سازمان بهداشت جهانی اخیراً ویروس کرونا را به عنوان بیماری همه‌گیر معرفی کرد؛ امری که نشان از وخامت اوضاع جهان در پی شیوع بیماری کووید ۱۹ دارد. این ویروس خطرناک که شیوع آن از کشور چین آغاز شد، این روزها به معضل بزرگ تمامی قاره‌های جهان تبدیل شده است. به همین خاطر این روزها اهمیت زیادی دارد که مردم بیش از پیش با راه‌های انتقال بیماری کرونا آشنا شوند. درهمین رابطه شاید این پرسش ذهن شما را هم درگیر خود کرده باشد که ویروس کرونا تا چه مدت روی سطوح مختلف باقی می‌ماند؟

ویروس کووید ۱۹ با علائمی شبیه به علائم آنفولانزا اما عوارضی به مراتب سخت‌تر، چندماهی است که جهان را درگیر مشکلات بسیاری کرده است. این ویروس که عضوی از خانواده کرونا ویروس‌ها است، برای نخستین بار در شهر ووهان چین مشاهده شد. ویروسی که خیلی زود بسیاری را مبتلا کرده و راه خود را کشورهای دیگر باز کرد. کرونا عوارضی همچون تب و سرفه آغاز شده و در صورت عدم توجه کافی ممکن است خیلی زود شدت گرفته و حتی جان بیمار را بگیرد. موج ابتلای ویروس در کشورهای مختلف و سرعت شیوع آن باعث شده که این روزها بسیاری از دولت‌های برای کنترل اوضاع به سمت قرنطینه کردن شهرهای آلوده بروند.

کووید-19-724PRESS.COM

همین مسئله باعث ایجاد نگرانی شدید بین مردم شده است و به همین خاطر مهم است برای پرهیز از ایجاد استرس و نگرانی‌های بی‌مورد که بیش از آنکه مفید باشند، اسباب تضعیف سیستم ایمنی بدن و در نتیجه آمادگی افراد برای ابتلا به انواع بیماری‌ها را فراهم می‌کنند، به درکی درست از سازوکار انتقال این ویروس برسیم. 

مطلب مرتبط: بهترین راهکار پیشگیری از کرونا: تقویت سیستم ایمنی بدن

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، توصیه اکثر متخصصان و حتی کارشناسان سازمان بهداشت جهانی این است که حتی‌الامکان از حضور در مکان‌های شلوغ پرهیز کرده و به صورت مداوم دست‌ها را با آب گرم و صابون شستشو بدهید، نقاط مختلف صورت به ویژه دهان، بینی و چشم‌ها را لمس نکرده و سطوح و اشیای گوناگونی که به دفعات با آنها سروکار دارید را ضدعفونی کنید. دراین میان این سؤال نیز مطرح است که عمر ویروس کرونا و باقی ماندن آن روی سطوح مختلف تا چه اندازه است؟

بسته بندی-724PRESS.COM

مثلاً آیا ممکن است حین باز کردن یک بسته خریداری شده از فروشگاه به این بیماری مبتلا شویم؟ آیا برداشتن یک کتاب از قفسه کتابخانه خطرناک است؟ نوشیدن آب از یک آبخوری خیابانی چطور؟ وزنه‌های موجود در باشگاه چه وضعیتی دارند؟ آیا باید در مورد کودکان نوپای‌مان که هرچیزی را به دهان می‌گذارند نگران باشیم؟ خب، بدنیست بدانید با توجه به اطلاعات فعلی مشخص شده است که ویروس کرونا برای مدتی روی سطوح مختلف باقی می‌ماند که البته طول این زمان برای اشیاء و سطوح مختلف متفاوت است. امری پرسش‌هایی رو برای افراد ایجاد کرده است که نیاز به پاسخ‌های مناسب دارند.

مطلب مرتبط: آشنایی با ویروس کرونا، علائم ابتلا، عوارض و راه های درمان

در این مجال برای پاسخ به برخی از شبهات ایجاد شده به سراغ دو متخصص بیماری‌های عفونی شاغل در مرکز پزشکی مگ‌گورن یعنی سوزان ووتون و مایکل چانگ می‌رویم که آخرین اطلاعات و یافته‌های موجود در این زمینه را با شما در میان می‌گذارند. هردو متخصص تجربیات وسیعی پیرامون بیماری‌های عفونی دارند و در قالب توصیه‌های مفید شما را کمی بیشتر با ویروس کووید ۱۹ آشنا خواهند کرد. اینکه مدت باقی ماندن این ویروس روی سطوح مختلف به چه شکل بوده و بهترین راه محافظت کردن از خودمان در برابر ابتلا به این بیماری خطرناک چیست؟ با 724press همراه باشید.

عمر کروناویروس روی سطح مختلف چقدر است؟

ضدعفونی سطوح-724PRESS.COM

هنوز مطالعات کاملی روی این مسئله و مدت زنده ماندن ویروس روی سطوح مختلف انجام نشده و بررسی‌ها همچنان ادامه دارند. این مسئله باعث وجود شک و تردیدهای بسیار در ذهن عموم مردم شده است؛ بااین‌حال بد نیست بدانید خبر خوب این است که براساس اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، کووید ۱۹ رفتارهایی کاملاً مشابه دیگر اعضای خانواده کروناویروس‌ها دارد که کمک می‌کند دید کلی در مورد سازوکارهای ویروس نوآمده داشته و بدانیم باید در انتظار چه چیزهایی باشیم.

با این حساب هم اکنون چه چیزهایی در مورد کووید-۱۹ می‌دانیم؟

به گزارش ۷۲۴پرس تااینجا مشخص شده است که ویروس کرونا بسته به یک سری فاکتورهای مهم مثل میزان دما و رطوبت محیطی بین چند ساعت الی چند روز روی سطوح مختلف باقی می‌ماند. در این میان یک بررسی نشان داد در یک محیط کنترل شده آزمایشگاهی،  این ویروس می‌تواند تا ۹ روز زنده بماند.

ضدعفونی سطوح-724PRESS.COM

سوزان ووتون اشاره می‌کند مدت زمان زنده ماندن ویروس در محیط واقعی بسیار متغیر است؛ بااینحال براساس تخمین‌های موجود و نیز توجه به فاکتورهایی که پیش‌تر به آن اشاره کردیم حداقل این مدت دو ساعت است. به صورت طبیعی ویروس در محیط مرطوب و خنک، مدت بیشتری باقی می‌ماند، اما شرایطی همچون گرما و خشکی باعث از بین رفتن سریع‌تر آن می‌شود. بنابراین درحالی که مورد دوم برای ما ایده‌آل است، ویروس‌ها را به سمت نابودی سوق می‌دهد. اما این تنها خبر خوبی نیست که محققان به آن پی برده‌اند. در تازه‌ترین گزارش ارائه شده که برمبنای دسته‌ای کامل از مطالعات انجام شده روی کروناویروس‌های مختلف به دست آمده است، مشخص شد که ضدعفونی کردن سطوح می‌تواند نقشی مؤثر در نابودی و کشتن ویروس‌ها داشته باشد.

نکاتی که باید به دقت مورد توجه قرار داشته باشند

ضدعفونی سطوح آلوده به ویروس کرونا-724PRESS.COM

خب، باتوجه به این مسئله که ویروس روی سطوح مختلف باقی می‌ماند، در طول روز باید نگران تماس با چه چیزهایی باشیم؟ درگام اول بد نیست بدانید کتاب‌های موجود در کتابخانه خطر چندانی برای سلامت شما ندارند؛ این‌در‌حالی است که سطوحی که به کرات توسط افراد مختلف مورد استفاده قرار دارند، پتانسیل بیشتری برای انتقال عوامل بیماری‌زا به دیگران داشته و باید بیشتر مراقبت استفاده از آنها باشیم.

آبخوری‌های عمومی وسایل موجود در باشگاه‌های ورزشی، کارت‌های خرید، دستگیره درها و اسباب‌بازی‌هاب موجود در مهدکودک‌ها همگی از پتاسیل کافی برای آلودگی با انواع عوامل بیماری‌زا برخوردار هستند؛ درحالی که اقلامی همچون کتاب یا لوزامی که کمتر مورد استفاده مشترک قرار می‌گیرند به اندازه دیگر وسایل ریسک خطر بالایی ندارند. بنابراین بهتر است بیش از گذشته مراقب کودک نوپای خود باشید؛ به خصوص وقتی به گذاشتن اشیای مختلف به دهانش علاقه دارد. همچنین مراقبت لمس چیزهایی باشید که چندان در مورد پاکیزگی و عاری بودن آنها از انواع عوامل بیماری‌زا اطمینان ندارید. در صورتی که مجبور به لمس آنها شدید، در اولین فرصت دستان خود را به خوبی با آب گرم و صابون بشویید (حداقل ۳۰ ثانیه). همچنین دقت کنید تا قبل از شستن و ضدعفونی کردن دست‌ها، به هیچ وجه صورت خود را لمس نکنید.

گوشی همراه می‌تواند مکانی خوب برای رشد و پرورش انواع عوامل بیماری‌زا باشد

از سوی دیگر بنابر گزارش‌ سازمان بهداشت جهانی، ریسک چندانی برای انتشار ویروس کرونا از طریق بسته‌بندی‌های فروشگاهی وجود ندارد؛ چرا که کالاهای فروشگاهی معمولا چندین روز یا هفته برای رسیدن به فروشگاه در صف انتظار هستند و ویروس این مدت دوام نمی‌آورد. اما در مقابل توصیه می‌شود مردم در مورد بهداشت و ضدعفونی کردن گوشی تلفن همراه‌شان دقت زیادی داشته باشند. گوشی تلفن همراه معمولاً همیشه و همه جا همراه ما بوده و به کرات آن را لمس می‌کنیم به طوری که گاهی حسابش از دست می‌رود. بنابراین به صورت طبعی این یک تهدید بالقوه برای سلامتی افراد است؛ چرا که گوشی همراه می‌تواند مکانی خوب برای رشد و پرورش انواع عوامل بیماری‌زایی باشد که در طول روز ناخودآگاه با آنها در ارتباط هستیم.

ضدعفونی-724PRESS.COM

به گزارش ۷۲۴پرس، بهترین راهکار برای ضدعفونی کردن گوشی‌های همراه قرار دادن آن در جعبه‌های ضدعفونی کننده دارای اشعه فرابنفش (جعبه استریلیز با ماوراء بنفش) است. اما اگر یکی از آنها را دراختیار ندارید، می‌توانید از حقه ساده دیگری استفاده کنید. برای این کار کافی است یک تکه پارچه بدون پرز را با ترکیبی از الکل ایزوپروپیل هفتاد درصد و مقداری آب به خوبی تمیز کنید. 

مطلب مرتبط: چگونه از شر آلودگی های صفحه‌ تلفن همراه خلاص شوید؟

سطوح مختلف موجود را چگونه ضدعفونی و تمیز کنیم تا از ابتلا به کرونا در امان بمانیم؟

در مورد سطوح نرم نگرانی چندانی وجود ندارد، بهتر است تمرکزتان بیشتر وی سطوح سخت و همینطور سطوحی باشد که به صورت روزمره بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌همین خاطر بهتر است توجه خود را روی چیزهایی همچون کانتر آشپزخانه یا دستگیره‌ی درها متمرکز کنید. درهنگام حضور در مکان‌هایی همچون باشگاه‌های ورزشی این مسئله مهم است که بعد از اتمام تمرینات و قبل از بازگشت به خانه، لوازم خود را به خوبی تمیز کنید. به صورت کلی در بسیاری از باشگاه‌های ورزشی انواع پاک کننده و مواد ضدعفونی کننده در دسترس افراد قرار دارند که می‌تواند کمک کننده باشد. به گفته مایکل چانگ ترکیبی از ایزوپروپیل الکل یا ماده گندزدایی همچون بنزیل آمونیوم کلراید می‌تواند به عنوان یک میکروب کش مناسب عمل کرده وانواع باکتری، عوامل بیماری‌زا و به اصطلاح پاتوژن‌ها را از بین ببرد.

اجازه دهید سطوح ضدعفونی شده به تدریج و با کمک جریان هوا خشک شوند

اما نکته‌ای که برای ضدعفونی کردن محیط باید به دقت به آن توجه کرد این است که اجازه دهید سطوح ضدعفونی شده به تدریج و با کمک جریان هوا خشک شوند. اگر خیلی سریع بعد از اتمام کارتان با استفاده از حوله یا یک تکه پارچه مواد ضدعفونی کننده را از روی سطوح پاک کنید، عملکرد آنها را محدود کرده و در نتیجه سطوح را آنگونه که باید و شاید تمیز و ضدعفونی نکرده‌اید. دراین میان بهتر است به توصیه‌های CDC یا مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها توجه داشته باشید. براین اساس اگرچه تمیز کردن منزل شامل پاک کردن سطوح از انواع جرم و آلودگی است، اما لزوماً به معنای از بین بردن عوامل بیماریزایی همچون ویروس یا باکتری نیست. بنابراین بهتر است از مواد ضدعفونی کننده برای پاکسازی محیط از هرگونه عامل بیماریزا استفاده شود.

ضدعفونی کردن منزل-724PRESS.COM

در دامه مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در دستورالعمل‌های خود توصیه می‌کند که ابتا سطوح را با مواد تمیز کننده از هرگونه آلودگی پاک کرده و بعد با استفاده از انواع مواد ضدعفونی کننده مثل مایع سفید کننده (وایتکس) رقیق یا یک محلول الکلی حداقل هفتاد درصد، ضدعفونی کنید. فقط توجه داشته باشید که از این محصولات در محیط‌هایی استفاده شود که از تهویه خوب و مناسبی بهره‌مند هستند.

اما برای شستشوی البسه توصیه می‌شود که حتی‌الامکان از آب گرم استفاده شود و بعد از شستشو لباس‌ها را جلوی آفتاب یا در محیطی کاملاً گرم و فاقد رطوبت خشک کرده یا با اتو خشک کنید. همچنین اگر مایلید ویروس‌ها را تاحدامکان از محیط زندگی خود دور نگاه دارید، از رطوبت فاصله بگیرید که محیطی مناسب برای رشد و نمو ویروس‌ها ایجاد می‌کند.

تعداد دفعات لازم برای ضدعفونی و تمیز کردن محیط

روزانه حداقل یک مرتبه سطوح پراستفاده‌ای همچون دستگیره درها را پاکسازی کنید. به گفته مایکل چانگ بهتر است در این روزهای سخت همواره محیط داخلی منزل را پاکیزه نگه دارید. همچنین بعداز اتمام کارها حتماً دست‌های خود را با آب گرم و صابون شسته و بعد به خوبی خشک کنید. 

شستن دست-724PRESS.COM

به پایان این مطلب رسیدیم، نظر شما در مورد توصیه‌های ارائه شده از سوی این کارشناسان چیست؟ شما برای گندزدایی و ضدعفونی کردن منزل‌تان از چه راهکارهایی استفاده می‌کنید؟ خوشحال می‌شویم تجربیات خود را با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام درمیان بگذارید.