آدامس یکی از تنقلات مورد علاقه بسیاری از ما است؛ بعید است با کسی مواجه شوید که در عمر خود یک بار لذت جویدن آدامس را تجربه نکرده باشد. اما به عقیده‌ی گروهی جویدن آدامس ارزشی به مراتب بیشتر از آن چیزی را دارد که تصور می‌کنید. به عقیده این گروه جویدن آدامس می‌تواند باعث کاهش اشتها و درنتیجه کاهش وزن شما شود. به عبارتی شاید کم کردن وزن خیلی ساده‌تر از چیزی باشد که فکر می‌کنید، تنها باید آدامس بجوید! اما آیا این نظریه درست است؟ در ادامه با ۷۲۴پرس همراه باشد.

بسیاری از مردم براین باور هستند که جوید آدامس می‌تواند تأثیرات قابل توجهی روی کاهش وزن داشته باشد. برطبق شماری از گزارشات رائه شده در این زمینه به نظر می‌رسد آدام دست کم با کاهش روانی میل به خوردن در این زمینه مؤثر است؛ به طوری که شماری از مردم ادعا می‌کنند جویدن آدامس گرسنگی را از آنها دور می‌کند و عده‌ای دیگر هم اعتقاد دارند این کار می‌تواند به فرم دادن عضلات صورت کمک کرده و وضعیت ماهیچه‌های صورت را بهبود ببخشد!

آدامس رنگی- 724press.com

در این فرصت در قالب مرور این مقاله از منظر علمی به این ادعاها پرداخته و بررسی می‌کنیم آیا جویدن آدامس حقیقتا می‌تواند به خوش فرم شدن صورت و البته کاهش وزن کمک کند یا خیر؟ پس در ادامه این مطلب ۷۲۴پرس را همراهی کنید.

اثرات جویدن آدامس در کاهش وزن بسیار ناچیز و قابل صرفنظر کردن است

درحالی که مطالعات بسیاری اثر بخشی جویدن آدامس را بسیار ناچیز توصیف می‌کنند اما برخی از تحقیقات نشان داده است که این کار ممکن است فوایدی در زمینه کاهش وزن داشته باشد که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره خواهیم کرد.

جویدن آدامس ممکن است به کاهش احساس گرسنگی و درنتیجه جلوگیری از پرخوری کمک کند

عمل جویدن ممکن است باعث کاهش حس گرسنگی شده و به فرد حسی از سیری یا به اصطلاح پربودن را القا کند. این کار کمک می‌کند تا شما احساس گرسنگی کمتری کرده و میل‌تان به خوردن انواع اسنک و میان وعده‌ها کاهش پیدا کند. در یک مطالعه که اخیرا انجام شده است مشخص شد جویدن آدامس اشتهای شما را به مصرف انواع مواد خوراکی و نوشیدنی‌های پرکالری کاهش می‌دهد.

بسته آدامس- 724press.com

در مطالعه‌ی دیگری از گروهی از شرکت کنندگان درخواست شد تا یک آدامس بدون قند را به مدت سی دقیقه بجوند و بعد از آنها خواسته شد یک وعده غذایی میل کنند. درنهایت افرادی که آدامس جویده بودند در مقایسه با افراد دیگر (کسانی که آدام نجویده بودند) زودتر احساس سیری کردند. درنهایت از مجموع مطالعات انجام شده تعدادی از آنها این نکته را تصدیق کردن که جویدن آدامس می‌تواند باعث ترشح هورمون‌های خاصی در بدن شده که در ادامه کاهش میل به غذا را به دنبال داشته و احساس گرسنگی را تعدیل می‌کنند.

البته تمام مطالعات انجام شده به یافته‌های مشابهی دست پیدا نکردند. درنتیجه جویدن آدامس را نمی‌توان قطعاً عاملی برای کاهش اشتها و سرکوب میل گرسنگی دانست. به علاوه محققان پیشنهاد می‌دهند این کار ممکن است باعث کاهش میلی افراد به خوردن میوه نیز شود که بدون تردید خبر خوبی نیست؛ چون همانگونه که می‌دانید میوه‌ها بخشی از انواع املاح، ویتامین و مواد ریزمغذی بدن را تأمین می‌کنند و مصرف نکردن یا کاهش مصرف آنها می‌تواند تأثیراتی ناخوشایند روی سلامت عمومی بدن ما داشته باشد؛ به عبارت دیگر گاهی جویدن آدامس کیفیت برنامه و رژیم غذایی روزانه شما را کاهش می‌دهد.

آدامس معمولی- 724press.com

 جویدن آدامس ممکن است روی کالری مصرفی شما تأثیرگذار باشد

برخی از مردم دوست دارند بین وعده‌های غذایی آدامس بجوند؛ آنها باور دارند این کار به کاهش وزن کمک می‌کند و این کار را از طریق کاهش مصرف کالری در طول روز انجام می‌دهد. به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com)، در یک مطالعه صورت گرفته در این زمینه، شرکت کنندگانی که بین وعده صبحانه و ناهار آدامس جویده بودند، نه تنها کمتر احساس گرسنگی می‌کردند، بلکه در مقایسه با افراد دیگر در طول صرف ناهار کالری کمتری مصرف کردند (در حدود ۶۸ کالری). برای درک بهتر این مقدار کالری یک مثال ساده وجود دارد؛ این میزان کالری معادل ۲ قاشق چایخوری ( ۱۰ گرم) کره بادام زمینی یا معادل یک تکه میوه کوچک است.

مطلب مرتبط: ۹ عادت غذایی برای سریع‌تر کردن روند کاهش وزن

از سوی دیگر تعدادی از تحقیقات انجام شده پیشنهاد می‌دهند که جویدن آدامس بعد از یک وعده غذایی می‌تواند به شما کمک کند که میان وعده را در اندازه کوچکتری مصرف کنید. یعنی اگر شما بعد از خوردن غذا آدامس بجوید، در زمان صرف میان وعده میل کمتری به خوراکی داشته و درنتیجه کمتر غذا می‌خورید.

هرچند این یافته‌ها تاحدی تأیید کننده است، اما این مسئله را در ذهن داشته باشید که کاهش کالری حاصل از این کار همچنان مقدار بسیار کمی را در برمی‌گیرد که شاید خیلی به چشم نیاید. از طرف دیگر هنوز نامشخص است که این کار در دراز مدت چه تأثیراتی روی کاهش وزن افراد دارد. به علاوه باز هم همچون مورد قبل همه مطالعات انجام شده به نتایج یکسانی دست پیدا نکرده‌اند؛ درنتیجه نمی‌توان این اثرات را به همه موارد تعمیم داد. درحقیقت تعدادی از گزارش‌های ارائه شده تأثیرات جویدن آدامس روی کاهش کالری مصرفی را بسیار ناچیز توصیف کرده‌اند؛ بنابراین همچنان باید منتظر انجام تحقیقات بیشتری در این زمینه بود که بتواند نتایج قدرتمند با پشتوانه علمی محکم‌تری ارائه کنند.

آدامس آبنباتی- 724press.com

جویدن آدامس ممکن است باعث سوختن کالری بیشتر حتی در میزان جزئی شود

بررسی‌های محدودی در این زمینه انجام شده است که نشان می‌دهد عمل جویدن آدامس ممکن است به سوختن کالری حتی در مقادیر کم کمک کند. در یک بررسی کوچک، از شرکت کنندگان خواسته شد قبل و بعد از صبحانه آدامس بجوند؛ سپس آنها را از نظر میزان سوزاندن کالری بررسی کردند و مشخص شد که بعد از گذشت سه ساعت از مصرف خوراکی میزان سوختن کالری در بدن آنها ۳- ۵% بیشتر از کسانی است که از آدامس استفاده نکردند.

در تحقیقی دیگر، جویدن آدامس بعد از مصرف یک وعده غذایی باعث افزایش «ترموژنز ناشی از رژیم غذایی» (diet-induced thermogenesis) شد؛ یعنی میزان کالری سوزانده شده حین عمل گوارش بیشتر شد. هرچند مقدار کالری اضافی سوزانده شده همچنان مقدار اندکی را دربرمی‌گیرد و حتی جویدن بیشتر مواد غذایی و آرام غذا خوردن در حالت عادی هم می‌تواند تأثیری مشابه با جویدن آدامس داشته باشد.

تحقیقات بیشتر در این زمینه پیشنهاد دادند که جویدن آدامس حین راه رفته هم می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، باور براین است که انجام دادن این کار باعث افزایش ضربان قلب شده و روی سرعت راه رفتن شما هم تأثیرگذار است و از این طریق مصرف کالری و سوزاندن چربی هم بیشتر می‌شود. به نظر می‌رسد به ازای هر پانزده دقیقه پیاده روی توأم با جویدن آدامس بین ۰.۴ الی ۶ کالری بیشتر مصرف می‌شود که عملاً میزان بسیار ناچیزی است. بنابراین به نظر نمی‌رسد صرفاً جویدن آدامس حتی حین پیاده روی بتواند به اندازه تغییر سبک زندگی و پیروی از یک برنامه غذایی مناسب روی کاهش وزن اثرگذار باشد.

بدنیست بدانید بسیاری از مردم ادعا می‌کنند جویدن آدامس ممکن است روی فرم گیری عضلات صورت هم تأثیرگذار باشند که البته هنوز تحقیقات کاملی در این زمینه انجام نشده و نمی‌توان فعلاً این ادعا را پذیرفت.

آیا انواع خاصی از آدامس مفیدتر از بقیه هستند؟

آدامس مفید- 724press.com

آدامس‌های جویدنی انواع مختلفی دارند که از آن جمله می‌توان به آدامس‌های فاقد قند، آدامس حاوی نیکوتین و آدامس کافئین دار اشاره کرد. انواع خاصی از آنها به باور عموم تأثیر بیشتری روی فرآیند کاهش وزن دارند؛ هرچند هنوز مطالعات کاملی در مورد اثرات آنها و اثربخشی‌شان در زمینه کاهش وزن انجام نشده است و نمی‌توان با قاطعیت در این مورد نظر داد.

آدامس‌های فاقد قند

آدامس بدون قند- 724press.com

بدون ترتیب مصرف قند و شکر به ویژه زمانی که به دنبال کاهش وزن یا جلوگیری از افزایش وزن هستید، انتخاب ایده‌آلی نیست. این مسئله به سادگی توضیح می‌دهد چرا مردم تمایل دارند به جای استفاده از آدامس‌های معمولی حاوی قند، از انواع رژیمی آن استفاده کنند. گفته می‌شود آدامس‌های معمولی در مقایسه با انواع رژیمی و بدون قند به ازای هر دو گرم تنها دارای دو کالری بیشتر هستند. بنابراین در مقادیر اندکی این مقدار آنچنان به چشم نیامده و بعید است کمک چندانی به کاهش وزن شما داشته باشد.

مطلب مرتبط: راهنمای انتخاب رژیم غذایی سالم و مؤثر برای کاهش وزن

هچنین این نکته را به خاطر بسپارید که انواع آدامس بدون قند در عوض حاوی انواع شیرین کننده‌های مصنوعی هچون سوکرالوز و آسپارتام هستند که تأثیرات خوبی رو سلامت بدن نداشته و سلامت روده‌ها را به خاطر می‌اندازد و برای مبتلایان به بیماری دیابت نوع دو، بیماری‌های قلبی و عروقی و چاقی مفید نیست.

این نوع آدامس حتی ممکن است حاوی الکل قند همچون سوربیتول هم باشد که به عنوان عامل دلپیچه، ایجاد گاز و نفخ دستگاه گوارش و اسهال شناخته می‌شود. به خصوص زمانی این اثرات بیشتر به چشم می‌آیند که فرد روزانه میزان ۵ الی ۲۰ گرم از آن را مصرف کند. به صورت معمول و بسته به برند تهیه کننده آدامس بدون قند استفاده از این ماده متغییر است.

آدامس‌های حاوی نیکوتین

آدامس نیکوتین دار- 724press.com

نیکوتین ترکیبی است که به صورت معمول در سیگار یافت شده و به عنوان کاهش دهنده اشتها شناخته می‌شود؛ به طوری که مصرف آن باعث می‌شود افراد کمتر غذا بخورند. به علاوه نیکوتین ممکن است به صورت ناچیز باعث بالا رفتن میزان متابولیسم بدن شده و از این طریق کمک کند بدن به صورت روزانه کالری بیشتری بسوزاند (در میزان کم)؛ این مسئله ممکن است توضیح دهد چرا افرادی که برای ترک سیگار به سراغ جویدن آدامس‌های حاوی نیکوتین می‌روند، بیش از کسانی که آدامس‌های معمولی جویده یا اصلا آدامس نمی‌جوند، وزن بیشتری از دست می‌دهند.

بااین‌حال بهتر است این نکته رو هم مدنظر داشته باشید که نیکوتین ماده‌ای بسیار اعتیاد آور است و می‌تواند به اشکال مختلف روی سلامت شما تأثیر بگذارد. بنابراین اگر قصد ترک سیگار را ندارید، جویدن آدامس حاوی نیکوتین را به کل فراموش کنید؛ چون این کار ابداً توصیه نمی‌شود.

آدامس‌های حاوی کافئین

آدامس کافئین دار- 724press.com

کافئین یکی از ترکیبات متداولی است که در انواع نوشیدنی همچون چای و قهوه یافت می‌شود؛ این ماده همچنین با افزایش میزان سوخت چربی و کالری در بدن باعث کاهش وزن می‌شود. یک بررسی روی بیش از ۶۰۰ داوطلب نشان داد که افزایش میزان کافئین مصرفی می‌تواند باعث کاهش وزن، کاهش بافت چربی و شاخص توده بدنی (body mass index) شود.

دیگر بررسی نشان داد که کافئین می‌تواند چه حین انجام تمرینات ورزش و چه به هنگام استراحت، به چربی سوزی بیشتر در بدن کمک کند. به همین خاطر محصولات کاهش وزن یا آدامس‌های حاوی کافئین ممکن است حتی به میزان جزئی به کاهش وزن کمک کنند. هرچند بدن شما ممکن است در درازمدت به میزان کافئین مصرف روزانه عادت کند و این اثرات رفته رفته کاهش پیدا کنند.

اما بدنیست بدانید آدامس‌های حاوی کافئین به صورت معمول بین ۲۵ الی صد گرم کافئین دارند. بنابراین جویدن آدامس حتی به میزان کم و در اندازه‌های کوچک به صورت روزانه ممکن است باعث شود شما از مصرف مجاز کافئین که معادل ۴۰۰ میلی‌گرم در طول روز است، عبور کنید. به ویژه اگر شما درکنار این دو از دیگر محصولات خوراکی یا نوشیدنی‌های حاوی کافئین نیز استفاده می‌کنید؛ به همین خاطر بهتر است جانب احتیاط را در این زمنیه نگه دارید.

مصرف زیاد کافئین ممکن است باعث شود که عصبی شده یا در خوابیدن به مشکل بر بخورید. دوزهای بسیار بالای کافئین همچنین ممکن است باعث بی‌خوابی، ایجاد حس تهوع، تپش قلب بالا و حتی حملات ناگهانی شوند. بنابراین باید به دقت میزان کافئین روزانه خود را تحت نظر داشته باشید تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

سخن پایانی

آدامس بادکنکی- 724press.com

جویدن آدامس ممکن است به افراد کمک کند تا میل گرسنگی کمتری را تجربه کرده، اشتهای‌شان کاهش پیدا کرده و برای مدت طولانی‌تری حس سیری را تجربه کنند. همچنین این کار شاید به کاهش مصرف کالری روزانه افراد حتی به صورت جزئی نیز کمک کند.

مطلب مرتبط: مشکل چاقی را با مصرف این ۱۱ میوه مفید حل کنید

هرچند، این اثرات به صورت بسیار ناچیز اثر گذار بوده و از دید برخی به راحتی قابل صرفنظر هستند و از طرف دیگر هنوز تأثیرات جویدن آدامس روی مسائلی همچون کاهش وزن در درازمدت مورد توجه و بررسی قرار نگرفته است. همچنین در کنار اثرات جویدن آدامس باید تأثیرات برنامه غذایی روزانه فرد و هچنین تغییرات سبک زندگی او را نیز مورد مطالعه قرار داد تا بتوان با دقت بیشتری در مورد اثربخشی جویدن آدامس روی کاهش وزن نظر داد. به علاوه، هیچ مدرک قابل تأمل و علمی وجود ندارد که پیشنهاد دهد جویدن آدامس ممکن است به فرم گرفتن عضلات صورت کمک کند.

جویدن آدامس- 724press.com

آدامس‌های بدون قند در مقایسه با آدامس‌های معمولی فواید بیشتری دارند. همچنین انواع حاوی کافئین آنها ممکن است مفیدتر بوده اما بهتر است در مصرف‌شان جانب اعتدال را نگه داشت. از طرف دیگر کسانی که به دنبال ترک سیگار و دخانیات هستند ممکن است به جویدن انواع نیکوتین دار آن علاقمند شوند، اما درحالت کلی بهتر است کسانی که تنها به دنبال امتحان کردن اثربخشی آدامس جویدن برای کاهش وزن هستند از مصرف این نوع آدامس‌ها به صورت کامل پرهیز کنند. 

به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم از مطالعه آن و همراهی با ما لذت برده باشید. آیا شما هم از طرفداران پروپاقرص جویدن آدامس هستید؟ آیا شما هم وضعیتی مشابه داشته و کاهش وزن یا فرم گیری عضلات صورت را به صورت شخصی تجربه کرده‌اید؟ خوشحال می‌شویم تجربیات و دیدگاه‌های خود را با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام درمیان بگذارید.