متیو کارستن «Matthew Karsten» سیاح و جهانگردی است که قریب به ۱۰ سال قید یک جا نشینی را زده و بار سفر بر بسته است. او به کشورهای زیادی سفر کرده و تجارب گران‌بهایی از هر سفرش اندوخته است. ۷۲۴ پرس دات کام در این مطلب نکته‌های ارزشمندی را که او برای داشتن سفری پربار و لذت‌بخش برای علاقمندان به سفر گردآوری کرده فهرست کرده است. با ما همراه باشید تا شما نیز بتوانید از بهترین نکات برای یک سفر آسان و لذت‌بخش بهره‌مند شوید.

نکته‌هایی برای داشتن سفری خوب و عالی

اگر در مورد سفر به دور دنیا کنجکاو هستید و تمایل دارید اطلاعات خوبی در مورد بایدها و نبایدهای سفر بدانید مرور گفته‌های متیو کارستن برای‌تان مفید و قابل تأمل است.

متیو کارستن- 724press.com

او سال‌ها قبل از محل کار خود در میامی آمریکا استعفا داده و سفرش را با خرید یک بلیط یک طرفه به اولین کشور مورد علاقه‌اش یعنی گوآتمالا آغاز کرده است. در ابتدا به غیر از نگرانی در مورد درستی تصمیمش، این که آیا رها کردن هر چه که داشته و تا پیش از این باعث امنیت ذهنی‌اش می‌شده و فقط به امید دنبال کردن یک ماجراجویی در زندگی‌اش کار درستی است یا نه، ترس از روبه‌رو شدن با جهان ناشناخته و غریب هم او را عصبی و نگران می‌کرده است.

اما سفر او به یک کشور ختم نشده و با تلاشی مضاعف در چند سال گذشته برای عبور از مسیرهای سخت و دشوار و پشت سر گذاشتن مرزها به بیش از ۵۰ کشور سفر کرده، با مردم بسیاری آشنا شده و به خاطر تمام ماجراجویی‌هایی که در سرزمین‌های پهناور داشته از معلم روزگار چیزهای زیادی یاد گرفته است.

مطلب مرتبط: ۱۰ فایده ویژه سفر کردن

چکیده‌ی آن‌چه از سفرهای پی در پی فرا گرفته است نکته‌هایی است که سعی می‌کند هر از چندگاهی بر تعداد آن‌ها افزوده و همه را در اختیار کسانی قرار بدهد که دوست دارند برای ماجراجویی، سیر و سیاحت و کشف نادانسته‌های‌شان به اقصی نقاط جهان سفر کنند. افرادی که می‌دانند تجربه‌های کسی که در زمینه‌ی مسافرت و فائق آمدن بر امورات لازم در کشورها و مناطق ناآشنا، کاربلد و کارکشته شده است تا چه حد می‌تواند به آن‌ها کمک کند. این نکته‌ها به شما به عنوان یک مسافر کمک می‌کنند چطور در میزان پول‌تان صرفه‌جویی کنید، امن بمانید و همزمان با ایجاد خاطره‌های لذت‌بخش میل به سفرهای بیشتر در وجودتان زنده بماند. آن‌چه می‌خوانید نکته‌های طلایی متیو کارستن است.

۱. صبوری خیلی مهم است

گردشگری- 724press.com

صبور بودن نکته‌ی اصلی برای داشتن یک سفر خوب است. به خاطر چیزهایی که نمی‌توانید کنترل‌شان کنید حرص نخورید. زندگی‌ای که در طول سفر سپری می‌کنید برای عصبانی بودن و رنج کشیدن از اتفاقات ناخوشایند خیلی کوتاه است.

اگر اتوبوس‌تان را از دست دادید اهمیتی ندارد؛ یک اتوبوس دیگر را سوار می‌شوید. دستگاه خودپرداز پول ندارد؟ چه بهتر، به مسیر تازه‌ی دیگری بروید تا از آن‌جا بتوانید پول دریافت کنید و حین این تغییر مسیر از مناظر لذت ببرید. می‌دانم که سخت است، اما یک نفس عمیق بکشید و به خودتان بگوئید می‌توانست بدتر از این باشد.

۲. زود بیدار شوید تا گرفتار شلوغی و ترافیک نشوید

سفر با متیو کارستن- 724press.com

وقتی در سفر هستید سعی کنید قبل از طلوع خورشید بیدار شوید. به این ترتیب هم از زیبایی‌های محیط اطراف‌تان در اولین ساعات صبحگاهی استفاده می‌کنید و هم از برخورد با سیل جمعیت و ترافیک مسیرها دور می‌مانید. به علاوه میزان نور خورشید در این ساعات به گونه‌ای است که می‌توانید عکس‌های زیبایی بگیرید. فایده‌ی دیگر این سحرخیزی این است که حضور مردم محلی و انرژی آن‌ها فرصت خوبی برای هم صحبتی و کسب اطلاعات است.

اگر دوست دارید عکس‌هایی که می‌گیرید و در صفحات مجازی شخصی‌تان به اشتراک می‌گذارید ناب و تازه باشند چه خوب است که اولین نفری باشید که از مناظر عکاسی می‌کنید و چه بهتر که وقتی در حال عکس گرفتن هستید حضور جمعیت در محل مانع شما نشود. انسان‌های سخت‌کوش سحرخیزند و نتیجه‌ی خوبی از این عادت‌شان می‌گیرند.

۳. زندگی جاری در اطراف‌تان را مشاهده کنید

افغان ها- 724press.com

گاهی اوقات حین سفر دوست داریم که مدت بیشتری در یک محل بمانیم. توصیه‌ی من این است که برای توقف‌های این چنینی یک پارک یا یک خیابان پرتردد را انتخاب کنید. یک صندلی پیدا کنید و برای چند ساعت به زندگی در جریان در اطراف‌تان نگاه کنید.

سرعت قطار افکارتان را کمی آهسته‌تر کنید و به جزئیات اتفاقاتی که در جلوی چشمان‌تان در حال رخ دادن است دقت کنید. مشاهده و درک بوها، رنگ‌ها، واکنش‌های مردم و صداها برای‌تان مثل یک مدیتیشن عمل می‌کند و بعد از این خلسه قادر به دیدن چیزهایی خواهید شد که تا قبل از این نمی‌دیدید.

مطلب مرتبط: ۱۵ درسی که از سفر به دور دنیا آموختم

۴. گاهی وقت‌ها به خودتان بخندید

عقرب کبابی- 724press.com

خیلی وقت‌ها در سفر به مناطق جدید کارهایی انجام می‌دهید و اتفاقاتی برای‌تان پیش می‌آید که احمقانه هستند. به جای این که در این مواقع از خودتان شرمنده باشید و ناراحت شوید فقط به خودتان بخندید. از این که اشتباه فاحشی کرده باشید نترسید و زندگی را خیلی جدی نگیرید. آرام باشید. خیلی وقت‌ها همین خندیدن به نادانی‌های‌مان حفاظ سخت و سنگین ما و اطرافیان‌مان را برای ارتباط برقرار کردن با همدیگر از بین می‌برد و به ما دوستان تازه‌ای می‌بخشد.

۵. سرعت‌تان را پائین بیاورید

برای سفرتان محدودیت زمانی در نظر نگیرید و سعی نکنید در مدت کوتاهی بیشترین حجم سیر و سفرتان را انجام بدهید. کمی آرام‌تر باشید عجله‌ای در کار نیست. به علاوه بهترین اتفاقات زمانی می‌افتند که شما زمان کافی برای گردش و تفریح در جایی که در حال حاضر در آن قرار دارید، بگذارید.

اگر قید زمان را بزنید و عجله‌ای در تمام کردن سفرتان نداشته باشید می‌توانید با فعالیت‌هایی آشنا بشوید که در دفترچه راهنمای سفرتان وجود ندارد یا با آدم‌هایی آشنا می‌شوید که ممکن است دوست داشته باشند اطراف را به شما نشان بدهند. من به جرأت می‌توانم بگویم که هیچ کدام از بهترین خاطرات و تجربیات من که از سفرهایم برایم به یادگار مانده در چند روز اول اقامتم در محل جدید اتفاق نیفتاده است. پس تا جایی که می‌توانید ماندن‌تان را در جایی که به آن وارد شده‌اید طول بدهید تا بیشترین لذت و تجربه را به دست بیاورید.

۶. گاهی به عنوان داوطلب دست‌تان را بالا ببرید

سفر کردن با قایق- 724press.com

خیلی خوب است در طول سفرتان برای انجام پروژه‌های ارزشمند داوطلب بشوید. این نکته را همیشه به یاد داشته باشید. داوطلب شدن شما نه تنها به دلیل بار روانی مثبت و دریافت احساسات خوبی که برای‌تان دارد و احتمالاً بابت تلاش‌تان مفتخر به پاداشی می‌شوید، بلکه به خاطر این‌که این حرکت باعث ایجاد فرصتی برای آموختن چیزهایی تازه در مورد آن شهر یا کشور و همینطور مردم آن‌جا می‌شود و به شما کمک می‌کند دوستان تازه‌ای پیدا کنید اقدامی ارزشمند است.

اگر قصدتان سفر به یک کشور خارجی باشد می‌توانید از سایت‌هایی که برای مقاصد انسان‌دوستانه و خیرخواهانه‌ی مختلف، به داوطلب‌ در سرتاسر جهان نیاز دارند دیدن کنید و برنامه‌ای که دوست دارید در آن شرکت کنید را انتخاب کنید. فقط قبل از وارد عمل شدن تحقیقات‌تان را در مورد آن کار داوطلبانه و مسئول آن انجام بدهید تا در دام کلاهبرداران این حوزه نیفتید.

۷. تا می‌توانید عکسبرداری کنید

شتر سواری در بیابان و صحرا- 724press.com

این نکته را آویزه‌ی گوش‌تان کنید. در مورد هر سفری که می‌روید به یاد داشته باشید که ممکن است در طول عمرتان فقط یک بار پا به این منطقه بگذارید و فقط یک‌ بار همنشین مردم محلی ساکن در آن‌جا بشوید. پس تا جایی که می‌توانید از این فرصت ناب استفاده کنید و از تمام چیزهایی که برای‌تان یادآور این سفر هستند عکس بگیرید.

ممکن است فکر کنید که با یک دوربین در دست و مدام عکس گرفتن شبیه یک توریست واقعی می‌شوید، در حالی که نمی‌خواهید جلب توجه کنید؛ اما من به شما می‌گویم اهمیتی به این مسأله ندهید، چون بزرگ‌ترین سوغاتی که شما از سفر با خود همراه می‌آورید عکس است. عکسی که خودتان گرفته‌اید هزینه‌ای برای‌تان نداشته، به اشتراک گذاشتنش با دیگران خیلی راحت است و مهم‌تر از همه سوغاتی است که حجم بار و توشه‌ی شما را نمی‌گیرد.

مطلب مرتبط: ۹ شغلی که می‌توانید در زمان سفر داشته باشید

هر از چند گاهی سعی کنید به غیر از گرفتن عکس‌های کارت‌پستالی، خودتان هم در متن تصویر و در کنار مناظر و مردم اطراف‌تان تصویری داشته باشید. این نوع ثبت لحظه‌ها خیلی ارزشمندتر از عکسی است که روایت‌گر یک منظره یا یک مکان خالی است. و در نهایت این‌که حواس‌تان باشد فقط پشت دوربین مخفی نشوید، عکس‌های‌تان را که گرفتید، دوربین‌تان را کنار بگذارید و از لحظه و مکانی که در آن هستید لذت کامل را ببرید.

۸. دلسرد نشوید

نکات مهم گردشگری- 724press.com

هیچ چیزی غیر ممکن نیست. اگر برای رفتن به یک مکان یا انجام دادن یک کاری به مشکل بر خوردید نا امید نشوید. شما فقط هنوز نتوانستید بهترین راه را برای انجام هدف‌تان در آن لحظه پیدا کنید یا به آدم درستی که لازم‌تان است بر نخورده‌اید. به حرف کسانی که می‌گویند این کار نشدنی است اصلاً گوش نکنید.

مطمئن باشید که پشتکار نتیجه می‌دهد و بلاخره به خواسته‌تان می‌رسید. نمی‌توانم بگویم که برای خود من تا به حال چقدر پیش آمده که دیگران خواسته‌اند من را نسبت به چیزی دلسرد کنند؛ اما فقط برای این‌که به آن‌ها نشان بدهم اشتباه می‌کنند دوباره و دوباره تلاش کرده‌ام. مگر بدترین اتفاقی که می‌تواند بیفتد چیست؟ با یک یا حتی چند ‌بار شکست دنیا به آخر نمی‌رسد.

۹. از حد و حدود راحتی‌تان بیرون بیایید

پیرمرد خندان- 724press.com

همواره تلاش کنید خودتان را در معرض آزمایش قرار بدهید و چیزهایی را امتحان کنید که معمولاً باعث اضطراب‌تان می‌شوند. هرچه بیشتر خودتان را با این گونه موقعیت‌های جدید و تازه برای‌ خودتان به چالش بکشید ترس و اضطراب بیشتر از شما دور می‌شود. کوهنورد نیستید؟ بیشتر کوه بروید. از صحبت کردن با غریبه‌ها هراس دارید؟ با هر کسی که می‌توانید سر صحبت را باز کنید. غذاهای عجیب باعث ترس‌تان می‌شوند؟ عجیب‌ترین غذایی که می‌توانید پیدا کنید را امتحان کنید.

یکی از دلایلی که باعث می‌شود این تغییر سبک هنگام سفر کردن برای‌تان جواب بدهد این است که همه چیز در سفر تازه و متفاوت است؛ پس دیگر چه چیزی می‌تواند در این شرایط برای‌تان تازه‌تر باشد و بیشتر راحتی‌تان را به چالش بکشد؟ هیچ کس از آشنایان‌تان نمی‌داند شما اینجا هستید پس می‌توانید در این شرایطِ متفاوت وارد ماجرا شده و کمی متفاوت‌تر عمل کنید و تصویر جدیدی از خودتان بازآفرینی کنید.

مطلب مرتبط: توصیه‌ها و خاطرات گردشگران خارجی در مورد سفر به ایران

۱۰. سعی کنید روشن‌فکر باشید

استراحت در ساحل- 724press.com

در طول مدت سفرتان به این مسأله خیلی توجه کنید و حواس‌تان به طرز فکر و رفتارتان باشد تا بعد از این هم ذهن و فکرتان باز بماند. به هیچ وجه کسانی را که سبک زندگی متفاوتی با شما دارند و طرز لباس پوشیدن‌ و رفتارشان با آن‌چه معمول شماست فرق دارد، قضاوت نکنید.

حتی نظراتی که با آن‌ها مخالف هستید را بشنوید. این از غرور شماست که فکر کنید هرچه شما می‌گوئید درست است و نظر بقیه اشتباه است. همدلی با دیگران را تمرین کنید و سعی کنید خودتان را به جای کسی بگذارید که خیلی زود می‌خواستید قضاوتش کنید. هر گونه احتمالات، نظرات، اعتقادات و ادیان، پوشش و علائق متفاوت را با ذهن باز بپذیرید. سؤال بپرسید؛ مجبور نیستید با همه هم عقیده باشید اما مطمئناً در آخر از آن چیزهایی که از مردم مختلف در طول سفرتان یاد گرفته‌اید شگفت‌زده خواهید شد.

۱۱. هدف اصلی‌تان را از روی قصد فراموش کنید

سفر در ایسلند- 724press.com

اگر برنامه‌ای که برای امروزتان چیده‌اید این است که به منطقه‌ای از شهر بروید که ساکنین اصلی آن منطقه زندگی و کار می‌کنند نه مناطق توریستی، یعنی آن مناطقی که بومی نشین هستند، بهترین کار این است که راه بیفتید و برای دیدن‌شان حرکت کنید.

بهترین راه برای کسب ماجراجویی واقعی حین سیر و سیاحت این است که اسم هتل محل اقامت‌تان‌ و شماره تلفنش را روی یک کاغذ بنویسید و بدون این که بدانید قرار است به کجا بروید راه بیفتید. نگران نباشید که ممکن است مسیرتان را گم کنید و راه برگشت را بلد نباشید؛ دانستن اسم هتل و به همراه داشتن پول موقع برگشت کمک‌تان می‌کند. از طرف دیگر نترسید که ممکن است به اشتباه مسیرتان به محله‌ها و منطقه‌های خطرناک برسد. مردم محلی به شما هشدارهای لازم را می‌دهند. این اقدام شجاعانه‌ای که انجام می‌دهید باعث می‌شود در این گردش با چیزهای خارق‌العاده‌ای روبه‌رو شوید و تجربه‌های جدیدی کسب کنید.

۱۲. انعطاف‌پذیر باشید و زیاد از حد دست به برنامه‌ریزی نزنید

خانم بومی خندان- 724press.com

این که بعضی افراد برای لحظه لحظه‌ی سفرشان برنامه‌ریزی می‌کنند بسیار تعجب‌برانگیز و خسته‌کننده است. وقتی سفری شروع می‌شود نمی‌شود انتظار داشت که چه اتفاقاتی می‌افتد و آیا همه چیز می‌تواند طبق برنامه‌ریزی پیش برود یا نه.

وقتی که بنابر موقعیتی که در آن لحظه در آن قرار دارید تصمیم می‌گیرید، سفر بسیار لذت‌بخش‌تری خواهید داشت. به نظر من بهتر است یک نقطه را به عنوان مبدأ و یک یا چند نقطه را به عنوان مقصد انتخاب کنید و کاری نداشته باشید که در فاصله‌ی این دو محل باید چه کارهایی انجام بدهید. بگذارید آن‌چه که باید، در همان لحظه برای‌تان رخ بدهد. منعطف باشید و درب‌ها را به روی همه‌ی تغییرات ناگهانی در برنامه‌تان باز بگذارید تا از این طریق دانش و لذت‌تان از سفر را بیشتر کنید.

۱۳. کمی لغت‌های زبان خارجی را یاد بگیرید

سافاری- 724press.com

هیچ نیازی نیست که وقتی قصدتان سفر به یک کشور خارجی است بتوانید زبان آن کشور را خیلی روان و با تسلط صحبت کنید. هرچند من به تجربه یاد گرفته‌ام که دانستن عبارات کلیدی و پرکاربرد یک زبان خارجی خیلی زیاد می‌تواند به راحتی سفر و کسب تجربه از آن کمک کند. سلام، لطفاً، متشکرم، از دیدارتان خوشوقت شدم، عذر می‌خواهم، متأسفم و می‌توانم عکس‌تان را بگیرم بعضی از لغاتی هستند که در سفر به هر نقطه‌ای می‌توانند کارگشا باشند.

این که نمی‌توانید حین سفرتان با دیگران ارتباط برقرار کنید واقعاً آزاردهنده است؛ اما این مشکل شما است نه بقیه. حتی اگر تُن صدای‌تان را بالا یا پائین ببرید مشکلی از شما حل نمی‌کند و معجزه‌ای برای کسی که زبان شما را بلد نیست نمی‌کند. در این حالت تنها کاری که از شما برمی‌آید این است که از زبان ایما و اشاره استفاده کنید، یا با تلفن‌تان تصاویر مورد نظرتان را به طرف مقابل نشان بدهید یا در نهایت از گوگل ترنسلیت استفاده کنید.