ویروس کرونا این روزها آزادانه در اقصی نقاط جهان جولان داده و باعث ایجاد ترس و وحشت مردم شده است. از سوی دیگر درحالی که کشور مبدأ این ویروس یعنی چین رفته رفته به روزهای آرامش نزدیک می‌شود، شاهد درگیر شدن کشورهای دیگری همچون ایتالیا، کره جنوبی و کشور خودمان ایران هستیم که با شیوع رو به رشد این ویروس مواجه هستند. در این روزهای سخت، هر فرد می‌تواند به بهترین شکل از سلامت خود و عزیزانش محافظت کند، تنها کافی است به توصیه های بهداشتی مهم در این زمینه توجه کند. از جمله تاحد امکان از دست دادن با دیگران پرهیز کنید. اما چگونه می‌توان به شکلی مؤدبانه از انجام این کار خودداری کرد؟

در روزهای اخیر و با گسترش تهدید ویروس کرونا برای سلامت مردم جهان، متخصصان حوزه بهداشت و سلامت نکات مهم و کلیدی را با مردم درمیان گذاشتند که به کنترل شیوع این بیماری کمک کرده و از ابتلای افراد به این بیماری جلوگیری می‌کند. با توجه به تأثیرات عمیق این ویروس روی افکار عمومی مردم، چندان دور از واقعیت نیست اگر فرض کنیم اکنون بسیاری از ما توصیه های عمومی در این رابطه را شنیده و از راه‌های انتقال کرونا ویروس مطلع شده‌ایم. در ادامه با مرور این نکات مهم و راهکارهایی برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا با ۷۲۴پرس همراه باشید.

ویروس کرونا-724press.com

ویروس کرونا نیز همچون ویروس‌های بیماری‌زای دیگری همچون آنفولانزا یا سرماخوردگی از طریق تماس با افراد آلوده به افراد سالم منتقل می‌شود. به همین خاطر توجه به مواردی همچون شستشوی مرتب دست و صورت، پرهیز از لمس صورت به ویژه بخش‌هایی همچون دهان، بینی و چشم‌ها و ضدعفونی کردن سطوحی همچون دستگیره درها که بسیار مورد استفاده قرار دارد، بسیار حائز اهمیت است. در این میان بسیاری از متخصصان توصیه می‌کنند که افراد در طول روز به صورت مکرر دست‌های خود را با آب گرم و صابون شستشو دهند؛ امری که به ویژه اگر فرد با افراد دیگر تماس فیزیکی برقرار کرده باشد، اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند. از سوی دیگر دست دادن یکی از متداول‌ترین راه‌های برقراری تماس با دیگران است و به همین خاطر بهتر است در زمان شیوع بیماری تاحدامکان از این کار خودداری شود. اما چرا؟

مطلب مرتبط: آشنایی با ویروس کرونا، علائم ابتلا، عوارض و راه های درمان

پاسخ به این سؤال بسیار ساده است؛ به خاطر اینکه شما نمی‌دانید آیا افراد دیگر هم دست‌های خود را شسته و موارد بهداشتی را به اندازه خود شما جدی گرفته‌اند یا خیر؟ از سوی دیگر حتی بعد از دست دادن هم ممکن است شما این شانس را نداشته باشید تا سریعاً خود را به نزدیک‌ترین سرویس بهداشتی رسانده و دست‌های‌تان را مجدداً به میزان کافی شستشو دهید. البته این مسئله‌ای نیست که تنها در ایام شیوع بیماری‌های واگیرداری همچون کرونا باعث آشفتگی ما شود؛ چرا که ما در طول روز با دست‌های خود کارهای فراوانی انجام می‌دهیم و این مسئله می‌تواند به سادگی باعث آلودگی آنها و حتی موجب ابتلای ما به بیماری‌های مختلفی شود. به همین خاطر حفظ بهداشت فردی و به ویژه شستشوی مرتب دست‌های نقشی مهم در حفظ سلامت ما دارد. با این‌حال این وضعیت این پرسش را ایجاد می‌کند که قرار است در این ایام چگونه با اقوام، دوستان و همکاران‌مان احوالپرسی کنیم؟ به عبارت دیگر چطور در حیطه شخصی یا مسائل کاری با دیگران مواجه شده و درعین پرهیز از دست دادن آداب اجتماعی را رعایت کنیم، بدون آنکه مجبور شویم طرف مقابل را درآغوش گرفته یا با او دست بدهیم؟

دست دادن ممنوع - 724press.com

جالب است بدانید این روزها مردم به سراغ راهکارهای خلاقانه‌ای رفته و از روش‌های جایگزین برای احوالپرسی با هم استفاده می‌کنند. به عنوان مثال به جای دست دادن، آرنج‌های خود را هم زده یا با حرکت پا با یکدیگر خوش و بش می‌کنند. تنها کافی است پای خود را بلند کرده و آن را به پای طرف مقابل بزنید. این روش به ویژه در چین و بعد از شیوع ویروس کرونا در ووهان بین اهالی این شهر متداول شد، به طوری که از آن به عنوان احوالپرسی ووهانی نام برده می‌شود. ویدیوهایی از این نوع سلام و احوالپرسی در سطح شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و بسیار مورد توجه قرار گرفت و به اصطلاح وایرال شد. اما این تنها روشی نیست که مردم برای برقراری ارتباط با دیگران مورد استفاده قرار دادند. روش دیگری که این روزها مورد توجه قرار گرفته، زدن مشت‌ها به یکدیگر است که ظاهرا باتوجه به گزارشات بهداشتی مرکز هاروراد، روشی محبوب و مورد توجه است.

راه های انتقال ویروس کرونا-724press.com

درهمین رابطه بدنیست بدانید در مقایسه با های فایو (بزن قدش)، دو برابر بیشتر باعث انتقال عوامل بیماریزایی همچون باکتری‌ها می‌شود؛ همچنین دست دادن در مقایسه با زدن مشت‌ها به یکدیگر ده برابر بیشتر باعث انتقال بیماری‌ها می‌شود. به همین خاطر بهتر است به جای فشردن دست‌های هم، از روش‌های جایگزین اما سالم استفاده کنیم. مثلا یکی از روش‌های احوالپرسی سبک شرقی می‌تواند راهی مناسب برای این کار باشد. تنها کافی است هنگام مواجه شدن با یکدیگر دست‌ها را جلوی قفسه سینه روی هم قرار و کف آنها را به هم فشار داده و سر خود را خم کرده یا تکان دهیم؛ درست شبیه به احوالپرسی به سبک  ژاپنی یا هندی. بد نیست بدانید این روش حتی توسط یکی از مدیران دپارتمان بیماری‌های مسری و همه گیر سازمان بهداشت جهانی به عنوان راهی مناسب برای جلوگیری از انتقال ویروس کووید-۱۹ توصیه شده است.

مطلب مرتبط: بهترین راهکار پیشگیری از کرونا: تقویت سیستم ایمنی بدن

بااین‌حال پرسش اصلی در این زمینه این نیست که به جای دست دادن با دیگران چکار کنیم، بلکه سؤال این است که چگونه این کار را انجام دهیم؟ تکان دادن پا، تکان دادن سر یا زدن مشت‌های به یکدیگر اگرچه ممکن است برای احوالپرسی‌های ساده بین دوستان نزدیک یا اقوام کارایی داشته باشد، اما آیا می‌توان از این روش‌ها در محیط‌های اداری، رسمی یا قرارهای کاری هم استفاده کرد؟ به عنوان نمونه آیا شما می‌توانید هنگام ملاقات موکل یا مشتری خود دست‌های‌تان را کنار کشیده و از او بخواهید با پا یا آرنج خود به پا یا آرنج شما ضربه بزند؟

شیوع بیماری کرونا-724press.com

این روزها ممکن است بسیاری از ما نگران ویروس کرونا و تبعات ابتلا به آن باشیم، دغدغه‌ای که از قضا نگرانی مشترک بسیاری از مردم است؛ بنابراین شاید اجرای این راه‌های جایگزین بسیار آسان‌تر از آن چیزی باشد که تصورش را دارید. دفعه بعد این راهکارها را امتحان کنید؛ مثلا به جای دست مشت خود را جلو برده و با اعتماد به نفس و البته یک لبخند زیبا و دلگرم کننده با دیگران روبرو شوید. مطمئن باشید دیگران نیز وضعیت را درک کرده و از حرکت شما پیروی می‌کنند. درنهایت اگر درموقعیت خاصی قرار گرفتید که ناگزیر از دست دادن با طرف مقابل بودید، دستان خود را تاحد امکان از صورت‌تان دور نگه داشته و در اسرع وقت آنها را با آب گرم و صابون شستشو دهید تا خیال‌تان از بابت ویروس‌های خطرناک و مسری راحت شود.

مطلب مرتبط: آداب درست شستن دست

راهکارهای شما برای پرهیز از دست دادن یا تماس با دیگران در هنگام شیوع بیماری‌های واگیردار چیست؟ اگر شما درچنین موقعیتی قرار بگیرید چگونه با طرف مقابل مواجه می‌شوید؟ فراموش نکنید نظرات و دیدگاه‌های خود را با ما در ۷۲۴پرس نیز درمیان بگذارید.