سرویس اجتماعی

۱۰ فایده ویژه سفر کردن

۱۰ فایده ویژه سفر کردن

سفر واژه‌ی نام آشنا و هیجان برانگیزی است. عده‌ای هستند که از شهری به شهری و از کشوری به کشوری دیگر سفر می‌کنند چون اقوام‌شان آنجا هستند و قصد تجدید دیدار با نزدیکان‌شان را دارند، عده‌ای بر اساس وظیفه‌ی شغلی و یا انجام تجارت و توسعه‌ی مبادلات‌شان این نقل مکان جغرافیایی را به طیب خاطر می‌پذیرند؛ شاغلینی که بعد از مدت‌ها تحمل خستگی و اوقات پرفشار و پر استرس محیط کاری به قصد کسب انرژی و تجدید روحیه در اوقات فراغت و تعطیلات‌شان سفر می‌کنند.

هواپیما در آسمان-724press.com

سفر به هر دلیلی که باشد بهانه‌ای می‌شود تا مسافر با ناشناخته‌ها و آداب و رسوم اقوام مختلف آشنا شود. بنابراین این کوچِ انرژی بخشِ موقتی، همین دل بَر کندن از حیطه‌ی آشنای خود و همین سفر و مهیا شدن برای رویارویی با تازگی‌ها فواید بسیاری برای مسافر به همراه دارد.

مطلب مرتبط:  ۱۵ فیلمی که شما را به سفر تشویق می‌کند

 در ادامه این مطلب از ۷۲۴پرس دات کام با ۱۰ فایده‌‌ای که از مسافرت نصیب ما به عنوان مسافر راهی پرپیچ و خم و پر خاطره می‌شود آشنا خواهید شد که شاید مرور آن‌ها بهانه‌ای شود که با ساده گرفتن این گردش جان بخش و با در نظر گرفتن کمترین هزینه‌ها به دنبال محملی گرم و دلنشین برای خود و خانواده‌تان بروید:

۱. سفر کردن چیزهای زیادی در مورد جهان به شما می آموزد

کره زمین- 724press.com

سنت آگوستین می‌گوید:

جهان مثل یک کتاب است و کسانی که به سفر نمی‌روند تنها یک صفحه از آن را می‌خوانند.

سفر کردن می‌تواند بیشتر از یک رشته‌ی دانشگاهی به شما درس بیاموزد. وقتی به یک کشور یا یک منطقه‌ی ویژه سفر می‌کنید با فرهنگ آنجا آشنا می‌شوید. اگر ارتباط خود را در این جای جدید گسترش بدهید و با مردم محلی شروع به صحبت کنید حتی می‌توانید اطلاعات بیشتری از دانش و تجربیات آن‌ها، عادات و سرگرمی‌های‌شان، آداب و رسوم  و همینطور تاریخ آن مرز و بوم به دست بیاورید.

۲. سفر کردن، در مورد سرزمین‌تان به شما یاد می‌دهد

سفر در طبیعت- 724press.com

اگر سفر کنید نه تنها در مورد فرهنگ‌های خارجی دانش کسب می‌کنید بلکه فرهنگ سرزمین خودتان را هم بهتر می‌آموزید. وقتی در طول سفر با فرهنگ جامعه  و منطقه‌ای که به آن وارد شده‌اید آشنا شدید و متوجه‌ی تفاوت‌های میان فرهنگ خودتان با آن چیزی که در حال شناختنش هستید شدید به نوعی به یک درک مفید و ارزشمند از فرهنگ خودتان می‌رسید. بنابراین وقتی از یک سفر طولانی مدت به وطن و سرزمین‌تان برگشتید آن را با دید جدیدی نگاه خواهید کرد و متوجه‌ی جزئیاتی خواهید شد که تا قبل از آن نسبت به آنها بی‌تفاوت بودید.

۳. سفر آموزگار خوبی برای آموزش خودشناسی است

مسافرت با قطار- 724press.com

وقتی به هر دلیلی راه سفر در پیش می‌گیرید و از خانه و کاشانه‌ی خود خارج می‌شوید وارد راهی خواهید شد که یکی از هدایای گران بهایش خودشناسی است. وقتی شهر یا کشور خود را ترک می‌کنید مشاهده خواهید کرد که روحیات و احساسات‌تان دچار تغیر و دگرگونی می‌شود. دوری از زادگاه آسان نیست، ترک مأمن و نزدیکان حس خوبی نداشته و شما را با ترس و دلهره در مورد این جدایی روبه‌رو خواهد کرد.

در این مرحله است که متوجه‌ می‌شوید حس و تفکرتان راجع به سرزمین‌تان، شهرتان و منطقه‌ای که در آن ساکن بودید واقعاً چه احساسی است. به علاوه با سفر کردن با مسأله‌ی دیگری هم رو به‌رو می‌شوید، آدم‌های غریبه و مردم محلی، انسان‌هایی که تا به حال هیچ اطلاعاتی از آنها نداشتید و حالا در مجاورت آنها هستید. متوجه می‌شوید که تا به حال چقدر کم از دنیای پیرامون‌تان اطالاعات داشتید. اینک حین شناخت ناشناخته‌ها، در حالی که یاد می‌گیرید در موقعیت‌های از پیش تعیین نشده و جدید چطور باید واکنش مناسب و معقول نشان بدهید، به شناختی از خودتان هم دست پیدا می‌کنید. در ضمن در طول سفر به طور مداوم توانایی‌های خودتان را امتحان می‌کنید. از جمله مهارت زبان، مهارت‌های اجتماعی و مهارت‌های خاص خودتان را ارزیابی می‌کنید و بعد از همه‌ی این دگرگونی‌های درونی و کشاکش‌های شخصی همان آدم قبل از شروع سفر نخواهید بود، به عبارتی بعد از سفر انسان پخته‌تری خواهید شد.

۴. با سفر به انسانی بردبارتر تبدیل خواهید شد

گردشگری در طبیعت- 724press.com

در طول سفر با انسان‌هایی مواجه خواهید شد که بسیار با شما متفاوتند، اخلاق و رفتار متفاوتی دارند، خواسته‌های‌شان با شما فرق دارد و به مناسک و عقاید خاص خودشان احترام می‌گذارند. اگر زیاد سفر کنید یاد خواهید گرفت که چگونه این تفاوت‌ها را بپذیرید و به آنها احترام بگذارید. سفر ذهن شما را باز می‌کند و شما را انسانی پذیراتر بار می‌آورد.

۵. سفر برای شما خاطرات و تجربیات فراموش نشدنی به ارمغان می‌آورد

نقشه سفر- 724press.com

متوجه شده‌اید که وقتی با عده‌ای در مورد سفر مشرک‌تان صحبت می‌کنید هر کسی یک گوشه از صحبت را به دست گرفته و خاطره‌ای دارد که تعریف کند و همه با به یاد آوردن آن خاطرات شیرین همان حس خوبی که در زمان سفر تجربه کرده‌اند را دوباره تجربه کرده و شاد می‌شوند؟

اگر به سفر بروید تجربیاتی کسب می‌کنید که هرگز و هرگز در خانه برای‌تان مهیا نشده و نمی‌شود. ممکن است هرگز در محل زندگی‌تان مناظر و مکان‌های زیبایی را نبینید که با سفر کردن به جاهای دیدنی  و بکر خواهید دید. ممکن است با آدم‌هایی روبه‌رو شوید که زندگی‌تان را تغییر بدهند، انسان‌هایی که افکار شما را دچار دگرگونی و تحول کنند و همان تلنگری شوند که مدت‌ها منتظر بودید تا زندگی‌تان را رو به جلو و به سمت ترقی هدایت کنند. به علاوه حین سفر ممکن است دست به کارهایی بزنید که به هیچ وجه فکرش را هم نمی‌کردید که روزی انجام بدهید.

۶. سفر اعتماد به نفس و استقلال شما را بهتر می‌کند

سفر با پای پیاده- 724press.com

سفر اعتماد به نفس شما را تقویت می‌کند و با اتفاقات جدیدی که سر راه‌تان قرار می‌دهد شما را از بند وابستگی نجات داده و به فردی مستقل و توانمند برای تصمیم‌گیری تبدیل خواهد کرد. کم کم متوجه خواهید شد که چقدر راحت و منطقی با مسائل و موقعیت‌های پیش بینی نشده کنار آمده و از پس آنها بر می‌آیید. به تدریج شاهد خواهید بود که چه کارهایی را به تنهایی و بدون حمایت و کمکی که همیشه در خانه برای شما به راحتی در دسترس بوده می‌توانید انجام بدهید. به این ترتیب است که شما می‌فهمید که چقدر نسبت به گذشته قوی‌تر و شجاع‌تر شده‌اید.

مطلب مرتبط: ۵ علتی که مسافرت می‌تواند شما را تبدیل به انسان کامل‌تری کند

۷. سفر به شما کمک می‌کند تا اطلاعات مفیدی در هر زمینه‌ی ممکن کسب کنید

سفر در لندن- 724press.com

اگر سفر کنید چیزهای زیادی فرا می‌گیرید که برای شما سودمند هستند. این قبیل اطلاعات مفید می‌تواند شامل هر چیزی بشود از یک دستور تهیه‌ی غذا گرفته تا یک ترفند و راهکار مؤثر برای بهتر انجام گرفتن هدف‌تان یا حتی راهی برای اختراع و ساختن یک وسیله که به کار شما می‌آید.

۸. مهارت زبانی شما با سفر پیشرفت می‌کند

مسافرت کردن- 724press.com

فرقی نمی‌کد که مقصد شما یک کشور دیگر باشد یا یک شهر دیگر. تفاوتی ندارد در مقصد از عهده‌ی زبان محلی مردم آن منطقه بر می‌آیید یا به طور کل با زبان تازه‌ای روبه‌‌رو می‌شوید. همیشه چیزی برای آموختن وجود دارد. یک لغت یا یک اصطلاح جدید که فقط خاص آن منطقه است هم مورد خوبی است که آن را به دامنه‌ی لغات خودتان اضافه کنید و  مهارت زبان خودتان را با یادگرفتن تازه‌ها بهتر کنید.

۹. سفر باعث ایجاد انگیزه و تحرک در شما می‌شود

تابلوی راهنمای شهرها- 724press.com

بعد از این که از یک سفر طولانی به خانه برگشتید گنجیه‌ای که از همه‌ی توانمندی‌ها و تجربیات ارزشمندتان جمع‌آوری کرده‌اید به کار شما خواهند آمد. ممکن است قبل از سفر قصد انجام کاری را داشتید که هیچ وقت به مرحله‌ی انجام نرسیده؛ اما بعد از یک سفر پرخاطره و پر از تجربیات گرانبها با آمادگی ذهنی و جسمی و همتی مطلوب شروع به کار می‌کنید. حتی ممکن است بخواهید خودتان را امتحان هم بکنید و مهارت‌های جدیدی که کسب کرده‌اید را به صورت علمی و روشمند آموخته و در معرض ارزیابی قرار بدهید. به هر طریقی که باشد سفر انرژی خودش را در روح‌تان دمیده و شما را به تحرک و تکاپو واخواهد داشت.

مطلب مرتبط: ۹ شغلی که می‌توانید در زمان سفر داشته باشید

۱۰. چه داستان‌هایی که می‌توانید از سفرتان برای دیگران نقل کنید

نقشه سفر- 724press.com

سفر یک زندگی است، هر لحظه‌اش می‌تواند شما را با اتفاقی جدید و تجربه‌ای ناب روبه‌رو کند. بنابراین آنچه که در سفر بر شما گذشته مثل داستانی خواهد بود که شنیدنش به خصوص برای کودکان شیرین و دلنشین است. ممکن است برای شما هم همنشینی با افرادی مهیا شده باشد که کوله باری از تجربه و خاطره از سفرهای مختلف به محل‌هایی که شما فرصت رفتن به آن ها را نداشته‌اید را داشته‌اند. قبول دارید که پای صحبت این افراد نشستن مانند شنیدن یک داستان پرمخاطره، پرماجرا و پر اُفت و خیز است؟

شما هم اگر اهل سفر شوید گنجینه‌ای از همین خاطرات برای خودتان فراهم خواهید کرد. گنجینه‌ای که وقتی بعد از چند سال آنها را مرور می‌کنید می‌بینبید که چقدر کارهای مختلف انجام داده، چه اتفاقات هیجان‌انگیز را سپری کرده و چه آموزه‌هایی از هر کدام کسب کرده‌اید. بنابراین در گذشته زندگی بیهوده‌ای نداشته و می‌توانید به آن افتخار کنید.

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید