برنج یکی از متداول‌ترین مواد خوراکی است که روی میز یا سفره‌ی ما ایرانی‌ها پیدا می‌شود. علاوه براینکه ایران خود یکی از تولیدکنندگان برنج است، اما سالانه مقادیر قابل توجهی برنج را از دیگر تولیدکنندگان این محصول همچون هند یا پاکستان وارد می‌کند. اما آیا می‌دانید آب برنج دارای اثرات مثبتی روی سلامت و شادابی موهای‌تان دارد؛ آب برنجی که اغلب آن را دور ریخته و کمتر به فکر استفاده از آن میافتیم. درادامه با ما در ۷۲۴پرس همراه باشید تا ببینم آب برنج چه فوایدی برای مو دارد؟

آب برنج، آبی نشاسته مانند است که از خیس کردن یا پختن برنج به دست می‌آید. تصور می‌شود آب برنج می‌تواند تأثیراتی مناسب روی سلامت موها داشته و باعث شادابی، نرمی و لطافت و البته درخشش آنها شود. به باور گروهی استفاده از آب برنج حتی به رشد سریع‌تر مو هم کمک می‌کند.

فواید مصرف آب برنج- 724press.com

در این مجال فرصتی فراهم شده است که کمی بیشتر به فواید آب برنجی روی درمان مشکلات مو پرداخته و ببینیم آیا مطالعات انجام گرفته از سوی دانشمندان هم صحت و سقم ادعاهای فوق را تأیید کرده‌اند یا خیر؟ اما در ابتدا بهتر است کمی بیشتر با این ماده خوراکی که اتفاقا سهمی مهم در سفره ما ایرانی‌ها را به خود اختصاص داده است، آشنا شویم.

برای شروع بد نیست بدانید در حدود ۷۵ الی هشتاد درصد برنج را نشاسته تشکیل داده است. درنتیجه آب برنجی که از خیساندن یا حین پختن برنج تولید می‌شود، همان حالت نشاسته مانند را دارد. اما آب برنج به جز نشاسته حاوی انواع مختلفی از مواد معدنی و ویتامین‌ها است که البته در خود برنج هم یافت می‌شوند.

برنج خیسانده شده- 724press.com

از جمله این مواد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اسیدهای آمینه
  • ویتامین‌های گروه b
  • ویتامین E
  • مواد معدنی
  • آنتی اکسیدان‌ها

تاریخچه

برطبق تحقیقات انجام شده، زنان ژاپنی در دوره‌ی تاریخی هیان (فاصله سال‌های ۷۹۴ الی ۱۱۸۵) با حمام کردن در آب برنج، سلامت و شادابی موهای بسیار بلند خود را حفظ می‌کردند. موهایی که ظاهرا به اندازه‌ای بلند بودند که روی زمین کشیده می‌شدند!

مطلب مرتبط: مواد غذایی مفید برای سلامت مو

نسخه‌ی مدرن‌تر این داستان را می‌تواند در داستان‌ها کشور چین پیدا کرد. به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، زنان یائو که در دهکده‌ای موسوم به هوآنگ‌لو زندگی می‌کردند به خاطر موهای بسیار بلند خود شهرت دارند. به جز این بلندی جالب توجه ظاهراً موهای این خانم‌ها رنگ جاودانه‌ای دارد؛ به طوری که گفته می‌شود تنها با ورود به هشتاد سالگی کم کم آثار پیری در آنها مشاهده شده و رفته رفته خاکستری رنگ می‌شوند. رمز و راز موفقیت این زنان چینی در نگهداری و حفظ سلامت موهای خود هم حمام کردن با آب برنج است.

برنج و آب برنج- 724press.com

در سال‌های اخیر، وبسایت‌های فعال در عرصه زیبایی توصیه‌های در همین زمینه به مخاطبان خود ارائه داده و درتلاش برای تولید و توسعه‌ی محصولاتی هستند که از این سنت باستانی پیروی کرده‌اند؛ به طوری که شاید بتوان گفت این روزها استفاده از آب برنج ترندی معروف و جهانی است که رفته رفته گسترش بیشتری پیدا می‌کند.

فواید

اما آب برنج چه خواصی دارد که تا این حد توجه فعالان حوزه سلامت و زیبایی را به خود جلب کرده است؟ در ادامه به مرور تأثیرات مهم آب برنج روی موها می‌پردازیم.

  • جلوگیری از وزی و گره خوردن مو
  • کمک به نرمی و لطافت هرچه بیشتر موها
  • افزایش درخشش مو
  • تقویت مو
  • کمک به رشد سریع‌تر مو

تحقیقات انجام شده در این زمینه چه نتایجی را نشان دادند؟

هرچه قدر میزان مصرف آب برنج توسط مردم افزایش پیدا می‌کند، روایات مربوط به تأثیرات مثبت آن نیز گسترش بیشتری پیدا می‌کند؛ به طوری که گاهی اوقات بیشتر شبیه داستان‌های افسانه‌ای می‌شوند. اما آیا تحقیقاتی که از سوی دانشمندان در این زمینه انجام شده است هم روی درستی این داستان‌ها صحه گذاشته است یا خیر؟

خیس کردن برنج- 724press.com

در نگاه اول به یادداشتی مربوط به سال ۲۰۱۰ می‌پردازیم که تاحدی این نظریات را تأیید کرد. نویسندگان این یادداشت اعلام کرده بودند که آب برنج می‌تواند باعث کاهش اصطکاک سطحی مو شده و در مقابل حالت کشسانی و ارتجاعی آن را افزایش دهند. هرچند مبنای این یادداشت شماری از مثال‌های تاریخی بود و در پایان کار نمی‌شد روی نتیجه گیری نهایی آن به عنوان تأیید کامل حساب کرد.

مطلب مرتبط: آیا آرد برنج برای پوست صورت خوب است؟

یک تحقیق دیگر که در کشور ژاپن انجام شده است، از زاویه‌ای دیگر به مصرف آب برنج نگریسته است. به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com)، هدف از این تحقیق بررسی تکنیکی روی تقویت مو از طریق اثرات مصرف اینوزیتول (inositol) بود؛ این ماده در آب برنج یافت می‌شود. اگرچه این بررسی تأثیرات مثبتی از آب برنج را تأیید کرد، اما اگر به منبع تأمین‌کننده مالی این بررسی توجه کنیم، چنین به نظر می‌رسد که شاید انگیزه‌های تجاری روی روند آن تأثیر گذاشته و در نتیجه دقت لازم را نداشته باشد.

به همین خاطر تاکنون متأسفانه تأثیرات مثبت آب برنج روی حفظ سلامت مو هنوز به صورت علمی تأیید نشده‌اند. اغلب مطالعات انجام شده مبنای کار خود را روی مدارک ارائه شده از گذشته استوار کرده‌اند که شاید چندان پایه و اساس علمی نداشته باشد.

چگونه آب برنج تهیه کنیم؟

آب برنج و پد صورت- 724press.com

 برای تهیه آب برنج می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید که در ادامه به مرور تعدادی از آنها خواهیم پرداخت.

خیساندن برنج

خیساندن برنج یکی از سریع‌ترین روش‌ها برای فراهم کردن آب برنج است. برای انجام این روش کافی است دستورات ساده زیر را انجام دهید.

  • نصف فنجان برنج خشک یا همان پخته نشده را به خوبی با آب بشویید
  • در ادمه برنج را داخل کاسه‌ای ریخته و دو الی سه فنجان آب روی آن بریزید.
  • برنج را به مدت سی دقیقه به حال خود رها کنید تا به اصطلاح خیس بخورد
  • درنهایت با استفاده از یک صافی یا الک آب برنج را جدا کرده و داخل کاسه تمیز دیگری بریزید و کار تمام است. آب برنج اکنون آماده استفاده است. 

آب برنج تخمیر شده

به عقیده‌ی برخی از طرفداران نظریه تأثیر مثبت آب برنج، استفاده از آب برنج تخمیر شده در مقایسه با آب برنج ساده فواید بیشتری داشته و اثرات قابل لمس‌تری از خود برجای می‌گذارد.

مطلب مرتبط: ۱۵ ماده غذایی سالم و مفید برای سلامت پوست و مو

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، براساس بررسی که در سال ۲۰۱۲ انجام شد، مواد تخمیر شده حاوی مقادیر بالایی آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند با عوامل آسیب رسان به مو و همچنین پوست مقابله کرده و به حفظ سلامت آنها ها کمک بیشتری کنند. شاید همین مسئله باعث شده است که آنها یکی از مواد همیشگی و مرسوم انواع محصولات زیبایی تولید شده باشند.

برای تهیه آب برنج تخمیر شده هم کافی است همان روش فوق را دنبال کنید، اما آب برنج را به مدت دو روز در دمای معمولی اتاق به حال خود رها کنید تا به خوبی تخمیر شود. فراموش نکنید قبل از مصرف آب برنج را داخل کاسه‌ای تمیز بریزید.

آب برنج و رزماری- 724press.com

جوشاندن

دیگر راه برای تهیه آب برنج، جوشاندن و پختن آن است.

  • برای شروع نصف پیمانه برنج را با دو برابر آب بپزید؛ یعنی همان دستور پخت متداول برنج را دنبال کنید. وقتی آب برنج به حالت جوشیدن رسید، برنج را صاف کرده و آب آن را داخل ظرفی تمیز ریخته و استفاده کنید.

روش استفاده از آب برنج چیست؟

 آب برنج می‌تواندن جایگزین خوبی برای کاندیشنر یا همان نرم کننده‌های تجاری باشد. برای تهیه این نرم‌کننده کافی است مراحل زیر را دنبال کنید.
  • ابتدا موهای خود را به خوبی با شامپو بشویید
  • موها را به خوبی آبکشی کنید تا اثری از شامپو باقی نماند
  • آب برنج را روی موها بریزید، سپس با استفاده از انگشتان موها و پوست کف سر را به خوبی ماساژ دهید
  • بیست دقیقه صبر کنید و سپس موها را با استفاده از آب گرم به خوبی آبکشی کنید. 

فواید آب برنج برای پوست

ماسک صورت با آب برنج- 724press.com 

علاوه بر پتانسیل‌های پنهان و آشکار آب برنج در حفظ و تقویت سلامت مو، به نظر می‌رسد این ماده می‌تواند تأثیرات مثبتی روی پوست هم از خود برجای بگذارد.

مطلب مرتبط: آموزش چند مدل ماسک صورت خانگی با آب برنج

یک مطالعه که در سال ۲۰۰۲ انجام شد نشان داد که نشاسته موجود در آب برنج می‌تواند باعث کاهش آسیب‌های پوستی شده و به ویژه برای افرادی که دچار ورم و آماس پوست هستند، مفید باشد.

چکیده

بلند کردن مو با استفاده از آب برنج یک روش سنتی زیبایی است که در بسیاری از نواحی آسیا رواج داشته است. با توجه به جلب توجه عمومی مردم به این ماده، جای تعجبی ندارد که امروزه مصرف آب برنج در سطح جهانی بسیار معروف و محبوب شده است.

بسیاری از مردم به تجربه دریافته‌اند که استفاده از آب برنج می‌تواند یک درمان عالی برای مشکلات مو باشد. مثال‌های تاریخی و داستان‌های بسیاری وجود دارند که نظریه تأثیر آب برنج روی تقویت و بهبود بافت مو و نیز افزایش رشد آن را تصدیق می‌کنند. هرچند دانشمندان هنوز موفق نشده‌اند در قابل تحقیقاتی جامع صحت و سقم این داستان‌ها را تأیید یا تکذیب کنند و برای ثابت کردن فواید مفید آب برنج روی مو، نیازمند انجام بررسی‌های بیشتری هستیم.

درحالی که این فواید هنوز به طور کامل اثبات نشده‌اند، اما دست کم می‌دانیم که استفاده از آب برنج راهی سالم برای مراقبت از پوست و مو در منزل است. به نظر می‌رسد آب برنج می‌تواند به بهبود مشکلات پوستی از جمله درماتیت کمک کند.

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم از همراهی ما و مرور آن لذت برده باشید. نظر شما در مورد مصرف آب برنج در بهبود پوست و مو چیست؟ آیا شما هم تجربیاتی در این زمینه داشته‌اید؟ خوشحال می‌شویم تجربیات و دیدگاه‌های خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام درمیان بگذارید.