این روزها شیوع ویروس کرونا همچنان در صدر اخبار خبرگزاری‌های جهان است؛ بیماری مهلک که به سرعت در جهان گسترش پیدا کرده و زندگی بشر را از همه طرف تحت تأثیر خود قرار داده است. اگرچه مشخص‌ترین شیوه انتقال این بیماری همچون دیگر بیماری‌های خانواده کرونا، انتقال مستقیم از فردی به دیگری است، اما همچنان نگرانی‌هایی در مورد انتقال ویروس کووید 19 از طریق کفش و لباس نیز مطرح می‌شود که اسباب نگرانی عده‌ای را فراهم کرده است. اما این اطلاعات تاچه اندازه صحت دارد؟

حتی اگر بهترین کار را انجام داده و در یک قرنطینه خانگی خودخواسته هستید تا درحد مقدور خود را از ابتلا به بیماری کرونا درامان نگهدارید، اما باور کنید که هنوز هم ممکن است ویروس کرونا راه خود را به داخل منزل پیدا کرده و شما را در معرض خطر قرار دهد.

خرید- 724press.com

بسیاری از ما ممکن است به دلایل گوناگون ناگزیر از ترک خانه باشیم.  به عنوان نمونه تصور کنید باید سری به فروشگاه زده و مایحتاج ضروری خانه را تهیه کنیم، در مسیر مراقب هستیم که فاصله‌گذاری اجتماعی دقیق را رعایت کنیم. به صورت مرتب دست‌های‌مان را شستشو داده و در حد مقدور با احتیاط از وسایل پر استفاده‌ای همچون دستگیره در‌ یا نرده پله استفاده می‌کنیم. با تمام این کارها اما هنوز بسیاری از مواقع وقتی به خانه بازمی‌گردیم این نگرانی جایی در ذهن‌مان جا خوش کرده است که آیا بهداشت را به طور کامل رعایت کردیم؟ آیا ممکن است وسایلی که با خود به خانه آورده‌ایم منبع آلودگی و انتشار ویروس باشد؟ آیا لوازم خریداری شده از فروشگاه ایمن هستند؟ کیسه‌های پلاستیکی؟ لباس‌هایی که به تن داریم چطور؟ مثلا آیا کفش‌ها می‌تواند باعث انتقال کرونا شوند؟

مطلب مرتبط: ویروس کرونا تا چه مدت روی سطوح مختلف باقی میماند؟

حقایق اجتناب ناپذیری در مورد رفتن به فروشگاه وجود دارد که یکی از آنها در مورد کفش و لباسی است که به تن دارید. در ادامه با ۷۲۴پرس (724press.com) همراه شوید تا کمی بیشتر در مورد راه‌های انتقال ویروس کرونا از طریق البسه و کفش آگاهی پیدا کنیم.

ریسک پایین البسه در انتقال کرونا ویروس

پوشاک- 724press.com

هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که ما در مورد ویروس کرونا و سازوکار آن نمی‌دانیم، اطلاعاتی که با گذشت هر روز با تحقیقات بیشتر موفق به درک و شناخت آنها می‌شویم. اما از مجموعه دانسته‌هایی که تا به امروز در مورد کووید-19 کسب کرده‌ایم یک نکته مشخص است: اگر برای دویدن در اطراف خانه بیرون رفته یا بازدیدی سریع و کوتاه از فروشگاه محل خود دارید، ممکن است به صورت ناخواسته با ویروس کووید-۱۹ درتماس قرار گرفته و کفش و لباس‌تان آلوده شود.

با این‌حال به گفته دکتر وینسنت هسو دکتر شاغل در بخش عفونی مرکز سلامتی در ارلاندو این مسئله به صورت قطعی مورد تصدیق قرار نگرفته است که کفش و لباس منبع انتقال بیماری باشند. طبق گفته‌های این پزشک، هیچ مدرک مستدلی وجود ندارد که نشان دهند انتقال کرونا ویروس از طریق لباس و کفش به سادگی امکان‌پذیر است. به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، ما می‌دانیم که کووید۱۹ همانند دیگر عوامل بیماری‌زایی که دستگاه تنفس را تحت تأثیر قرار می‌دهند از طریق قطره‌ و ترشحات تنفسی شیوع پیدا می‌کنند. سرفه و عطسه کردن توسط یک فرد بیمار در نزدیکی شما به معنای انتقال مستقیم بیماری از فردی به فرد دیگر است.

اتوکشی لباس- 724press.com

با‌این حال نمی‌توان این نکته را نیز نادیده گرفت که ویروس کرونا خارج از بدن انسان می‌تواند مدت‌ها روی سطوح مختلف زنده و فعال باقی بماند که همین مسئله باعث می‌شود که تماس با اشیاء آلوده شما را در معرض خطر ابتلا به بیماری کرونا قرار دهد. بسته به نوع سطوح آلوده، کارشناسان تخمین می‌زنند که کرونا ویروس می‌تواند بین چند ساعت تا چندین روز روی سطوح باقی بماند. درحالی که فلز و پلاستیک بهشت رویایی کووید بوده و آن را برای دو الی ۳ روز زنده نگه می‌دارند، لباس جزو موادی نیست که طول عمر ویروس را افزایش دهد. درگذشته تحقیقاتی در این زمینه روی آنفولانزا و دیگر ویروس‌های شناخته شده انجام شده است که نتایج آن نشان داده است که پارچه و لباس بهترین محل برای رشد و نمو و ادامه بقای ویروس نیست.

رطوبت و نم یکی از عوامل بسیار مهم و حیاتی محیطی هستنند که روی بقای ویروسی تأثیری عمیق دارند. طبیعت اغلب مواد استفاده شده در تولید پارچه‌ و البسه به گونه‌ای نیست که با حفظ رطوبت به بقای ویروس کمک کند. پارچه بیش از یک سطح سخت بوده و شبکه‌ای از الیافی است که امکان تهویه و جابجایی هوا را به آسانی فراهم می‌کند. بااین وجود ایده‌هایی هم وجود دارد که براساس آنها برای جلوگیری از کوچک‌ترین احتمال انتقال بیماری بهتر است لباس‌های بیرون سریعا شسته و خشک شوند.

 چه زمانی باید سطح هوشیاری در این مورد را بالا برد؟

شستن لباس با ماشین لباسشویی- 724press.com

اگر شما درحال مراقبت از فردی بیماری و مبتلا به کرونا هستید، شستشو و خشک کردن لباس‌ها را باید به عنوانی بخشی مهم و غیرقابل اغماض در نظر گرفته و بهداشت را بیش از دیگر افراد جدی بیگرید. این مسئله به ویژه در مورد افراد فعال در زمینه پزشکی و درمان به ویژه کادر درمانی اهمیتی دوچندان دارد.

اما اگر در طول هفته تنها چند مرتبه برای خرید به فروشگاه رفته و باقی اوقات را در منزل سپری می‌کنید، شستن البسه به این اندازه مهم و حیاتی نیست؛ بااین حال اگر حین خرید قادر به تبعیت از فاصه‌گذاری اجتماعی ایمن نبوده یا حتی بدتر از آن کسی درست در نزدیکی شما عسطه یا سرفه کرده است، شستشوی سریع‌تر لباس‌ها ایده بهتری است.

اما به صورت عمومی، تمرکز روی نکات بهداشتی عمومی‌تر مثل شستشوی مرتب دست‌ها با آب گرم و صابون و لمس نکردن نقاط مهم صورت همچون چشم و دهان و بینی، تأثیر بیشتری روی جلوگیری از بیمار شدن شما دارد. تأثیری به مراتب مهم‌تر از شستن لباس‌ها به صرف خارج شدن از منزل. ما می‌دانیم که فاصله گذاری اجتماعی به معنای کنترل کردن راه‌های انتقال بیماری است. به همین خاطر مراجعه به مراکزی همچون فروشگاه و مغازه‌های خواربار فروشی به نوعی روی الگوی معمول فاصله گرفتن از جمع تأثیر می‌گذارد.

قرنطینه- 724press.com

به همین خاطر به جز توجه به شانس انتقال بیماری از طریق کفش و لباس، روی حفظ بهداشت دست و شستشوی مرتب آنها تمرکز کرده و هر مسیری که ارتباط شما با دیگر افراد یا اشیاء با احتمال آلودگی را بالاتر می‌برند را مدیریت و کنترل کنید.

مطلب مرتبط: کرونا، شستشوی دست‌ ها و راهی برای آرام کردن ذهن

در مورد تمیزی و ضدعفونی کردن لباس‌ها هم همان روش همیشگی شستشو کفایت کرده و مؤثر است. شوینده‌های متداول استفاده شده در منزل اغلب در نابود کردن ویروس‌ها کارآمد هستند؛ با این حال در صورت نیاز می‌توانید از محلول‌ها ضدعفونی کننده قوی‌تر استفاده کنید. ماشین لباسشویی معمولی، صابون یا پودر لباسشویی و آب گرم کاملا ایمن و کارآمد هستند؛ پس از ضدعفونی شدن و پاکیزگی لباس‌های خود آسوده خاطر باشید.

در مورد کفش‌ها چطور؟

 نظافت کفش- 724press.com

به دلیل ماهیت ذاتی، کفش‌ها به صورت عادی بسیار آلوده‌تر از دیگر البسه و پوشاک هستند. به همین خاطر آنها ریسک بالاتری در زمینه انتقال عوامل بیماری‌زا از جمله باکتری و دیگر مواد آلوده به خانه را دارا هستند.

یک مطالعه‌ی جدید که توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری منتشر شده است پیشنهاد می‌دهد که کرونا ویروس می‌تواند تا مدتی روی کف کفش زنده باقی بماند. در این مطالعه، محققان نمونه‌هایی را از ته کفش کادر بهداشت و درمان که در یک بیمارستان در شهر ووهان چین مشغول فعالیت بودند را برداشته و مورد آزمایش قرار دادند.

آنها متوجه شدند که نیمی از نمونه‌های جمع آوری شده در این آزمایش نتایج مثبتی در زمینه ویروس کووید۲ سارس (SARS-CoV-2) نشان دادند که قابل استناد برای کووید 19 نیز هست. به گزارش ۷۲۴پرس،  این یافته‌ها محققان را به این نتیجه رساند که کف کفش کادر بهداشت و درمان می‌تواند خود عامل انتقال بیماری باشد، بااین حال کارشناسان موافق این مسئله نیز هستند که در بسیاری از مواقع، کف کفش شاید آنچنان منبع آلودگی و شیوع بیماری متداول و مرسومی نباشد. 

با‌این حال کارهایی که ما با کفش‌ها انجام نمی‌دهیم خود تاحدی کمک کننده است. مثلا ما هرگز کفش‌های خود را روی میز یا کانتر آشپزخانه قرار نمی‌دهیم، کفش‌ را داخل دهان‌مان نمی‌کنیم. به عبارت دیگر کفش‌ها درزمره وسایلی که بسیار با آنها در ارتباط هستیم قرار نمی‌گیرند و الگوهای روزانه ما نشان می‌دهد که حتی بدون اپیدمی کرونا هم کفش همواره جزو وسایل تمیز و بدون خطر آلودگی قرار نداشته است.

ضدعفونی کفش- 724press.com

اما با این حال پیشگیری همواره بهتر از درمان است و کمی مراقبت اضافی به ویژه این روزها که کرونا همچنان قربانی می‌گیرد، ضرری ندارد. بهتر است یا با کفش وارد محیط خانه نشوید، یا قبل از ورود به خانه کف کفش را تمیز و ضدعفونی کنید. همچنین بهتر است کفش‌هایتان را از محیط پررفت و آمدتر منزل مثل آشپزخانه یا اتاق نشیمن دور نگه دارید. خب، چه اشکالی دارد مدتی قید پوشیدن کفش در منزل را زده و به جای آن از دیگر کفش‌های راحتی و  دمپایی مناسب استفاده کنید که همیشه فقط در منزل پوشیده شده و خیال‌تان از آلوده نبودن آنها راحت است.

مطلب مرتبط: چگونه در ایام شیوع کرونا جلوی تماس دست با صورت را بگیریم؟

به توصیه کارشناسان بهتر است کفش‌ها را از پا درآورده و کف آنها را درحدامکان تمیز کنید و بعد آنها را داخل محیط‌هایی مثل ایوان، گاراژ یا تراس قرار دهید. این کار به سادگی جلوی ورود انواع ویروس و دیگر عوامل بیماری‌زا به داخل منزل را می‌گیرد که ممکن است درهرجایی مثل فروشگاه یا حتی یک راهپیمایی ساده به کف آنها چسبیده باشد. فقط این نکته را در نظر داشته باشید که کفش را در فضای بیرون از منزل تمیر کنید و اجازه دهید آنها به صورت طبیعی خشک شوند.

 سخن پایانی

پوشیدن ماسک حین خرید- 724press.com

درحالی که با گذشت هر روز و دریافت اطلاعات بیشتر در مورد پتانسیل اشیای مختلف برای انتقال ویروس، شاهد رشد فزاینده نگرانی پیرامون راه‌های انتقال ویروس هستیم، اما همچنان ساده و مستقیم‌ترین روش برای انتقال بیماری انتقال فرد به فرد است. به همین خاطر بهترین راه برای حفظ سلامت و جلوگیری از ابتلای خود و عزیزان‌تان به این ویروس مهلک و کمتر شناخته شده، قرنطینه، حفظ فاصله گذاری اجتماعی دقیق و رعایت اصول و نکات بهداشتی همچون شستشوی مرتب دست، استفاده از ماسک و عدم لمس اجزای مهمی صورت همچون چشم، لب، بینی و گوش است.

درنهایت شانس خیلی کمی وجود دارد که ویروس کرونا به اندازه‌ای روی لباس و کفش شما زنده بماند که بتواند بیماری را به دیگران انتقال دهد. همچنان نکته اصلی این است که بیماری از طریق فرد به فرد منتقل می‌شود، نه از لباس به فرد و نه از کفش به فرد اما درعین حال حفظ نظافت و پاکیزگی را به عنوان یک راه پشتیبان که محافظت بیشتری از شما به عمل می‌آورد را گوشه ذهن خود نگه دارید.

شستشوی دست با آب و صابون- 724press.com

با حجم اخبار و اطلاعاتی که هرروزه در مورد ویروس کرونا به گوش می‌رسد، طبیعی است که بسیاری از ما نگران باشیم. اما فراموش نکنید که به جای استرس که خود باعث پایین آمدن قدرت سیستم دفاعی بدن می‌شود، به نکات بهداشتی و ایمنی توجه بیشتری کرده و جان خود و عزیزان‌تان را نجات دهید. کرونا ویروس را جدی بگیرید؛ چون یک اهمال یا بی احتیاطی ساده هم می‌تواند شما در معرض ابتلا به این بیماری قرار دهد.

درپایان امیدوارم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد. ما در ۷۲۴پرس دات کام همچنان مشتاق شنیدن نظرات و پیشنهادات سازنده شما هستیم.