دوران سر زندگی و پرجنب و جوش کودکی که می‌گذرد بیشتر با عواقب حوادثی که برای بدن‌مان اتفاق افتاده روبه‌رو می‌شویم. بیشتر می‌فهمیم که گاهی یک حرکت ناگهانی، یک ضربه یا یک گرفتگی عضلانی تا چه حد می‌تواند ما را از کار و فعالیت باز بدارد. شاید کمر درد که به هر دلیلی می‌تواند گریبان‌مان را بگیرد، یکی از بدترین‌ها باشد. دردی که حتی دراز کشیدن آرام و نشستن روی زمین را هم برای‌مان به یک کابوس تبدیل می‌کند. ۷۲۴پرس در این مجال به شیوه‌های درمانی این مشکل زمین‌گیر کننده پرداخته است. با ما همراه باشید.

کمر درد مشکل شایعی است که تقریباً ۸۰ درصد بزرگسالان درجات خفیف تا شدید آن را در طول زندگی‌شان تجربه می‌کنند. بلند کردن یک جسم سنگین یا یک ضربه و حادثه‌ای که منجر به کشیدگی عضله شده است، باعث بروز و گسترش ناگهانی درد کمر می‌شود. در دیگر موارد شرایطی مثل ابتلا به آرتریت، پوکی استخوان و اسکولیز یا انحراف ستون فقرات به طرفین هم می‌تواند دلیلی برای دچار شدن به کمر درد بشود. اگر بیمار به غیر از دردی که در پشتش احساس می‌کند علائم دیگری همچون تب، بی‌حسی و خالی کردن پا را هم داشته باشد وضعیتی خطرناک پیش آمده و مراجعه‌ی هرچه سریع‌تر به پزشک امری ضروری است.

کمردرد-724press.com

درمان کمر درد مزمن یا کمر دردی که طولانی مدت امان بیمار را بریده برای پزشکان می‌تواند درمانی چالش‌برانگیز باشد. هرچند که گاهی کمر درد با روش‌های غیر جراحی مثل استفاده از طب فیزیکی، طب سوزنی و یا تغییر سبک زندگی هم قابل درمان است.

گاهی اوقات پزشک با توجه به عامل ایجاد کننده‌ی درد کمر به بیماری که از درد مزمن و شدید رنج می‌برد، جراحی را توصیه می‌کند. اما جراحی همیشه ضروری نیست و گزینه‌های درمانی دیگری هم برای از بین بردن درد وجود دارد. این گزینه‌های جانبی که گاهی واقعاً تأثیرگذار بوده و بهتر است بیمار قبل از تن دادن به عمل جراحی در مورد آن‌ها اطلاعات به دست آورده و بنا بر نظر پزشک متخصصش از آن‌ها بهره ببرد شامل درمان‌های خانگی، طب مکمل یا جایگزین و تغییر در سبک زندگی فرد است.

مطلب مرتبط: آشنایی با دلایل کمر درد

برای بروز کمر درد دلایل زیادی می‌شود بیان کرد و شدت آن هم می‌تواند از حالتی به حالت دیگر متفاوت باشد. بنابراین برای همه‌ی کمر دردها نسخه‌ی درمانی واحدی وجود ندارد. در ادامه با ۱۱ روشی که قبل از تصمیم‌گیری در مورد جراحی برای کاهش یا از بین بردن درد کمر ارزش امتحان کردن را دارد آشنا خواهید شد.

۱. طب جایگزین و درمان دستی ستون فقرات

طب جایگزین عمل جراحی کمر-724press.com

این روش یکی از روش‌های بهبود دهنده‌ی درد ستون فقرات و کمر بدون نیاز به پذیرفتن ریسک عمل جراحی است. در این نوع درمان غیر جراحی که به روش ماساژ درمانی و جابه‌جایی مهره‌های ستون فقرات هم نامیده می‌شود فرد متخصص با کمک دست‌هایش ستون فقرات و مهره‌ها را در جای درست‌شان ماساژ داده و جابه‌جا یا تحریک می‌کند. مرکز ملی طب مکمل طبق مطالعات انجام گرفته بر کارساز بودن این روش در بهبود درد کمر اذعان دارد.

هرچند تذکر مهم این است که بدانیم این روش برای همه قابل انجام نیست؛ یعنی افرادی که پوکی استخوان، آرتریت یا مشکل قوس کمر دارند باید از این روش درمانی به شدت پرهیز کنند. به علاوه این شیوه‌ی درمانی فقط باید توسط فرد متخصص و آموزش دیده انجام بگیرد در غیر این صورت احتمال آسیب دیدگی بیشتر بیمار وجود دارد. متخصصانی که برای این درمان صلاحیت دارند عبارتند از:

  • متخصصین کایروپراکتیک یا طب جایگزین دارای مدرک
  • فیزیوتراپ‌ها
  • متخصصین و درمانگران پوکی استخوان
  • بعضی از پزشکان عمومی که دوره‌های لازم را گذرانده باشند

اگر کار ماساژ ستون فقرات توسط فرد متخصص این کار انجام بگیرد احتمال وقوع آسیب‌ها و عوارض جانبی برای بیمار بسیار بسیار کم و نادر خواهد بود. عوارض جانبی جزئی مثل درد ناحیه‌ای که تحت ماساژ قرار گرفته پس از یک تا دو روز از بین می‌رود.

۲. طب سوزنی

طب سوزنی برای درمان درد کمر-724press.com

طب سوزنی یک روش درمانی باستانی است که از دیرباز در چین انجام می‌گرفته و امروزه به دلیل اثرات مفید زیادی که دارد در بسیاری از کشورها استفاده می‌شود. به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com)،در این روش درمانی متخصص طب سوزنی برای درمان بیماری سوزن‌های بلند و بسیار نازکی را در نقاط خاصی از بدن فرو می‌برد. مردم برای طیف متنوعی از بیماری‌ها از بیماری‌های مزمن گرفته تا دردهای شدید به طب سوزنی روی می‌آورند.

نمای کلی بررسی‌های سیستماتیکی که در حوزه‌ی اثر درمانی طب سوزنی انجام گرفته گویای این است که طب سوزنی می‌تواند به بهبود عملکرد عضلات کمر و از بین بردن درد در افرادی که از درد مزمن کمر رنج می‌برند کمک کند.

۳. کاهش وزن

اضافه وزن-724press.com

 ما با تلاش سخت و بی‌وقفه، تحمل فشار و ایجاد هماهنگی‌ای که عضلات کمری، استخوان‌ها و مفاصل‌مان متحمل می‌شوند می‌توانیم حرکت کنیم، بنشینیم یا بایستیم. اگر وزن بدن از حد سالم و مناسبش بیشتر شود فشاری که بر تک تک این مجموعه وارد می‌آید زیادتر می‌شود و در نتیجه همین فشار مضاعف وارد آمده بر ستون فقرات و عضلات کمر، زمینه را برای ابتلا به دردهای کمری فراهم می‌کند. بر طبق مطالعه‌ای که در این رابطه انجام گرفته چاقی و اضافه وزن با بروز درد شدید ناحیه‌ی کمر و ناتوانی در مردان مرتبط است.

کاهش وزن برای افرادی که اضافه وزن به عنوانی دلیلی برای ابتلا به کمر دردشان محتمل است، کارگشا است. برای همین اگر بیماری که از درد کمر رنج می‌برد به دنبال یک رژیم کاهش وزن با کمک متخصص تغذیه برود ضرر نکرده است.

مطلب مرتبط: ۱۰ روش برای کم کردن چربی دور شکم

۴. رژیم کاهش دهنده‌ی التهاب بدن

رژیم سالم سبزیجات و میوه جات-724press.com

بررسی‌ها نشان داده است که درجات شدید التهاب رابطه‌ی نزدیکی با انواع خاصی از دردهای مزمن کمر دارد. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی یا (NSAIDs) مثل ایبوپروفن و ناپروکسن برای کاهش برخی دردهای مزمن مفیدند.

التهاب دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. یک راه برای کاهش التهاب در بدن استفاده از یک برنامه‌ی ضدالتهابی است. به غیر از داروهای خاصی که اثر ضد التهابی دارند خوراکی‌های که مصرف می‌کنیم هم می‌توانند مؤثر واقع شوند. بنا بر نظر کارشناسان بعضی خوراکی‌ها به خصوص خوردنی‌های شیرین یا فرآوری شده میزان التهاب بدن و درنتیجه درد کمر را بیشتر می‌کنند.

از طرفی برخی دیگر از انواع خوراکی‌ها می‌توانند باعث کاهش التهاب بدن بشوند و گنجاندن آن‌ها در برنامه‌ی غذایی فرد تا حد زیادی درد او را تسکین خواهد داد. این خوراکی‌های ضد التهابی شامل موارد زیر هستند:

  • انواع سبزیجات
  • میوه‌جات
  • آجیل‌ها
  • انواع ماهی
  • غلات کامل

۵. ایجاد و حفظ وضعیت صحیح بدن

اصلاح طرز نشستن حین کار با رایانه-724press.com

بسیاری از دردهای عضلانی و استخوانی به دلیل وضعیت نامناسب بدن در حالت ایستاده، نشسته یا خوابیده ایجاد می‌شوند. اگر حالت بدن در وضعیت درست حفظ شود احتمالاً درد کمر هم کمتر می‌شود.

مطالعات انجام گرفته نشان می‌دهد که وضعیت بد قرر گرفتن بدن به خصوص در نوجوانان باعث ایجاد درد کمر می‌شود. در یک بررسی پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که هشت هفته انجام تمرین‌های اصلاحی تا حد زیادی درد کمر و شانه‌ها را کاهش می‌دهد.

مردم می‌توانند از تجهیزات طبی کمکی هم که به حفظ فرم طبیعی بدن کمک می‌کنند نظیر قوزبند استفاده کنند تا کم‌کم به حالت طبیعی بدن که با کمک این تجهیزات طبی به دست آورده‌اند عادت کنند. به علاوه اصلاح وسایلی که در طول روز استفاده می‌کنند- نظیر صندلی، میز، زیرپایی و از این قبیل -و تنظیم آن‌ها به طوری که مناسب وضعیت صحیح بدن شخص باشد-، فرم بدنی‌شان را اصلاح می‌کند.

۶. تمرین‌های ورزشی

تمرین ورزشی-724press.com

اگرچه انجام تمرین‌های ورزشی برای کسی که از درد کمر رنج می‌برد بسیار سخت و رنج‌آور است، اما بدون شک تحرک بدن و انجام یک فعالیت فیزیکی ملایم برای بسیاری از دردها مفید است.

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، بر طبق تحقیقات قابل استناد وقتی تمرین ورزشی انجام می‌دهیم ماده‌ای در مغز ساخته و آزاد می‌شود به نام اندرومورفین که یک ضد درد طبیعی است و با گیرنده‌های درد در مغز جفت شده و درد را متوقف می‌کند. به علاوه انجام حرکات ورزشی که روی قدرت عضلات کمر و گردن تمرکز دارند، درد مزمن این دو ناحیه را در فرد مبتلا کاهش می‌دهند.

مطلب مرتبط: درمان گرفتگی عضلات کمر با انجام حرکات کششی

۷. تحریک الکتریکی اعصاب

تحریک الکتریکی اعصاب درمان کمردرد-724press.com

در این روش متخصص درمانی الکترودهایی را روی نقاط خاصی از پشت بیمار می‌چسباند. وقتی دستگاهِ تحریک الکتریکی روشن می‌شود، پالس‌های الکتریکی از الکترود چسبان وارد بدن می‌شود و سیگنال‌های درد را قطع می‌کند. مطالعه‌ای نشان داده است که تنها پانزده دقیقه تحریک الکتریکی محل درد، تا حد زیادی درد کمر و تناوب درد را کم می‌کند. همچنین نتیجه‌ی مطالعات تخصصی‌تر و تکمیلی اثر این روش را در کاهش درد مزمن کمر در افراد درگیر تأیید کرده است.

۸. تکنیک‌های مدیریت استرس

مدیریت استرس-724press.com

وقتی فردی دچار استرس و تنش می‌شود عضلاتش سفت و منقبض می‌شوند. چنین حالتی می‌تواند باعث درد کمر بشود و اگر فرد از قبل کمر درد داشته باشد، درد شدیدتری را تجربه می‌کند. از طرف دیگر استرس آستانه‌ی تحمل درد را کم کرده و در نتیجه طاقت و تحمل فرد نسبت به درد کمتر می‌شود.

پس بجاست افرادی که در زندگی روزمره به نحوی شرایط پر استرسی را تجربه می‌کنند برای کنترل و مدیریت استرس و آزادسازی تنش از جسم و روح خود روش‌ها و تکنیک‌های مفید مثل بهره‌مندی از حمایت اجتماعی، مدیتیشن و تمرین‌های جسمی را فرا بگیرند.

مطلب مرتبط: روش‌های مبارزه با عوارض استرس

۹. انتخاب کفش مناسب

کفش خوب برای جلوگیری از درد کمر-724press.com

پوشیدن کفش نامناسب باعث می‌شود که پاها، لگن و کمر در راستای درست‌ قرار نگیرد. این ناهمترازی راستای بدن می‌تواند منجر به کمر درد بشود. کفش‌های پاشنه بلند، کفش‌هایی که خشک و تنگ هستند یا آن‌هایی که از فرم طبیعی پا حمایت نکرده و در تحمل فشار وزن بدن توسط پاها کمکی نمی‌کنند باعث درد در ناحیه‌ی کمر می‌شوند.

مطالعه‌ای نشان داده درد کمر در افرادی که به مدت شش هفته از کفی‌های مناسب در کفش‌شان استفاده کرده‌اند تا حد چشمگیری کاهش پیدا کرده است. بنابراین مشاوره با یک متخصص و انتخاب کفی و کفش مناسب در درمان درد چاره‌ساز است.

۱۰. درمان فیزیکی

درمان کمردرد-724press.com

به گزارش ۷۲۴ پرس (724press.com)، درمان فیزیکی توسط یک متخصص کارآزموده‌ی فیزیوتراپی یا ارتوپدی انجام می‌گیرد و شامل کشش‌ها و تمرین‌های بدنی خاص است. این تمرین‌های فیزیکی ضمن کاهش تنش و گرفتگی ایجاد شده در ناحیه‌ی دردناک کمر باعث افزایش قدرت عضلات درگیر و در نتیجه کاهش درد کمر می‌شود. تحقیقات زیادی در این رابطه انجام گرفته است و همگی این نتیجه را تأیید می‌کنند که وقتی بیمار از فیزیوتراپی یا درمان فیزیکی استفاده کند کمتر به سایر درمان‌های پزشکی کنترل درد نیاز پیدا می‌کند.

۱۱. روغن کانابیدول یا روغن شاهدانه

روغن شاهدانه-724press.com

کانابینوئیدها موادی هستند که از گیاه شاهدانه استخراج می‌شوند. از شناخته شده‌ترین کانابینوئیدها می‌توان به کانابیدیول«cannabidiol» با نام اختصاری (CBD)  و تترا هیدرو کانابیدیول«tetrahydrocannabinol» با نام اختصاری (THC) اشاره کرد. THC معمولاً در ماری‌جوآنا پیدا می‌شود و عامل ایجادکننده‌ی حس عالی در فرد مصرف‌کننده می‌شود. روغن CBD که اغلب از گیاه شاهدانه گرفته می‌شود، چنین حسی را ایجاد نمی‌کند. این روغن برای بسیاری از بیماری‌های مزمن و درد استفاده می‌شود. مطالعه‌ای نشان داده است که کانابینوئیدها تأثیر معنادار و قابل مشاهده‌ای روی کاهش درد دارند. هرچند هنوز پژوهشگران برای اعلام روغن کانابیدول به عنوان یک ضد درد به بررسی‌های بیشتری نیاز دارند. به علاوه شاید محصولات استخراج شده از گیاه شاهدانه به دلیل قرار داشتن آن در زمره‌ی گیاهان دارای مصارف اعتیاد آور در همه جا وجود نداشته باشد.

چه زمانی انجام عمل جراحی ضرورت پیدا می‌کند؟

عمل جراحی کمر-724press.com

اگر پزشک مشاهده کند که درمان‌ها و مراقبت‌های خانگی، داروها و درمان‌های غیر تهاجمی روی کاهش درد کمر مؤثر واقع نشده است، احتمالاً انجام عمل جراحی را به بیمار توصیه می‌کند. اگرچه درد کمر افراد زیادی از جامعه را درگیر می‌کند؛ اما رویه‌ی درمان برای همه یکسان نیست. در هر صورت توصیه به عمل جراحی آخرین پیشنهادی است که بیمار برای پشت سر گذاشتن درد دریافت می‌کند و قبل از هر تصمیمی، به کار بستن روش‌های جایگزین باید مد نظر بیمار قرار داشته باشد.

مطلب مرتبط: کمر درد خود را با یوگا درمان کنید

عمل جراحی برای همه‌ی دردها مفید نیست و شاید بهترین انتخاب برای کسی باشد که مشکلات ساختاری در ستون فقرات و مهره‌هایش دارد. همچنین فردی که زائده‌ای در مهره‌های ستون فقراتش دارد، شکاف یا آسیب در دیسک‌های بین مهره‌ای دارد، دارای مشکلات ستون فقرات است یا نخاع یا اعصابش تحت فشار قرار گرفته گزینه‌ی مناسبی برای عمل جراحی است. در سایر موارد شاید عمل جراحی انتخاب مناسبی برای بیمار نباشد.

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم از مرور این مطلب و همراهی با ما در ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید.