در روزهای اخیر بحث ضدعفونی کردن سطوح مختلف در منزل یا محیط کار به دغدغه بسیاری از افرادی تبدیل شده که نگران احتمال ابتلای خود یا عزیزان‌شان به بیماری کرونا هستند. ویروس کووید-۱۹ که شیوع وسیع آن در اقصی نقاط جهان اسباب نگرانی بسیاری را فراهم آورده است، به سرعت منتشر می‌شود و همین مسئله لزوم ضدعفونی کردن اماکن عمومی و حتی محیط خانه رو پررنگ‌تر می‌کند. اما این سؤال مطرح است که آیا وایتکس هم باعث کشتن ویروس کرونا و ضدعفونی محیط می‌شود؟

تاثیر سفیدکننده بر ویروس کرونا

این روزها بسیاری با مراجعه به داروخانه یا مراکز خرید به دنبال تهیه الکل و دیگر اقلام ضدعفونی کننده همچون ژل‌های بهداشتی برای گندزدایی محل زندگی یا محیط کار خود هستند. اگر به اندازه کافی شجاعت به خرج داده و سری به فروشگاه محل بزنید، ممکن است با افرادی روبرو شوید که به دنبال انواع شوینده‌های قوی برای پاکسازی محیط هستند.

مواد شوینده و کلراکس-724press.com

تب کرونا این روزها به اندازه‌ای فراگیر شده که مردم با جدیت زیادی به دنبال تهیه این نوع کالاها هستند، به طوری که خیلی زود قفسه‌های داروخانه یا دیگر مراکز ارائه این نوع اقلام بهداشتی خالی از جنس می‌شود، با‌این حال نگران نباشید و امید خود را از دست ندهید، چون هنوز برای کسانی که موفق به تهیه این نوع کالاها نشدند نیز راهکارهایی وجود دارد. در ادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید تا یک جایگزین مناسب و اقتصادی را به شما معرفی کنیم.

مطلب مرتبط: ویروس کرونا چیست؟ علائم ابتلا و راه های درمان کووید 19

درست است که الکل یا ژل های تمیزکننده خیلی زود تمام می‌شوند، اما هنوز هم انواع سفیدکننده یا وایتکس در فروشگاه‌ها و حتی مغازه‌های معمولی یافت می‌شود که می‌تواند نیاز شما به یک ضدعفونی کننده مناسب را تاحدی برطرف کند. ضمن آنکه این مواد در مقایسه با کالاهای بهداشتی متداول از قیمت پایین‌تری نیز برخوردار بوده و اقتصادی‌تر هستند. استفاده از وایتکس یا آب ژاول چیز چندان غریبی نیست؛ در واقع حتی قبل از شیوع کرونا هم بسیاری از مردم برای سفید کردن البسه یا ظروف و تمیز کردن انواع سطوح از آنها استفاده می‌کردند. به علاوه برای استفاده از وایتکس شما نیازی به مقدار زیادی از آن نداشته و حتی در ایام قرنطینه نصف ظرف از آن نیز کفایت می‌کند.

ضدعفونی سطوح با وایتکس-724press.com

اما استفاده از آب ژاول اگرچه کارایی مناسبی دارد ولی لازم است به یک سری شرایط و نکات خاص توجه کنید تا از عوارض ناخواسته آن جلوگیری شود. در وهله‌ی نخست بهتر است بدانید استفاده از سفیدکننده برای بهداشت و ضدعفونی کردن منزل منعی ندارد، اما اثرات آن ممکن است به سادگی به خاطر مقداری ذرات غذا یا حتی مو و دیگر مواد طبیعی کمرنگ شود. این مسئله چندان مهمی نیست، درواقع کافی است قبل از استفاده از سفیدکننده برای ضدعفونی کردن محیط، سطح مورد نظر را از هرگونه جرم و آلودگی پاک کنید. مثلا کانتر آشپزخانه را از کلیه آلودگی‌های احتمالی مثل خرده‌های نان یا لک قطرات قهوه پاک کنید و بعد از محلول سفیدکننده استفاده کنید تا بدون عیب و نقص مأموریت خود در گندزدایی و ضدعفونی کردن سطوح را به انجام برساند.

مطلب مرتبط: ویروس کرونا تا چه مدت روی سطوح مختلف باقی میماند؟

به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com)، برای تمیز و پاکسازی کردن محیط منزل با استفاده از سفیدکننده بهتر است توصیه‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری یا به اختصار CDC را درنظر بگیرید. درهمین رابطه بهتر است محلولی از ترکیب ۵ قاشق غذاخوری (یک سوم پیمانه وایتکس یا سفیدکننده) را در یک گالن آب ریخته و از آن برای ضدعفونی کردن محیط استفاده کنید. اما اگر این میزان بیش از نیاز شما است می‌توانید چهار قاشق چایخوری از وایتکس را داخل یک لیتر آب ریخته و استفاده کنید.

ضدعفونی سطوح منزل-724press.com

می‌توانید این ترکیب را داخل یک ظرف اسپری ریخته و روی هر سطح غیرقابل نفوذی در منزل بپاشید یا مستقیما با استفاده از پارچه آن را روی سطوح بکشید و سپس اجازه دهید به صورت خودبخودی با جریان هوا خشک شود. همین، کار ضدعفونی کردن به بهترین شکل انجام شده است.

پس از اسپری محلول آب و وایتکس روی سطوح غیرقابل نفوذ، اجازه دهید سطح با جریان هوا خشک شود

دراین میان بهتر است این نکته را در ذهن داشته باشید که سطوح ساخته شده از مرمر، سرامیک و چوب (unfinished wood) ممکن است در اثر استفاده‌ی طولانی مدت از مواد سفیدکننده تاحدی آسیب ببینند؛ بنابراین هنگام مصرف وایتکس برای ضدعفونی محیط جانب احتیار را نگه داشته یا میزان کمتری سفیدکننده استفاده کنید. همچنین در صورت لزوم می‌توان به جای وایتکس از ترکیب آب داغ و صابون برای تمیز کردن اینگونه سطوح استفاده کرد.

اما سطوح مختلف خانه تنها چیزهایی نیستند که در ایام شیوع بیماری‌های به شدت مسری مثل کرونا نیازمند گندزدایی و ضدعفونی شن هستند. گاهی خود ما چیزهایی را حمل می‌کنیم که آلودگی بسیاری داشته یا مستعد آلوده شدن هستند. به عنوان نمونه می‌توان به اسباب بازی بچه‌ها اشاره کرد. دراین حالت بهتر است اسباب بازی‌های پلاستیکی (انواع غیر الکتریکی) بچه‌ها را داخل تشتی از محلول آب و سفیدکننده قرار داده و سی دقیقه به آن زمان بدهید تا آنها را از کلیه آلودگی‌ها پاک کند. بعد آنها را به خوبی شسته و اجازه دهید خشک شوند. این مسئله به ویژه برای اسباب بازی کودکان نوپایی اهمیت دارد که عادت دارند اشیا را داخل دهان خود گذاشته یا به دلیل دلبستگی خاص به یک اسباب بازی خاص آن را با خود همه جا می‌برند. 

کلراکس-724press.com

اما تنها کودک دلبندتان نیازمند توجه دراین رابطه نیست؛ چرا که خود شما هم ناخواسته یک منبع آلودگی بزرگ را همراه دارید! بله، گوشی‌های تلفن همراه یکی از پرکاربردترین وسایلی است که در طول روز با آن سروکار داریم، همه جا همراهمان است و به صورت مداوم در معرض انواع عوامل بیماری‌زا قرار دارد. متأسفانه وایتکس گزینه خوبی برای تمیز کردن صفحه گوشی‌های هوشمند نیست؛ چرا که به آن صدمه می‌زند. اما در عوض می‌توانید یک پارچه آغشته به کمی محلول آب و وایتکس را به قسمت پشت گوشی و کناره‌های آن بکشید تا عملیات ضدعفونی را انجام بدهد.

مطلب مرتبط: چگونه از شر آلودگی های صفحه‌ تلفن همراه خلاص شوید؟

اما دستان ما در طول روز با هزاران شی و چیزهای مختلف در ارتباط است و بسیاری ناخواسته مدام با دست صورت خود را لمس می‌کنند که احتمال بیماری را تاحد زیادی بالا می‌برد. برای تمیزی دست و صورت نیز ابداً نمی‌توان به وایتکس چشم امید داشت؛ در عوض از آب گرم و صابون استفاده کنید تا دستان عاری از ویروس‌تان ضامن سلامتی شما باشد. پیش از این در ۷۲۴پرس دات کام شیوه صحیح شستن دست را بررسی کرده‌ایم.

شستن دست با آب و صابون-724press.com

این روزها بسیاری از شهروندان ایرانی نیز برای ضدعفونی کردن معابر، وسایل و محیط زندگی خود به سراغ وایتکس می‌روند. نظر شما در مورد استفاده از سفید کننده به جای ضدعفونی کننده‌های متداولی مثل الکل هفتاد درصد چیست؟ کدام یک را گزینه بهتری می‌دانید؟ فراموش نکنید نظرات و دیدگاه‌های خود را با ما در ۷۲۴پرس نیز درمیان بگذارید.