اگر همه‌ی موادی را که برای تهیه و پخت یک کیک لازم داریم جلوی‌مان جمع باشد، اگر میل و کششی برای کار با آرد و همزن و فر در وجودمان می‌جوشد و در آخر اگر می‌خواهیم بقیه‌ی اعضای خانواده را در حس خوب‌مان شریک کنیم تعلل چرا؟ ۷۲۴پرس دات کام شما را دعوت می‌کند تا با یک دستور تهیه‌ی خوب برای یک کیک اسفنجی عالی خواننده‌ی مطلب ما باشید.

یکی از کیک‌هایی که برای مناسبت‌های خاص خیلی کاربردی است و با تزئین و دکور زیبا خیلی حرفه‌ای به نظر خواهد رسید، این کیک است. استفاده از سفیده‌ی تخم‌مرغ در تهیه‌ی این کیک باعث ایجاد حالت اسفنجی و نرمی و لطافت آن می‌شود. این کیک را باید یک‌بار امتحان کنید و وقتی که پله به پله مراحل پخت کیک را پیش بردید و در نهایت از نتیجه راضی بودید مشتری وفادار آن می‌شوید. کیکی که با مقدار مواد اولیه‌ی بیان شده در این دستور تهیه می‌شود برای ۱۲-۱۶ نفر مناسب است.

کیک با تزئین کرم و انواع توت- 724press.com

بنابراین اگر می‌توانید کنترل دقیقی روی حفظ نسبت مواد اولیه داشته باشید مقادیر بیان شده در دستور را نصف کنید تا هم کیکی به اندازه‌ی نفرات مد نظر خودتان داشته باشید و هم در حجم کم، روند درست تهیه‌ی این کیک را یاد بگیرید و به اصطلاح لِم کار دست‌تان بیاید.

اگر دوست داشته باشید کیک‌تان عطر شاخص‌تری داشته باشد کمی عصاره‌ی وانیل بیشتری به آن اضافه کنید.

این کیک را هم می‌توانید مشابه با سایر کیک‌های اسفنجی لایه بندی کرده و با فیلینگ دلخواه‌تان پر کنید. خامه‌کِشی و تزئین آن هم طبق خواسته‌ی شما و نوع مناسبتی که به خاطرش دست به پخت کیک زده‌اید بستگی دارد. اما کیک ساده با کمی پودر قندی که رویش بپاشید برای صرف یک عصرانه‌ی خانوادگی کنار عزیزان‌تان کافی است.

مواد لازم

برش کیک سفید با توت فرنگی- 724press.com

  • ۱  و ۱/۴ پیمانه سفیده تخم مرغ تقریباً معادل ۹ عدد سفیده تخم مرغ
  • ۱و ۱/۲ پیمانه شکر دانه ریز، به صورت یک ۱ پیمانه و یک ۱/۲ پیمانه‌ی مجزا
  • ۱ پیمانه آرد مخصوص کیک و شیرینی
  • ۱و ۱/۴ قاشق چای‌خوری پودر کرم تارتار
  • ۱ قاشق چای‌خوری عصاره وانیل
  • ۱/۴ قاشق چای خوری عصاره بادام
  • ۱/۴ قاشق چای‌خوری نمک
  • قالب کیک حفره‌دار ۲۵ سانتیمتری

طرز تهیه

برش کیک چند طبقه- 724press.com

۱. سفیده‌‎های تخم مرغ را در یک کاسه‌ی بزرگ بریزید و بگذارید در حدود ۳۰ دقیقه بیرون از یخچال در فضای آشپزخانه بماند تا به دمای محیط برسد.

۲. ۱/۲ پیمانه شکر را با آرد مخلوط کرده، دوبار الک کنید و کنار بگذارید.

۳. سینی توری فر را در پائین‌ترین طبقه‌ی فر گذاشته و فر را روشن کنید دمای آن را روی ۱۷۵ درجه‌ی سانتیگراد یا ۳۵۰ درجه‌ی فارنهایت تنظیم کنید.

۴. پودر کرم تارتار، نمک، عصاره‌ی وانیل و بادام را به سفیده‌ها اضافه کنید و با سرعت متوسط دستگاه همزن برقی شروع به هم زدن کنید. وقتی سفیده به مرحله‌ی قله‌ی نرم «soft peaks form» رسید یعنی وقتی که پرّه‌های همزن را بالا آوردید و سفیده‌ی پف کرده ابتدا به صورت یک قله رو پرّه قرار گرفت اما بعد از چند ثانیه شل شد و رو به پائین آویزان شد، همزن را خاموش کنید. حالا باید به تدریج یک پیمانه شکر را اضافه کنیم. در ادامه این آموزش از ۷۲۴پرس دات کام، ابتدا ۲ قاشق غذاخوری شکر را یکجا به سفیده اضافه کنید و با سرعت بالای همزن سفیده را هم بزنید. وقتی به مرحله‌ی تثبیت فرم سفیده یا «stiff peaks form» رسیدید، یعنی وقتی که قله‌های سفیده‌ی کف کرده‌ای که از پرّه‌ی همزن آویزان می‌شوند و بعد از چند ثانیه هم هنوز شکل خودشان را از دست نمی‌دهند، به تدریج باقی شکر را اضافه کنید.

کیک شکلاتی با تزئین میوه- 724press.com

نکته: وقتی شکر را به تدریج به سفیده‌ی در حال شکل گرفتن اضافه می‌کنید، هوایی که با هم زدن در بافت سفیده داخل شده درون آن باقی می‌ماند؛ اما اگر شکر را یک جا به سفیده اضافه کنید، هوای داخل سفیده‌ی پف کرده خارج می‌شود و بافت اسفنجی‌ای که با زحمت به آن رسیده‌اید از بین می‌رود و متعاقب آن کیک‌تان هم پف نکرده و اسفنجی نمی‌شود. به خصوص این که در دستور این کیک از بیکینگ پودر استفاده نشده و وظیفه‌ی اسفنجی کردن بافت کیک بر عهده‌ی سفیده‌ی تخم مرغ‌هایی است که خوب فرم گرفته باشند.

۵. وقتی کار اضافه کردن شکر به سفیده تمام شد و سفیده خوب فرم گرفت مخلوط آرد و ۱/۲ پیمانه شکر را طی چند مرحله به آن اضافه کرده و با لیسک هم بزنید. هم زدن باید فقط در حد پخش شدن آرد در ترکیب و یکدست شدن آن باشد؛ در غیر این صورت پف مایه‌ی کیک می‌خوابد.

۶. مایه‌ی کیک را به آرامی با کمک یک قاشق داخل قالب بریزید. قالب به چرب کردن نیازی ندارد. یک چاقو را در داخل مایه‌ی کیک حرکت بدهید تا حباب‌های هوایی که داخل مایه‌ی کیک محبوس شده‌اند بیرون بیایند. قالب را در فر بگذارید و تا زمانی‌ که روی کیک طلایی بشود یعنی در حدود ۳۵-۴۰ دقیقه بگذارید بپزد.

۷. وقتی کیک پخت آن را بیرون بیاورید و قالب را روی یک توری فلزی برعکس کنید تا زیر قالب هوا بخورد و خنک بشود. نگران نباشید چون دیواره‌های قالب را چرب نکرده بودید، تا زمانی که کیک را با کمک چاقو از دیواره‌ها جدا نکنید کیک از قالب بیرون نمی‌افتد. بگذارید یک ساعت قالب به همین شکل در فضای آشپزخانه بماند تا کیک خوب خنک شود.

۸. با کمک یک چاقو کیک را از دیواره‌های قالب و از دور دیواره‌ی استوانه‌ای شکل حفره‌ی داخلی قالب جدا کنید و کیک را داخل ظرف مورد نظرتان برگردانید.

آیا می‌شود از قالب حفره‌دار استفاده نکرد؟

برش کیک با تزئین خامه و توت فرنگی- 724press.com

وقتی تصمیم گرفتید که کیک آنجل فود را بپزید بهترین و ایده‌آل‌ترین قالبی که می‌توانید استفاده کنید همین قالب حفره‌دار است. مایه‌ی کیکی که با لطافت سفیده‌ی فرم گرفته و پف کرده شکل گرفته باشد به قالبی نیاز دارد که دیواره‌های آن بلند باشد. در واقع مایه‌ی کیک با کمک این دیواره‌های بلند است که به سمت بالا حرکت می‌کند و حجیم می‌شود. قالبی که دیواره‌های بلندی داشته باشد و وسطش حفره‌ای استوانه‌ای شکل باشد هم دیواره‌های بلندی برای پف کردن کیک دارد و هم فضایی که حرارت را به میانه‌های کیک هم برساند.

از کجا بفهمیم کیک آنجل فود ما آماده شده است؟

وقتی روی کیک قهوه‌ای-طلایی شد و زمانی که دیدید با فشار ملایم دست روی سطح کیک هیچ فرورفتگی‌ای ایجاد نشد و سطح کیک دوباره به جای اولش برگشت کیک به اندازه‌ی کافی پخته است. به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com)، اگر با فشار کم روی سطح یک تورفتگی درست شد هنوز زمان پخت به پایان نرسیده و باید بگذارید کیک زمان بیشتری را در داخل فر باقی بماند.

چرا اسم کیک آنجل فود یا خوراک فرشته است؟

نمایی از کیک با تزئین میوه- 724press.com

کیک آنجل فود همانطور که از نامش پیداست باید کیکی لطیف، سبک، سفید و به اصطلاح متخلخل و اسفنجی باشد. شاید اولین کسی که این کیک را با این شیوه ابداع و تهیه کرده به خاطر ظاهری که از آن مشاهده کرده چنین اسمی بر روی آن گذاشته یا شاید بین مردمی که آن را میل کرده‌اند به خاطر لطافتی که در آن دیده‌ و به لحاظ شباهتی که در نظرشان با خوردنی‌های بهشتی مجسم کرده‌اند به چنین نامی مشهور شده باشد.

میزان مواد ارزشمند غذایی در هر برش کیک

۱۱۵ کالری انرژی، چربی‌های اشباع ۰، کلسترول ۰، سدیم ۶۸ میلی‌گرم، کربوهیدرات ۲۶ گرم، شکر ۱۹ گرم، پروتئین ۳ گرم