قبول دارید که میل به مصرف یا امتناع از سُس مایونز جدال سختی است؟ از یک سو کالری بالای این سس سفید و پرکاربرد دلهره به جان جویندگان تناسب اندام می‌اندازد از سوی دیگر سالاد و ساندویچ بدون همنشینی آن چنگی به دل نمی‌زند. شاید همین غیر قابل اجتناب بودن مصرف مایونز در برنامه‌ی غذایی، دلیل روشنی برای روی آوردن کارخانه‌ها به تهیه‌ی سس مایونز کم چرب و رژیمی باشد. ۷۲۴پرس طرز تهیه‌ی یک سس مایونز سبک و پفکی را برای‌تان به ارمغان آورده تا با خیال راحت این چاشنی سالادها و خوراک‌های متنوع را در منزل تهیه کنید.

بخواهیم یا نخواهیم سس مایونز در میان انواع و اقسام چاشنی‌های مصرفی ما جا باز کرده است. به علاوه در بعضی خوراکی‌ها مثل سالاد الویه وجود مایونز با هیچ ماده‌ی دیگری قابل جایگزینی نیست. اساس این سس با زرده‌ی تخم مرغ و روغن است که از قضا هر دو کم کالری نیستند.

طرز تهیه سس مایونز-724press.com

پس شاید بهتر باشد مصرف‌مان را کنترل کنیم و به جای خرید حجم زیاد آن در قالب بسته‌بندی کارخانه‌ای به تهیه‌ی خانگی آن به مقدار کم و با مواد در دسترس رو بیاوریم. به این ترتیب خیال‌مان از بابت سلامت مواد مصرفی به کار رفته در تهیه‌ی سس مایونز هم راحت خواهد شد.

مطلب مرتبط: طرز تهیه سس سالسا با گوجه فرنگی تازه

در تهیه‌ی سس مایونز با دستوری‌ که در ادامه به آن پرداخته‌ایم چند نکته را بهتر است در نظر داشته باشید:

نخست اینکه روغن خوبی را برای تهیه‌ی سس مایونز انتخاب کنید. روغن کانولا یا بادام زمینی گزینه‌های خوبی هستند.

دومین مورد مسأله‌ی استفاده از دستگاه مخلوط کن یا غذاساز برای انجام کار است. این دو اگرچه کار هم زدن مواد را به خوبی و راحتی میسر می‌کنند، اما یک ایراد کوچک دارند و آن این است که اجازه نمی‌دهند هوا در بافت سس نفوذ کند و در نتیجه سسِ سنگین و سفتی به دست می‌آید. در این دستور می‌توانید از دستگاه مخلوط کن کمک بگیرید، اما کار با همزن دستی که البته سخت و خسته‌کننده است سس پفکی‌تری را به ما می‌دهد.

طرز تهیه مایونز خانگی-724press.com

نکته‌ی آخر این که با این دستور تهیه به ازای هر زرده‌ی تخم مرغ یک قاشق چای‌خوری سرکه کافی است. طبق استاندارد پیشرفته به ازای هر زرده‌ای که استفاده می‌کنیم باید یک قاشق غذاخوری سرکه اضافه کرد. اگر طبق استاندارد پیش برویم سس‌مان تند و تیز و البته شل‌ می‌شود. در نتیجه مجبوریم برای شکل دادن و سفت‌تر شدن سس روغن بیشتری هم اضافه کنیم. در نهایت لطافت و سبکی سس با این سرکه و روغن اضافی از بین می‌رود. اگرچه شاید پیروی از دستور تهیه‌ای که سرکه‌ی کمتری لازم دارد شما را به این شک بیندازد که سس‌تان سس مایونز اصیلی نخواهد بود؛ اما جالب است بدانید که دستورهای کم سرکه برای تهیه سس مایونز از قدیم معمول بوده و از آن جمله دستور تهیه‌هایی که در کتاب مرجع استاندارد آشپزی برای زنان خانه‌دار فرانسوی در سال ۱۹۰۳ میلادی وجود داشته است.

سس مایونز-724press.com

اگر دوست دارید تجربه‌ی جدیدی در تهیه‌ی سس مایونز در خانه داشته باشید دست به کار شوید و با این آموزش ۷۲۴پرس دات کام پیش بروید. با مقدار مواد اولیه‌ی بیان شده کمی بیشتر از یک پیمانه سس مایونز خواهید داشت که برای یک هفته قابل نگهداری در یخچال است.

مطلب مرتبط: طرز تهیه سس ایتالیایی مارینارا در خانه

مواد لازم

  • ۲ عدد زرده‌ی تخم مرغ درشت
  • ۲ قاشق چای‌خوری سرکه سیب
  • ۱/۲ قاشق چای‌خوری نمک
  • ۱/۴ قاشق چای‌خوری پودر خردل
  • ۱ پیمانه روغن کانولا- یا مخلوطی از روغن کانولا و روغن زیتون

طرز تهیه

مایونز خانگی-724press.com

۱. قبل از شروع به کار صبر کنید تا تخم مرغ‌ها به دمای محیط برسند. می‌توانید آن‌ها را برای چند دقیقه در آب گرم قرار بدهید. تمام مواد لازم را آماده کنید و جایی را برای کار انتخاب کنید که بتوانید روی کارتان مسلط باشید و هر از چند گاهی بتوانید دست‌تان را استراحت بدهید. برای راحتیِ کارتان ظرفی را در نظر بگیرید که سنگین باشد و روی سطح، کمتر حرکت کند در غیر این صورت سعی کنید کاسه‌تان را با کمک وسیله‌ای روی سطح مهار کنید و مانع از لیز خوردنش شوید.

 ۲. در اولین مرحله زرده‌های تخم مرغ را در یک کاسه‌ی شیشه‌ای یا استیل ریخته و آن را با همزن دستی یا برقی با سرعت متوسط به هم بزنید تا غلیظ و کش‌دار بشود.

۳. سرکه، نمک و خردل را اضافه کنید و برای ۳۰ ثانیه با سرعت متوسط هم بزنید تا مواد به خوبی با هم مخلوط شوند.

۴. اینجا مرحله‌ی سخت کار شروع می‌شود. یعنی باید با اضافه کردن اندک اندک روغن به مخلوطِ زرده‌ی تخم مرغ مخلوطی همگن و یک‌دست به دست بیاورید. از وقتی که کار اضافه کردن روغن را شروع می‌کنید باید تا انتها بدون وقفه کار را ادامه بدهید بنابراین در حالتی قرار بگیرید که دست‌تان به هنگام هم زدن در راحت‌ترین حالت باشد و امکان استراحت دادن دست‌ها در میان کار وجود داشته باشد.

در ابتدا یک قاشق چای‌خوری روغن اضافه کنید و با همزن با سرعت متوسط هم بزنید. همزن را دور تا دور کاسه بچرخانید و آنفدر هم بزنید تا روغن به طور کامل در مخلوط ترکیب شود. بعد قاشق به قاشق نصف فنجان از روغن را به ترکیب اضافه کنید و خوب هم بزنید. در این مرحله می‌توانید اولین نصف پیمانه‌ را یک دفعه اضافه کنید؛ چون هنوز امکان اضافه کردن روغن بیشتر قبل از سفت شدن سس وجود دارد. برای نصف پیمانه‌ی دوم است که باید اندک اندک روغن را اضافه کنید؛ چون امکان اینکه پس از هرقاشق روغن به ترکیب دلخواه سس برسید وجود دارد و از آن به بعد مقدار اضافی روغن می‌تواند کارتان را خراب کند. وقتی به غلظت مناسب رسیدید، اضافه کردن روغن را متوقف کنید.

همبرگر-724press.com

مطلب مرتبط: طرز تهیه سس قارچ برای انواع خوراک‌های گوشتی

نکته:

  • اگر سرکه را زیادتر از آنچه که در دستور بیان شده مصرف کرده باشید سس‌تان پس از تمام شدن روغن هنوز شل است. در این حالت چاره این است که روغن بیشتری استفاده کنید. دقت کنید چون یک زرده می‌تواند حتی سه چهارم پیمانه روغن هم به خودش جذب کند، برای شکل دادن به سس‌تان روغن زیادی مصرف نکنید.
  • این سس را می‌توانید بلافاصله پس از تهیه مصرف کنید. در غیر اینصورت آن را در یک ظرف شیشه‌ای با درب محکم بریزید و در یخچال قرار نگهداری کنید.
  •  اگر دوست داشته باشید سس مایونزتان طعم لیمو بدهد به جای استفاده از سرکه به همان مقدار از آب لیمو استفاده کنید و مقدای از گوشت لیمو را هم به سس اضافه کنید. همچنین استفاده از پودر خردل اضافی می‌تواند طعم غالب خردل به شما بدهد.

امیدوارم از مرور این مطلب لذت برده باشید. نظرات و پیشنهادات خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام درمیان بگذارید.