برخی از علائم بیماری کم‌خونی به قدری شایع و البته معمول است که اغلب اوقات افراد آن‌ها را به مسائل عادی و طبیعی روزمره ربط می‌دهند و فکر نمی‌کنند مشکل‌شان مسأله‌ی جدی‌ای باشد و به همین خاطر برای تشخیص درست پزشکی و بالطبع درمان هیچ اقدامی نمی‌کنند؛ حال آن که اگر مشکل کم‌خونی به موقع تشخیص داده نشده و به شیوه‌ی مناسب درمان نشود زندگی فرد را با مخاطرات جدی و خطرناکی روبه‌رو می‌کند. آنچه پیش روی شما است به مراحل تشخیص و درمان آنمی اشاره دارد. با ۷۲۴پرس بمانید.

در حفظ یکپارچگیِ عملکرد و فعالیت اندام‌های بدن‌مان جزئیات زیادی نقش دارند. این که تمام فعالیت‌های آگاهانه یا غیرخودی بدن ما بدون هیچ مشکلی انجام می‌شوند و کمی و کاستی خاصی در توانایی خودمان مشاهده نمی‌کنیم نشان از هماهنگی و سلامت تک تک ارگان‌ها و اعضای جسم‌مان دارد. اما گاهی در دغدغه‌های زندگی فرو می‌رویم آنقدر غرق در مسائل جاری زندگی‌مان می‌شویم که به نشانه‌های کوچکی که بدن‌مان به خاطر مواجه شدن با یک مشکل از خود بروز می‌دهد بی‌‌توجه می‌شویم.

خستگی ناشی از کم خونی

اطمینان از سلامتی، ما را دلخوش می‌کند که ضعف، خستگی، بی‌‌حالی یا حتی فراموش‌کاری‌ای را که تجربه می‌کنیم مسأله‌ی خاصی نیست و بلاخره می‌گذرد و بهتر می‌شویم. به گزارش ۷۲۴پرس، کم‌خونی هم به عنوان یک مشکل شایع می‌تواند نشانه‌هایی ایجاد کند که ما را به اشتباه بیندازد و تا مدت‌ها از دیدن علائم آن غافل بمانیم. بنابراین بهتر این است که اگر نشانه‌های آنمی را در خود دیدیم برای اطمینان از وضعیت سلامتی‌مان به پزشک مراجعه کنیم. در ادامه ۷۲۴پرس دات کام روش تشخیص و استراتژی درمان برای هر یک از انواع آنمی را شرح می‌دهد، اطلاعات مفیدی که کمی شما را با روند کار آشنا خواهد کرد.

مطلب مرتبط: همه چیز درباره کم خونی و انواع آن

تشخیص ابتلا به آنمی

اگر خواستید بدانید که شرایطی که بر سلامتی شما تحمیل شده و علائمی که تا کنون تجربه کرده‌اید واقعاً نشانه‌ای از یک مشکل و بیماری است یا نه باید به یک پزشک مراجعه کنید. برای روشن شدن وضعیت سلامتی‌تان ابتدا پزشک چند سؤال در مورد پیشینه‌‌ی پزشکی خود و خانواده‌تان از شما می‌پرسد. معاینات بالینی و انجام آزمایش‌های زیر هم جزو اقداماتی است که پزشک برای تشخیص صحیح از آن‌ها بهره می‌برد.

گلبول قرمز- 724press.com

شمارش کامل سلول‌های خون «Complete blood count (CBC)»

در این آزمایش تمام سلول‌های خونی موجود در نمونه‌ خونی که در آزمایشگاه از شما گرفته شده، شمارش می‌شود. اگر آزمایش CBC به منظور کنترل وضعیت کم‌خونی انجام گرفته باشد پزشک به مقدار اندازه‌گیری شده‌ی  گلبول‌های قرمز، هماتوکریت یا همان نسبت حجم گلبول‌های قرمز به کل حجم خون که به صورت درصد بیان می‌شود و همینطور به هموگلوبین خون‌تان توجه می‌کند.

از نظر پزشکی مقدار طبیعی هماتوکریت در بزرگسالان می‌تواند متفاوت باشد اما به طور کلی این مقدار برای مردان بین ۴۰ الی ۵۲ درصد و برای زنان ۳۵ الی ۴۷ درصد است. مقدار طبیعی هموگلوبین هم در بزرگسالان باید حد مشخصی داشته باشد یعنی محدوده‌ی ۱۴ تا ۱۸ گرم در دسی‌لیتر برای مردان و ۱۲ تا ۱۶ گرم در دسی‌لیتر برای زنان. 

آزمایش تعیین اندازه و شکل گلبول‌های قرمز خون

از آن‌جا که برخی از انواع کم‌خونی در نتیجه‌ی تغییر شکل و سایز گلبول‌های قرمز خونی رخ می‌دهند یکی از آزمایش‌هایی که پزشک توصیه می‌کند روی نمونه‌ی خون شما انجام بگیرد آزمایش تعیین اندازه، رنگ و شکل گلبول‌های قرمز خون است. 

آزمایش‌های تشخیصی تکمیلی

اگر بر اساس علائم و معاینه‌ی پزشکی و با توجه به نتیجه‌ی آزمایشات مشخص شد که کم‌خونی دارید ممکن است پزشک برای تشخیص علت کم‌خونی در شما یک سری آزمایش‌های دیگری را هم توصیه کند. بعضی اوقات ضروری است که برای تشخیص آنمی و علت رخ دادن آن از مغز استخوان فرد نمونه‌برداری و آزمایش انجام بگیرد.

مطلب مرتبط: انواع کم خونی و نشانه‌های آن را بشناسید

درمان کم خونی

لوله آزمایش حاوی نمونه خون- 724press.com

درمان مشکل آنمی به علت ایجاد آن بستگی دارد و با توجه به آن دلیل اصلی و ریشه‌ای که سلامت سیستم خونی فرد را تحت تأثیر قرار داده راه درمان مناسب برای بیمار اتخاذ می‌شود. در ادامه با روش‌های درمان کم خونی بر حسب نوع آن آشنا خواهید شد.

۱. آنمی فقر آهن

برای این نوع آنمی که به دلیل کمبود ذخیره‌ی آهن در بدن رخ می‌دهد مصرف مکمل‌ها و داروهای حاوی آهن و همچنین تغییر در رژیم غذایی به فرد مبتلا توصیه می‌شود. به گزارش ۷۲۴پرس دات کام،  اگر از دست رفتن خون -به غیر از مورد قائدگی- باعث ابتلای فرد به آنمی ناشی از فقر آهن شده باشد اول باید محل خونریزی داخلی مشخص شود و سپس جلوی از دست رفتن خون در آن محل گرفته بشود. برای نیل به این مقصود گاهی جراحی لازم می‌شود.

۲. آنمی ناشی از کمبود ویتامین‌های ضروری

درمان آن نوعی از آنمی که به خاطر کمبود اسید فولیک و ویتامین سی به وجود آمده با مصرف مکمل‌های مناسب و افزایش مواد غذایی حاوی این دو ماده‌ی ارزشمند برای حفظ سلامت سیستم گردش خون به رژیم غذایی صورت می‌گیرد. اگر سیستم گوارش فردی قادر به جذب ویتامین B-12 از مواد غذایی دریافتی‌اش نباشد احتمالاً پزشک برای او ویتامین ب-۱۲ تزریقی را تجویز می‌کند. ممکن است فرد در ابتدا هر روز مجبور به تزریق باشد، اما در نهایت به یک بار تزریق در ماه، احتمالاً برای همیشه، و البته بسته به وضعیتش نیاز خواهد داشت.

۳. آنمی ناشی بیماری‌های مزمن گوارشی

برای این نوع آنمی درمان مشخصی وجود ندارد. پزشکان معمولاً با بررسی شرایط بیمار روی بیماری مزمنی که بیشتر از همه سلامت او را در معرض خطر قرار داده تمرکز می‌کنند. اگر علائم کم‌خونی بیمار تشدید شد، با تزریق خون یا تزریق شکل مصنوعی هورمون‌ اریترو پوئیتین که به طور طبیعی توسط کلیه‌ها ساخته می‌شود؛ به تحریک تولید گلبول‌های قرمز کمک کرده و از رنج بیمار کم می‌کنند.

کم خونی آپلاستیک- 724press.com

۴. کم‌خونی آپلاستیک

برای آنمی آپلاستیک درمان به شیوه‌ی تزریق خون و به منظور بالا بردن میزان گلبول‌های قرمز خون فرد انجام می‌گیرد. چون مغز استخوان بیمار نمی‌تواند گلبول‌های قرمز کافی و سالم تولید کند احتمالاً یکی از گزینه‌های پیشنهادی برای درمان فرد پیوند مغز استخوان از یک فرد مناسب است.

۵. کم خونی‌های ناشی از بیماری‌های مغز استخوان

برای بیمارانی که با بیماری‌های مغز استخوان دست و پنجه نرم می‌کنند درمان شامل مصرف دارو، شیمی‌درمانی یا پیوند مغز استخوان است.

۶. آنمی‌های همولیتیک

در این آنمی‌ها گلبول‌های قرمز زودتر از آنچه که طول عمر طبیعی‌‌شان اجازه می‌دهد تخریب می‌شوند و عمر کوتاهی دارند. تصمیماتی که برای درمان آنمی‌های همولیتیک اتخاذ می‌شود شامل اجتناب از مصرف داروهای مشکوک، درمان عفونت‌های بدن و مصرف داروهایی است که سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‌کنند تا سلول‌های ایمنی به گلبول‌های قرمز حمله نکرده و آن‌ها را تخریب نکنند. بسته به دلیل ایجاد کننده‌ی آنمی همولیتیک، ممکن است بیمار به متخصص قلب و عروق هم ارجاع داده بشود.

کمی خونی ناشی از گلبول داسی شکل- 724press.com

۷. آنمی ناشی از داسی شکل شدن گلبول‌های قرمز

در این مورد اکسیژن‌تراپی، مصرف داروهای ضد درد و مایعات خوراکی یا وریدی برای تسکین درد و جلوگیری از عوارض این بیماری برای بیمار تجویز خواهد شد. به علاوه پزشک معالج می‌تواند به تزریق خون، مصرف مکمل اسید فولیک و همینطور آنتی‌بیوتیک‌ها هم برای کنترل بیماری و بهبود شرایط بیمار اشاره کند. یک نوع داروی خاص برای درمان سرطان با نام هایدروکسی یوریا « hydroxyurea » هم برای درمان آنمی سلول‌های داسی شکل استفاده می‌شود.

۸. تالاسمی

بیشتر انواع بیماری تالاسمی از نظر شدت و مشکل‌آفرینی برای سلامت فرد، خفیف بوده و به درمان خاصی نیاز ندارند. این وضعیت‌های وخیم و شدید تالاسمی هستند که مشکل ساز بوده و برای درمان‌شان نیاز به تزریق خون، دریافت مکمل اسید فولیک، دارو درمانی، برداشتن طحال و پیوند مغز استخوان یا پیوند سلول‌های بنیادی وجود دارد.

مطلب مرتبط: ۷ نشانه کم خونی و روش‌های درمان آن را بشناسید

اقدام برای شروع درمان آنمی

گرفتن نمونه خون- 724press.com

به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com)، وقتی در طولانی مدت احساس خستگی و ناتوانی داشتید یا دیگر علائم مربوط به کم‌خونی را در خودتان مشاهده کردید، به طوری که این شرایط شما را نگران وضعیت سلامتی‌تان کرد، بهتر است که با پزشک معالج‌تان یک مشاوره داشته باشید. پزشک‌تان با یک بررسی جامع، معاینه‌ی بالینی و گرفتن شرح وضعیت‌ با توجه به تشخیص اولیه‌ای که در مورد بیماری‌تان می‌دهد شما را به یک متخصص ناهنجاری‌ها و بیماری‌های خونی یعنی یک هماتولوژیست، یک متخصص قلب و عروق یا کاردیولوژیست یا با توجه به نوع مشکل‌تان به یک متخصص گوارش ارجاع می‌دهد.

برای داشتن یک مشاوره‌ی کامل و مفید در جلسه‌ی ویزیت‌ با دکترتان که هم بتواند تمام ابعاد مشکل شما را پوشش بدهد، هم پزشک‌تان را از آنچه که باید بداند مطلع کرده و در نهایت شما را هم از وضعیت‌تان، نوع بیماری و شیوه‌ی مناسب درمان‌ کم خونی آگاه کند تمرکز داشته و با آمادگی حاضر شوید.

در ادامه برخی نکات مهم جهت کسب آمادگی ذهنی فهرست شده که بهتر است قبل از ویزیت توسط پزشک برای خودتان لیست بندی کنید تا بتوانید حین معاینه به آن‌ها اشاره داشته باشید و جواب بگیرید:

تشخیص آنمی- 724press.com

 قبل از مراجعه به پزشک یک لیست بنویسید که شامل موارد زیر باشد

  • نشانه‌هایی که در خودتان مشاهده کردید چه بودند و از چه زمانی شروع شدند
  •  اطلاعات کلیدی در مورد سلامت‌تان، این که چه استرس‌ها و فشارهای روحی‌ای دارید، چه تجهیزات طبی در بدن شما کار گذاشته شده، در معرض چه سموم و مواد شیمیایی‌ای قرار گرفته‌اید و همچنین این که تغییرات جدید زندگی‌تان چه چیزهایی بوده است
  • تمام داروها، ویتامین‌ها و دیگر مکمل‌ها و هر ماده‌ای که به جهت درمان یا تقویت به طور مرتب مصرف می‌کنید

سؤال‌هایی که باید از پزشک‌تان در مورد آنمی بپرسید

  • علائمی که تجربه می‌کنید از علائم کدام یک از انواع آنمی است؟
  • آیا باید انتظار پدیدار شدن سایر علائم آنمی‌تان را هم داشته باشید؟
  • آیا لازم است آزمایشی انجام بدهید؟
  • نوع آنمی شما موقتی است یا در دراز مدت هم شما را درگیر می‌کند؟
  • چه درمان‌هایی برای این آنمی وجود دارد و پزشک‌تان کدام روش را توصیه می‌کند؟
  • آیا درمانی که قرار است روی شما انجام بشود عوارض جانبی هم دارد؟
  • اگر بیماری خاص و زمینه‌ای دیگری هم دارید چطور باید در کنار هم این دو بیماری را مدیریت و درمان کرد؟
  • آیا لازم است از این به بعد پرهیز غذایی خاصی را انجام بدهید؟
  • آیا لازم است از این به بعد به رژیم غذایی‌تان چیزی را اضافه کنید و اگر جواب بله است چند بار باید این غذاهای جدید را مصرف کرد؟
  • در مورد بیماری شما چه بروشورها و اطلاعات قابل خواندنی وجود دارد که پزشک برای افزایش آگاهی‌تان بتواند به شما ارائه بدهد؟ همچنین شما را به چه سایت‌های علمی‌ای می‌تواند ارجاع بدهد تا اطلاعات بیشتر و موثقی از مشکل‌تان کسب کنید؟

تزریق خون- 724press.com

از پزشک‌تان باید انتظار چه اقداماتی را داشته باشید

پزشک معالج باید برای داشتن یک دید کامل از بیماری‌تان سؤال‌هایی را در جلسه‌ی معاینه از شما بکند که از جمله‌ی آنها موارد زیر قابل اشاره است:

  • آیا علائمی که به آنها اشاره کردید موقتی بودند یعنی می‌آمدند و می‌رفتند یا ثابت بودند؟
  • علائم چقدر شدید هستند؟
  • آیا چیزی بوده که باعث تشدید علائم‌تان شده باشد؟ هرچیزی که باعث شده وضعیت‌تان بدتر شده باشد را ذکر کنید.
  • آیا شما گیاهخوار هستید؟
  • در طول روز چند وعده میوه و سبزی میل می‌کنید؟
  • آیا الکل مصرف می‌کنید؟
  • آیا سیگاری هستید؟
  • در چند وقت اخیر بیشتر از یک بار خون اهدا کرده‌اید یا خیر؟

بعد از گرفتن وضعیت‌تان، برای بررسی دقیق‌تر و انجام آزمایشات مناسب به متخصص مربوطه ارجاع داده می‌شوید و در نهایت با توجه به نوع مشکل‌تان شیوه‌ی درمان مناسب انتخاب می‌شود.