این روزها هوا رفته رفته رو به سردی گذاشته و حتی در برخی از مناطق شاهد بارش برف هستیم. یکی از بهترین مواد خوراکی برای روزهای سرد سال، انواع سوپ‌های لذیذ و مقوی است. خوراکی که به دلیل استفاده از مواد غذایی سالمی همچون انواع سبزی و حبوبات در پخت آن، می‌تواند وعده‌ی غذایی مناسبی برای این ایام باشد. در ادامه ۷۲۴پرس را دنبال کنید تا به مرور طرز تهیه یک نوع سوپ عدس سالم و سرشار از مواد مغذی بپردازیم.

فصل پاییز آرام آرام سپری شده و کم کم به فصل سرد زمستان نزدیک می‌شویم؛ دو فصلی از سال که شاهد اوج ابتلای افراد به بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی و آنفولانزا هستیم. به ویژه که این روزها هوا سردتر از گذشته شده و احتمال مبتلا شدن به این بیماری‌ها را افزایش داده است.

در کنار استراحت و نوشیدن مایعات به میزان کافی، استفاده از وعده‌های غذایی سبک و سالمی همچون انواع سوپ می‌تواند روند بهبود بیماری را سرعت ببخشد. به ویژه اگر به این نکته توجه کنیم که سوپ به دلیل شیوه پخت و مواد استفاده شده در تهیه آن، می‌تواند حتی به عنوان پیش غذا یا میان وعده‌ی سبک، انتخاب مناسبی برای تمامی گروه‌های سنی باشد. به همین مناسبت دستور تهیه امروز را به نوعی سوپ ساده اما لذیذ و مقوی اختصاص دادیم که در تهیه آن از یکی از بهترین انواع حبوبات استفاده شده است.

سوپ عدس (724press.com)

عدس عضوی از خانواده حبوبات است؛ ماده‌ی غذایی سالمی که می‌توان خیلی سریع و آسان از آن در طبخ انواع خوراک‌های لذیذ استفاده کرد. این در حالی است که عدس همچنین دارای مقادیر قابل توجهی پروتئین بوده و نیاز روزانه افراد را به این ماده ارزشمند غذایی، تا حدی تأمین می‌کند. بنابراین در مقایسه با گوشت و دیگر فرآورده‌های پروتئینی، عدس ماده‌ی غذایی ارزان قیمتی است که پروتئین مورد نیاز را به بدن شما می‌رساند.

مطلب مرتبط: طرز تهیه ۲ سوپ خوشمزه پاییزی

این دو امتیازات مهم گنجاندن عدس در رژیم غذایی روزانه هستند؛ چرا که در عین برخورداری از ارزش غذایی قابل توجه، عدس به سادگی در دسترس بسیاری از مردم و اقشار فرودست جامعه قرار دارد. به همین خاطر مواد غذایی تهیه شده از عدس می‌تواند نیاز غذایی این قشر از جامعه را به بهترین شکل تأمین کند. اما برای تهیه این سوپ عدس ساده و لذیذ به چه موادی احتیاج داریم؟ با ۷۲۴پرس دات کام همراه باشید.

سوپ عدس (724press.com)

مواد لازم:

  • یک عدد پیاز، خرد شده
  • ۲ حبه سیر، خرد شده
  • ۱/۴ فنجان روغن زیتون
  • ۲ عدد هویج، پوست گرفته و ورقه شده
  • ۲ عدد ساقه کرفس، خرد شده
  • ۱ قاشق چایخوری پودر پونه کوهی
  • ۱ عدد برگ بوی خشک شده
  • ۱ قاشق چایخوری ریحان خشک شده
  • یک عدد کنسرو گوجه فرنگی، می‌توانید به جای گوجه کنسروی از گوجه فرنگی رنده شده یا آب گوجه فرنگی نیز استفاده کنید
  • ۲ فنجان عدس خشک
  • ۸ فنجان آب
  • نصف پیمانه اسفناج شسته و خرد شده
  • ۲ قاشق غذاخوری سرکه
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم برای طعم دادن به سوپ

طرز تهیه:

یک قابلمه بزرگ و مناسب سوپ را روی شعله متوسط گاز قرار می‌دهیم؛ حالا روغن زیتون را داخل قابلمه ریخته و اجازه می‌دهیم کمی گرم شود. در ادامه نوبت اضافه کردن پیاز، هویج و کرفس است. آنها را چند دقیقه بهم زده و صبر می‌کنیم تا پخته و پیازها کمی نرم شوند. حالا سیر، برگ بو، پونه کوهی و ریحان را به مواد اضافه کرده و برای دو دقیقه می‌پزیم.

سوپ عدس (724press.com) 

سپس نوبت اضافه کردن عدس، آب و گوجه فرنگی است. مواد را یکبار به خوبی بهم زده و سپس صبر می‌کنیم تا به جوشیدن بیفتد. حالا زیر قابلمه را کم کرده و اجازه می‌دهیم محتویات آن به مدت یک ساعت به آرامی بپزد. بعد از آماده شدن سوپ، اسفناج را به آن اضافه کرده و کمی دیگر می‌پزیم. در نهایت با ریختن سرکه داخل سوپ و اضافه کردن نمک و فلفل برای طعم بخشیدن بیشتر به آن، پخت سوپ به پایان می‌رسد. می‌توانید سوپ را چشیده و بسته به ذائقه خود مقداری دیگر سرکه به آن اضافه کنید.

ارزش غذایی:

به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com)، این سوپ حاوی ۳۴۹ کالری، ۴۸.۲ گرم کربوهیدرات، ۱۰ گرم چربی، ۱۸.۳ گرم پروتئین، ۱۳۱ میلی‌گرم سدیم و فاقد کلسترول است.

مطلب مرتبط: بهترین سوپ برای سرماخوردگی

نکته:

فراموش نکنید می‌توان به جای استفاده از آب، از انواع عصاره و آب سبزیجات و گوشت برای تهیه سوپ استفاده کرد. همچنین می‌توانید این سوپ را همراه نان ذرت داغ سرو کرده یا روی آن روغن زیتون ریخته و آن را با سبزیجات خرد شده تازه تزئین کنید. نوش جان

سوپ عدس (724press.com)

در پایان امیدوارم این سوپ مقوی، سالم و خوشمزه را در منزل تهیه کرده و از خوردن آن در کنار خانواده و دوستان لذت ببرید. فراموش نکنید با پیشنهادات و نظرات سازنده‌ی خود، ۷۲۴پرس دات کام را در ارائه مطالب جذاب‌تر همراهی کنید.