این است که این وقت و انرژی را صرف رسیدن به هدفی کوچک‌تر کنید. هرچقدر هدف‌تان بزرگ‌تر باشد، بیشتر از خودتان کار می‌کشید و در این مسیر بهتر و بهتر می‌شوید.

برنامه ریزی-724press.com

اما فراموش نکنید که انتخاب هدف بزرگ و والا فقط گام اول است، قدم بعدی این است که ده برابر بیشتر از نیاز برای رسیدن به این هدف از خود تلاش و کوشش نشان دهید. اما چگونه؟

  • وقتی ما اهداف کوچک و غیرانگیزشی داشته باشیم، برای رسیدن به آنها نه انگیزه بالایی داریم و نه سعی و کوشش چندانی از خود نشان می‌دهیم. اما زمانی که شما بلندپرواز باشید و به اهداف بزرگ‌تر فکر کنید، با قدرت و نشاط بیشتری به دنبال تحقق آنها می‌روید. پس مهم‌ترین راه‌حل چیست؟ هدفی بزرگ را انتخاب کرده و تلاش زیادی برای رسیدن به آن از خودت نشان بده
  • از سد محدودیت‌ها عبور کنید. هرچقدر در این مسیر تلاش کنید، انگیزه و علاقه شما برای رسیدن به هدف نهایی بیشتر و بیشتر می‌شود.

روش‌های فوق را امتحان کنید و از نتایج آنها در بهبود روحیه، پیدا کردن انگیزه بیشتر برای حرکت به جلو و جلب اشتیاق و توجه لذت ببرید. به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم از این مرور کوتاه و خواندنی لذت برده باشید. آیا در این روزهای خسته‌کننده ناشی از پاندمی کرونا شما هم از کمبود اشتیاق به زندگی و نبود انگیزه رنج می‌برید؟ راهکار شما برای عبور از این ایام سخت چیست؟ فراموش نکنید تجربیات و دیدگاه‌های خود را با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید.