این روزها بحث ویروس کرونا یا ویروس تاج یکی از مباحث داغ حوزه سلامتی است. ویروسی به شدت مسری که می‌تواند به سادگی فرد را به شرایط خطرناک رسانده و زندگی او را در معرض نابودی قرار دهد. در کنار نکات مهمی که از سوی متخصصان برای جلوگیری از انتقال ویروس و شیوع آن مطرح می‌شود، هرکدام از ما می‌توانیم با توجهی ویژه به رژیم غذایی روزانه خود سیستم ایمنی بدن را تقویت و از این راه جلوی بیمار شدن خود را بگیریم. از سوی دیگر حتی در صورت ابتلا به این بیماری، عملکرد درست سیستم ایمنی راهی مناسب برای غلبه براین بیماری خطرناک است. در ادامه با مرور مواد غذایی مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن همراه شما هستیم.

با مصرف این مواد غذایی سیستم ایمنی بدن را تقویت و از ابتلا به کرونا جلوگیری کنید

تغذیه کردن بدن با مواد غذایی خاص می‌تواند به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن و افزایش قدرت آن کمک کند. اگر در جستجوی راهی برای پرهیز از ابتلا به بیماری‌های متداول فصل سرما همچون آنفولانزا، سرماخوردگی و البته بیماری شایع این روزها یعنی ابتلا به ویروس کرونا هستید، گام نخست شما نه مراجعه به داروخانه بلکه بازدید از نزدیک‌ترین فروشگاه مواد غذایی به ویژه میوه و سبزیجات است.

کووید-19-724press.com

بله، بهترین راهکار این است که از بیمار شدن جلوگیری کنید و برای این کار نیازمند سیستم ایمنی قوی هستند که از شما در برابر انواع عوامل بیماریزا محافظت کند.

مطلب مرتبط: آشنایی با ویروس کرونا، علائم ابتلا، عوارض و راه های درمان

در ادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید تا به مرور ۱۵ خوراکی ارزشمند بپردازیم که نقشی مؤثر در بهبود وضعیت سیستم ایمنی بدن‌تان بازی می‌کنند.

مرکبات

مرکبات- 724press.com 

اغلب مردم معمولا بعد از ابتلا به بیماری سرماخوردگی شروع به مصرف ویتامین C میکنند. امری که به دلیل نقش و قدرت این ویتامین در تقویت سیستم ایمنی بدن است. ویتامین C با افزایش تولید گلبول‌های سفید خون باعث بالا رفتن قدرت دفاعی بدن در برابر عوامل بیماریزا می‌شود. هرچند همواره پیشگیری بهتر از درمان است و بهتر است حتی‌الامکان در طول روز به طرق مختلف این ویتامین ارزشمند را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید.

از جمله مرکبات متداول حاوی ویتامین C میتوان به گریپ‌فروت، پرتقال، نارنگی، لیمو ترش و شیرین و نارنگی کلمانتین اشاره کرد.

به دلیل اینکه بدن انسان قادر به تولید یا ذخیره این ویتامین نیست، شما به صورت مرتب نیازمند رساندن این ویتامین مهم برای بهبود سلامت عمومی بدن خود هستند. تقریبا همه انواع مرکبات دارای مقادیر قابل توجهی ویتامین C هستند و در نتیجه گنجاندن آنها در برنامه غذایی روزانه و در هر وعده می‌تواند نیاز شما به این ویتامین را به بهترین شکل ممکن برطرف کند.

فلفل دلمه‌ای قرمز

فلفل قرمز- 724press.com 

اگر شما همچون بسیاری دیگر تصور می‌کنید که میوه‌های خانواده مرکبات بیش از هر نوع میوه و سبزی دیگری حاوی ویتامین C هستند، شاید باید در عقیده خود تجدید نظر کنید. بله، بدنیست بدانید فلفل دلمه‌ای قرمز دوبرابر بیشتر از مرکبات ویتامین C دارد. به گزارش 724Press، فلفل دلمه‌ای همچنین غنی از مواد مغذی دیگری همچون بتاکاروتن است که به عنوان آنتی اکسیدان قدرتمند، جلوی تأثیرات مخرب رادیکال‌های آزاد را می‌گیرد. در کنار تقویت سیستم ایمنی بدن، ویتامین C همچنین می‌تواند به سلامت و بهبود بافت پوست نیز کمک کند؛ این درحالی است که بتاکاروتن نیز در سلامت چشم و پوست تأثیرات مفیدی از خود برجای می‌گذارد.

بروکلی

کلم بروکلی- 724press.com 

کلم بروکلی یکی از سبزیجاتی است که حاوی مقادیر قابل توجهی از انواع ویتامین و مواد معدنی مفید برای بدن است. بروکلی حاوی ویتامین‌هایی همچون A، C و E است و همچنین انواع آنتی اکسیدان و فیبر است. باتوجه به این خصوصیات پربیراه نیست اگر بگوییم بروکلی یکی از سالم‌ترین سببزیجاتی است که شما می‌توانید به سبد غذایی خانوار اضافه کنید. اما رمز بهره بردن از این همه خاصیت این است که تاحد امکان بروکلی را کمتر بپزید، چون حرارت باعث از بین رفت بخشی از خواص این سبزی پرخاصیت می‌شود. شما می‌توانید حتی بروکلی را به صورت خام در تهیه انواع سالاد مورد استفاده قرار دهید.

سیر

سیر- 724press.com 

سیر تقریباً در بسیاری از دستورهای تهیه غذا در اقصی نقاط جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از سیر در تهیه انواع خوراک‌ها باعث اضافه شدن مقداری روی به آنها می‌شود که برای حفظ سلامت بدن بسیار مفید است. تمدن‌های اولیه متوجه نقش ارزشمند سیر در مقابله با عفونت شده و از آن استفاده می‌کردند. برطبق منابع ارائه شده از سوی برخی منابع پزشکی و مرتبط با سلامت، سیر همچنین می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کرده و از این طریق آسیب‌های ایجاد شده به عروق خونی را تاحدی کاهش دهد. از سوی دیگر نقش قابل توجه سیر در تقویت سیستم ایمنی بدن ظاهرا به دلیل تجمع قابل توجه ترکیبات سولفور داری همچون آلیسین است که در این ماده خوراکی مغذی یافت می‌شوند.

زنجبیل

زنجبیل- 724press.com 

زنجبیل دیگر ماده غذایی است که بسیاری از مردم بعد از ابتلا به بیماری به سراغ مصرف آن می‌روند، دلیلش هم واضح است. زنجیبل باعث کاهش التهاب و تورم در بدن شده و از این طریق به کاهش ناراحتی و گلودرد کمک می‌کند. این ماده مغذی درعین حال برای بسیاری دیگر از بیماری‌های مرتبط با تورم بدن مفید است.

درحالی که از زنجبیل در تهیه بسیاری از دسرهای شیرین و خوشمزه استفاده می‌شود، این ادویه همچنین حاوی ماده‌ای موسوم به جینجرول است که به نوعی با کپسایسین (ماده مؤثر فلفل تند) در ارتباط است. برطبق پاره‌ای از تحقیقات انجام شده مشخص شده است که زنجیبل می‌توانند به بهبود درد ناشی از بیماری‌های عروقی کمک کرده و همچنین حاوی خواص پایین آورنده کلسترول خون است.  

اسفناج

اسفناج- 724press.com

دلیل قرار گرفتن نام اسفناج در این فهرست نه فقط به دلیل برخورداری از مقادیر قابل توجهی ویتامین C است، بلکه به این دلیل است که این سبزی مفید و پرخاصیت دارای انواع مختلف آنتی اکسیدان و بتاکاروتن است که همگی به تقویت سیستم ایمنی بدن و قدرت مواجه با عوامل عفونت‌زا کمکی شایان می‌کنند.

اسفناج هم همچون کلم بروکلی، بیشترین خاصیت را زمانی دارد که تاحد امکان کمتر حرارت دیده و پخته شده باشد؛ پس بهتر است برای بهره بردن از تمامی خواص سلامتی و مواد مغذی اسفناج آن را به صورت نیم پز یا ترجیحاً خام مصرف کنید. پخت اندک اسفناج باعث حفظ ویتامین A موجود در آن شده و اجازه می‌دهد دیگر مواد مغذی حاصل از اگزالیک اسید آزاد شده و دراختیار بدن قرار بگیرند.

ماست

ماست- 724press.com

برای استفاده هرچه بیشتر از خواص این فرآورده لبنی بهتر است به دنبال انواع سنتی‌تری آن مثل ماست چکیده یا یونانی بروید. این خوردنی مفید می‌توانید باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به مقابله با عوامل بیماریزا کمک کند. بهتر است به جای استفاده از انواع میوه‌ای یا طعم داری که حاوی شکر هستند، از ماست ساده و معمولی استفاده کنید. اگر مزه ماست ساده را دوست ندارید، می‌توانید با استفاده از شیرین کننده‌های طبیعی مثل عسل یا اضافه کردن کمی میوه‌های شیرین و سالم ماست خود را در منزل طعم دار کنید.

به گزارش ۷۲۴پرس، ماست همچنین منبع خوبی از ویتامین D است، از سوی دیگر برخی از برندهای تولید کننده مواد لبنی سعی کردند محصولات خود را با ویتامین D غنی کنند، تا مصرف‌کننده از خواص بیشتر این محصولات استفاده کند. ویتامین D به تنظیم سیستم ایمنی بدن کمک کرده و ازاین طریق سد دفاعی بدن در برابر انواع عوامل بیماری‌زا را تقویت می‌کند.

مطلب مرتبط: ۱۰ ماده‌ی غذایی که بالاترین مقدار ویتامین D را دارند

 بادام

بادام- 724press.com

وقتی پای جلوگیری و مقابله با بیماری همچون سرماخوردگی به میان می‌آید، ویتامین E جای ویتامین C را می‌گیرد. ویتامین E کلید مهمی برای حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن است. این ویتامین مفید به صورت محلول درچربی است، به این معنی که برای جذب بهتر نیاز به حضور چربی دارد. انواع خشکبار و آجیل همچون بادام منبع خوبی از ویتامین E هستند، به علاوه مغزها اغلب حاوی انواع چربی‌های مفید برای بدن بوده و به سلامت کلی انسان کمک می‌کنند. نصف فنجان بادام نزدیک به صد درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین مهم و ارزشمند را تأمین می‌کند.

زردچوبه

زردچوبه- 724press.com

ممکن است بدانید زردچوبه یکی از عناصر کلیدی و مهم در بسیاری از دستورهای تهیه مواد خوراکی است، اما شاید مطلع نباشید که این ادویه پرکاربد برای قرن‌ها به عنوان یک ماده ضد التهابی مورد استفاده قرار داشته و در درمان بیماری‌هایی همچون آرتریت روماتوئید و آرتروز استخوان به کار می‌رفته است. همچنین برطبق شماری از تحقیقات انجام شده مشخص شده است که غلظت بالای آنتی اکسیدان قدرتمند کورکومین که عامل ایجاد رنگ جذاب زردچوبه است، می‌تواند به کاهش آسیب‌های عضلانی ناشی از تمرینات ورزشی کمک کند.

چای سبز

چای سبز- 724press.com

هر دو نوع چای یعنی سبز و سیاه حاوی فلاوونوئید هستند که نوعی آنتی اکسیدان است. دراین میان چای سبز حاوی سطوحی از ماده‌ای موسوم به اپی گالوکاتچین گالات (epigallocatechin gallate) موسوم به EGCG است که یک آنتی اکسیدان بسیار قدرتمند است. این ماده نیز نقش مؤثر در تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود عملکرد آن دارد. عملیات تخمیر چای سیاه باعث می‌شود که بخش قابل توجهی از اپی گالوکاتچین گالات موجود در برگ‌های چای از بین برود؛ این‌درحالی است که چای سبز تنها حرارت دیده و تخمیر نمی‌شود، درنتیجه این ماده در چای سبز حفظ شده و باقی می‌ماند.

چای سبز همچنین منبع خوبی از آمینو اسیدی موسوم به ال تیانین است که ممکن است به تولید ترکیبات مناسب برای مبارزه با میکروب‌ها کمک کند. این مواد اغلب در سلول‌های لنفوسیت T وجود دارند.

پاپایا

پاپایا- 724press.com

پاپایا میوه دیگری است که مملو از ویتامین C است. شما می‌توانید بخش قابل توجهی از ویتامین مورد نیاز روزانه خود را تنها با مصرف یک عدد پاپایا تأمین کنید. به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com)، این میوه مغذی همچنین دارای آنزیم گوارشی موسوم به پاپاین است که دارای اثرات ضد التهابی است. البته پاپایا حاوی مواد مفید دیگری همچون پتاسیم، ویتامین‌های گروه B و فولات است که همگی روی سلامت عمومی بدن انسان تأثیرات قابل توجهی دارند.

کیوی

کیوی- 724press.com

همچون پاپایا، کیوی هم به صورت طبیعی حاوی حجم وسیعی از مواد ریز مغذی از جمله فولات، پتاسیم، ویتامین K و C است. ویتامینی که باعث تقویت گلبول‌های سفید خون شده و از این طریق به مبارزه بدن با عوامل عفونت زا کمک می‌کنند. از سوی دیگر کیوی مواد ارزشمند دیگری هم دارد که برای عملکرد دیگر اندام‌های بدن سودمند هستند.

گوشت ماکیان

سوپ مرغ- 724press.com

وقتی شما بیمار هستید، خوراکی مغزی همچون سوپ مرغ چیزی بیش از یک کاسه سوپ معمولی است، چرا که اثرات خوبی روی بدن دارد. این سوپ به ویژه روی برطرف شدن علائم سرماخوردگی تأثیر خوبی دارد. هرچند درگام نخست باید اشاره کرد که مصرف آن حتی چیزی فراتر از یک درمان خانگی ساده بوده و اصولاً جلوی بیمار شدن شما را می‌گیرد. گوشت ماکیانی همچون مرغ و بوقلمون حاوی مقادیر زیادی ویتامین B۶ است؛ به عبارتی مصرف کمی گوشت بوقلمون یا مرغ در حدود ۴۰ الی ۵۰ درصد از نیاز روزانه بدن شما به این ویتامین ارزشمند را برطرف می‌کند.

ویتامین B۶ در بسیاری از واکنش‌های شیمایی که در بدن انسان رخ می‌دهند، تأثیری کلیدی و مهم دارد. این ویتامین همچنین برای شکل گیری و سلامت گلبول‌های قرمز خون نیز حائز اهمیت است. آب یا عصاره حاصل از پختن اسکلت مرغ هم حاوی مواد مفیدی همچون ژلاتین، کندروتین و دیگر مواد مغذی است که برای سلامت دستگاه گوارش و همینطور بهبود وضعیت سیستم ایمنی بدن مفید هستند.

تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان- 724press.com

مغز تخم آفتابگردان دیگر ماده مفیدی است که دارای مواد مغذی و ارزشمند متعددی همچون فسفر، منیزیم و ویتامین B۶ است. این مغز خوشمزه همچنین دارای مقادیر بالایی ویتامین E است که یک آنتی اکسیدان قدرتمند است. ویتامین E به ویژه برای تنظیم و نگهداری عملکرد سیستم ایمنی بدن مفید است. از دیگر خوراکی‌های حاوی این ویتامین ارزشمند می‌توان به آووکادو و سبزیجاتی با برگ‌های سبز تیره اشاره کرد.

انواع صدف داران

خوراک صدف- 724press.com

این گروه شاید کمتر مورد توجه کسانی قرار بگیرند که نگران وضعیت سیستم ایمنی بدن خود و بهبود عملکرد آن هستند، اما بد نیست بدانید تعدادی از صدف داران دارای مقادیر مناسبی روی هستند. این عنصر شاید به اندازه دیگر ویتامین‌ها، املاح و مواد معدنی مورد توجه قرار نگرفته باشد، اما گلبول‌های سفید و در یک کلام سیستم ایمنی بدن ما برای بهبود عملکردهای خود نیازمند آن است.

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، از جمله گونه‌های مختلف صدف داران که حاوی مقادیر بالایی روی هستند می‌توان به خرچنگ، لابستر، صدف خوراکی و حلزون دو کفه‌ای اشاره کرد. این نکته را در ذهن داشته باشید که نیازی به مصرف مقدار روی بیشتر از نیاز روزانه و توصیه شده از سوی متخصصان تغذیه نیست. به عبارتی میزان روی مورد نیاز برای مردان ۱۱ میلی‌گرم و برای زنان ۸ میلی‌گرم است. مصرف بیش از این اندازه می‌تواند مانع عملکرد درست سیستم ایمنی افراد شود.

اما در مجموع برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی، آنفولانزا و حتی کرونا کلید بهتر است به برنامه غذایی خود توجه ویژه‌ای داشته باشید. مصرف یکی از مواد فوق به تنهایی نمی‌تواند به شما در مبارزه برعلیه عوامل بیماری‌زا کمک کند، حتی اگر به صورت مرتب از آنها استفاده شود. به همین خاطر بهتر است به جای تمرکز روی مصرف یک ویتامین یا فرآورده غذایی خاص، از تمام مواد معدنی، املاح و ویتامین‌های در وعده‌های کوچک استفاده شود تا کمبودی از هیچ جهت در بدن احساس نشود.

سبزیجات- 724press.com

فراموش نکنید تغذیه سالم شروعی عالی برای سلامت عمومی بدن است که می‌توانید به کمک آن از خود و اعضای خانواده‌تان به بهترین شکل ممکن محافظت کنید. هرچند در مورد بیماری مثل کرونا بهتر است به توصیه‌های دیگر اشاره شده برای جلوگیری از شیوع بیماری نیز توجه کنید. نوشیدن آب دیگر امر کلیدی و مهمی است که می‌تواند به شما در مقابله با این بیماری کمک کند.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا تغذیه درست می‌تواند راهی مناسب برای پیشگیری از ابتلا به بیماری باشد؟ ۷۲۴پرس دات کام مشتاق شنیدن نظرات شما عزیزان است.