اگر با خودتان می‌گوئید که خرد کردن پیاز که کاری ندارد و جزو ساده‌ترین و پیش پا افتاده‌ترین اموری است که هر شخص علاقمند به آشپزی در آشپزخانه‌اش انجام می‌دهد حق دارید اما ۷۲۴پرس می‌خواهد شما حرفه‌ای‌تر باشید و قدمی فرای چیزی که هستید بگذارید. با ما همراه باشید تا بدانید حرفه‌ای‌ها چگونه این ساده‌ترین امر آشپزی را انجام می‌دهند.

دنیا روز به روز در حال پیشرفت و ترقی است. این تغییر و تحول در تمام امور زندگی نمود پیدا می‌کند و تا حد ممکن باعث افزایش بهره‌وری و کیفیت زندگی امروزی می‌شود. ما هم به عنوان عضوی از دنیای مدرن تلاش می‌کنیم تا بهترین‌ها را یاد بگیریم و از وقت و زمان‌مان بهترین استفاده را ببریم. دنیای آشپزی هم سوای از دیگر جلوه‌های زندگی نیست و حرفه‌ای‌های این هنر تلاش می‌کنند تا بهترین و کارآمدترین روش‌ها را ابداع کرده و به کار ببرند. اینکه ما هم دوست داشته باشیم با تغییر سبک و روش‌مان حرفه‌ای‌تر بشویم نه تنها ایرادی ندارد بلکه امور تکراری و خسته کننده را برای‌مان جالب و لذت بخش هم می‌کند.

روش درست خرد کردن پیاز-724press.com

اگر خرد کردن پیاز را امری زمان‌بر می‌دانید و قبول دارید که جاری شدن اشک و سوزش چشم جزو سختی‌های این مرحله از آشپزی‌تان است بهتر است بدانید که تنها نیستید و خوب است که این مقاله را تا انتها بخوانید و یک روش ساده، مؤثر و حرفه‌ای را برای خرد کردن پیاز فرا بگیرید.

این تکنیک مزایای زیادی دارد. با این روش نه تنها در کمتر از یک دقیقه پیازتان را خرد می‌کنید، بلکه جلوی بروز مشکل ریزش اشک از چشمان‌تان را هم تا حد زیادی می‌گیرید. با یک تغییر کوچک در روش خرد کردن پیاز دیگر لازم نیست اقدامات احتیاطی انجام بدهید مثلاً کنار شیر باز آب بایستید و کار کنید یا از عینک استفاده کنید.

روش درست خرد کردن پیاز-724press.com

در این روش چون از یک طرف به قسمت ریشه‌ی پیاز کاری نداریم و تا انتها آن را سر جایش حفظ می‌کنیم و از طرف دیگر سطح برش خورده‌ی پیاز روی سطح تخته‌ قرار می‌گیرد و در معرض جریان هوا قرار نمی‌گیرد، میزان آزاد شدن گاز پروپانتیول اس اکسید «syn-Propanethial S-oxide» به میزان زیادی کمتر می‌شود. این گاز همان ماده‌ای است که با مایع اشک در چشم واکنش می‌دهد و اسید سولفوریک تولید می‌کند؛ ماده‌ای که سبب سوزش چشم و ریزش اشک می‌شود. طبیعتاً هر چه زمان خرد کردن پیاز هم کوتاه‌تر باشد مدت زمانی که چشم در معرض گازهای آزاد شده از سلول‌های آسیب دیده‌ی پیاز قرار می‌گیرد هم کمتر شده و در نتیجه میزان اشکی که از چشم جاری می‌شود هم کاهش خواهد یافت.

مطلب مرتبط: کدام کشورها بیشترین زمان را برای آشپزی در منزل صرف می‌کنند؟

برش صحیح پیاز:

۱. چیزهایی که برای تمرین نیاز دارید عبارتند از یک چاقوی آشپزخانه بزرگ، تخته برش و البته یک پیاز

۲. در اولین قدم سر پیاز را ببرید و قسمت دُم و ریشه‌ی آن را دست نخورده باقی بگذارید.

روش درست خرد کردن پیاز-724press.com

۳. پیاز را از سر تا ریشه برش زده و به دو نیمه‌ی مجزا تقسیم کنید. سپس بیرونی ترین لایه که پوست پیاز باشد را به راحتی از سر تا دُم کشیده، جدا کرده و دور بیندازید. پیاز را آب بکشید.

۴. سطح برش خورده‌ی پیاز را روی تخته برش قرار بدهید. انگشتان‌تان را روی قسمت برجسته‌ی پیاز نگه دارید و چاقو را به موازات سطح تخته و به صورت افقی از قسمت سر پیاز تا قسمت ریشه حرکت دهید. دقت کنید برش را تا انتهای ریشه ادامه ندهید و باعث جدا شدن قطعات نشوید. قسمت ریشه‌ی پیاز باید تاانتهای کار سالم باقی بماند.

روش درست خرد کردن پیاز-724press.com

نکته: تخته برش را به سمت لبه‌ی میز بکشید و چاقو را طوری نگه دارید که دست‌تان در خارج از فضای سطح تخته برش قرار داشته باشد. به این ترتیب راحت‌تر می‌توانید پیاز را با برش‌های موازی و یک اندازه خرد کنید. اگر دست‌تان روی تخته تکیه داشته باشد به خاطر فاصله‌ای که با پهنای انگشتان بین سطح کار و دسته‌ی چاقو ایجاد می‌شود، دسته‌ی چاقو بالاتر از راستای موازی با سطح تخته قرار می‌گیرد و درنتیجه برش‌ها ناهموار و کج در خواهند آمد.

۵. حالا بسته به اینکه قرار است پیازتان تا چه حد ریز  و نگینی خرد شود چند برش موازی دیگر از سر تا نزدیک ریشه بزنید.

روش درست خرد کردن پیاز-724press.com

۶. پیاز را بچرخانید به طوری‌که قسمت ریشه‌دار پیاز رو به بالای تخته قرار داشته باشد. حالا بدون اینکه از قسمت ریشه برش‌ها را قطع کنید از یک سمتِ پیاز به سمت دیگر  برش‌های عمودی را شروع کنید.

۷. در مرحله‌ی آخر پیاز را بار دیگر بچرخانید؛ به طوری که سر برش خورده‌ی آن اول خرد شود. حالا به صورت عمودی و با فاصله‌های یک اندازه شروع به خرد کردن پیاز کنید. برای این منظور با نوک انگشتان‌تان پیاز را از بالا نگه دارید؛ به طوری که فاصله‌ی مناسب از محل برش تا نوک انگشتان‌تان وجود داشته باشد. به صورت عمودی پیاز را از یک سر تا سر دیگر ببرید. این کار را تا نزدیک محل ریشه انجام بدهید.

روش درست خرد کردن پیاز-724press.com

وقتی کار خرد کردن پیاز را در آخرین مرحله انجام می‌دهید همزمان با هر برش چاقو مکعب‌های کوچک پیاز از هم جدا می‌شوند. بنابراین با چند حرکت چاقو بدون پشت و رو کردن پیاز و بدون تلاش خسته‌کننده برای کنار هم نگهداشتن لایه‌هایی که هر کدام از یک سمت از زیر دست‌مان در می‌روند و در نهایت قطعات بزرگ و کوچک روی دستمان می‌گذارند؛ خیلی راحت و آسان پیاز نگینی و یک اندازه خواهیم داشت. 

مطلب مرتبط: طرز تهیه چند نوع سالاد خوشمزه بهاری

این روش را می‌شود برای موسیر و سیر هم استفاده کرد و با کمترین زحمت آن‌ها را قطعه قطعه کرد. امیدوارم از این مرور کوتاه لذت برده و برای‌تان مثمرثمر بوده باشد.