این روزها نام بیماری آنفولانزا بسیاری به گوش می‌رسد؛ بیماری که شیوع آن باعث ابتلای شماری از هموطنان‌مان شده و حتی چندین قربانی نیز برجای گذاشته است. اما آنفولانزا تنها بیماری خطرناکی نیست که در فصول سرد سال باعث بیماری افراد می‌شود. سرماخوردگی شایع‌ترین بیماری این روزها است که ممکن است در صورت عدم مداوای کامل، منجر به بیماری برونشیت شود. با ۷۲۴پرس همراه شوید تا کمی بیشتر با این بیماری آشنا شویم.

چه زمانی سرماخوردگی منجر به بیماری برونشیت می شود؟

با سرد شدن هوا بیماری‌های ویروسی و مسری همچون سرماخوردگی و آنفولانزا شیوع بیشتری پیدا می‌کنند. اگرچه بیماری همچون سرماخوردگی ممکن است با چند روز استراحت و نوشیدن مایعات به اندازه کافی خیلی زود بهبود پیدا کند، اما گاهی اوقات اوضاع پیچیده شده و افراد بعد از ابتلا به این بیماری با بیماری‌های خطرناک‌تری همچون آنفولانزا نیز درگیر می‌شوند.

برونشیت- (724press.com)

هرچند آنفولانزا تنها بیماری است که باید نگران آن باشیم، چرا که ممکن است بعد از سرماخوردگی نوبت به بیماری دیگری همچون برونشیت برسد. بیماری که گاهی اوقات از آن به عنوان «سرماخوردگی سینه» نیز یاد می‌شود. به همین خاطر مهم است که تشخیص بدهید چه زمانی وضعیت بیماری شما عادی است و چه زمانی اوضاع به سمت وخیم شدن پیش رفته و سلامتی شما را به صورت جدی در معرض خطر قرار داده است.

در ادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید تا به شما نشان دهیم چه زمانی بیماری سرماخوردگی از حالت یک بیماری نه چندان سخت خارج شده و به سمت تبدیل شدن به بیماری برونشیت پیش می‌رود.

آیا باید به خاطر سرفه به پزشک مراجعه کنید؟

سرفه برونشیت- (724press.com)

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، سرفه یکی از علائم شایع و متداول بیماری سرماخوردگی است؛ راهی برای بدن شما که خود را از شر خلط و موکوس‌های جمع شده در مسیر هوایی نجات دهد. اما اگر سرفه شما حتی بعد از بهبودی نسبی بیماری همچنان ادامه داشته باشد، بهتر است با پزشک‌ معالج‌تان مشورت کنید. این مسئله کمک‌کننده است که با پزشک خود در مورد مدت زمانی که از شروع سرفه می‌گذرد، صحبت کنید. همچنین بهتر است به وضعیت یا فعالیت‌هایی که انجام آنها باعث بدتر شدن سرفه می‌شود نیز اشاره کنید. در مجموع هر احساس غیرعادی یا متفاوتی که روی سرفه‌های شما اثرگذار است، باید به دقت مورد توجه قرار گیرد تا علت سرفه مشخص شده و درمان لازم برای بهبود آن انجام شود. 

یکی از مسائل مهم در این زمینه نوع موکوس یا خلطی است که هنگام سرفه خارج می‌شود. اگر سرفه شما باعث خروج خلط به رنگ سبز یا زرد می‌شود، دمای بدن شما بالا است و به اصطلاح تب دارید؛ یا اگر هنگام شب عرق می‌کنید یا حین سرفه کردن خلط خونی دارید حتماً به پزشک مراجعه کنید. علائم اشاره شده نشان دهنده وخامت بیماری شما است که نیازمند تشخیص و در ادامه درمان دارویی مناسب است.

مطلب مرتبط: روش های درمان سرفه و گلودرد آنفولانزا و سرماخوردگی

از سوی دیگر تداوم سرفه ممکن است نشان دهنده ابتلا به بیماری تنگی نفس یا بیماری آسم باشد. گاهی اوقات این وضعیت به عنوان «سرفه و تنگی نفس متغیر» (cough-variant asthma) نیز شناخته می‌شود. این مشکل اغلب ناشی از عفونت مجاری تنفسی به دنبال ابتلا به بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی یا آنفولانزا، آلودگی هوا و نیز حساسیت است. بد نیست بدانید آسم ممکن است عامل دست کم ۲۵% از سرفه‌های مزمن باشد. هنگامی که حمله‌ی آسم رخ می‌دهد ممکن است شما متوجه درگیر شدن ریه‌های خود نشوید.

اما گاهی برونشیت عامل اصلی مشکل است، پس در ابتدا بد نیست کمی بیشتر با این بیماری آشنا شویم.

برونشیت یا سرماخوردگی سینه چیست؟

انواع برونشیت- (724press.com)

برونشیت اغلب زمانی بروز می‌کند که مسیر‌های هوایی ریه دچار تورم و التهاب شده و مخاط زیادی در آنها جمع می‌شود. در مجموع دو نوع پایه برونشیت وجود دارد.

  • برونشیت حاد: این نوع برونشیت اغلب متداول بوده و توسط عفونت‌های ویروسی ایجاد می‌شود. برونشیت حد ممکن است همچنین با عنوان سرماخوردگی سینه نیز شناخته شود. شدت این نوع برونشیت معمولاً با کشیدن سیگار بدتر می‌شود. از سوی دیگر برونشیت حاد اغلب عوارضی بدتر از سرماخوردگی معمولی دارد، اما در مقایسه با ذات‌الریه بیماری خفیف‌تری است.
  • برونشیت مزمن: نتیجه ابتلا به این برونشیت سرفه پایداری است که در حدود دو الی سه ماه در سال بیمار را درگیر خود کرده و دست کم دو سال تکرار می‌شود. استعمال دخانیات عامل اصلی ایجاد این نوع برونشیت است. 

علائم برونشیت چیست؟

علائم معمول برونشیت شامل موارد زیر است:

  • سرفه متناوب همراه با خروج موکوس و خلط
  • کمبود انرژی و بی‌حالی
  • صدای خس خس سینه
  • تب

آیا برای درمان برونشیت مراجعه به پزشک ضروری است؟

برونشیت- (724press.com)

اگر دچار هرکدام از علائم زیر شدید، حتماً به پزشک مراجعه کنید:

  • سرفه‌ای که دست کم بیش از دو الی سه هفته طول کشیده است
  • تب
  • سرفه با ترشحات غلیظ، رنگی و احیاناً خون‌آلود
  • تنگی یا کوتاهی تنفس توأم با صدای خس خس

آیا می‌توان برونشیت را به صورت خانگی درمان کرد؟

برونشیت- (724press.com)

به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com)، اگر بیماری شما شدت چندانی نداشته و علائم فوق را در خود مشاهده نکردید، بهتر است مقادیر زیادی مایعات مصرف کنید. به عنوان نمونه هر دو ساعت مایعات مصرف کنید مگر پزشک مصرف بیش از اندازه مایعات را برای شما محدود کرده باشد.

در کنار مصرف مایعات استراحت کافی فراموش نشود. بهتر است دخانیات را کنار گذاشته و از حضور در کنار افراد سیگاری پرهیز کنید. برای تسکین دردهای عضلانی می‌توانید از داروهای مسکنی همچون ناپروکسن یا ایبوپروفن استفاده کنید، به علاوه مصرف استامینوفن هم کمک‌کننده است. البته اگر داروهای دیگری مصرف می‌کنید، بهتر است از پزشک یا داروساز در مورد تداخل احتمالی آنها با داروهای مسکن پرس و جو کنید. 

نکته مهم: به کودکان بیمار خود آسپرین ندهید؛ در مجموع طبق توصیه‌ی انجمن سلامت بهتر است از تجویز دارو برای کودکان زیر چهار سال اجتناب شود.

 به توصیه‌های پزشک خود در مورد راه‌های تمیز کردن مسیرهای تنفسی و کمک به خروج خلط توجه کنید

برونشیت- (724press.com)

برای کمک به تشخیص بهتر پزشک بهتر است به نوع سرفه، میزان و رنگ موکوس و خلط سینه توجه کرده و آن را با پزشک معالج‌تان در میان بگذارید. اگر سرفه خشک و بدون خلط دارید، ممکن است پزشک برای شما داروهای ضد سرفه تجویز کند. ممکن است به شما داروی اکسپکتورانت داده شده که به خروج مخاط و تسکین فرآیند سرفه کردن کمک می‌کند.
از آنجایی که ویروس‌ها عامل اصلی ابتلای افراد به بیماری برونشیت هستند، داروهای آنتی‌بیوتیک معمولاً استفاده چندانی برای درمان این بیماری نداشته و حتی غیرضروری هستند. البته اگر عامل بیماری شما عفونت‌های باکتریایی باشد یا فرد مبتلا از مشکلات و اختلالات ریوی رنج ببرد، احتمالاً پزشک از داروهای آنتی‌بیوتیک نیز برای درمان استفاده خواهد کرد.

چطور می‌توان از ابتلا به برونشیت پیشگیری کرد؟

برونشیت- (724press.com)

طبق معمول همچنان پیشگیری بهتر از درمان است. یکی از نخستین راه‌ها برای پرهیز از ابتلا به این بیماری ترک سیگار و عدم استعمال دخانیات است. همچنین اجازه ندهید افراد دیگر در منزل یا محیط کار شما سیگار بکشند. از سوی دیگر بهتر است از سپری کردن زمان در محیط یا در کنار موادی که باعث تحریک بینی، گلو و ریه‌های شما می‌شوند نیز پرهیز کنید. مواردی همچون گرد و غبار یا حیوانات خانگی ممکن است تحریک‌کننده باشند. همچنین اگر مبتلا به بیماری سرماخوردگی شدید، حتماً به میزان کافی استراحت کنید تا بدن‌تان برای مقابله با عوامل بیماری‌زا انرژی کافی داشته باشد.

اگر پزشک برای بیماری شما دارویی تجویز کرده است، حتماً آن را به صورت مرتب و طبق دستور مصرف کنید. پیروی از رژیم غذایی سالم و سرشار از ویتامین و مواد مغذی نیز به بهبود سریع‌تر شما کمک می‌کند. شستشوی درست و اصولی دست را فراموش نکنید. همچنین بهتر است از ظروف مجزا استفاده کرده و مواد خوراکی یا باقیمانده غذای خود را با دیگران سهیم نشوید.

مطلب مرتبط: دستورهای خانگی ساده برای درمان بیماری های متداول

در این روزهای سرد و البته آلوده بهتر است بیش از پیش به سلامت خود توجه کرده و در صورت ابتلا به بیماری هرچه سریع‌تر نسبت به درمان آن اقدام کنید. نکته مهم دیگر که بهتر است همگی به آن توجه داشته باشیم، رعایت بهداشت فردی است. فراموش نکنید بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی و آنفولانزا بسیاری مسری بوده و به سادگی از هر فرد به دیگری منتقل می‌شود. پس بهتر است در صورت ابتلا به بیماری‌های فوق به صورت مرتب دست‌های خود را شسته و حتی‌الامکان از تماس با افراد دیگر تا بهبودی کامل پرهیز کنیم.

شستن دست- (724press.com)

به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم مرور این نکات برای شما نیز مثمرثمر بوده باشد. همچنان ۷۲۴پرس دات کام مشتاق شنیدن نظرات و پیشنهادات سازنده شما عزیزان است.