آناناس میوه‌ای استوایی است که به عنوان منبعی ارزشمند از انواع ویتامین، آنزیم و مواد آنتی اکسیدان شناخته می‌شود. با توجه به وجود این همه مواد مغذی جای تعجب نیست که آناناس تأثیرات مثبتی روی سلامت انسان دارد که از آن جمله می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک به حفظ سلامت استخوان‌ها و نیز بهبود عملکرد دستگاه گوارش اشاره کرد. همچنین بد نیست بدانید آناناس علیرغم مزه شیرین خود، کالری کمی دارد که ارزش غذایی آن را به مراتب بیشتر می‌کند. با ۷۲۴پرس همراه باشید.

از خواص و تأثیر آناناس روی سلامت انسان چه میدانید؟

آناناس میوه‌ای بزرگ و گرمسیری است که دارای پوستی سخت و خاردار و درونی شیرین و آب‌دار است. وقتی در قرن هفدهم کاووشگران اروپایی به آمریکای جنوبی رسیده و برای اولین بار با آناناس مواجه شدند، با توجه به شباهت ظاهری آن با میوه درخت کاج آن را «pineapple» نامیدند. بدنیست بدانید برجستگی‌های پولک مانند موجود روی پوسته بیرونی آناناس را اصطلاحاً «چشم» می‌نامند.

میوه کامل آناناس- 724press.com

آناناس عضوی از اعضای خانواده «Bromeliad» و البته تنها عضوی از این خانواده است که میوه‌ای قابل خوردن دارد. این میوه شامل یک سری بخش‌های توت‌مانند مجزا است که همگی حول یک هسته مرکزی رشد می‌کنند. خواص غذایی آناناس نیز همچون آناتومی و ظاهر خاص و منحصربفرد آنها قابل توجه است. برای قرن‌ها این میوه به اندازه‌ای کمیاب و ارزشمند بود که تنها افراد متعلق به قشر مرقه و طبقات بالای جامعه توان تهیه و خرید آن را داشتند؛ حتی برخی از مردم میوه آناناس را اجاره می‌کردند تا آن را در مراسم و مهمانی‌های خود به نمایش بگذارند.

مطلب مرتبط: طرز تهیه دسرهای ساده با آناناس

امروزه اما این میوه گرمسیری در بسیاری از کشورهای گرمسیری و نیمه گرمسیری همچون فیلیپین، اندونزی، هند و چین کشت و پرورش داده می‌شود و دیگر مثل گذشته کمیاب و گرانقیمت نیست؛ به طوری که در هر مغازه میوه‌فروشی و فروشگاهی در گوشه و کنار به راحتی در دسترس مردم است. اما آناناس حاوی چه ریز مغذی و مواد مفیدی است و چگونه برسلامت ما تأثیر می‌گذارد؟ برای پاسخ به این پرسش در ادامه ۷۲۴پرس (724press.com) را همراهی کنید.

آناناس برش خورده- 724press.com 

آناناس حاوی مقدار بالایی ویتامین C و نیز منیزیم است. این میوه گرمسیری همچنین راهی خوب برای اضافه کردن فیبر و آنزیم بروملین (bromelain) به برنامه غذایی روزانه است. وجود مقدار بالای منگنز در این میوه همچنین نقش مهمی روی عملکرد آنتی اکسیدان‌های موجود در آناناس دار. این میوه دارای مقدار بالایی تیامین نیز هست که نوعی ویتامین B است که باعث تولید انرژی در بدن می‌شود.

مطلب مرتبط: قند میوه چیست و چه فوایدی دارد؟

با وجود طعم شیرین، یک فنجان آناناس تنها حاوی ۷۴ کالری است؛ همچنین این میوه هیچ نوع چربی و کلسترولی نداشته و حاوی مقدار بسیار پایین سدیم است. از سوی دیگر هر فنجان آناناس درحدود ۱۴ گرم قند دارد.

 ارزش غذایی

خواص آناناس- 724press.com

اما در مجموع آناناس از طریق برخورداری از چه موادی روی سلامت انسان تأثیرگذار است؟ به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، براساس اطلاعات ارائه شده از سوی دپارتمان کشاورزی ایالات متحده هر فنجان آناناس خرد شده که تقریباً معادل ۱۶۵ گرم وزن دارد، شامل مواد زیر است:

  • ۷۴ کالری
  • هیچ نوع چربی
  • فاقد کلسترول
  • ۲ میلی‌گرم سدیم
  • ۲۰۶ میلی‌گرم پتاسیم
  • ۱۹.۵ گرم کربوهیدارت
  • ۱۳.۷ گرم قند
  • ۱ گرم پروتئین
  • ۲۸ میلی‌گرم ویتامین C
  • ۲۱ میلی‌گرم کلسیم 
  • ۲.۳ گرم فیبر
  • ۱۱ درصد فولات
  • ۷٪ منیزیم
  • ۱۹٪ مس

البته بد نیست بدانید مقادیر اعلام شده در مورد آناناس‌های کنسروی با میوه خام تفاوت دارد. براساس داده‌های دپارتمان کشاورزی آناناس‌ کنسر شده حاوی مقدار بیشتری قند و درنتیجه کالری بیشتری است. از سوی دیگر به دلیل مراحل آماده سازی، مقدار ویتامین و مواد معدنی موجود در آن نیز کمتر است. درنتیجه اگر از انواع کنسروی این میوه استفاده می‌کنید، بهتر است همراه آن هیچ نوع قند اضافی مصرف نکنید یا به دنبال مدلی از آن بگردید که قوطی حاوی آناناس به جای شربت با آب خود میوه پر شده باشد.

خواص سلامتی

برش آناناس شبیه قلب- 724press.com

آناناس حاوی مقدار خوبی ویتامین C است؛ نوعی آنتی اکسیدان ارزشمند محلول در آب که می‌تواند با آسیب‌های سلولی مقابله کند. درنتیجه مصرف این ویتامین برای مقابله با مشکلاتی همچون بیماری‌های قلبی یا دردهای مفصلی بسیار ایده‌آل است. آناناس به شما کمک می‌کند سالم و قوی باشد. یک فنجان آناناس خام حاوی ۲.۶ میلی‌گرم منگنز است؛ ماده‌ی معدنی مهمی که برای توسعه و تقویت استخوان و بافت‌های پیوندی بسیار مهم است. درجریان یک مطالعه در سال ۱۹۹۴ پیشنهاد شد که منگنز در کنار دیگر مواد معدنی می‌تواند به جلوگیری از بروز استئوپروزیس یا پوکی استخوان به ویژه در بانوانی که در دوران یائسگی به سر می‌برند، مؤثر باشد.

تنوع ویتامین و مواد معدنی موجود در آناناس فواید دیگری هم دارد. به عنوان نمونه آناناس می‌تواند به کاهش ریسک ابتلا به بیماری تحلیلی عضلانی کمک کند؛ بیماری که به ویژه روی وضعیت سلامتی چشم در افراد مسن اثر می‌گذارد. درواقع وجود مقداری بالای ویتامین C و نیز آنتی اکسیدان‌ها نیز در این مسئله تأثیرگذار است. همچون بسیاری از میوه و سبزیجات دیگر، آناناس هم دارای فیبر رژیمی است؛ ماده‌ای که برای حفظ سلامت روده و در کل دستگاه گوارش شما حائز اهمیت است.

مطلب مرتبط: معجزه مصرف منظم گوجه فرنگی به مدت یک ماه

اما بی‌شباهت به دیگر انواع میوه و سبزی، آناناس حاوی مقدار بالایی بروملین است؛ آنزیمی که به شکستن پروتئین کمک می‌کند. وجود این آنزیم به گفته انجمن سرطان آمریکا برای کمک به دستگاه گوارش بسیار مفید است. مطالعات متعدد انجام شده دراین زمینه نشان داد بروملین همچنین می‌تواند به درمان و بهبود بیماری استئوآرتریت یا آرتروز استخوانی کمک کند. معمولاً بین بروز آماس یا احتباس آب در بدن و بیماری سرطان رابطه‌ای وجود دارد؛ این درحالی است که بروملین و دیگر آنزیم‌های پروتئولیتیک نرخ بالایی در بهبود و زنده‌ماندن حیوانات مبتلا به انواع مختلف تومورهای سرطانی نشان دادند که این خود نشان‌دهنده تأثیر مصرف آناناس روی بهبود وضعیت بیماران سرطانی است. 

آناناس خرد شده- 724press.com

درجایی اشاره شده است که سطح بروملین موجود در آناناس همچنین می‌تواند به کاهش تشکیل لخته در خون نیز کمک کند. درنتیجه مصرف آناناس به عنوان یک اسنک یا میان وعده می‌تواند روی بیماری‌ یا وضعیت‌های خاص سلامتی ناشی از تشکیل لخته‌های خونی تأثیرگذار باشد. به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com) و به گفته مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، مقدار بالای ویتامین C در آناناس می‌تواند به کاهش ایجاد خلط و موکوس در مجاری هوایی همچون گلو و بینی کمک کند. بنابراین اگر فردی دچار سرماخوردگی شده و از سرفه رنج ببرد، مصرف مقداری میوه آناناس می‌تواند تاحدی به او کمک کند. از طرف دیگر افراد مبتلا به انواع آلرژی هم شاید بدشان نیاید از آناناس بیشتری در برنامه غذایی خود استفاده کنند؛ چرا که مصرف مرتب این میوه می‌تواند ترشحات سینوسی را در درازمدت کاهش دهد.

مطلب مرتبط: ۱۰ اقدام مؤثر که شما را از وقوع واکنش‌های آلرژیک حفظ می‌کند

آب آناناس همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. مطالعات آزمایشگاهی نشان داد که می‌تواند باعث فعال شدن سیستم ایمنی بدن شود. بروملین همچنین روند بازسازی بدن پس از ابتلا به عفونت‌ها را بهبود می‌بخشد. به عنوان نمونه پس از ابتلا به بیماری‌هایی همچون ذات الریه، سینوزیت و برونشیت و به ویژه اگر فرد از درمان آنتی بیوتیکی استفاده کرده باشد، مصرف آناناس می‌تواند به تقویت عمومی بدن کمک کند. هرچند این مطالعات هنوز به میزان کافی روی نمونه‌های انسانی انجام نشده است، درنتیجه نمی‌توان به صورت کامل این نتایج را با قطعیت پذیرفت.

آبمیوه آناناس- 724press.com

از دیگر خواص آناناس می‌توان به بهبود سلامت قلب اشاره کرد. به جز تأثیر آناناس روی تشکیل لخته‌های خونی، بدنیست بدانید آناناس باعث کاهش فشار خون بالا شده و تاحدی از بروز حملات ایسکمی گذرا (سکته خفیف) و آنژین پتوریس یا درد قفسه سینه شدید نیز جلوگیری می‌کند. دو وضعیتی که ناشی از بیماری قلبی هستند. 

ریسک سلامتی

از آنجایی که آناناس یکی از مواد بسیار مناسب برای مزه‌دار کردن گوشت است، خوردن مقداری زیادی از آن می‌تواند روی مخاط دهان همچنین لب‌ها، زبان و گونه تأثیر بگذارد. البته این تأثیر بعد از گذشت چند ساعت به تدریج بهبود پیدا می‌کند، اما اگر این احساس باقی ماند یا فرد دچار مشکلات دیگری همچون بثورات جلدی، کهیر یا مشکلات تنفسی شد، بهتر است به سرعت به مراکز درمانی مراجعه کند. چون ممکن است شما دچار آلرژی و حساسیت به آناناس باشید.

برشهای آناناس روی تخته آشپزخانه- 724press.com

وجود مقدار بالای ویتامین C دراین میوه منشأ خواص متعددی است؛ اما از سوی دیگر اگر در مصرف آناناس زیاده‌روی کرده و مقدار بیشتری از این ویتامین را به بدن‌تان برسانید ممکن است مشکلاتی همچون احساس تهوع، اسهال، دردهای شکمی یا حتی سوزش معده را تجربه کنید. از طرف دیگر مصرف زیاد بروملین هم می‌تواند باعث احساساتی مشابه همچون احساس تهوع شده و بثورات جلدی، اسهال و افزایش خونریزی حین عادت ماهیانه شود.

بروملین می‌تواند همچنین با شماری از داروها تداخل ایجاد کند که برای سلامتی انسان مضر است. دراین میان افرادی که داروهایی همچون آنتی بیوتیک، داروهای ضد انعقاد خون، رقیق‌کننده خون، ضد تشنج، داروهای مسکن و خواب آور، benzodiazepines و ضد افسردگی مصرف می‌کنند، باید مراقب میزان مصرف آناناس بوده و حتی‌الامکان از زیاده روی در خوردن آناناس جداً پرهیز کنند. 

خوردن میوه یا آبمیوه آناناس نارس خطرناک است. طبق اطلاعات ارائه شده توسط دپارتمان باغبانی دانشگاه پوردو، آناناس نرسیده و کال برای انسان سمی است و می‌تواد باعث بروز اسهال و استفراغ شدید شود. همچنین بهتر است بخش میانی یا هسته آناناس را بیش از اندازه مصرف نکنید؛ چون می‌تواند روی عملکرد دستگاه گوارش تأثیر منفی داشته باشد.

برش زدن آناناس- 724press.com

به پایان این مطلب رسیدیم، نظر شما در مورد طعم و مزه میوه آناناس چیست؟ شما کدام یک را ترجیح می‌دهید، آناناس تازه یا انواع کنسرو شده آن را؟ فراموش نکنید نظرات خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید.