بر طبق بررسی‌های انجام گرفته قهوه‌ی خوش‌ عطر و بویی که برای رفع خستگی و کسب انرژی در طول روز میل می‌کنید می‌تواند نقش مهمی در کاهش وزن و به خصوص افزایش متابولیسم چربی‌های قهوه‌ای در بدن هم ایفا کند. این‌که چربی قهوه‌ای چیست و چه رابطه‌ای میان مصرف قهوه و بیشتر شدن میزان سوخت و ساز بدن با کمک این چربی وجود دارد را در این مقاله خواهید خواند. با ۷۲۴ پرس همراه باشید.

تاثیر مصرف قهوه در کاهش وزن

دانشمندان با تحقیقات بالینی و شواهدی که به دست آورده‎‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که نوشیدن یک فنجان قهوه در روز می‌تواند اثر مستقیمی بر روی عملکرد چربی‌های قهوه‌ای بگذارد. بر طبق پژوهشی که در این رابطه انجام گرفته مصرف یک فنجان قهوه‌ی معمولی در طول روز برای مقابله با دیابت و چاقی سودمند است.

قهوه- (724press.com)

اما چربی قهوه‌ای که به چربی مفید هم شهره است واقعاً چیست؟ چربی قهوه‌ای که بافت چربی قهوه‌ای هم خوانده می‌شود، نوع خاصی از چربی ذخیره شده در بدن است که فقط به هنگام سرد شدن بدن و مراحل شروع ابتلا به سرماخوردگی فعال می‌شود. در واقع متابولیسم این چربی در بدن گرما تولید کرده و به حفظ دمای بدن در شرایطی که ما احساس سرما می‌کنیم، کمک می‌کند.

مطلب مرتبط:  ۹ خاصیت مهم و اثبات شده قهوه برای سلامت

سلول‌های ذخیره کننده‌ی چربیِ قهوه‌ای رنگ نسبت به بافت چربی سفید از نظر ساختاری میتوکندری بیشتری دارند و همین امر باعث می‌شود که چربی قهوه‌ای توان بیشتری برای تولید گرما در بدن داشته باشد. برعکس، چربی سفید یا زرد فقط وقتی در بدن شکل می‌گیرد که فرد کالری بیش از اندازه مصرف کرده باشد و در نتیجه این میزان اضافی کالری که مصرفی هم در بدن ندارد؛ در سلول‌های چربی ذخیره شده و فقط به هنگام نیاز و با فعالیت فیزیکی بدن انرژی آزاد می‌کند.

قهوه- (724press.com)

بنابراین طبیعی است که کارشناسان حوزه‌ی سلامت چربی‌های سفید و زرد را به پدیده‌ی چاقی و دیگر بیماری‌های متابولیکی نظیر دیابت ربط بدهند و چربی قهوه‌ای را عامل مهمی برای لاغر ماندن و حفظ محدوده‌ی سالم وزن بدن معرفی کنند.

عده‌ای از پژوهشگران حتی بر این عقیده هستند که اگر بتوان چربی‌های سفید ذخیره شده در بدن را با چربی‌های قهوه‌ای جایگزین کرد قدم مهمی در راه مبارزه با چاقی برداشته خواهد شد و به همین خاطر مطالعات متعددی با هدف راحت‌تر کردن روند سوخت و ساز چربی در بدن به همت پژوهشگران و محقیقن در حال انجام است.

اما چرا بافت چربی قهوه‌ای؟ در واقع چربی قهوه‌ای چه کاری می‌تواند برای بدن ما انجام بدهد که چربی سفید نمی‌تواند از عهده‌ی آن بر بیاید؟ جواب را باید در میتوکندری‌های فراوان موجود در سلول‌های چربی قهوه‌ای جستجو کرد. به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، میتوکندری اندامکی در ساختار یک سلول است که وظیفه‌ی آن تأمین انرژی برای انجام فعالیت‌های سلولی است. در میتوکندریِ سلول‌های چربیِ مورد بحث ما، پروتئین خاصی به نام UCP1 وجود دارد که به هنگام فعال شدن بافت چربی قهوه‌ای در بدن شروع به فعالیت می‌کند و مواد غذایی را به انرژی متابولیزه می‌کند.

قهوه- (724press.com)

در تحقیقاتی که پیش از این با موضوعیت عوامل مفید در کاهش چاقی انجام گرفته وجود یک رابطه‌‌ی معنادار بین مصرف کافئین و کاهش وزن و افزایش سوخت و ساز در بدن تأیید شده است. هرچند تاکنون مطالعات کافی که بتواند رابطه‌ای بین کافئین و فعال شدن پروتئین UCP1 را روشن کند انجام نشده، اما یک تیم تحقیقی از دانشگاه ناتینگهام در این مورد تلاش‌شان را کرده و نتیجه‌ی بخشی از کارشان در مجله اخبار حوزه‌ی پزشکی به چاپ رسیده است. پروفسور مایکل سیموند از دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه ناتینگهام یکی از اعضای این تیم و نویسنده‌ی اصلی این پژوهش است.

مطلب مرتبط:  ۲۳ توصیه علمی و مهم برای حفظ سلامت

چربی‌های قهوه‌ای و مصرف یک فنجان قهوه

قهوه- (724press.com)

به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com)، پروفسور سیموند و تیم کاری‌اش با هدف مشاهده‌ی تأثیر کافئین روی عملکرد سلول‌های چربی قهوه‌ای در فرآیند تولید گرما در بدن، تحقیقات‌شان را هم در حوزه‌ی بررسی‌های آزمایشگاهی و هم در حوزه‌ی پژوهش‌های بالینی انجام دادند. در ابتدا آن‌ها سلول‌های ذخیره کننده‌ی چربی در بدن که از سلول‌های بنیادی منشعب شده بودند را تحت تأثیر کافئین قرار دادند. در نتیجه متوجه شدند که میزان پروتئین UCP1 در سلول چربی متأثر از کافئین، بالا رفته و میزان سوخت و ساز سلولی افزایش پیدا کرد.

در مرحله‌ی بعد تیم پژوهشی سعی کرد به دنبال گردآوری شواهد برای تأیید یافته‌های به دست آمده در حوزه‌ی بالینی و در بدن انسان باشد. بنابراین با استفاده از تکنیک‌های ترسیم دمای بدن آدمی، محل ذخیره‌ی چربی‌های قهوه‌ای در بدن را پیدا کرده و به بررسی میزان تغییرات دمایی آن منطقه پرداختند. پروفسور سیموند در این رابطه گفته است:

ما با انجام بررسی‌ها متوجه شدیم محل اصلی ذخیره‌ی چربی قهوه‌ای در بدن، ناحیه‌ی گردن است. به همین خاطر مشاهده کردیم وقتی این چربی‌ها در فردی شروع به تولید گرما می‌کنند فرد بی‌درنگ آب می‌نوشد.

از طرف دیگر پژوهشگرها تأثیر مصرف مقدار مساوی آب و قهوه را با یکدیگر مقایسه کردند و دریافتند که این نوشیدن قهوه است که باعث افزایش دمای ناحیه‌ی جلویی گردن که به طور عمده محل ذخیره و تجمع سلول‌های چربی قهوه‌ای در بدن انسان است می‌شود.

قهوه- (724press.com)

مطلب مرتبط: ۶ علامتی که نشان می‌دهد به کافیین معتاد شده اید!

پروفسور سیموند ادامه می‌دهد:

ما به نتایج مثبتی رسیده‌ایم فقط باید مشخص کنیم که آیا کافئین موجود در قهوه به تنهایی محرک این سوخت و ساز است یا ترکیب دیگری هم در قهوه وجود دارد که در فعال شدن چربی‌های قهوه‌ای اثرگذار باشد. به علاوه ما به دنبال آزمایش ترکیبات حاوی کافئین هستیم تا ببینیم آیا به نتایج مشابهی می‌رسیم یا خیر.

در هر صورت نتیجه‌ی این پژوهش کمک می‌کند تا بتوانیم یک عامل مفید در کاهش چربی‌های انباشته‌ی بدن، رفع چاقی و حتی کمک به پیشگیری از ابتلا به دیابت را پیدا کنیم. در واقع افزایش سطح فعالیت چربی قهوه‌ای همان‌قدر در مورد کنترل قند خون می‌تواند خوب عمل کند که در کاهش میزان چربی خون. به این ترتیب با متابولیسم کالری‌های اضافه‌ی وارد شده به بدن به خاطر پرخوری، وزن بدن کاهش پیدا خواهد کرد.

 اگرچه ما هنوز نتوانستیم راهی پیدا کنیم تا این فعالیت مفید و سازمان یافته در بدن انسان را به طور علمی شرح و تأیید کنیم، اما این اولین پژوهشی است که در این حوزه انجام گرفته و نشان می‌دهد چطور یک خوراکی ساده مثل یک فنجان قهوه می‌تواند اثر مستقیمی روی متابولیسم چربی در بدن داشته باشد و از آنجا که چاقی و اپیدمی دیابت مشکل بزرگ جوامع در حال حاضر است نتیجه‌ی این تحقیق برای بسیاری از مردم مفید خواهد بود.

به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم از مطالعه آن و همراه ۷۲۴پرس لذت برده باشید.