نگهداری از حیوانات در منزل همواره یکی از مباحثی است که مورد تشویق یا نکوهش قرار می‌گیرد. از دید عده‌ای جای حیوان در منزل نیست و حتی از غذارسانی به حیوانات گرسنه شهری نیز ناخشنود هستند. اما درمقابل گروهی عاشقانه از حیوانات خانگی نگهداری کرده و در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند. با این حساب حق با کدام گروه است؟ شاید بد نباشد بدانید نگهداری حیوانات خانگی در منزل تأثیراتی به مراتب بیشتر از چیزی دارد که تصورش را بکنید. درمرور فواید نگهداری از حیوانات خانگی با ۷۲۴پرس همراه باشید.

برخلاف تصور عموم نگهداری از حیوانات خانگی کار چندان ساده‌ای نیست. نگهداری از یک موجود زنده هم از نظر مادی نیازمند صرف هزینه است و هم باید برای آن وقت و انرژی گذاشت. حتی گاهی اوقات ممکن است این کار منبعی تازه برای نگرانی و استرس باشد. با این حال اگر پای صحبت کسانی بنشینید که این مسئولیت مهم را با آگاهی کامل پذیرفته‌اند، متوجه می‌شوید که برخلاف تصورتان آنها از تمام این دغدغه‌ها لذت برده و اعتقاد دارند داشتن حیوان خانگی ارزش همه نوع تلاشی را دارد!

حیوانات خانگی-724press.com

 واقعیت این است که حضور حیوانات در منزل موجی از انرژی مثبت را به سمت شما سرازیر می‌کند؛ انرژی که نمی‌توان جای دیگر سراغی از آن گرفت. در یک نگاه کلی باید گفت حضور حیوانات در منزل به چهار شیوه مختلف و البته مهم زندگی شما را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند، امری که بسیاری از صاحبان حیوانات خانگی بابت آن شکرگذار هستند.

وجود حیوانات در منزل باعث تقویت وضعیت ذهنی و روحی شما می‌شود

بغل کردن سگ-724press.com

مهم نیست در چه وضعیت روحی و روانی بوده یا به چه می‌اندیشید، حیوان خانگی همیشه درکنارتان حضور داشته و شما را حمایت می‌کند. شاید روشن‌ترین مثال در این زمینه اوضاع کنونی جهان باشد که در پی شیوع ویروس کووید 19 به کل دگرگون شده است. دراین ایام که سیل مشکلات مادی و روانی به سوی مردم جاری شده، حمایت عاطفی نقشی مهم در بهبود اوضاع روانی مردم دارد. اینجا است که حضور حیوانات خانگی درکنار افراد معنا و مفهوم بیشتری پیدا می‌کند.

این روزها، ترس، افسردگی، استرس و نگرانی ناشی از مواجه شدن با رخدادهای ناشناخته و تجربه انزوا و دور ماندن از جامعه در کنار اخبار مرتبط با میزان مرگ و میر ناشی از کرونا عمیقاً افراد را تحت تأثیر قرار داده و فشاری مضاعف بر روح و روان آنها ایجاد کرده است. به همین خاطر حمایت روانی از فرد فرد جامعه اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند، تا دست‌کم جهان پساکرونایی تبدیل به تجربه‌ای تلخ‌ و سیاه‌تر نشود.

گربه-724press.com

اما حیوانات خانگی به چه شکل می‌توانند ما را در عبور از این روزهای سخت و پرنشیب و فراز همراهی کنند؟

همراهی و مصاحبت

حس تنهایی و انزوا حس غریبی نیست؛ چرا که این تجربه بسیاری از ما انسان‌ها است. تجربه‌ای که بیش و کم در زندگی با آن مواجه شده‌ایم. انسان به اشکال مختلفی این تنهایی را حس کرده است، ممکن است به شهر، محیط کاری یا درسی دیگری منتقل شده باشید، از والدین یا همسر خود جدا شده یا حتی عضوی نزدیک از اعضای خانواده را از دست داده باشید. دراین میان برخی از افراد خود انزواطلب بوده و میل چندانی به حضور در جمع ندارند، اما مسلما با این انتخاب، تنهایی را حس می‌کنند. اینجاست که وجود حیوانات خانگی حسی از یک رابطه بادوام و پایدار را برای انسان تداعی می‌کند.

مطالعات انجام شده نشان داده است افرادی که در منزل از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند، نشانه‌هایی کمتری از انزواطلبی و عوارض ناشی از تنهایی را نشان می‌دهند.

استرس-724press.com

کاهش استرس

زندگی گاهی مواقع بسیار سخت می‌شود، انجام تکالیف مدرسه، به پایان بردن یک پروژه کاری و دیگر اتفاقات سخت و ناخوشایندی که ناگزیر از مواجهه با آنها هستیم. اما چقدر زیباتر است که بعد از یک روز سراسر تنش و نگرانی به خانه‌ای بازگردیم که حیوان خانگی‌مان در آنجا بی‌صبرانه چشم انتظارمان است. نوازش کردن، بازی یا وقت گذرانی با آنها وضع روحی شما را تسکین داده و ذهن‌تان را از مشکلات دور می‌کند.

مطلب مرتبط: روش‌های مبارزه با عوارض استرس

داشتن انگیزه‌ای برای ادامه دادن

حیوانات خانگی همچون هر موجود زنده دیگری نیازمند توجه و رسیدگی هستند. به عنوان نمونه سگ‌ها نیاز دارند که بخشی از روز را بیرون از منزل سپری کرده و کمی جست و خیز کنند، باید با گربه‌ها بازی کرد تا حس شیطنت و بازیگوشی‌شان کمی آرام بگیرد. پرندگان احتیاج به آب و غذا و تمیز کردن قفس دارند. حتی حیوانات کوچکی مثل مارمولک خانگی یا ماهی قرمزی در تنگ آب هم نیازمند مراقبت است.

تمام این موارد به معنای ایجاد حس مسئولیت پذیری در شما است، اینکه زندگی موجود دیگری وابسته به شما و تصمیمات‌تان است. این مسئولیت اگرچه درنگاه اول کمی سخت و سنگین است، اما باعث می‌شود حس زنده بودن کنید، حس مورد نیاز بودن و البته احساس اهمیت داشتن که همگی این مفاهیم باعث بهبود روحیه ما می‌شود. در یک کلام حیوانات خانگی در همه چیز به شما وابسته هستند و این مسئله باعث اضافه شدن حس و معنا و مفهوم بیشتری به زندگی ما می‌شود.

افراد مسن-724press.com

آنها بامزه و سرگرم کننده هستند

داشتن یک دوست کوچک بامزه درخانه بسیار دلپذیر است که ممکن است هرکسی را برای نگهداری از حیوانات خانگی وسوسه کند. فرقی نمی‌کند که یک سگ کوچک پشمالو داشته باشید یا یک گربه لوس و بغلی، یک مارمولک بانمک با چشمان درشت و پنجه‌های کوچک یا یک طوطی سخنگو و بازیگوش، به‌هرحال شما خوشبخت هستید که چیزی را در کنار خود دارید که کمی بیشتر شادمانی را به زندگی‌تان وارد کرده است و این مسئله جای افتخار دارد.

حمایت روانی حیوانات مبحثی است که مدت‌ها است توجه افراد را به خود جلب کرده است، امری که بارها اثبات شده است. این حمایت روانی به ویژه برای افراد مبتلا به مشکلات حاد و جدی ذهنی مثل مبتلایان به اختلال ترس، افسردگی شدید و حتی اختلال استرس پس از حادثه مفید است. گربه، سگ، پرندگان و حتی بچه خوک‌های کوچک بامزه همگی می‌توانند این حمایت روانی را برای صاحبان خود به ارمغان بیاورند. آنها برای این کار روش‌هایی دارند که شاید هرگز یک انسان دیگر نتواند به آن طریق دردها و آلام ما را تسکین دهد.

 وجود حیوانات باعث تقویت قوای فیزیکی شما می‌شود

کوهنورد-724press.com

در کنار بهبود اوضاع روحی و روانی ما، حیوانات خانگی همچنین می‌توانند تأثیراتی مثبت روی سلامت جسمانی افراد نیز داشته باشند. طبق بررسی‌های انجام شده توسط مرکز ملی سلامت مشخص شده است که سگ‌ها باعث بهبود سلامت فیزیکی صاحبان خود می‌شود، اما به چه شکل؟

تمرین و تناسب اندام

تمرینات فیزیکی همچون نرمش، ورزش‌های کششی و البته تناسب اندام نخستین چیزهایی هستند که بعد از فکر کردن درمورد سلامت جسمانی به ذهن‌مان خطور می‌کنند. به نظر می‌رسد در این مورد به خصوص صاحبان سگ‌های خانگی بهره بیشتری از این مسئله می‌برند. از آنجایی که سگ‌ها اصولا حیواناتی پرانرژی هستند، به فعالیت کردن برای تخلیه انرژی مازاد خود احتیاج دارند. صاحبان آنها باید به صورت مرتب سگ‌ها را برای پیاده‌روی یا دویدن بیرون ببرند و البته خودشان نیز پا به پای آنها ورزش کنند.

تمرینات روتین شاید برای کسی که از وجود چنین مخلوق پرانرژی در کنار خود بی‌بهره است سخت باشد، اما انجامش برای صاحبان سگ‌های خانگی بسیار ساده بوده و بعد از مدتی به بخشی همیشگی از زندگی تبدیل می‌شود.

مصونیت دربرابر آلرژی، کاهش فشار خون و استرس

بازی کودک با سگ-724press.com

باور کنید یا نه اما تحقیقات نشان داده است کودکانی که درکنار حیوانات خانگی بزرگ شده‌اند در مقابل باکتری و آلرژی‌های مرتبط با حیوانات مصونیت بیشتری از خود نشان می‌دهند. این مسئله به ویژه درمورد کودکانی صدق می‌کند که در مزارع و نزدیک حیواناتی همچون سگ، گربه، گاو، اسب و مرغ و خروس رشد کرده‌اند.

البته آلرژی تنها مورد پزشکی نیست که حضور حیوانات خانگی به بهبود آن کمک می‌کند. به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com)، حضور حیوانات خانگی همچنین باعث کاهش فشار خون و ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. صاحبان حیوانات خانگی کمتر با مشکلات قلبی درگیر بوده و فشار خون پایین‌تری دارند که ممکن است نتیجه انجام تمرینات ورزشی در کنار حیوانات یا حمایت عاطفی و روانی بیشتر در هنگام مواجه با استرس یا شاید هر دو مورد باشد.

پوچ برای گربه-724press.com

یک بررسی که اخیرا در دانشگاه واشنگتن انجام شد، مشخص کرد ده دقیقه ناز و نوازش و رسیدگی به حیوانات باعث کاهش سطح تولید هورمون استرس یا همان هورمون کورتیزول می‌شود. با این حساب تصور کنید هرچه زمان بیشتری را به حیوانات خانگی خود اختصاص دهید، چه میزان از فشار استرس و عوارض ناشی از آن درامان می‌مانید.

نگهداری حیوانات به معنای نیاز به خدمات پزشکی کمتر است

مطالعات انجام شده نشان داده است صاحبان حیوانات خانگی به ویژه سگ‌ها در مقایسه با کسانی که حیوان خانگی ندارند، بسیار کمتر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. این مسئله یک بار دیگر بر فواید فیزیکی و جسمانی نگهداری از حیوانات خانگی صحه می‌گذارد.

تسکین درد

کودک بیمار-724press.com

مردمی که از بیماری‌های مزمن همچون میگرن یا آرتریت رنج می‌برند، با واژه درد آشنایی بهتری دارند. بااین‌حال به نظر می‌رسد شماری از این افراد که درعین حال از حیوانی خانگی در منزل نگهداری می‌کنند، درد کمتری را متحمل شده‌اند. حمایت روانی در کنار کاستن از میزان استرس و نگرانی که هردو از فواید نگهداری از حیوانات خانگی است، ساده‌ترین دلیل قابل توضیح برای این مسئله است. البته بهتر است افراد مبتلا به این مشکلات، حیوانات خانگی ساکت‌تری را برای نگهداری انتخاب کنند.

فواید فیزیکی نگهداری از حیوانات در منزل تنها به بعد فیزیکی ختم نمی‌شود و اینجا هم به صورت غیرمستقیم روح و روان شما را درگیر می‌کند. وقتی شما از بیرون حس سلامت و شادابی داشته باشید، درون‌تان نیز شاداب و سرزنده است. 

ایجاد حمایت اجتماعی

گربه بامزه-724press.com

حضور حیوانات حتی شما را از نظر اجتماعی نیز پشتیبانی می‌کند، چون آنها مبدل به بهترین دوستان‌تان می‌شوند. تعداد زیادی از مردم از روابط عمیقی صحبت می‌کنند که با حیوانات خانگی‌شان برقرار کرده‌اند؛ به طوری که حتی گاهی این پیوند باعث ایجاد رفتارهای مشابه در هر دو شده است. مثلا افراد پرانرژی ناخودآگاه حیوانات سرزنده و پرجنب و جوش‌تری را به سرپرستی می‌گیرند و پیوند بین آنها هم معمولا بسیار قوی و غیرقابل گسست است.

ازطرف دیگر حضور حیوانات خانگی شانس شما برای آشنایی با دوستان تازه را افزایش می‌دهد. به عنوان نمونه صحبت کردن در مورد حیوانات خانگی هنگام صحبت کردن با همسایه‌های تازه، همکاران، هم کلاسی‌ها و اصولا هرکسی که مثل شما به حیوانات خانگی علاقه دارد، راهی خوب برای شروع یک دوستی بادوام است. به خصوص اگر آنها هم حیوانی خانگی داشته و بخواهند درمورد آخرین شیرین‌کاری آنها با شما صحبت کنند و بدین ترتیب به صورت خودکار مسیری جدید برای شروع یک رابطه دوستانه جدید مهیا می‌شود.

فضای سبز-724press.com

دراین میان سگ‌ها به دلیل طبیعت پرجنب و جوش و فعال خود حمایت اجتماعی بیشتری برای صاحبان خود به ارمغان می‌آورند. فرصتی برای آشنا شدن با انسان‌ها فعال دیگر، قرارهایی برای ورزش کردن و حتی قدم‌زدن و هم صحبتی با دوستی تازه که درپارک حین گردانندن سگ‌تان با او آشنا شده‌اید. به گزارش ۷۲۴پرس دات کام،  تمام این لحظات یا زمان‌هایی که صرف صحبت در مورد حیوانات، بیماری یا مشکلات رفتاری آنها می‌شود، رفته رفته به شناخت شما از دوستان تازه‌تان کمک کرده و ارتباطی آگاهانه‌تر شکل می‌گیرد.اگر گربه دارید هم نگران نباشید، گربه‌ها هم برای پیدا کردن دوستان تازه سری به خانه‌های اطراف زده و بالاخره راهی برای آشنا کردن شما با همسایگان‌تان پیدا می‌کنند.

این روزها فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام فرصتی برای آشنایی‌های بیشتر در این زمینه را فراهم کرده است. حتما شما هم با صفحات اینستاگرامی آشنا هستید که با فیلم و عکس شاهکارهای سرگرم‌کننده انواع حیوانات خانگی پر شده‌اند. ممکن است آنها کیلومترها از شما دور باشند، اما ارتباطات تازه ایجاد می‌شود که جنبه مثبت این قضیه است.

وجود عشق بدون شرط در زندگی

سگ-724press.com

اگر شما هم یک حیوان خانگی در منزل دراید، حتما با عشق واقعی آشنا هستید. حیوانات به شما علاقه نشان می‌دهند نه به خاطر چیزی که هستید، نه به خاطر کاری که می‌توانید برای‌شان انجام دهید، نه به خاطر ظاهر و نه برای حساب بانکی‌تان. آنها شما را دوست دارند و به شما بدون شرط عشق می‌ورزند. اگر حتی در ارتباطات انسانی خود با مشکل مواجه شوید می‌توانید آسوده خاطر به سراغ حیوان خانگی‌تان رفته و از گرمای محبت خالصانه او لذت ببرید.

شاید سگ و گربه بهتر قادر به انتقال حس دوستی و محبت خود باشند، اما باور کنید یک مارمولک یا حتی یک موش هم به طریقه خاص خود عشق و علاقه‌اش را نشان می‌دهد. شاید راهی که برای  این کار انتخاب می‌کنند متفاوت باشد، اما به همان اندازه واقعی و قابل لمس است. حیوانات اهمیت رابطه متقابل را به خوبی به ما نشان می‌دهند، اینکه اگر تمام مردم جهان می‌توانستند به همنوعان خود به همین شکل خالصانه و بی چشمداشت عشق بورزند، قطعا دنیا جای بهتری برای زندگی کردن بود.

سخن پایانی

طوطی-724press.com

بله، حیوانات خانگی نیازمند توجه مراقبت دقیق هستند، اما باور کنید در ازای این سختی‌ها پاداشی دلپذیر درانتظارتان است. انرژی مثبتی که آنها به زندگی ما می‌آورند تمام ابعاد زندگی ما را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. روحی معصوم و پاک از گناهان که اثری عمیق روی دنیای درون و بیرون شما می‌گذارد.

مطلب مرتبط: قانون جدید از حیوانات آسیب دیده حمایت می‌کند

درپایان این مطلب نظر شما در مورد نگهداری از حیوانات خانگی چیست؟ به عقیده شما چرا در کشور ما این حجم از بی‌توجهی و آزار و اذیت حیوانات مشاهده می‌شود؟ نظرات و دیدگاه‌های خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام درمیان بگذارید.