چاقی، یکی از معضلات جهان مدرن و امروزی است که گریبانگیر بسیاری از مردم شده است. از سوی دیگر مشکلات سلامتی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با این پدیده در ارتباط هستند، باعث شده که افراد به سراغ انواع رژیم غذایی لاغری رفته و سعی کنند خود را از شر چربی‌های اضافه ذخیره شده در بدن‌شان نجات دهند. اما آیا می‌دانید می‌توان خیلی ساده و با مصرف میوه‌هایی مفید و در عین حال خوشمزه، مشکل چاقی را برطرف کرد؟

میوه‌های مفید که سرعت کاهش وزن شما را افزایش می‌دهند

مردم سعی می‌کنند از طریق اجرای برنامه‌های مختلف غذایی، به کاهش وزن دست پیدا کنند. بعضی از آنها برای شروع تغییرات فیزیکی خود بسیار مشتاق هستند و بعضی دیگر با تصورات غلط و انتظارات غیرمعمول به انواع رژیم‌هایی غذایی می‌نگرند. به باور این گروه و شاید بسیاری از ما، اجرای یک رژیم غذایی به معنای دوری از تمام خوراکی‌های خوشمزه و جایگزین کردن آنها با فهرستی از غذاهای بی‌مزه است؛ باوری که با توجه به دانش امروزی، چندان ریشه در واقعیت ندارد.

میوه- (724press.com)

به چند دلیل، معمولاً تصورات غلطی در مورد رژیم‌های غذایی کاهش وزن وجود دارد. ابه عنوان نمونه بسیاری بر این باور هستند که خوردن میوه‌ها به دلیل طعم شیرین آنها، نه تنها باعث کاهش وزن نمی‌شود، بلکه شما را چاق‌تر می‌کند.

با این حال بهتر است بدانید میوه‌هایی هم وجود دارند که در عین خوشمزگی، کالری چندانی نداشته و در مقابل روند کاهش وزن شما را سرعت می‌بخشند. پس غذاهای حاضری و مضر را کنار گذاشته و به جای آن از انواع میوه‌های مفید و سالم استفاده کنید.

مطلب مرتبط: راهنمای انتخاب رژیم غذایی سالم و مؤثر برای کاهش وزن

در ادامه با ۷۲۴پرس دات کام همراه باشید تا ببینیم این فهرست شگفت‌انگیز چه میوه‌هایی را در برگرفته است؟

توت فرنگی

توت فرنگی- (724press.com)

هر رژیم کاهش وزنی باید دربر گیرنده‌ی توت فرنگی به عنوان یک اسنک و میان وعده‌ی روزانه باشد. به ویژه اگر افراد میلی قوی برای مصرف شیرینی‌ها حس می‌کنند، بهتر است به جای استفاده از انواع کیک و شیرینی تهیه شده از آرد تصفیه شده و شکر، توت فرنگی مصرف کنند. این میوه خوش عطر و طعم کالری بسیار اندکی دارد، اما در مقابل غنی از انواع آنتی اکسیدان و ویتامین‌ها است.

مصرف مرتب توت فرنگی به سلامت قلب و چشمان شما کمک بسیاری می‌کند؛ همچنین این میوه در تقویت سیستم ایمنی بدن نیز بسیار مفید است. توت‌های خوشمزه را به هر شکلی که دوست دارید مصرف کنید، می‌توانید آنها را به صورت ساده میل کرده یا از آن در تهیه انواع اسموتی‌های لذیذ استفاده کنید.

البته اینجا یک نکته مهم نیز وجود دارد که حتماً آن را در نظر بگیرید: بهتر است توت فرنگی مصرفی خود را از میان انواع ارگانیک و سالم انتخاب کنید، چون ممکن است انواع سموم و آفت کش‌های استفاده شده، باعث آسیب دیدن سلامت شما شوند.

آووکادو

آووکادو- (724press.com)

میوه بعدی این فهرست شاید باعث شگفتی و حیرت شما شود. بهتر است بدانید آووکادو اگرچه غنی از چربی است، اما این چربی‌های در شمار چربی‌های مفید قرار داشته و حتی مصرف آنها برای حفظ سلامت شما ضروری است. این میوه همچنین غنی از پتاسیم و فیبر است و در کنار آن حاوی مقادیر قابل ملاحظه‌ای از مواد مغذی و ویتامین‌ها است. آووکادو در اصل به عنوان یک ابرغذا شناخته می‌شود؛ چرا که در کنار برخورداری از این‌همه فواید و خواص قابل توجه، در کاهش وزن نیز تأثیرگذار است.

به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com)، یک آووکادو به تنهایی حاوی ‍۱۴ گرم فیبر است، همین مسئله به شما کمک می‌کند جلوی احساس گرسنگی کاذب را گرفته و از ریزه خواری و اضافه وزن ناشی از آن در امان بمانید. به علاوه، آووکادو باعث افزایش احساس سیری شما می‌شود. شما می‌توانید ورقه‌های آووکادو را به انواع سالادهای خود اضافه کرده یا آن را به عنوان جایگزین گوشت، داخل ساندویچ ناهارتان بگذارید. آووکادو و تخم مرغ نیز یک منبع پروتئینی غنی است که می‌تواند صبحانه‌ای کامل برای شروع یک روز سرشار از انرژی باشد.

سیب

سیب- (724press.com)

 شاید شما هم این پند پزشکی را شنیده باشید که مصرف روزانه یک عدد سیب شما را از مراجعه به مطب پزشکان بی‌نیاز می‌کند. بله، این نصیحت قدما حقیقتاً منشأ علمی دارد. جالب است بدانید اگر به دنبال کاهش وزن و خلاصی از شر چربی‌های انباشته شدن در بدن هستید، بهتر است مصرف سیب را هرگز فراموش نکرده و حتماً روزانه یک عدد سیب را به عنوان میان وعده در برنامه غذایی خود بگنجانید.

مطلب مرتبط: آشنایی با بهترین چربی سوزهای طبیعی

سیب در کنار کالری پایین، حاوی انواع مواد معدنی، ویتامین و البته فیبر است که نقشی اساسی در تداوم احساس سیری و جلوگیری از اشتهای کاذب دارد. اما فراموش نکنید مصرف سیب و به طور کلی میوه‌های ارگانیک کاری عاقلانه‌تر است، چون این نوع محصولات بدون استفاده از سموم شیمیایی تهیه شده و اثرات مخربی روی سلامت شما ندارند.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی- (724press.com)

 گوجه فرنگی محصولی شگفت انگیز و سرشار از آنتی اکسیدان است که از تجمع و احتباس آب در بدن و پیامدهای آن جلوگیری می‌کند. در نتیجه گوجه فرنگی در کاهش وزن نیز بسیار تأثیرگذار است. از سوی دیگر گوجه فرنگی از بروز «مقاومت لپتینی» (leptin resistance) جلوگیری می‌کند. این مشکل زمانی بروز می‌کند که میزان هورمون لپتین در بدن شما بالا است و در نتیجه شما چاق هستید، اما مغز از درک این مسئله عاجز است.

مطلب مرتبط: معجزه مصرف منظم گوجه فرنگی به مدت یک ماه

گوجه فرنگی هم در شمار محصولاتی قرار دارد که در کشت آنها از انواع آفت کش و سموم شیمیایی استفاده می‌شود؛ پس خرید گوجه ارگانیک را در اولویت قرار داده یا خود دست به کار شوید و این میوه را در خانه به عمل بیاورید.

کیوی

کیوی- (724press.com)

هرچقدر بیشتر جلو رفته و به دیگر میوه‌های اشاره شده در این فهرست می‌پردازیم، بیشتر به اهمیت و نقش فیبر در سلامت انسان پی می‌بریم. به واقع فیبر نقشی ارزشمند در حفظ تناسب اندام و جلوگیری از ابتلا به چاقی ایفا می‌کند. کیوی یکی دیگر از میوه‌هایی است که خوشبختانه حاوی میزان قابل توجهی فیبر است.

در این میان نگران خوردن دانه‌های آن هم نباشید؛ چرا که خود این دانه‌ها منبعی غنی از فیبر بوده و به کمک سیستم گوارش شما می‌آیند. کیوی را به صورت تازه میل کرده یا از آن در تهیه انواع اسموتی‌ها با طعم ترش و شیرین استفاده کنید.

گلابی

گلابی- (724press.com)

برای از دست دادن وزن اضافه نیازمند مصرف میوه‌هایی هستیم که هم خوش عطر و طعم بباشند و هم در عین حال احساس سیری را در فرد به وجود آورده و حتی آن را تداوم ببخشند. گلابی یکی از میوه‌هایی است که هر دو شرایط فوق را دارا است و از این رو انتخابی بی‌نظیر برای افراد چاقی است که به دنبال کاهش وزن هستند. یک گلابی متوسط در حدود ۵.۵ گرم فیبر دارد، یعنی در حدود ۲۵% از نیاز روزانه بدن شما به این ماده را تأمین می‌کند. 

همانگونه که پیش‌تر در ۷۲۴پرس اشاره کردیم، فیبر به جز نقش ارزشمندش در کمک به دستگاه گوارش و جلوگیری از اشتهای کاذب، باعث جذب بهتر مواد معدنی و ویتامین‌ها نیز می‌شود. از سوی دیگر گلابی به دلیل غلظت بالای پتاسیم، در سلامت قلب نیز حائز اهمیت است. بنابراین با مصرف این میوه خوشمزه به مقابله با انواع بیماری‌های قلبی عروقی و سکته رفته و در عین حال به تناسب اندام برسید.

گواوا (Guava)

گواوا - (724press.com)

گواوا شاخص گلوکز (glycemic index) پایینی دارد. این مسئله به این معنی است که فرد بعد از مصرف این میوه، با آزاد شدن فوری قند در خون و ترشح انسولین در واکنش به آن مواجه نیست. بلکه قند به آرامی در خون آزاد شده و هورمون انسولین نیز به صورت تدریجی ترشح می‌شود.

گواوا همچنین غنی از فیبر بوده و کالری پایینی دارد. این میوه می‌توان به سلامت سیستم گوارشی شما کمک کند.

بلوبری

بلوبری- (724press.com)

بلوبری یکی از میوه‌هایی است که دارای درصد قابل توجهی آنتی اکسیدان است و به همین خاطر است هر جا اسمی از سلامت بدن و مقابله با انواع بیماری‌ها به میان می‌آید، نام بلوبری نیز یکی از گزینه‌های مطرح شده است.

مطالعات انجام شده نشان داده است که این میوه می‌تواند با چربی سلولی مقابله کرده و از این راه جلوی افزایش میزان کلسترول خون و نیز چاقی را بگیرد. البته قیمت این میوه نیز بالا است، در نتیجه بهتر است در فصولی که این میوه ارزان‌تر است آن را خریداری کرده و به جز مصرف تازه آن، مقداری را نیز برای استفاده‌های بعدی در فریزر نگهداری کنید.

موز

موز- (724press.com)

موز یکی از میوه‌هایی است که خوردن آن بسیار ساده است. بنابراین این میوه به ویژه برای افراد پرمشغله انتخاب مناسبی به شمار می‌رود. به دنبال کاهش وزن هستید، خب موز باز هم یک انتخاب هوشمندانه است؛ چرا که این میوه حاوی میزان بالایی فیبر و پتاسیم است.

مطلب مرتبط: آیا ویتامین‌ها بر لاغری تاثیر دارند؟

هندوانه

هندوانه- (724press.com)

هندوانه خوشمزه، آب‌دار و لذیذ هم یک اسنک مناسب برای کاهش وزن است. به ویژه از این جهت که این میوه حاوی میزان مناسبی اسیده آمینه‌ای موسوم به «آرژینین» (arginine) است.

این اسید آمینه سوختن چربی در بدن را افزایش می‌دهد، از سوی دیگر آب قابل توجه ذخیره شده در این میوه به جز آبرسانی بدن، باعث احساس سیری در فرد می‌شود. هندوانه کالری پایینی دارد، به طوری که صد گرم از آن تنها ۳۰ کالری دارد. پس به جای مصرف انواع فست فود و غذاهای ناسالم، هندوانه لذیذ را میل کنید.

گریپ فروت

گریپ فروت- (724press.com)

گریپ فروت میوه‌ای پاییزی، خوشمزه و غنی از ویتامین C و فیبر است. مطالعات نشان داده است خوردن این میوه درست ۳۰ دقیقه قبل از هر وعده‌ی غذایی باعث کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری می‌شود.

ممکن است نگران اندازه بزرگ این میوه و حجم قابل توجه کالری آن باشید، اما بهتر است بدانید گریپ فروت در شمار میوه‌هایی است که برای هضم آن نیازمند کالری بیشتری از میزان کالری موجود در خود میوه هستید. پس با خیال راحت از این میوه استفاده کرده و از فواید آن بهره‌مند شوید.

به پایان این مطلب و مرور این فهرست از میوه‌های شگفت‌انگیز و لاغر کننده رسیدیم. نظر شما در این مورد چیست؟ شما برای لاغری کدام یک را ترجیح می‌دهید؟ ۷۲۴پرس همچنان مشتاق شنیدن نظرات شما عزیزان است.