سلامتی نعمتی است که تا به مخاطره نیفتد، کمتر کسی قدر و ارزش آن را به درستی درک می‌کند. هر بیماری یا مشکلی که با آن در طول زندگی دست به گریبان هستیم به نوعی آرامش ما را به خطر می‌اندازد. پس چه بهتر که با دیدی باز به مقابله با آنها بپردازیم. یکی از بیماری‌های شایع در جوامع امروزی عفونت مجاری ادراری و مشکلات ناشی از آن است. با ۷۲۴پرس همراه شوید تا ببینیم برای کمک به درمان سوزش ادرار چه موادی مفید یا مضر است؟

بسیاری از خانم‌ها در طول زندگی خود با مشکلات مرتبط با عفونت مجاری ادراری موسوم به «UTIs» مواجه شده‌اند. درحالی که ابتلا به این بیماری در آقایان نیز مشاهده می‌شود، اما واقعیت این است که خانم‌ها بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

عفونت ادراری (724press.com)

به همین خاطر مهم است که چه زنان و چه مردان درک درستی نسبت به این بیماری داشته باشند تا از بروز مشکلات بیشتر پرهیز کرده و آن را در همان مراحل اولیه رفع کنند. اما این بیماری چیست و چه عوارض و نشانه‌هایی دارد؟

سوزش ادرار(724press.com)

به محض آنکه عفونتی در مجاری ادراری ایجاد شود، یک سری علائم و نشانه‌ها ظاهر می‌شود که عمومی بوده و به تشخیص هرچه سریع‌تر بیماری کمک شایانی می‌کنند. از جمله این نشانه‌های می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • وجود احساس فشار و درد در ناحیه شکم
  • حس سوزن و درد هنگام دفع ادرار
  • تکرر ادرار، حس لزوم به استفاده از سرویس بهداشتی، حتی اگر به تازگی از آن استفاده کرده باشید و در اغلب موارد نیز فرد نمی‌تواند به سادگی ادرار کرده و هربار مقدار آن کم است.
  • رنگ ادرار کدر شده و حالتی ابری مانند دارد، همچنین رایحه تندی از آن به مشام می‌رسد.

اگر نسبت به این علائم و نشانه‌ها بی‌تفاوت بوده و به اصطلاح آنها را جدی نگیرید، مسئله خیلی زود بغرنج‌تر شده و از احساس ناراحتی به دردی آزار دهنده تغییر پیدا می‌کند که تحمل آن چندان راحت نیست.

مطلب مرتبط: درمان سریع عفونت ادراری

بنابراین اگر شاهد بروز این علائم در خود بوده و به احتمال ابتلای خود به بیماری عفونت مجاری ادراری مشکوک هستید، پس درنگ جایز نیست. هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید، چون هرچقدر سریع‌تر مراحل درمان را آغاز کنید، زودتر نتیجه گرفته و با دریافت آنتی‌بیوتیک از بدتر شدن بیماری جلوگیری می‌کنید.

عفونت ادراری (724press.com)

اما در کنار درمان دارویی یک سری اقدامات هست که می‌توانند مثمرثمر واقع شده و به درمان بهتر در مدت زمان کمتر کمک می‌کنند. در ادامه با ۷۲۴پرس دات کام همراه باشید تا اندکی بیشتر با این راهکارها آشنا شوید.

نوشیدن مایعات به میزان کافی

نوشیدن مایعات (724press.com)

نوشیدن مقدار زیادی آب معمولاً کمک‌کننده است. این مسئله را جدی بگیربد و در خوردن آب امساک به خرج ندهید. بنابراین حتی اگر تشنه نیستید هم بهتر است به میزان کافی مایعات به بدن‌تان برسانید. استفاده زیاد از آب باعث شستشوی مجاری ادراری شده و به ساده‌ترین شکل ممکن به خروج باکتری‌های مولد بیماری از بدن کمک می‌کنند. در طول این مدت و بسته به وضعیت دمای هوا، بهتر است روزانه بین هشت تا ۱۲ لیوان آب بنوشید.

از سوی دیگر در طول این مدت اگر احساس کردید که باید حتماً به سرویس بهداشتی مراجعه کنید، این کار را انجام داده و آن را به تأخیر نیندازید. فراموش نکنید نگهداشتن ادرار در بدن علاوه بر آنکه از خروج باکتری‌های جلوگیری می‌کند، محیط مناسبی را نیز در مثانه فراهم می‌آورد تا آنها به رشد و نمو خود ادامه دهند.

قهوه (724press.com)

البته توجه داشته باشید همان قدر نوشیدن آب مفید است، در مقابل نوشیدنی‌های دیگری همچون قهوه و مواد حاوی کافئین ونوشیدنی‌های مضری همچون الکل خطرناک است. بنابراین بهتر است تازمانی که عفونت درمان نشده است، بهتر است از نوشیدن آنها اجتناب کنید. اما چرا؟ این نوع نوشیدنی‌ها باعث تحریک مثانه شده و باعث ایجاد حس ناراحتی در فرد می‌شوند.

مطلب مرتبط: چگونه عفونت ادراری را درمان کنیم؟

از سوی دیگر بد نیست در کنار آب انواع دیگر نوشیدنی همچون عصاره کرنبری بدون شکر را نیز امتحان کنید. آب و عصاره کرنبری قادر است به بدن در مقابله با عفونت و عوارض آن کمک کند. با این حال صحت و سقم این ادعا هنوز به صورت کامل به اثبات نرسیده و بررسی‌های پیرامون کارایی این نوشیدنی همچنان در حال انجام است.

خوردن مواد غذایی مفید و مغذی

شربت آلبالو (724press.com)

اما در کنار استفاده از نوشابه و نوشیدنی‌های مفید، خوردن مواد خوراکی نیز می‌تواند کمک کننده باشد. به عنوان نمونه بد نیست بلوبری را در برنامه غذایی خود بگنجانید. در این میان بلوبری هم ظاهراً اثراتی مشابه با کرن بری داشته و از چسبیدن عوامل باکتریایی بیماریزا به مجاری ادراری جلوگیری می‌کنند.

اما به جز کرن بری، استفاده از محصولات پروبیوتیک هم می‌تواند مفید باشد؛ موادی همچون ماست ساده یونانی و غذاهای حاوی مخمر همچون کلم رنده شده و آب پز شده با سرکه یا انواع ترشی و کیمچی مفید است. این مواد به دلیل فعالیت مخمرها و تخمیر شدن حاوی باکتری‌های مفیدی هستند که می‌توانند به دفع باکتری‌های مضر کمک کنند.

مرکبات (724press.com)

اما در سوی دیگر ماجرا برای درمان بیماری خود بهتر است از خوردن غذاهای تند و به اصطلاح پرادویه تا حد ممکن پرهیز کنید. چون این غذاهای هم ممکن است باعث آزار مثانه و ایجاد حس ناراحتی در این اندام شوند. در عین حال بهتر است از خوردن میوه‌هایی با مقادیر مواد اسیدی بالا همچون پرتقال، لیمو ترش یا شیرین در طول دوره درمان عفونت پرهیز کنید. این میوه‌ها نیز باعث تحریک و ناراحتی مثانه می‌شوند. هرچند به محض خلاص شدن از این بیماری بهتر است از مرکبات بیش از قبل بهره ببرید؛ چرا که به دلیل وجود مقادیر زیادی ویتامین C، می‌توانند از عود کردن یا بازگشت مجدد عفونت مجاری ادراری جلوگیری کنند.

در کنار آنها می‌توانید گریپ فروت و توت فرنگی را نیز به برنامه غذایی روزانه خود اضافه کرده و از مواد غذایی دیگری همچون فلفل دلمه‌ای و اسفناج نیز بهره ببرید.

آزمایش ادرار (724press.com)

در نهایت اگر پزشک معالج آنتی‌بیوتیک‌های خاصی را برای شما تجویز کرده است، حتماً دوره درمان را کامل کنید. حتی اگر احساس بهتری داشتید و به نظر رسید که بیماری در حال برطرف شدن است، همچنان به مصرف داروهای خود تا پایان ادامه داده و از قطع دارو به صورت خودسرانه جداً خودداری کنید.

مسائل دیگری همچون وجود سنگ‌های کلیوی یا کمبود استروژن هم می‌تواند باعث بروز مشکلات مرتبط با عفونت مجاری اداری شود. از سوی دیگر بعضی از خانم‌ها به صورت ژنتیکی آسیب پذیرتر بوده و احتمال ابتلای آنها به این بیماری بالاتر است. عفونت مجاری ادراری بیماری شایع و متداول است؛ بنابراین برخورداری از دانش کافی برای مقابله با عوارض این بیماری و روش‌های برای بهبود اوضاع می‌تواند تأثیرات خوبی روی افراد داشته و آنها را از رنج بیشتری نجات دهد.

قرص (724press.com)

فراموش نکنید پیشگیری همواره بهتر از درمان است، اما دانش چگونه مواجه شدن با یک بیماری نیز می‌تواند شما را از تحمل مشکلات بیشتر رها کند. به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم مرور این نکات برای شما نیز آموزنده و مفید واقع شده باشد. فراموش نکنید ما را نیز از پیشنهادات و نظرات خود آگاه کنید.