سرطان بیماری خطرناکی است که حتی اسم بردن از آن ممکن است باعث وحشت بسیاری از مردم شود. برنامه و رژیم‌های غذایی متعددی مورد توجه مردم قرار دارند که ادعا می‌کنند اثرات خوبی روی بهبود بیماری‌های خاص و خطرناک همچون سرطان دارند. دراین میان یکی از برنامه‌های غذایی که ادعا می‌شود تأثیری قابل قبول روی درمان سرطان و جلوگیری از گسترش آن در بدن افراد را دارد، رژیم غذایی بودویگ است. در ادامه ۷۲۴پرس را دنبال کنید تا ببینیم این رژیم غذایی چیست و چه نکات مثبت و منفی در مورد آن وجود دارد.

آشنایی با رژیم غذایی بودویگ

برنامه غذایی بودویگ (Budwig Diet)، اغلب به عنوان یک روش موازی یا مکمل درمان سرطان شناخته می‌شود. این برنامه غذایی حاوی مواد غذایی مختلفی است که باعث کاهش گسترش سلول‌های سرطانی در بدن شود. درحالی که طرفداران این شیوه ادعا می‌کنند این برنامه راهی کارآمد برای مبارزه با سرطان است، بااین‌حال از آنجایی که تحقیقات کاملی روی اثرات و فواید مطرح شده انجام نشده است، نمی‌توان به صورت کامل به آن اعتماد کرد.

برنامه غذایی- 724press.com

در ادامه این مطلب ۷۲۴پرس (724press.com) را همراهی کنید تا ببینیم فواید ادعا شده تاچه حد صحت دارد و اینکه آیا برنامه‌ی فوق در کنار امتیازات مطرح شده، اثرات مضر و عوارض جانبی هم دارد یا خیر؟ و درنهایت اینکه آیا این برنامه قادر به مبارزه با سرطان و کنترل عوارض آن هست یا خیر؟

رژیم غذایی بودویگ چیست؟

رژیم بودویگ در دهه‌ی ۱۹۵۰ توسط دکتر و محققی آلمانی به نام یوهانا بودویگ (Johanna Budwig) ارائه شده و رفته رفته توسعه پیدا کرد. این رژیم باعث بهبود عملکرد سلول‌های بدن شده و کاهش رشد و گسترش سلول‌های سرطانی را به دنبال دارد.

مطلب مرتبط: با خوردن این مواد غذایی به جنگ سرطان بروید

رژیم بودویگ شامل خوردن وعده‌هایی از پنیر کوتاژ به همراه روغن بذر کتان و دیگر مواد خوراکی همچون سبزیجات و میوه‌های تازه است. درکنار آن توصیه شده است که افراد طی اجرای این برنامه غذایی از مصرف مواد قندی، فرآورده‌های غذایی تصفیه شده، غذاهای آماده طبخ و چربی‌های مضر خودداری کنند.

یوهانا بودویگ- 724press.com

اگرچه بیشترین توجه به این برنامه غذایی به واسطه ادعاهای مطرح شده در مورد اثر بخشی آن روی کنترل و درمان بیماری سرطان است، اما به نظر می‌رسد در کنار آن رژیم بودویک تأثیرات مثبتی روی عملکرد سیستم ایمنی بدن، آرتریت و سلامت قلب و عروق هم دارد. بااین وجود کمبود پشتوانه‌ی علمی که صحت و سقم ادعاهای مطرح شده را راستی آزمایی کرده باشد، باعث ایجاد شبهاتی در مورد این برنامه غذایی شده است.

عملکرد رژیم بودویگ به چه شکل است؟

در برنامه بودویگ به دلیل استفاده از روغن بذر کتان، خوردن مقادیر زیادی چربی‌های اشباع متداول است؛ در این برنامه همچنین پنیر کوتاژ هم وجود دارد که می‌تواند به کاهش رشد سلول‌های سرطانی کمک کرده و در ادامه جلوی گسترش سلول‌های سرطانی را هم بگیرد. بنابراین مردم در این برنامه مخلوطی از روغن بذر کتان، پنیر کوتاژ و عسل را به صورت روزانه مصرف می‌کنند. از این مواد در کنار هم با عنوان «مخلوط یا ترکیب بودویگ» یاد شده و براساس نسبت ساده دو به یک (پنیر کوتاژ و روغن بذر کتان) و در کنار آن مقدار اندکی عسل اجرا می‌شود.

روغن و بذر کتان- 724press.com

به این ترتیب شما دست کم باید ۶۰ میلی‌لیتر روغن بذر کتان را در کنار ۱۱۳ گرم پنیر کوتاژ به صورت روزانه مصرف کنید. به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، این ترکیب باید به صورت تازه برای هر وعده غذایی آماده شده و در نهایت ظرف مدت بیست دقیقه مصرف شود. مصرف مواد غذایی با فیبر بالا از دیگر نکات قابل توجه این برنامه غذایی است؛ درنتیجه افراد باید سبزیجات و میوه را به میزان کافی استفاده کنند. درمقابل باید از مصرف شکر، مواد غذایی فرآوری شده، فرآورده‌های گوشتی و دیگر مواد غذایی تصفیه شده تاحدامکان جلوگیری شود.

مطلب مرتبط: با ۱۵ علامت سرطان در زنان آشنا شوید

به علاوه طبق این برنامه شما باید هر وعده غذایی را حداقل طی مدت بیست دقیقه مصرف کنید؛ باور این است که این مسئله می‌تواند باعث تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن شده و در ادامه سطوح ویتامین D را نیز بالا می‌برد. همچنین بهترین عملکرد این رژیم زمانی قابل لمس است که دست کم به مدت پنج سال دنبال شود.

آیا برنامه غذایی بودویگ حاوی تأثیرات سلامتی مثبت است؟

انواع مختلف سبزیجات- 724press.com

شاید یکی از جنبه‌های مثبت این رژیم غنی بودن آن از نظر مصرف انواعی مواد مغذی همچون میوه و سبزیجات است. مواد خوراکی مفیدی که سرشار از املاح، مواد معدنی، ویتامین و آنتی اکسیدان‌ها هستند. براساس تحقیقات انجام شده کاملاً مشخص است که مصرف میوه و سبزیجات باعث کاهش ریسک ابتلا به انواع خاصی از سرطان می‌شود.

هرچند تاکنون هیچ مطالعه جامعی روی ترکیب بودویگ انجام نشده است، اما آزمایشات تست لوله و همچنین بررسی‌های آزمایشگاهی روی حیوانات نشان داده است که روغن بذر کتان ممکن است دارای خواص مفیدی در مقابله با سرطان باشد. به عنوان نمونه یک مطالعه چهل روزه روی موش‌های آزمایشگاهی که روزانه ۰.۳ میلی‌لیتر روغن فوق را مصرف می‌کردند، نشان داد مصرف این روغن می‌تواند باعث کاهش شکل گیری تومورهای سرطانی در ریه شود.

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، روغن بذر کتان همچنین حاوی مقادیر بالای اسیدهای چرب امگا 3 است که برای سلامت قلب مفید بوده و تورم و آماس را در بدن کاهش می‌دهند. این اسید چرب باعث کاهش فشار خون شده و شما  را از ابتلا به بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند. از سوی دیگر برنامه بودویگ مصرف مواد غذایی آماده، فست فود، غذاهای فرآوری شده و حاوی طعم دهنده‌ها را تاحد زیادی کاهش می‌دهد. مواد غذایی خطرناکی که مصرف آنها میزان ابتلای افراد به انواع مختلف سرطان از جمله سرطان سینه را افزایش می‌دهند. 

مطلب مرتبط: خواص درمانی تخم شربتی: از مبارزه با بیماری‌های قلبی تا جلوگیری از دیابت

سیبزجات مفید برای بدن- 724press.com

درنهایت گوشت هم سهم بسیار کوچکی در این برنامه غذایی را به خود اختصاص داده است. همانگونه که اطلاع دارید مصرف گوشت به ویژه انواع فرآوری شده‌ی آن باعث بالا رفت ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و انواع خاصی از سرطان می‌شود. پس باز این رژیم غذایی به صورت غیرمستقیم تأثیرات مثبتی روی حفظ سلامت عمومی بدن شما دارد.

اما به موازات تأثیرات مثبت، هر روش درمانی، دارویی و البته متدهای عادی همچون رژیم غذایی بودویگ، جنبه‌های ناخوشایند و منفی هم دارد که بهتر است قبل از اجرای آنها، مورد توجه قرار گیرند.

مطلب مرتبط: مصرف گوشت قرمز: آری یا خیر؟

جنبه‌های منفی استفاده از رژیم بودویگ

تهیه پاستا با مواد ارگانیک- 724press.com

شما باید این نکته را درنظر داشته باشید که این برنامه غذایی دارای جنبه‌های منفی هم هست که بهتر است قبل از شروع این رژیم به آنها توجه شود.

محدودیت تحقیقاتی

شاید مهمترین نقطه ضعف این رژیم کمبود پشتوانه کلینیکی است؛ درنتیجه نمی‌توان از نظر علمی کارایی این رژیم را به درستی مورد قضاوت قرار دارد. درحقیقت، اغلب مدارک موجود در مورد این رژیم برمبنای داستان‌های ارائه شده استوار است. بنابراین سخت است که تشخیص دهیم آیا پیروی از این الگوی غذایی می‌تواند تأثیری روی درمان سرطان یا پیشگیری از آن داشته باشد یا خیر؟

درحالی که جنبه‌های مشخصی از این رژیم می‌تواند کمک کننده بوده و به کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌ها و بهبود سلامت عمومی بدن کمک کند، اما همچنان افراد باید توجه داشته باشند که این تنها یک برنامه غذایی است نه راه حال و درمان بیماری سرطان یا هر بیماری دیگری. از سوی دیگر تعدادی از روش‌های درمانی دیگر که در این برنامه مورد توجه قرار دارند، چندان ایمن نیستند. از آن جمله می‌توان به تنقیه قهوه یا وارد کردن آن به داخل مقعد اشاره کرد.

اماله قهوه با مشکلات جدی و عوارض جانبی متعددی در ارتباط است که از آن جمله می‌توان به بثورات جلدی، برهم خوردن الکترولیت‌های بدن و آماس یا تورم نواحی همچون مقعد و روده اشاره کرد.

انواع مغزها، سبزیجات و میوه های مفید- 724press.com

پیروی از این رژیم ممکن است باعث بروز کمبود مواد مغذی در بدن افراد شود

رژیم بودویگ یک برنامه غذایی محدود است که تنها گروه‌های غذایی خاصی را در برمی‌گیرد و برای افراد محدودیت‌هایی را در مصرف دیگر مواد خوراکی اعمال می‌کند. هرچند گوشت به صورت کامل از این برنامه غذایی حذف نشده است، با این حال توصیه شده افراد از مقادیر بسیار کمی از آن استفاده کنند.

گوشت، ماهی و ماکیان غنی از مواد مغذی گوناگونی هستند که از جمله آنها می‌توان به پروتئین، آهن، روی و ویتامین‌های گروه B اشاره کرد. اگر فرد نتواند این مواد مغذی را از منابع غذایی مصرفی دریافت کند، ممکن است در معرض سوءتغذیه و کمبود مواد مغذی قرار بگیرد. جالب است بدانید مطالعات انجام شده نشان داده است که افراد گیاهخوار و وگان‌ها ممکن است در معرض ریسک بالایی از فقر آهن، ویتامین B12 و کلسیم قرار گیرند.

به علاوه، به دلیل محدودیت‌های شدید این رژیم افراد ممکن است کاهش وزن قابل توجهی را تجربه کنند که این مسئله به ویژه برای کسانی که مبتلا به سرطان هستند خطرناک است. افراد سرطانی دارای متابولیسم و سوخت و ساز بالایی هستند، به این معنی که باید به صورت مرتب پروتئین و کالری مورد نیاز بدن‌شان را تأمین کنند. اگر بدن آنها قادر نباشد از طریق مواد غذایی دریافتی این کمبود را جبران کند، باعث کاهش وزن و در ادامه از بین رفتن بافت ماهیچه‌ای بدن می‌شود و ضعف بنیه می‌شود.

مطلب مرتبط: ۱۲ نشانه‌ی معمول سرطان که نباید آن‌ها را نادیده بگیرید

از طرف دیگر افراد مبتلا به سرطان معمولاً اشتهای چندانی ندارند و فقط قادر به تحمل مقادیر مشخصی از مواد خوراکی هستند و همین مسئله نشان می‌دهد که چرا رژیم‌هایی غذایی محدود ممکن است برای آنها مشکل‌آفرین باشد. در حقیقت حتی در برنامه درمانی آنها به صورت معمول پرهیز غذایی خاصی مشاهده نمی‌شود، مگر آنکه از سوی تیم درمانی تجویز شده باشد.

به همین خاطر پیروی از این رژیم غذایی به افراد مبتلا به سرطان که درحال درمان هستند توصیه نمی‌شود. بااین‌حال اگر شخصی تصمیم گرفت از این رژیم غذایی یا دیگر برنامه‌های غذایی تبعیت کند، مهم است که از وجود مقادیر کافی از مواد مغذی در برنامه غذایی روزانه خود اطمینان حاصل کرده و در صورت نیاز موارد دارای کمبود را از طریق مصرف مکمل‌های غذایی جبران کند.

دانه کتان و روغن آن- 724press.com

این رژیم حاوی مقادیر بالایی از روغن بذر کتان است

رژیم غذایی بودویگ حاوی مقادیر بالایی از روغن بذر کتان است که باید به صورت روزانه استفاده شود. با این حال بهتر است بدانید این روغن ممکن است در برخی از افراد عوارض گوارشی ایجاد کرده و حتی باعث اسهال شود.

مصرف مقدار زیاد روغن دانه کتان همچنین در موارد خاصی اصلاً توصیه نمی‌شد. به عنوان نمونه بهتر است زنان باردار و زنان شیر ده یا کسانی که به دلیل قند خون تحت درمان هستند، از مصرف آن خودداری کنند. بذر کتان همچنین با شماری از داروها تداخل ایجاد می‌کند، بنابراین مهم است قبل از شروع این رژیم با پزشک متخصص خود مشورت کرده و مواردی که ممکن است باعث ایجاد تداخل دارویی شود را مشخص کنید. همچنین بهتر است وضعیت سلامتی خود را قبل از شروع این رژیم کنترل کنید. 

مواد خوراکی قابل استفاده و موارد ممنوع

پنیر کوتاژ و بلوبری- 724press.com

استفاده از رژیم غذایی بودویگ به معنای قبول دستورات توصیه شده آن است، از جمله در مورد مواد غذایی که بعضا مشمول محدودیت بوده و نباید در طول دوره رژیم از آنها استفاده کنید. در مقابل مواد خوراکی دیگری هم هستند که مصرف آنها توصیه شده است.

مواد غذایی که مصرف آنها بلااشکال است

مخلوط بودویگ شامل موارد همیشگی همچون روغن دانه کتان، پنیر کوتاژ و عسل است که رمز و راز و کلید اصلی این رژیم غذایی به شمار می‌روند. هرچند دیگر انواع مواد لبنی همچون ماست یا پنیر کوارک هم قابل مصرف هستند که باید همراه با روغن بذر کتان مصرف شوند.

اما موادخوراکی که مصرف آنها در طول اجرای این رژیم توصیه شده است شامل موارد زیر هستند:

میوه‌ها: سیب، پرتقال، موز، انواع توت، کیوی، انبه، هلو و آلو

سبزیجات: بروکلی، کلم، خیار، گوجه فرنگی، هویج، کلم پیچ و اسفناج

حبوبات: عدس، لوبیا، نخود و لپه

آبمیوه طبیعی: انگور، سیب، گریپ فروت و آناناس

آجیل، خشکبار و دانه‌ها: بادام، گردو، پسته، تخم چیا، دانه کتان و شاهدانه

مواد لبنی: ماست، پنیر کوتاژ، شیر بز و شیر خام گاو

روغن‌ها: روغن زیتون و روغن بذر کتان

نوشیدنی‌ها: چای سبز، چای گیاهی و آب

مواد غذایی توصیه شده در رژیم بودویگ- 724press.com

غذاهای ممنوع

در مجموع مواد غذایی فرآوری شده، مواد غذایی که به آنها شکر اضافه شده باشد (به جز عسل)، غلات تصفیه شده و روغن‌های هیدروژنه همگی جز مواد غذایی هستند که مصرف آنها در طول اجرای برنامه غذایی بودویگ ممنوع می‌باشد. در کنار آن مصرف انواع مواد گوشتی همچون گوشت قرمز، ماهی، ماکیان و تخم مرغ به مقادیر بسیار کم توصیه شده است. بااین‌حال استفاده از انواع خاصی از گوشت‌های قرمز و سفید به صورت کلی ممنوع هستند. 

اما مواد خوراکی اصلی که نباید در مدت پیروی از رژیم بودویگ از آنها استفاده کنید شامل موارد زیر است که به اختصار به آنها پرداخته‌ایم:

گوشت و غذای دریایی: گوشت خوک و صدف

مواد گوشتی فرآوری شده: سالامی، بیکن، هات داگ و کالباس

غلات تصفیه شده: پاستا، نان سفید، کرکر، چیپس و برنج سفید

مواد قندی: شکر معمولی، شکر قهوه‌ای، ملاس، شربت ذرت و شربت آگاو

محصولات تولید شده از سویا: توفو، شیر سویا، دانه سویا، پنیر تمپه، ادامامه یا سویای نارس پخته شده با غلاف

انواع روغن و چربی: مارگارین، کره و روغن‌های گیاهی هیدروژنه

مواد غذایی فرآوری شده: کلوچه، مواد غذایی آماده، غذاهای آماده پخت، سیب زمینی سرخ شده یا فرنچ فرایز، آبنبات و بیسکوئیت‌های نمکی 

یک برنامه غذایی ساده سه روزه

رژیم بودویک- 724press.com

در ادامه به بررسی یک منوی ساده از برنامه غذایی سه روزه خواهیم پرداخت که در تهیه آن از این رژیم استفاده شده است.

روز اول

  • صبحانه: روغن بذر کتان، میوه تازه، آجیل خرد شده و عسل
  • ناهار: یک عدد هویج به همراه سالاد چغندر، پنیز و روغن بذر کتان
  • شام: برنج قهوه‌ای گیاهی به همراه سبزیجات سرخ شده
  • میان وعده: آبمیوه تازه، خیار و هوموس

روز دوم

  • صبحانه: پنیر، جو دو سر به همراه روغن بذر کتان، عسل، کره آجیلی و انواع توت
  • ناهار: سالاد کرن‌بری به همراه پنیز و روغن بذر کتان
  • شام: عدس پخته به همراه اسفناج بخارپز شده و گندم سیاه
  • میان وعده: برش‌هایی از گلابی  کرفس به همراه گواکاموله

روز سوم

  • صبحانه: یک عدد سیب دارچینی به همراه روغن بذر کتان
  • ناهار: سالاد خیار و گوجه فرنگی به همراه پنیر و روغن بذر کتان
  • شام: سیب زمینی آب‌پز شده به همراه نخود و بروکلی برشته به همراه سیر
  • میان وعده: سالاد میوه به همراه بادام بو داده

جمع بندی

پنیر کوارک و روغن بذر کتان- 724press.com

رژیم بودویگ برنامه غذایی مناسبی است که می‌تواند به کاهش رشد سلول‌های سرطانی در بدن کمک کند. هرچند این رژیم دارای محدودیت‌هایی نیز بوده و کارایی آن هنوز توسط مطالعات علمی به صورت کامل تصدیق نشده است.

همچون بسیاری دیگر از رژیم‌های سالم توصیه شده، در این روش نیز تمرکز روی استفاده از گروه‌هایی از مواد غذایی سالم است. در این رژیم باید شما مخلوطی از روغن بذر کتان و پنیر را به صورت مرتب مصرف کنید. درکنار آنها برنامه غذایی روزانه باید شامل انواع میوه، سبزیجات و غلات کامل باشد که همگی دارای مقادر بالایی فیبر بوده و روی بهبود سلامت عمومی بدن تأثیرگذار هستند.

مطلب مرتبط: کدام سرطان‌ها قابل درمان هستند؟

اگر علاقمند به دنبال کردن دستورهای ارائه شده در رژیم غذایی بودویگ هستید باید از همین ابتدا این نکته را در ذهن خود نگاه دارید که این رژیم به تنهایی نمی‌تواند برای درمان سرطان مفید بوده و به عبارتی تنها یک کمک‌کننده است نه درمان قطعی انواع سرطان. پس قبل از شروع با متخصصان علم تغذیه مشورت کرده و همچنین از مواد مغذی، ویتامین و املاحی که بدن‌تان به آنها احتیاج دارد آگاه شوید.

آب کرفس و لیموی تازه- 724press.com

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم از مطالعه آن و همراهی کردن با ما لذت برده باشید. به نظر شما چگونه می‌توان از ابتلا به سرطان جلوگیری کرد؟ شما تاچه حد به تأثیر رژیم‌های این چنینی روی سلامت عمومی بدن اعتقاد دارید. ما در ۷۲۴پرس دات کام همچنان مشتاق شنیدن نظرات، پیشنهادات و تجربیات شما عزیزان هستیم.