ویروس کووید-۱۹ در وهله‌ی نخست شاید آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفت. اما رفته رفته شیوع وسیع و گسترده آن و نیز عوارض شدید آن که حتی گاهی منجر به مرگ فرد مبتلا شده می‌شود، خیلی زود نگاه جهان به این ویروس را تغییر داد. به طوری که در تازه‌ترین اقدام عملی، سازمان بهداشت جهانی این ویروس را در شمار بیماری‌های همه گیر قرار داده و به کشورهای جهان در مورد شیوع آن هشدارهایی جدی داده شد. یکی از راه‌های انتقال این ویروس از طریق تماس دست آلوده با صورت است. اما چگونه می‌توان در برهه‌ی حساس کنونی جلوی تماس دست با صورت را گرفت؟

کرونا، بیماری که از ووهان چین آغاز شد، خیلی زود به تمام قاره‌های جهان منتقل شده و بسیاری از مردم را دیگر و قربانیان بسیاری برجای گذاشت. این بیماری نیز مثل هر بیماری مسری و خطرناک دیگر نیازمند توجه عمومی است تا از انتقال آن به افراد دیگر و گسترش بیماری تاحدامکان جلوگیری شود. باتوجه به اخطارهای متعدد سازمان بهداشت جهانی و توصیه متخصصان حوزه سلامت خوشبختانه در شرایط کنونی، بسیاری از مردم به خوبی از دو راهکار مهم و اساسی برای کنترل و کاهش میزان شیوع بیماری کرونا آگاهی پیدا کرده‌اند. این دو راه عمده شامل شستشوی مرتب دست‌ها با آب گرم و صابون و پرهیز از تماس دست با صورت به ویژه چشم، گوش، بینی و دهان است.

جلوگیری از تماس دست با صورت-724Press.com

به همین خاطر مهم است که همواره این نکته را به خاطر داشته باشید که اولاً از تماس مستقیم با سطوح آلوده‌ای مثل دستگیره‌ها یا دیگر سطوحی که مکرراً مورد استفاده افراد مختلف قرار دارد اجتناب کنید و نکته دوم اینکه بعد از هربار تماس سریعاً دست‌های خود را با آب گرم و صابون شسته یا ضدعفونی کنید. همچنین فراموش نکنید که شستشوی دست نباید کمتر از بیست ثانیه طول بکشد، درغیر اینصورت دست‌ها کاملا از عاری از ویروس نخواهند بود. درنهایت اینکه اگر در شرایط خاص ناگزیر از لمس اشیاء پراستفاده بوده و درعین حال دسترسی به سرویس بهداشتی نداشتید و نتوانستید دست‌های خود را تمیز کنید، مراقب باشید که دست‌های آلوده تماسی با صورت و نقاط حساس آن نداشته باشد.

مطلب مرتبط: روش صحیح شستن دست‌ها

اما بسیاری از ما در طول روز به صورت ناخودآگاه و غیر ارادی بارها و بارها به صورت خود دست می‌کشیم. بد نیست بدانید محققان ادعا می‌کنند که هر فرد معمولا در طول یک ساعت ۲۳ بار صورت خود را لمس می‌کند که در بسیاری از موارد این کار به صورت ناخواسته انجام می‌شد و شاید حتی خودمان متوجه آن نشویم. اما این روزها در شرایطی بحرانی و حساس قرار داریم و بنابراین باید به جستجوی راهکارهایی پرداخت که به نحوی این عادت رو کنار گذاشته و از آن پرهیز کرد. اما چگونه؟

ژل ضدعفونی دست-724Press.com

 در گام نخست، شما باید نسبت به اعمال خود آگاهی بیشتری پیدا کرده و به نحوی به کارهای روزانه سمت و سوی دلخواه را بدهید. به عنوان نمونه روی برگه‌های کوچک یادداشت عباراتی همچون: «به صورتت دست نزن» را نوشته و آنها را در گوشه و کنار خانه بچسبانید. همچنین می‌توانید این عبارت را در پس زمینه گوشی همراه خود نیز استفاده کنید تا هربار توجه شما را به خود جلب کند. گام بعدی تغییر عادات رفتاری است. مثلاً آیا معمولا هنگام استراحت صورت خود را روی دست‌هایتان می‌گذارید؟ در حال مطالعه یا فکر کردن انگشت‌های خود را زیرچانه قرار می‌دهید؟ اهل مالیدن چشم یا جویدن ناخن هستید؟ خب، بعد از شناسایی رفتارهای روزمره بهتر است بار دیگر که هوس انجام آنها به سرتان زد، کار دیگری انجام دهید. مثلاً یک کش لاستیکی دور مچ دست‌تان بیندازید، با دستکش انگشتان خود را بپوشانید یا آنها را درهم قفل کنید.

مالیدن چشم-724Press.com

از سوی دیگر استفاده از موانع هم باعث جلوگیری از تماس دست با صورت می‌شود. به عنوان نمونه استفاده از عینک باعث می‌شود که کمتر چشمان خود را بمالید، ناخن‌هایتان را مانیکور کنید تا کمتر آنها بجوید، یا حتی از آرایش به عنوان راهی برای دست نزدن به اجزای مختلف صورت مثل چشم یا لب استفاده کنید.

مطلب مرتبط: ویروس کرونا تا چه مدت روی سطوح مختلف باقی میماند؟

اگر عادت به خاراندن صورت دارید از کمی نرم‌کننده استفاده کنید تا پوست صورت‌تان به خوبی آبرسانی و نرم شود. از قطره چشم استفاده کنید تا دیگر نیازی به مالیدن چشم‌ها نداشته باشید. 

ملیدن چشم - 724Press.com

البته اگر واقعاً نیاز دارید صورت خود را دست لمس کنید بهتر است از دستمالی تمیز برای این کار کمک گرفته و بلافاصله نیز آن را دور بیندازید. فراموش نکنید که این روزها لمس نکردن صورت پاداشی بزرگ دارد که همان جلوگیری از ابتلای شما به ویروس کووید ۱۹ و خطراتی است که بیماری کرونا برای سلامت شما در بردارد.

شما این روزها از چه راهکارهایی برای پرهیز از لمس کردن صورت خود استفاده می‌کنید؟ راهکارهای مفید خود را با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام نیز درمیان بگذارید.