داشتن موهای زیبا، پرپشت و درخشان آرزوی همه ما است. فرقی نمی‌کند که زن باشید یا مرد؛ به هرحال وجود موهای خوش‌حالت می‌تواند تأثیری شگفت‌انگیز روی ظاهر شما و بالطبع افزایش اعتماد به نفس‌تان داشته باشد. شاید به همین خاطر است که بشر در طول تاریخ همواره به دنبال امتحان کردن راه‌هایی برای حفظ سلامت موهای خود بوده و هست. اما گاهی ریزش مو همچون کابوسی وارد زندگی ما می‌شود و اینجا است که شاید امتحان کردن بعضی از دستورالعمل‌های خانگی مفید باشد.

تاثیر آب پیاز بر رشد مجدد مو

از دست دادن موها یکی از پدیده‌های رایج است که ادامه آن در نهایت می‌تواند منجر به خالی شدن منطقه‌ای سر، طاسی کامل یا کم پشتی شدید شود. برطبق داده‌ای آکادمی متخصصان پوست و مو در آمریکا، حدود هشتاد میلیون زن و مرد در ایالات متحده درجات مختلف از ریزش مو را تجربه کرده‌اند. اغلب این موارد از کم پشتی یا از دست دادن مو ریشه‌های ارثی دارد که به صورت معمول از آن با عنوان «آلوپسی آندروژنتیک» (androgenetic alopecia) یاد می‌شود.

کم پشتی مو- 724press.com

این مسئله همچنین ممکن است براثر عوامل جانبی ناشی از مصرف دارو یا انجام روش‌های خاص درمانی نیز رخ دهد، ضمن آنکه تغییرات هورمونی هم از جمله عواملی است که امکان از دست دادن مو را تشدید می‌کند. از آنجایی که طراوت و شادابی یا اصلا برخورداری از موهایی پرپشت نقشی مهم در جذابیت ظاهری ما ایفا می‌کند، طبیعی است که افراد به دنبال راهی برای جلوگیری از ریزش مو و کم پشت شدن آن باشند.

مطلب مرتبط: مواد غذایی مفید برای سلامت مو

یکی از دستورات خانگی که ممکن است به گوش بسیاری از ما نخورده باشد، استفاده از آب و عصاره پیاز است! شاید باورتان نشود اما شاید این دستور ساده بتواند شما را از نگرانی بابت ریزش مو نجات دهد. پیاز یکی از متداول‌ترین مواد خوراکی در دستورهای مختلف آشپزی است. حتماً شنیدید که نمی‌توان غذایی درست کرد که در آن از پیاز استفاده نشود. بااین‌حال پیاز ظاهرا به جز نقش آفرینی در دنیای آشپزی می‌تواند دنیای زیبایی را نیز تحت تأثیر خود قرار دهد.

اگر دوست دارید کمی بیشتر با این دستور ساده و تأثیر پیاز روی بهبود وضعیت مو آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنم ۷۲۴پرس را در ادامه همراهی کنید. در ابتدا بیایید ببینیم چه حقایقی پشت این نتیجه گیری است و آب پیاز چگونه می‌تواند در حفظ سلامت موها مثمرثمر واقع شود، همچنین چند نکته کلیدی استفاده آب پیاز را مرور خواهیم کرد.

مرور چند نکته مهم در زمینه استفاده از آب پیاز روی ریزش مو

  • پیاز حاوی مواد معدنی مشخصی است که ممکن است برای سلامت موها مفید باشند
  • هرکسی که به پیاز آلرژی و حساسیت دارد بهتر است از عصاره و آب آن روی موهای خود استفاده نکند
  • اگر از بوی پیاز خوش‌تان نمی‌آید یا رایحه پیاز مصرفی بسیار تند است، می‌توانید مقداری آبلیمو یا گلاب به آن اضافه کنید تا تحمل آن راحت‌تر باشد
  • روش استفاده از آب پیاز همچون بسیاری از دستورالعمل‌های خانگی ارائه شده بیشتر پشتوانه فردی دارد تااینکه توسط داده‌های علمی به صورت کامل مورد تأیید واقع شده باشد. به همین خاطر هنوز باید آزمایش‌های بیشتری روی تأثیرات آب پیاز در درمان ریزش مو انجام شود.

اما با تمام این تفاسیر آیا آب پیاز واقعاً مؤثر است؟

مطلب مرتبط: آشنایی با راهکاری ساده برای کاهش ریزش مو و درمان شوره سر

آیا می‌توان روی درستی ادعای تأثیر مثبت آب پیاز روی جلوگیری از ریزش مو حساب کرد؟

پیاز خوراکی- 724press.com

استفاده از آب و عصاره پیاز برای رشد مجدد موها به صورت گسترده مورد تحقیق قرار نگرفته است. اما یک مطالعه کوچک که در ژورنال درماتولوژی منتشر شده است ادعا می‌کند استفاده از آب پیاز روی پوست سر ممکن است به رشد مجدد موها در شماری از افراد کمک کند.

در این بررسی تعدادی از افراد مبتلا به «alopecia areata» مورد آزمایش قرار گرفتند. در این بیماری بدون ایجاد هیچ اسکار یا جراحتی، موها در بخش‌هایی از سر به صورت تکه‌ای می‌ریزد. جالب است بدانید بعد از دو هفته از شروع مصرف آب پیاز، فرآیند رویش مجدد مو در این افراد آغاز شد. آنها در طول این دوره روزی دو مرتبه آب پیاز را به پوست سر خود می‌مالیدند.

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، تقریباً ۷۴% از شرکت کنندگان در این مطالعه درجات مختلفی از رویش مو را بعد از گذشت چهار هفته از شروع مصرف آب پیاز تجربه کردند و این رقم با گذشت ۶ هفته به رقم قابل توجه ۸۷% رسید. این مسئله همچنین جنسیت مشخصی را در برنمی‌گرفت و هم زنان و هم مردان شرکت کننده هر دو رویش مجدد مو را تجربه کردند؛ هرچند رشد مو در مردان بیشتر بود. 

درنهایت انجام این مطالعه اثرات مثبت آب پیاز روی رشد مو را نشان داد؛ بااین‌حال شمار شرکت کنندگان در این تحقیق تنها ۳۸ نفر بود، درنتیجه جمع بندی نهایی را نمی‌توان به صورت گسترده‌تر تعمیم داده و تأیید کرد.

مطلب مرتبط: دلایل ریزش مو و روش درمان

آب پیاز چگونه به فرآیند رشد مجدد مو کمک می‌کند؟

انواع پیاز و پیاز خرد شده- 724press.com

مواد مغذی در آب پیاز شاید یکی از مهمترین دلایل چنین تأثیر قابل توجهی است. به نظر می‌رسد این مواد مغذی باعث تغذیه بهتر فولیکول‌های مو شده و در نهایت روی حجم، درخشش و افزایش استقامت آنها تأثیر می‌گذارد. تغذیه بهتر ممکن است همچنین باعث جلوگیری از نازک شدن مو و ایجاد شکستگی در ساقه مو شود.

از طرف دیگر همانگونه که گفتیم استفاده از آب پیاز می‌تواند باعث درآمدن موهای جدید و جلوگیری از ریزش مو در شماری از افراد هم شود. اما عمده دلایلی که آب پیاز را به عاملی مثبت در جلوگیری از ریزش مو و کمک به بهبود سلامت موها مبدل کرده است، شامل موارد زیر است:

وجود گوگرد خوراکی

 یک فرضیه در مورد اینکه آب پیاز چگونه به رویش مجدد موها کمک می‌کند به وجود گوگرد خوراکی در آن اشاره می‌کند. گوگرد یکی از مواد معدنی متداول در بدن است. بهتر است بدانید وجود گوگرد در بدن برای تولید انواع پروتئین و آنزیم‌ها مورد نیاز است. گوگرد همچنین در کراتین هم یافت می‌شود که یکی از ترکیبات موجود در ساختار مو است.

گوگرد موجود در پیاز ممکن است با تغذیه بهتر فولیکول‌ها مو، نیازهای آنها برای رشد بهتر را برطرف کند. این ماده همچنین باعث افزایش طول دوره رویش مو می‌شود.

خواص آنتی میکروبی

پیاز دارای خواص آنتی میکروبی است که می‌تواند به جلوگیری از عفونت‌های پوست سر کمک کند. در برخی از موارد، عفونت پوستی می‌تواند به سادگی گسترش یافته و به ریزش مو منجر شود. وجود پوست سری سالم در نهایت به داشت فولیکول‌های قوی‌تر منجر شده و درنهایت موهایی پرپشت و خوش حالت را برای فرد به ارمغان می‌آورد.

پیاز بنفش و آب پیاز- 724press.com

آنتی اکسیدان‌ها

پیاز حاوی انواع آنتی اکسیدان‌ها است که از آن جمله می‌توان به فلاوونوئیدها اشاره کرد. همانگونه که بارها اشاره کردیم آنتی اکسیدان‌ها نقشی مؤثر در محافظت از بدن در مقابل اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد ایفا می‌کنند. رادیکال‌های آزاد در شیوع در بدن می‌توانند به ویژه فرآیندهای مرتبط با افزایش سن را شدت ببخشند. به عنوان نمونه این مسئله می‌تواند باعث تخریب فولیکول‌های مو شده و در نهایت افراد را دچار مشکلاتی همچون کم پشتی، ریزش مو یا حتی طاسی سر کند.

مطلب مرتبط: آنتی اکسیدان در چه مواد غذایی یافت می‌شود؟

به همین خاطر جلوگیری از فعالیت آنها یا دست کم کاهش آسیب‌های ناشی از حضور آنها می‌تواند به کاهش آسیب فولیکول‌های مو کمک شایانی کند.

روش استفاده از آب پیاز

پیاز سفید، آب و عصاره آن- 724press.com

اما آن دسته که می‌خواهند این روش را امتحان کرده و بهبود سلامت مو یا حتی ریزش مجدد موهای آسیب رفته خود را از نزدیک مورد بررسی قرار دهند، باید چه کارهایی را انجام داده و از چه روشی پیروی کنند؟ دستورالعمل این کار بسیار ساده است که در ادامه این مطلب از ۷۲۴پرس دات کام، گام به گام روش تهیه آب پیاز و طریق مصرف آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
  • چهار پیاز متوسط را انتخاب کرده و پوست آنها را بکنید. سپس آنها را به قطعات کوچک خرد کنید (نگینی کردن)
  • در گام بعدی آب آنها را به وسیله آب میوه گیری یا مخلوط کن بگیرید
  • روش دیگر این است که پیاز را به جای خرد کردن رنده کرده و سپس آن را داخل توری یا تنظیف تمیز بریزید و با کمک دست یا پشت قاشق فشار دهید تا آب آن خارج شود.
  • کار تمام است، آب پیاز را دخل ظرفی تمیز ریخته و آن را با کمک دست به ریشه مو و پوست سر خود مالیده و کمی ماساژ دهید.

پیاز رنده شده و آب پیاز- 724press.com

در صورت تمایل می‌توانید با اضافه کردن چند قطره از روغن و اسانس دلخواه خود رایحه دلپذیرتری به آن ببخشید. از جمله می‌توانید از اسطوخودوس، رزماری یا نعناع فلفلی استفاده کنید که بوی خوب آنها می‌تواند بوی نسبتاً تند پیاز را تاحدی برطرف کند.

مطلب مرتبط: فوت و فن نگینی خرد کردن پیاز بدون اشک و زحمت

هم اکنون هیچ محصول تجاری که حاوی آب پیاز باشد، در دسترس عموم قرار ندارد. همچنین هیچ شامپویی حاوی آب یا عصاره پیاز نیست. هرچند آب پیاز به صورت تجاری تهیه شده و عصاره مایع آن هم برای کسانی که حوصله تهیه آن به صورت خانگی را ندارند، در دسترس است.

 اثرات جانبی استفاده از آب‌پیاز

پیاز خرد شده- 724press.com

حتی اگر فرض را بر این بگذارید که پیاز ماده‌ای قابل خوردن نیست، باز هم ممکن است تماس آب آن با افرادی که از آلرژی رنج می‌برند تولید بیماری و مشکل کند. آب پیاز می‌توادن همچنین باعث ایجاد خارش پوستی در افرادی شود که حتی به پیاز حساسیت ندارند. همچنین این مسئله می‌تواند قرمزی پوست را هم به دنبال داشته باشد.

برای اینکه از عدم حساسیت خود به آب پیاز و اثرات جانبی ناشی از آن مطمئن شوید، بهتر است یک آزمایش پوستی ساده انجام دهید. بهتر است مقداری آب پیاز را به قسمتی از پوست بدن مالیده و مدتی صبر کنید تا خیال‌تان از بابت اثرات جانبی راحت شود. سپس با خیال راحت آب پیاز را به پوست سر خود بمالید. بهترین مکان برای این کار بخش داخلی آرنج یا پشت گوش است. سپس چند دقیقه صبر کند تا مطمئن شوید هیچ بثورات جلدی یا مشکل دیگری ایجاد نمی‌شود و استفاده آن روی پوست سر دردسرآفرین نیست.

پیاز بنفش- 724press.com

این مسئله همچنین حائز اهمیت است که از تماس آب پیاز با چشمان خود جداً خودداری کنید. همانطور که کندن پوست یا خرد کردن پیاز می‌تواند اشک به چشم‌مان بیاورد، ریختن آب آن به داخل چشم هم مشکل زا بوده و سوزش و قرمزی چشم را به دنبال دارد. اگر آب پیاز به صورت تصادفی داخل چشم ریخت بهتر است سریعاً چشم‌ها را با آب خنک به خوبی شستشو دهید.

درمجموع به جز موارد ذکر شده فوق، آب پیاز مشکل دیگری برای سلامتی شما ایجاد نخواهد کرد؛ البته به جز رایحه آن که ممکن است برای عده‌ای آزار دهنده باشد. این رایحه ممکن است حتی گروهی از افراد را از ادامه درمان با آب پیاز منصرف کند. فراموش نکنید برای رسیدن به نتیجه دلخواه باد به صورت مداوم و روزانه از آن استفاده کنید تا اثرات مطلوب آن را روی پوست سر و موهای خود مشاهده کنید. همانگونه که گفتیم اضافه کردن چند قطره روغن یا اسانس می‌تواند بوی آزار دهنده پیاز را تعدیل کند.

مطلب مرتبط: ریزش مو: سرنخ‌هایی که در کف دست شما پیدا می‌شوند

چکیده

عصاره پیاز- 724press.com

  •  برخی از افراد ممکن است با استفاده از آب پیاز شاهد نتیجه قابل قبولی در درمان ریزش مو یا رویش مجدد مو باشند. بااین‌حال این امر ممکن است در گروه دیگری محقق نشده و نتیجه ملموسی مشاهده نشود.
  • همچنین استفاده از آب پیاز ممکن است فوراً به رشد مو منجر نشود؛ پس سریع احساس یأس و ناامیدی نکنید. بهترین راه استفاده روزانه دو مرتبه آب پیاز به مدت چندین هفته متوالی است، بدین ترتیب می‌توان انتظار نتایج مثبت و قابل مشاهده را داشت.
  • مطالعات انجام شده روی اثر بخشی آب پیاز در کاهش ریزش مو و روشد مجدد آن بسیار محدود است؛ بنابراین نمی‌توان با قطعیت در مورد اثر بخشی این روش صحبت کرده و داستان‌های موجود را صد درصد تصدیق کرد. درنهایت بهتر است استفاده از آب پیاز را به عنوان یک روش درمانی معمولی پذیرفته و انتظار معجزه خاص و بی‌نظیری از آن را نداشته باشید. بااین‌حال حسن آن این است که ماده‌ای سالم بوده و همچون مواد شیمیایی اثرات بدی روی سلامت عمومی بدن ندارد. همچنین به جز افراد مبتلا به آلرژی، اکثر افراد می‌توانند بدون مشکل از آن برای درمان ریزش موی خود استفاده کنند.
  • اثرات جانبی ظاهر شده معمولاً بسیار محدود است. همچنین روش تهیه آن بسیار ساده از نظر هزینه، بسیار مقرون به صرفه است.
  • درنهایت برای بسیاری از مردم که از مشکلاتی همچون ریزش مو، کم پشتی یا حتی طاسی سر رنج می‌برند، استفاده از آب پیاز روشی ساده است که ارزش امتحان کردن را دارد.

یک سبد پیاز- 724press.com

به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم این مرور کوتاه برای شما عزیزان همراه نیز لذت‌بخش بوده باشد. شما چه تجربه‌ای در این زمینه دارید؟ آیا تاکنون آب پیاز را برای درمان روش‌های فوق مورد استفاده قرار دادید؟ تجربه شما در این زمینه چه بوده است؟ ما در ۷۲۴پرس دات کام همچنان منتظر شنیدن نظرات، تجربیات و دیدگاه‌های شما هستیم و خوشحال خواهیم شد آنها را با ما و دیگر دوستان‌تان درمیان بگذارید.