ویتامین E یک آنتی اکسیدان بسیاری قوی و ارزشمند است که می‌تواند از سلول‌های بدن ما در مقابل عوامل زیان بار و آسیب‌زننده محافظت کند. این ماده مغذی ضرروی به صورت طبیعی در بسیاری از مواد خوراکی یافت می‌شود؛هرچند به صورت مکمل‌های غذایی نیز دردسترس است. ویتامین E یک ویتامین محلول درچربی است؛ به این معنی که بدن می‌تواند آن را ذخیره کرده و در مواقع لزوم مصرف کند. اما آیا مصرف روغن ویتامین E برای بدن مفید است؟ برای پاسخ به این پرسش با ما همراه شوید.

به عنوان یک آنتی اکسیدان، ویتامین E بسیار محبوب و مورد توجه است. این ویتامین قادر است به اشکال گوناگون و از راه‌های مختلف به بهبود سلامت ما کمک کند. به عنوان نمونه مصرف این ویتامین می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن ما شده و سلامت عروق خونی را حفظ کند. راه‌های مختلفی برای مصرف این ویتامین وجود دارد؛ شما می‌توانید آن را از طریق مصرف انواع مواد خوراکی جذب کنید، به صورت مکمل غذایی مصرف کنید یا روغن آن را به سادگی روی پوست خود بمالید.

سبزیجات و آجیل- 724press.com

دراین میان ادعاهایی مطرح شده است که براساس آنها ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان می‌تواند با مشکلاتی همچون بیماری آلزایمر، کاهش قدرت دید ناشی از افزایش سن و حتی انواع خاصی از سرطان مقابله کند. قفسه فروشگاه‌های عرضه کننده مواد آرایشی و بهداشتی معمولاً جایی مناسب برای فروش محصولات حاوی ویتامین E  است که مدعی هستند می‌توانند اثرات ناشی از افزایش سن مثل بروز چین و چروک را درمان کرده یا آن را کاهش دهد. اما صرفنظر از راست و دروغ بودن این ادعاها همچنان نمی‌توان چشم بر یک نکته کلیدی بست؛ ویتامین E همچنان نقشی قابل تأمل در حفظ تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی اکسیدان‌ها بازی می‌کند که حائز اهمیت است.

مطلب مرتبط: با فواید ویتامین E برای بدن آشنا شوید

اما برای مصرف این ویتامین باید چه نکاتی را مدنظر قرار دهیم و آیا اصولاً این ادعا جنبه واقعیت دارند یا صرفاً برای جلب مشتری عنوان می‌شوند؟ درادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید تا کمی بیشتر با موارد مصرف ویتامین E، میزان دوز لازم هر فرد و شبهات مطرح شده در مورد آن آشنا شویم. 

رادیکال‌های آزاد و آنتی اکسیدان‌ها

کپسول ویتامین- 724press.com

رادیکال‌های آزاد در بدن انسان به شکل مولکول‌هایی هستند که حاوی یک الکترون جفت‌نشده هستند؛ امری که باعث ناپایدار شدن آنها می‌شود. این مولکول‌های ناپایدار با دیگر سلول‌های بدن تداخل ایجاد کرده و باعث بروز آسیب‌های سلولی می‌شوند. درنهایت آسیب‌های سلولی ایجاد شده ممکن است بدن شما را در معرض ابتلا به انواع بیماری‌های خطرناک قرار دهد.

بدن ما قادر است خود خالق رادیکال‌های آزاد باشد و دراین میان فاکتورهایی مثل افزایش سن، وضعیت تغذیه و دستگاه گوارش و حتی تمرینات فیزیکی می‌تواند باعث شکل گیری آنها شود. البته این مسئله تنها به موارد درونی ختم نشده و بدن ما ممکن است به دلیل شرایط بیرونی نیز درگیر فعالیت‌های مخرب رادیکال‌های آزاد شود. از جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • مصرف دخانیات به ویژه تنباکو
  • تغییرات لایه ازن
  • آلودگی‌های محیطی
  • قرار گرفتن در معرض پرتوهای زیان آور

آنتی اکسیدان‌هایی همچون ویتامین E، باعث خنثی شدن عملکردهای مخرب رادیکال‌های آزاد می‌شود، اما چگونه؟ درواقع ویتامین E قادر است با از کار انداختن الکترون جفت نشده موجود، وضعیت مولکول را از حالت ناپایدار به پایدار تغییر بدهد. آنتی اکسیدان‌ها در بسیاری از مواد خوراکی یافت می‌شوند، همچنین بدن انسان قادر است آنها را با کمک ویتامین و دیگر مواد معدنی موجود در انواع خوراکی‌ها بسازد. 

 نیاز بدن شما به ویتامین E چه میزان است؟

موادخوراکی حاوی ویتامین ای- 724press.com

بد نیست بدانید حتی رژیم‌های غذایی حاوی میزان بسیار کمی چربی هم می‌توانند نیاز بدن شما به ویتامین E را به میزان کافی تأمین کنند. اما مسائلی همچون استعمال دخانیات، آلودگی هوا و حتی قرار گرفتن در معرض نور خورشید و اشعله ماورای بنفش بدون استفاده از حفاظ مناسب می‌توانند روی فرآیند ذخیره این ویتامین در بدن تأثیر گذاشته و شما را دچار مشکلاتی در این زمینه کنند.

براساس اطلاعات ارائه شده از طرف انستیتوی ملی سلامت، نوجوانان و افراد بزرگسال باید حداقل در طول روز ۱۵ میلی‌گرم ویتامین E دریافت کنند. زنان باردار نیز به همین میزان ویتامین نیازمند هستد، اما زنانی که به نوزاد خود شیر می‌دهند نیاز بیشتری به این ویتامین داشته و بهتر است در طول روز ۱۹ میلی‌گرم ویتامین E دریافت کنند.

مطلب مرتبط: چگونه کمبود ویتامین E را تشخیص داده و درمان کنیم؟

برای کودکان اما ارقام مورد نیاز بسیار متفاوت است؛ به طوری که بنابر توصیه این انجام نوزادان به ۴ الی ۵ میلی‌گرم، کودکان سنین بین یک تا سه سال به ۶ میلی‌گرم، کودکان ۴ الی هشت ساله به هفت میلی‌گرم و کودکان ۹ الی سیزده ساله به ۱۱ میلی‌گرم ویتامین E به صورت روزانه نیازمند هستند. شما نیازی به مصرف کپسول‌های حاوی روغن ویتامین E ندارید؛ چرا که این ویتامین را می‌توان از طریق مصرف انواع مواد خوراکی به ویژه غلات و آبمیوه‌ها تأمین کرد که غنی از این ویتامین هستند. همچنین به صورت طبیعی ویتامین E را می‌توان در انواع مواد خوراکی یافت که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روغن سبزیجات، جوانه گندم، تخم آفتابگردان و نیز روغن آفتابگردان
  • انواع آجیل، خشکبار و دانه‌ها
  • آووکادو و دیگر مواد حاوی چربی

زیر سؤال بردن ادعاهای مطرح شده در مورد ویتامین E

کپسول روغن ویتامین ای- 724press.com

از زمان شناسایی تاکنون، ویتامین E و دیگر آنتی اکسیدان‌های شناخته شده به عنوان سوژه‌هایی برای تحقیق مورد توجه بودند؛ به عبارتی محققان در تلاش بودند تا توانایی آنها در جلوگیری از بروز بیماری‌ها را به بوته آزمایش گذاشته و صحت و سقم ادعاهای مطرح شده در این رابطه را مشخص کنند. اما نتیجه‌ی بررسی‌های انجام شده چه بوده است؟ در ادامه به شماری از تأثیرات این ویتامین روی بروز و بهبود علائم چند بیماری خواهیم پرداخت.

حفاظت از سلامت قلب

باور براین است که ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی در افرادی که سطوح بالایی ویتامین E مصرف می‌کنند، تاحدی کاهش پیدا می‌کند. هرچند در جریان یک بررسی که به مدت هشت سال روی هزار و چهارصد مرد آمریکایی انجام شد مشخص کرد مصرف مکمل‌های ویتامین E هیچ تأثیر ملموسی روی سلامت عروق خونی و قلب ندارد. درحقیقت این مطالعه مشخص کرد ویتامین E با ریسک بالای بروز سکته درارتباط است!

پیشگیری و درمان سرطان

دیگر بررسی انجام شده روی ۳۵ هزار مرد که به مدت پنج سال انجام شد نشان داد که مصرف مکمل حاوی ویتامین E هیچ نوع تأثیری روی ریسک ابتلا به انواع مختلف سرطان و کاهش گسترش آنها در بدن ندارد. به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، در سال ۲۰۱۱ اما نتیجه جالبی به دست آمد که به کل فرضیه اثرات مثبت این ویتامین روی سرطان را زیر سوال برد. درجریان این بررسی مشخص شد که برعکس تصور عموم، مصرف ویتامین E می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان پروستات و گسترش آن در بدن انسان را به میزان ۱۷% بالا ببرد.

روغن زیتون- 724press.com

تأثیرات مثبت روی بافت پوست

ادعای مطرح شده دیگر در مورد اثرات مثبت ویتامین E روی بدن انسان معطوف بهبود کیفیت پوست انسان است. به عبارتی این ادعا مطرح شده است که مصرف این ویتامین می‌تواند به سرعت بهبود زخم‌ها و درمان اسکار و آثار زخم باقی مانده روی پوست کمک کند. درحالی که مطالعات اندکی در این زمینه انجام شده که بتوانند درستی این ادعا را تأیید کنند، محققان فعال دراین زمینه این ادعا را از اساس رد کرده و اعلام کردند مدرکی دال بر کمک ویتامین E به بهبود سریع‌تر زخم‌های پوستی پیدا نشده است!

در سوی دیگر ماجرا حتی منابعی مدعی شدند مصرف بیش از اندازه روغن ویتامین E حتی می‌تواند باعث بدتر شدن ظاهر جای زخم و اسکار شده و درنهایت تأثیر چندانی نیز روی بهبودی آن نداشته باشد. دراین میان تعدادی از افراد مصرف‌کننده حتی ناگزیر شدند برای درمان بثورات جلدی ایجاد شده، به متخصص پوست مراجعه کنند. به عبارتی ویتامین E گاهی به جای بهتر کردن اوضاع، مشکلات بیشتری را به مشکلات قبلی مصرف‌کنندگان اضافه کرده است.

بنابراین اگرچه براساس شماری از تحقیقات انجام شده این ویتامین تأثیرات مطلوبی در موارد فوق از خود نشان داده است، اما در بررسی‌های دیگر محققان نتوانستند به نتایج مشابه دست پیدا کرده و فرضیه‌های دیگری را در این زمینه مطرح کردند. به هرحال دنیای علم پر از فراز و نشیب است و نمی‌توان با قطعیت کامل در مورد چیزی اظهار نظر کرد.

دوگانگی موجود در مورد ویتامین E

ویتامین E به شکل کپسول- 724press.com

هجوم مصرف کنندگان به سمت خرید و استفاده از انواع مکمل‌های رژیمی حاوی مواد آنتی اکسیدان از جمله ویتامین E، ممکن است نتایج چندان دلچسبی به همراه نداشته باشد. به عقیده شماری از کارشناسان، استفاده از هر نوع آنتی اکسیدان بدون مشورت با پزشک آن هم در دوزهای بالا تأثیر چندانی روی جلوگیری از بروز مشکلات نداشته و اثرات درمانی مورد انتظاری به همراه ندارد. مگر اینکه فرد از قبل از کمبود این ویتامین رنج برده و با مصرف مکمل، تعادل را به بدن خود بازگرداند.

مطلب مرتبط: آشنایی با ۸ ویتامین ضروری و مواد معدنی که به خواب بهتر کمک می‌کنند

به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com)، در مارس سال ۲۰۰۵، محققان انستیتوی پزشکی جان هاپکینز مقاله‌ای را در سالنامه‌ی طب داخلی منتشر کردند که در آن ادعا شده بود مصرف دوزهای بالای ویتامین E ممکن است به دلایل گوناگون باعث بالا رفتن نرخ مرگ و میر افراد شود. یافته‌های آنها مبتنی بر شماری درمان‌های بالینی انجام شده بود که به کل تئوری تأثیرات مثبت این ویتامین روی سلامت عمومی بدن را زیر سوال برده و درمقابل مستندات علمی دیگر در این زمینه را به صورت ضمنی تأیید کرد.

مصرف ویتامین E، بلی یا خیر؟

خوردن قرص روغن ویتامین - 724press.com

با تمام تفاسیر فوق این نکته همچنان در ذهن باقی می‌ماند که بالاخره باید روغن ویتامین E مصرف کنیم یا خیر؟ خب دست کم به نظر نمی‌رسد مصرف این روغن تأثیرات مثبتی روی پوست شما داشته باشد و در عوض باعث بالا رفتن ریسک بروز بثورات جلدی می‌شود با این وجود شما می‌توانید در صورت نیاز (کمبود ویتامین E  در بدن) بنابر توصیه پزشک و به میزان دوز مورد نیاز این ویتامین را در نهایت امنیت و بدون ترس از عوارض جانبی ناخواسته مصرف کنید. 

به پایان این مطلب رسیدیم، نظر شما در مورد مصرف خودسرانه انواع ویتامین و مکمل‌های غذایی چیست؟ فراموش نکنید نظرات خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام درمیان بگذارید.