سوپ همواره انتخابی ایده‌آل برای کسانی است که از امتحان کردن یک میان وعده یا پیش غذای مقوی و دلچسب استقبال می‌کنند؛ اگرچه از دید گروهی سوپ بیشتر به عنوان غذای افراد بیمار تلقی می‌شود، اما سوپ می‌تواند همیشه و همه جا پای ثابت میز و سفره‌های شما عزیزان باشد. در این روزها که کرونا بی‌مهابا در کشور جولان می‌دهد، مصرف این غذای مقوی ارزشی دوچندان دارد؛ به ویژه اگر در تهیه آن از انواع مواد مغذی و مفید همچون زنجبیل بهره ببرید. در ادامه با ۷۲۴ پرس همراه باشید تا طرز تهیه دو مدل سوپ با زنجبیل را مرور کنیم.

شاید شما هم پای صحبت پزشکانی نشسته باشید که بهترین راهکار برای مقابله یا حتی درمان بیماری کرونا را استفاده از محصولات ضد التهابی می‌دانند. به گفته این گروه مهمترین عامل خطر در زمان ابتلا به بیماری کرونا، بروز التهاب است و همین مسئله باعث می‌شود که از دید آنها مصرف مواد ضد التهابی مثل زنجبیل و زردچوبه انتخابی ایده‌آل برای کمک به درمان سریع‌تر افراد مبتلا و حتی جلوگیری از بروز مرگ و میر بیشتر است.

زنجبیل یکی از مواد مغذی و مفیدی است که به اشکال گوناگون در دسترس ما است. شما می‌توانید از آن به صورت خام و تازه یا پودر و عصاره بهره ببرید. اما اضافه کردن آن به انواع سوپ‌های مغذی هم راهی مناسب برای بهره‌مند شدن از خواص آنها است.

مطلب مرتبط: با ۱۰ خاصیت دارویی زنجبیل آشنا شوید

سوپ زنجبیل و گوشت قلقلی (کوفته قلقلی)

یک سوپ لذیذ و خوشمزه از ترکیب گوشت و سبزیجات که می‌تواند نیاز بدن شما به پروتئین و مواد مغذی را همزمان تأمین کند. استفاده از زنجبیل در تهیه این غذا طعمی تند و دلپذیر به آن می‌بخشد که به ویژه برای این روزهای پاییزی انتخابی ایده‌آل و مناسب است.

سوپ با گوشت قلقلی- 724press.com

مواد لازم

  • گوشت چرخ کرده به میزان دلخواه (ترجیحا یک کیلو)
  • ۲ عدد پیازچه
  • ۳ حبه سیر
  • یک تکه زنجبیل تازه، پوست کنده
  • آب مرغ یا سبزیجات بدون نمک
  • مقداری لوبیا سبز، به میزان دلخواه
  • ۳ پیمانه برنج سفید پخته شده
  • نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه

سوپ کوفته قلقلی و هویج- 724press.com

برای شروع ابتدا گوشت قلقلی‌ها را آماده می‌کنیم. برای این کار در ظرفی مناسب گوشت چرخ کرده، پیازچه، سیر رنده شده، زنجبیل و نصف قاشق چایخوری نمک و فلفل را با هم به خوبی مخلوط کنید. بعد از آماده شدن مایه گوشتی شروع به درست کردن گوشت قلقلی‌ها در اندازه دلخواه می‌کنیم. 

یک سینی فر را آماده کرده و داخل آن را با کاغذ فویل پوشانده و گوشت قلقلی‌ها را روی آن می‌چینیم و به مدت پنج الی هفت دقیقه یا تا زمانی که رنگ آنها قهوه‌ای شود، داخل فر می‌پزیم. اگر فر ندارید می‌توانید گوشت‌ها را با کمی روغن سرخ کنید تا قهوه ای و کمی برشته شوند.

مقاله مرتبط: فواید مصرف روزانه زنجبیل برای بدن

در همین زمان قابلمه‌ای مناسب را روی شعله زیاد قرار داه و آب مرغ یا سبزیجات را داخل آن بریزید تا به جوشیدن بیفتد. سپس لوبیا سبز، برنج از قبل پخته شده و گوشت قلقلی‌ها را به آن اضافه کنید. اکنون شعله را روی درجه متوسط قرار داده و اجازه دهید به مدت پنج دقیقه یا تا زمانی که گوشت‌ها به خوبی پخته و لوبیا سبزها نرم شوند، بپزید. نوش جان


سوپ هویج و زنجبیل

سوپ هویج خامه ای و زنجبیل- 724press.com

یک سوپ خامه‌ای و خوشمزه که در مدتی بسیار کوتاه آماده شده و کالری کمی دارد (در حدود ۲۱۱) یک میان وعده یا پیش غذای عالی که با چیپس نان پیتا بی‌نظیر و جالب توجه است. اگرچه پودر کاری از جمله مواد استفاده شده در این سوپ است اما شما می‌توانید بسته به ذائقه خود از هر نوع ادویه دیپر مثل پودر چیلی یا زیره سبز هم استفاده کنید.

مواد لازم

  • ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • یک عدد پیاز بزرگ
  • مقداری نمک و فلفل
  • یک کیلو هویج
  • یک تکه زنجبیل تازه پوست گرفته
  • ۲ عدد نان پیتا
  • ۱ قاشق چایخوری پودر کاری
  • ۱/۴ پیمانه ماست یونانی ساده و کم چرب یا خامه ترش

طرز تهیه

سوپ هویج با زنجبیل و ماست یونانی- 724press.com

ابتدا فر را روشن کرده و دمای آن را ۴۲۵ درجه فارنهایت (۲۱۸ درجه سلسیوس) تنظیم کنید. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را داخل یک قابلمه بزرگ ریخته و آن را روی شعله متوسط رو به بالا قرار دهید. بعد از گرم شدن روغن پیاز خرد شده، را به همین یک چهارم قاشق چایخوری نمک و فلفل به آن اضافه کرده و به خوبی هم می‌زنیم و منتظر می‌مانیم تا رنگ آن شفاف شده و شروع به نرم شدن کرد. معمولا این مرحله بین ۳ الی چهار دقیقه زمان می‌برد.

در این مرحله از آموزش ۷۲۴پرس دات کام، هویج خرد شده را به همراه زنجبیل و ۴ پیمانه آب به قابلمه اضافه کرده و صبر می‌کنیم تا سوپ به جوشیدن بیفتد. اکنون شعله را کم کرده و اجازه می‌دهیم محتوی قابلمه به قلقل بیفتد و سبزیجات آرام آرام نرم شوند. این مرحله بین پانزده الی بیست دقیقه طول می‌کشد. بعد از اینکه مواد به میزان کافی پخته شدند با استفاده از یک گوشتکوب برقی یا همزن آنها را به خوبی مخلوط می‌کنیم تا مایه‌ای نرم و لطیف به دست بیاید.

سوپ هویج و سبزیجات- 724press.com

حالا نوبت آماده کردن نان‌های پیتا است. هر نان را باز کرده و با باقی مانده روغن زیتون چرب کرده و مقداری نمک و ادویه کاری را روی آن می‌پاشیم و آنها را داخل ماهیتابه یا ظرف مخصوص چیده و کمی روی گاز قرار می‌دهیم تا ترد و برشته شوند.

مطلب مرتبط: برای پیشگیری از کرونا چه مواد غذایی بخوریم؟

درنهایت سوپ را داخل کاسه ریخته، روی آن را با ماست یونانی یا خامه ترش و کمی پودر فلفل سیاه تزئین کرده و با چیپس‌های تهیه شده از نان پیتا سرو می‌کنیم. این سوپ لذیذ را می‌توان به مدت سه روز داخل یخچال یا فریزر نگهداری کرد. چیپس نان پیتا هم به مدت یک هفته در دمای محیط قابل نگهداری است. نوش جان

به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم از مطالعه این دو دستور تهیه ساده اما مقوی لذت برده باشید. شما تاچه حد با تقویت سیستم ایمنی بدن از طریق مصرف غذاهای سالم موافق هستید؟ راهکار شما برای تقویت سیستم ایمنی بدن در ایام پاندمی کرونا چیست؟ فراموش نکنید نظرات و پیشنهادات خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید.