مشکلات گوارشی به راستی می‌توانند آدمی را رنجور کرده و زندگی فرد را تحت تأثیر قرار بدهند. مشکل دستگاه گوارش از یک معده درد ساده گرفته تا یبوست همگی دردناک و مخل آسایش هستند. با توجه به همه‌گیر بودن این مشکلات مخصوصاً یبوست که نه به سن و سال خاصی محدود می‌شوند و نه به جنسیت فرد بستگی دارند، کسب آگاهی و راه چاره در اولویت قرار می‌گیرد. دنبال کردن مقاله‌ای که ۷۲۴پرس برای آگاهی شما فراهم نموده را به شما همراهان همیشگی‌مان توصیه می‌کنیم. با ما باشید.

۱۰ ماده غذایی مفید برای رهایی از یبوست

یبوست مشکلی است که نیمه‌ی پائینی دستگاه گوارش را درگیر می‌کند. برای ابتلا به یبوست دلایل ساده‌ای وجود دارد و هر کسی با هر سن و سالی می‌تواند در معرض این مشکل آزاردهنده قرار بگیرد. مهم این است که بدانیم چه عواملی ما را گرفتار این وضعیت می‌کند و چه راه‌هایی برای بهبود و رفع مشکل وجود دارد. مهم‌ترین و عمده‌ترین دلیلی که برای یبوست عنوان می‌شود رژیم غذایی فرد است به ویژه وقتی که آب و فیبر کافی به وسیله مواد غذایی به بدن نرسد و بدن با مشکل کم‌آبی روبه‌رو شود.

دلیل دیگری که منجر به بروز اختلال در روال منظم و معمول مسیر گوارشی و روده می‌شود، نداشتن اجابت مزاج کافی در طول روز است که این وضعیت معمولاً وقتی پیش می‌آید که فرد به سفر رفته باشد یا کار پشت میز نشینی و بدون تحرک دارد. بنابراین فقدان تحرک و فعالیت بدنی به خودی خود دلیلی برای ابتلا به یبوست و از بین رفتن فعالیت مرتب روده به حساب می‌آید.

یبوست (724press.com)

دیگر دلیلی که می‌توانیم به عنوان محرک ایجاد یبوست نام ببریم داروهای شیمیایی است. مخدر‌ها، داروهای ضد التهاب، آنتی اسیدهای معده و آنتی هیستامین‌ها از جمله داروهایی هستند که یکی از عوارض جانبی‌شان یبوست و گرفتگی و تنبلی روده است.

عدم تعادل روده هم می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد مشکل یبوست شود. ورود و تکثیر باکتری کاندیدا در روده مجموعه علائمی از جمله یبوست را در مسیر لوله‌ی گوارشی ایجاد می‌کند.

در هر صورت اگر به طور مرتب یبوست می‌گیرید بهتر است برای یک بار هم که شده مصرف خودسرانه و دائمی ملین‌ها را به کنار بگذارید و مشکل را شناسایی کنید. به این فکر کنید که کدام یک از عوامل مشکل‌آفرین باعث کند شدن فعالیت جهاز هاضمه‌ی شما به دفعات شده و سلامت روده و نظم طبیعی آن را به خطر انداخته است و در این موقعیت باید چه کاری انجام بدهید تا جلوی ابتلای مجدد به یبوست را بگیرید.

مطلب مرتبط: پیشگیری و درمان یبوست با ۱۱ خوراکی طبیعی

مهم‌ترین اقدامی که از عهده‌ی هرکسی برمی‌آید این است که رژیم غذایی‌اش را تغییر بدهد، خوراکی‌های مناسب میل کند و سلامتی‌اش را کنترل و تضمین کند. در این مقاله، ۷۲۴پرس (724press.com) نتیجه‌ی تحقیقات محققینی که در زمینه‌ی أثرگذاری مواد غذایی بر پیشگیری و درمان یبوست پژوهش کرده‌اند را در اختیارتان گذاشته است. در این مجال با مواد غذایی مفیدی آشنا خواهید شد که استفاده‌ی مرتب از آن‌ها راه‌حل مناسبی برای پیشگیری و درمان یبوست به حساب می‌آیند. ده خوراکی مفید به این شرح هستند:

۱. آب خالص و پاکیزه

آب خالص (724press.com)

به دلایلی واضح‌ترین عاملی که یه فرد را دچار یبوست می‌کند آخرین چیزی است که به آن توجه شده است، بله کم آبی بدن. یبوست دارید؟ شاید بدن‌تان آب کافی دریافت نکرده است!

مطلب مرتبط:  ۹ بلایی که کم‌آبی سر بدن شما می‌آورد

وقتی در طول روز آب کافی ننوشید بدن‌تان به سرعت دهیدراته و کم‌آب می‌شود. در چنین حالتی مواد به جا مانده از هضم غذا در مسیر لوله‌ی گوارشی به کندی در روده‌ها حرکت کرده، در نتیجه سفت و متراکم شده و بدن نیز نمی‌تواند رطوبت کافی را برای بافت مدفوع و به دنبال آن دفع راحتش در اختیار بگذارد. در این صورت مواد دفعی کوچک، خشک و سنگین می‌شود و فرد را دچار درد در ناحیه شکم و روده می‌کند.

بنابراین برای حل مشکل و یا پیشگیری از یبوست ناشی از کم آبی بدن روزانه حداقل دو لیتر آب تمیز و فیلترشده و عاری از آلودگی بنوشید. ساده‌ترین راهی که می‌توانید خودتان را مجبور به آشامیدن مرتب آب کنید این است که همه جا یک بطری آب به همراه داشته باشید و به طور مرتب از آن جرعه‌ای بنوشید. به این ترتیب به حرکت مواد زائد و فضولات در طول روده کمک شده و عمل دفع به راحتی انجام خواهد گرفت. در کل سعی نکنید قبل از این‌که آب کافی به بدن‌تان برسانید اجابت مزاج داشته باشید؛ چرا که خودتان را در معرض مشکلات ثانویه نظیر ابتلا به هموروئید قرار می‌دهید.

۲. محصولات لبنی تخمیر شده با باکتری

لبنیات (724press.com)

ماست و کِفیر دو محصول لبنی ناشی از فعالیت باکتریایی و تخمیری بوده که برای مقابله با یبوست بسیار با ارزشمند هستند. هر دوی این خوراکی‌ها شامل پروبیوتیک که نوعی باکتری مفید برای بدن انسان می‌باشد هستند. این باکتری به هضم غذایی که روزانه مصرف می‌کنید کمک می‌کند.

نشان داده شده است که پروبیوتیک‌ها با کمک به فعالیت سالم دستگاه گوارش و نظم بخشیدن به روال روده، برای هضم و دفع غذا مفید است. تحقیقات بی‌شماری نشان داده است که اضافه کردن پروبیوتیک به رژیم غذایی روزانه منجر به کاهش یبوست می‌شود. در مطالعه‌ای که بر روی بیماران مبتلا به یبوست مزمن انجام گرفت نشان داد که مصرف هر روزه‌ی ماست پروبیوتیکِ بی‌طعم به مدت دو هفته‌ی متوالی، طول مدت دفع مواد اضافی از روده را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد. این اثرگذاری ویژه‌ی ماست به دلیل وجود دو باکتری به نام‌های لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و بیفیدوباکتریوم لاکتیس است.

۳. دانه چیا

دانه چیا (724press.com)

سالویا هیسپانیکا «Salvia hispanica» یا همان دانه‌ی چیا، دانه‌ای ریز به رنگ سیاه و سفید است که از نظر اسیدهای چرب امگا۳، کلسیم، منیزیم، فسفر و پتاسیم بسیار غنی است.

نکته‌ی مهم و قابل توجهی که در مورد دانه‌ی چیا وجود دارد این است که وقتی آب جذب می‌کند ماده‌ی روان‌کننده‌ی غلیظی به شکل ژل تولید می‌کند. این ژل به شکل‌گیری مواد دفعی در روده و حفظ رطوبت و عبور راحت‌تر آن کمک می‌کند. اسیدهای چرب امگا۳ هم که به به دلیل خواص ضد التهابی‌شان مشهور هستند برای روده‌ی تحریک شده بسیار مفید هستند.

در کنار ویژگی‌های عالی دانه چیا در روان‌سازی عملیات دفع، فیبر محلول موجود در آن هم یک امتیاز دیگر به حساب می‌آید. فیبر محلول برای کمک به یبوست مفید است و به همین دلیل باید در رأس موادی باشد که در رژیم غذایی‌تان قرار می‌دهید. دانه‌ی چیا را به ماست، غلات صبحانه و اسموتی اضافه کنید تا نیاز بدن‌تان به فیبر برطرف شود.

۴. حبوبات

حبوبات (724press.com)

به هنگام ابتلا به یبوست بهترین مواد غذایی خوراکی‌هایی هستند که فیبر داشته باشند مانند عدس، انواع لوبیا و نخود. در واقع فیبر یک ماده‌ی مغذی ویژه برای حفظ سلامت روده‌هاست. با کمک فیبر، مدفوع منسجم شده و آسان‌تر با کمک حرکات دودی ماهیچه‌های روده در مسیر لوله‌ی گوارشی حرکت می‌کند.

محققان دریافته‌اند مصرف روزانه ۱۰۰ گرم لوبیای یا دیگر حبوبات پخته شده درحدود ۲۶ درصد از نیازتان به فیبر را تأمین می‌کند. به علاوه حبوبات به غیر از فیبر مواد مغذی دیگری از قبیل پتاسیم، فولات، روی و ویتامین B6 هم دارند که برای سلامت سیستم گوارشی لازم هستند.

۵. آب گوشت و قلم

آبگوشت و آب قلم (724press.com)

برای قرن‌ها ترکیبی که از جوشاندن گوشت و استخوان به همراه سبزیجات به دست می‌آمد به عنوان یک خوراک سالم و مقوی مصرف می‌شده است. به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، مواد معدنی کاملی که در استخوان و دیگر مواد اولیه‌ی به کار رفته در این آب گوشت وجود دارد، ارزش غذایی بالایی داشته و به راحتی جذب بدن می‌شوند. این ترکیب مقدار کافی رطوبت را برای درمان روده‌ی تحریک شده و کم آبی آن فراهم می‌کند و در نتیجه برای برطرف شدن یبوست بسیار خوب است. به علاوه اگر فرد در نتیجه‌ی یبوست و دل پیچه‌ی ناشی از آن دچار کاهش اشتها شده باشد با خوردن آب استخوان و گوشت همه‌ی مواد غذایی مورد نیازش را دریافت می‌کند.

مطلب مرتبط: آشنایی با خوراکی هایی که شما را ده سال جوانتر می‌کنند

برای تهیه‌ی آب گوشت و استخوان می‌توانید از هر نوع استخوانی از قبیل گوسفند، گاو، مرغ و بوقلمون استفاده کنید. عصاره‌ای که از جوشاندن استخوان تهیه بشود برای روده‌ای که کم آب شده مفید است؛ چرا که دارای مقادیر بالای ژلاتین بوده و به حرکات روده و ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده‌ی آن کمک می‌کند. عصاره‌ی به دست آمده از جوشاندن ‌استخوان اگر گرم میل شود هم راحت جذب می‌شود و هم اشتهاآور است.

۶. آلو بخارا و آب آلو

آلو و آلو بخارا (724press.com)

آلوها به خصوص آلو بخارا به عنوان پادشاه تنظیم بدن آدمی به حساب می‌آیند. آلو بخارای خشک، غنی از فیبر می‌باشد پس برای درمان یبوست سودمند است. به علاوه آلو بخارا دارای نوعی قند به نام سوربیتول است. از آنجا که این ماده‌ی قندی به دلیل ساختار شیمیایی‌اش و نبود آنزیم هضم کننده‌اش در بدن هضم نمی‌شود، مستقیم به روده می‌رسد و به همراه خودش آب را وارد روده می‌کند. در نتیجه حرکات روده تنظیم می‌شود و فضولات به راحتی از بدن خارج می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند که سوربیتول ماده‌ای مطمئن و مفید برای درمان یبوست است و در بین بزرگسالان طرفداران زیادی دارد. بنابراین وقتی سیستم گوارش‌تان به مشکل برخورد به سراغ انواع آلو مخصوصاً آلو بخارا بروید. البته بهتر است در مصرف آلو زیاده‌روی نکنید زیرا مقدار زیادی آن نفخ آور است.

۷. سبوس

سبوس (724press.com)

توصیه به خوردن سبوس به هنگام صبحانه نسل به نسل منتقل شده و به یقین وقتی فردی یبوست بگیرد اولین چیزی است که به او هم توصیه خواهد شد. سبوس که بافتی زبر اما خوردنی دارد منبع جالبی برای فیبر محلول به شمار می‌آید. سبوس با کمک به حرکت مدفوع در طول روده به نظم و تعادل روده کمک می‌کند.

سبوس به خودی خود یک غله به حساب نمی‌آید، بلکه در واقع لایه‌ی زبر بیرونی غلات است. این ماده بخش مهم غلات کامل است و اغلب در غلات صبحانه گنجانده شده است. تحقیقی در این زمینه نشان داده است که استفاده‌ی روزانه از سبوس گندم به مدت دو هفته، شیوع ابتلا به یبوست را در زنانی که رژیم فاقد فیبر داشته‌اند تا حد زیادی بهبود می‌بخشد. به علاوه سبوس به نظم و فعالیت سالم روده کمک می‌کند. اگر از طعم سبوس خوشتان نمی‌آید بهتر است آن را به نوشیدنی یا ماست اضافه کنید. در غیر این‌صورت در خوراکی‌های پخته شده هم لذیذ می‌شود.

۸. کلم بروکلی

کلم بروکلی (724press.com)

برای تحریک روده و به کار افتادن آن مصرف سبزیجات ضروری است. بروکلی از جمله سبزیجات مفیدی است که به دلیل داشتن فیبر کمک شایانی به حل مشکل یبوست می‌کند. به علاوه بروکلی ماده‌ی غذایی ارزشمندی به نام سولفوروفان دارد که به روده برای عملیات هضم و گوارش کمک می‌کند.

پژوهشگران حتی پیشنهاد دادند که مصرف سولفوروفان باعث دفع باکتری‌های مضری می‌شود که روده را به مخاطره می‌اندازند و گوارش غذا را با مشکل مواجه می‌کنند. در تحقیقی نشان دادند داوطلبینی که به مدت چهار هفته روزانه ۲۰ گرم کلم بروکلی خام مصرف کردند در مقایسه با گروه دیگری که در همین مدت جوانه یونجه استفاده کرده بودند کمتر علائم یبوست داشتند. از طرفی به نظر می‌رسد بروکلی طول زمانی را که مواد گوارش نیافته در روده می‌گذرانند را کاهش داده و به حرکات روده کمک می‌کنند.

۹. کیوی

کیوی (724press.com)

کیوی بهترین میوه برای به کار انداختن روده‌ی ضعیف و تنبل است. یک عدد کیوی متوسط به میزان ۲/۵ گرم فیبر و انواع مختلفی مواد مغذی دارد. مهمترین خاصیت کیوی برای درمان یبوست، آنزیمی به نام اکتینیدین است که به عنوان محرک دستگاه گوارش فوقانی شناخته می‌شود. این آنزیم کمک می‌کند تا مواد زائد راحت‌تر در طول روده حرکت کنند.

به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com)، ماده‌ی مفید و پرخاصیت دیگری که کیوی دارد پپتیدی به نام کیسیپر «kissiper» است که سلامت سیستم گوارش را تضمین می‌کند. تحقیقی روی بزرگسالان مبتلا به یبوست نشان داد مصرف روزانه دو عدد کیوی حرکات روده را تعدیل و روان کرده و به آن نظم می‌بخشد.

نکته‌ی دیگر در مورد کیوی این است که منبع غنی از ترکیبات فیتوکمیکال که روده را سالم نگه می‌دارند. از آنجا که کیوی در دسته‌بندی توت‌ها قرار می‌گیرد می‌توانید پوست پرزدار آن را هم میل کنید.

مطلب مرتبط: معرفی خوراکی هایی که زندگیتان را نجات می دهند

۱۰. گلابی

گلابی (724press.com)

همانند کیوی و انواع آلو، گلابی هم منبع خوبی برای فیبر است. این فیبر که با نام پِکتین شناخته می‌شود در پوست گلابی وجود دارد. بنابراین اگر بخواهید از تمام خواص گلابی استفاده کنید آن را خام و با پوست میل کنید.

از طرفی گلابی ترکیبات زیادی مانند سوربیتول و فروکتوز در خود دارد که به عمل گوارش کمک می‌کنند. آب زیاد گلابی هم به هیدراته کردن مواد زائد در روده و در نتیجه دفع بهتر کمک می‌کند.

بهترین راه برای استفاده‌ی هرچه بیشتر از گلابی در خوراکی‌های دریافتی‌تان این است که آن را رنده کنید و به غلات صبحانه مثل جو، مغزها و دانه‌های خوراکی و حتی دیگر میوه‌ها اضافه کنید. روی آن را با آب بپوشانید و در یخچال بگذارید. ترکیب طعم گلابی با بقیه مواد و یک شب خیس خوردن این مخلوط، صبحانه‌ی  مفیدی را به دست می‌دهد.