آیلتس یا IELTS مخفف سیستم آزمون بین‌المللی زبان انگلیسی (International English Language Testing System) است که یک نظامی آزمونی جامع و شناخته شده در سراسر دنیا بحساب می‌رود. این آزمون شامل چهار بخش مهارتی خواندنی (Reading)، نوشتاری (Writing)، صحبت کردن یا مکالمه (Speaking) و شنیداری (Listening) است. نمرات این آزمون از ۱ تا ۹ است که مسلماً پایین‌ترین نمره و بالاترین نمرات همین‌ها خواهند بود. درصورتی که قصد دارید در مراکز دانشگاهی و کاری برجسته‌تری مشغول شوید، می‌بایست نمره ۷ و بالاتر را در این آزمون کسب نمایید. با 724Press برای بررسی این آزمون بزرگ همراه باشید.

مرحله اول: مطالعه برای آیلتس

۶ الی ۸ هفته فرصت مطالعه

724press.com-ielts

خیلی از افراد برای شرکت در این آزمون از مدت‌ها قبل در کلاس‌های خصوصی و آماده‌سازی آیلتس شرکت می‌کنند این روش می‌تواند برای شما بسیار مفید و البته هزینه‌ساز باشد. بهتر است تحت هر شرایطی که هستید از ۶ الی ۸ هفته قبل از برگزاری آزمون شروع به مطالعه ویژه‌تر کنید. هر زمانی که احساس کردید مهارت‌های چهارگانه شما برای شرکت در این آزمون و کسب نمره مناسب ارتقاء یافته است، زمان آن فرا رسیده تا برای رزرو آزمون ثبت نام کنید. پیشنهاد می‌کنم بدون آمادگی و صرفاً جهت سنجش خود وارد آزمون نشوید؛ زیرا ممکن است درصورت کسب نمره ضعیف اعتماد به نفستان کاهش یابد.

ارزیابی نقاط ضعف و قوت

724press.com-ielts1

بهتر است به بررسی نقاط ضعف و قدرت خود در چهار بخش مختلف آزمون آیلتس بپردازید و توانایی خود را بسنجید تا به این درک برسید که باید روی کدام مهارت بیشتر تمرکز کنید. همانطور که گفتیم، آزمون آیلتس شامل چهار بخش شنیداری، گفتاری، نوشتاری و درک مطلب است. برای مثال اگر در درک مطلب و نوشتن قوی‌تر هستید، اما به سختی مکالمه می‌کنید، مسلماً باید زمان بیشتری را به شنیدن و صحبت کردن اختصاص دهید. این کار سبب می‌شود تا بتوانید نمرات متعادل‌تری در آزمون کسب نمایید؛ زیرا یکی از معیارهای انتخاب داشتن نمرات متعادل در هر بخش است. در صورتی که احساس می‌کنید در تمامی شاخصه‌ها به یک مقدار مهارت دارید، می‌توانید زمان را بطور مساوی بین همه آنها تقسیم کنید.

استفاده از راهنماهای آیلتس

724press.com-ielts2

به گزارش ۷۲۴پرس (724Press.com)، کتاب‌ها و مطالب رایگان آنلاین زیادی وجود دارد که می‌توانند به شما در فرآیند آمادگی آزمون کمک کنند. همچنین در زمینه آمادگی برای آزمون کتب بسیار زیاد و مختلفی به چاپ رسیده است که می‌توانید آنها را از کتابفروشی‌ها تهیه و مطالعه کنید. مطمئناً داشتن یک راهنمای مطالعه می‌تواند به روند مطالعه ما جهت ببخشید و راندمان کاری ما را بالا ببرد. گزینه‌های خوبی که می‌توانید در این زمینه تهیه کنید عبارتند از:

  • نکات برتر برای آیلتس – Top Tips for IELTS Academic
  • مواد تمرینات رسمی آیلتس جلد ۱ و ۲  – Official IELTS Practice Materials Volume 1 & 2
  • چگونه برای آسلتس آماده شویم – How To Prepare for IELTS

پیدا کردن دوره آماده‌سازی IELTS

724press.com-ielts3

دوره‌های آیلتس رایگان و پولی متعددی بصورت آفلاین و آنلاین وجود دارد. سعی کنید دوره‌ای را پیدا کنید که با توجه به وضعیت کاری و مشغله‌های روزانه بیشترین کارایی و راندمان را برای شما داشته باشد.

  1. می‌توانید دوره‌های آیلتس موجود در فیس‌بوک و یوتیوب را تماشا کنید. درحالیکه شاید بنظر این ویدیوها نتوانند هم اندازه کلاس‌های حضوری تأثیر داشته باشند، اما در اینجا به شما قول می‌دهم حتماً مفید خواهند بود.
  2. درصورتی که به هر دلیلی نمی‌توانید در دوره‌های آماده‌سازی آیلتس شرکت کنید؛ بهتر است حتماً به دوره‌های آموزش زبان انگلیسی با توجه به توانایی و مهارت خود بروید.

روش دوم:‌ تمرکز روی مهارت‌های خاص

مهارت‌های مکالمه انگلیسی خود را تا حد ممکن تمرین کنید

724press.com-ielts-4

بخش مکالمه در آزمون چیزی بین ۱۱ تا ۱۴ دقیقه طول خواهد کشید. اما شما تمام وقت برای ارتباط با مسئولین آزمون باید بصورت انگلیسی صحبت کنید. در طول این بخش از آزمون، مسئول مربوطه از شما سوالاتی درباره خودتان می‌پرسد که شما باید به آنها با زبان انگلیسی پاسخ دهید. سپس به شما یک کارت داده می‌شود که درباره موضوعی خاص در آن سوال پرسیده شده است. شما ۲ دقیقه زمان برای آماده سازی خود دارید و می‌بایست پس از این زمان حدود ۱ الی ۲ دقیقه درباره آن موضوع صحبت کنید. همچنین مسئول امتحان در این بخش به صحبت‌های شما دامن می‌زند و سوالات خاصی پیرو موضوع روی کارت می‌پرسد. تمرینات مکالمه‌ای منظم برای داشتن عملکرد مناسب و قابل قبول در این بخش از آزمون آیلتس مورد توجه است که می‌توانید این کار را توسط موارد زیر دنبال کنید:

  • مکالمه انگلیسی با انگلیسی زبانان بومی
  • تمرین مکالمه انگلیسی با سایر نفراتی که در حال یادگیری این زبان هستند
  • عضویت در گروه‌های مطالعات انگلیسی
  • استفاده از برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های مختص یادگیری زبان انگلیسی

نکته: بهتر است از هرکسی که می‌دانید در حال یادگیری زبان انگلیسی است بخواهید در مراودات خود با شما، چه در پیام دادن و چه در تماس و دیدار حضوری با زبان انگلیسی مکالمه کنید.

به صوت‌های انگلیسی گوش کنید

بخش شنیداری آزمون آیلتس حدود ۳۰ دقیقه از زمان آزمون را به خود اختصاص می‌دهد و شامل ۴ مورد از مکالمات انگلیسی با زبان بومی می‌شود. این موارد شامل ۲ مونولوگ (تک‌گویی) و ۲ مکالمه است که درباره یک موضوع اجتماعی روزمره جمع‌آوری شده است. برای بهبود مهارت انگلیسی خود هر روز به مکالمات انگلیسی گوش دهید. چند راه مناسب برای این کار عبارتند از:

  • گوش دادن به پادکست، موسیقی و نمایش‌های رادیویی به زبان انگلیسی
  • تماشای ویدیوهای یوتیوب، فیلم‌های سینمایی و برنامه‌های تلویزیونی
  • مکالمه با افراد انگلیسی زبان

مطلب مرتبط: با تماشای این ۱۰ سریال تلویزیونی، زبان انگلیسی خود را تقویت کنید

مطالعه روزانه متون انگلیسی

724press.com-ielts-5

بخش درک مطلب یا همان خواندن متن بهمراه بخش نوشتاری بیشترین زمان ممکن را در آزمون آیلتس داراست؛ این بخش حدود ۶۰ دقیقه زمان می‌برد و شامل ۴۰ سوال می‌شود که پس از خواندن متون باید به آنها پاسخ دهید. به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، در آزمون عمومی درک مطلب، این بخشها شامل موضوعاتی از قبیل محل کار، تنظیمات روابط اجتماعی و مطالب خواندنی روزانه‌ای همچون متون مجلات و روزنامه‌ها می‌شود. در آزمون آکادمیک درک مطلب، ممکن است مطالبی را مشاهده کنید که در دوره های دانشگاهی ارائه می‌شوند. برخی از راه‌های آماده سازی برای بخش‌ درک مطلب می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • رمان‌ها و داستان‌های کوتاه
  • کتاب‌های درسی
  • مجلات
  • روزنامه‌ها
  • وبلاگ‌ها
  • وب‌سایت‌ها
  • پست‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی

اهمیت نوشتن متن به زبان انگلیسی

724press.com-ielts-6

همانطور که گفته شد این بخش نیز دارای مدت زمان ۶۰ دقیقه‌ای است که در این مدت داوطلب باید بتواند به دو سوال پرسیده شده پاسخ بدهد. به جهت پاسخ به یک سوال شما باید نامه‌ای بنویسید و یک درخواست خاص را مطرح کنید. تا حد امکان نوشتن متن به زبان انگلیسی را تمرین کنید؛ زیرا این بخش شاید برای خیلی‌ها واقعاً زمان‌بر و سخت باشد. روش‌هایی که می‌توانید توانایی نوشتاری خود را با آنها بهبود ببخشید عبارتند از:

  • ایمیل فرستادن
  • نامه نوشتن
  • یادداشت کردن
  • ارسال پست‌ انگلیسی در شبکه‌های اجتماعی
  • ارسال پیام متنی به زبان انگلیسی
  • مقاله نویسی

مرحله سوم: تکمیل تست‌ها و آزمون‌ها

حل تست‌های ساده

724press.com-ielts-7

نمونه سوالات ساختگی آزمون آیلتس با استفاده از سناریوه‌های آن و با استفاده از زبان‌های مختلف انجام می‌گیرند. تکمیل سوالات آزمون‌های مشابه می‌تواند به شما برای آشنایی بیشتر با سیستم آزمون اصلی کمک کند. می‌توانید بصورت آنلاین به کتاب‌های راهنما و برنامه‌های کاربردی برای آیلتس دسترسی داشته باشید. اگرچه نمونه سوالات این آزمون‌ها دقیقاً مشابه سوالات آزمون آیلتس نیست، اما تا حد زیادی از نظر متحوایی به آنها نزدیک هستند. بنابراین می‌توانند محک مناسب و جدی برای داوطلبین بشمار بروند.

می‌توانید نمونه سوالات را از طریق سایت رسمی آیلتس دریافت نمایید.

دانلود نمونه سوالات آزمون IELTS

شرکت در آزمون‌های شبیه‌سازی شده برای تمرین بیشتر

724press.com-ielts-8

به جهت تکمیل روند آماده‌سازی خود می‌توانید از آزمون‌های رسمی و آنلاین آیلتس استفاده کنید. این کار یک روش عالی برای پی بردن به وضعیت واقعی آزمون است. حتماً طبق دستور‌العمل آزمون برای خود وقت تعیین کنید. کل زمان تخصیص یافته برای آزمون آیلتس چیزی حدود ۲ ساعت و ۴۰ دقیقه است؛ بنابراین زمانی که آزمون تمرینی را شروع می‌کنید، بوسیله یک تایمر زمان را بادقت زیرنظر داشته باشید تا بصورت واقع‌بینانه یک آزمون را تجربه کنید.

نکته: درصورتی که در یک دوره مقدماتی آیلتس شرکت کنید، آنها به احتمال زیاد در آخر دوره یک آزمون عملی را برگزار خواهند کرد که این موضوع می‌تواند به شما درجهت سازگاری با آزمون اصلی کمک شایانی کند.

مطلب مرتبط: به تنهایی مکالمه‌ زبان انگلیسی خود را تقویت کنید

دانلود اپلیکیش آماده‌سازی آیلتس

724press.com-ielts-9

یکی از ابزارهایی که می‌توانند در روند آماده سازی برای آزمون آیتلس به شما کمک کنند، برنامه‌های کاربردی در تلفن‌های همراه است. در این میان اپلیکیشن‌های متعددی وجود دارند که خیلی از آنها رایگان به ارائه خدمات می‌پردازند. ویژگی مثبت اپلیکیشن‌ها این است که در هر شرایطی آنها را به همراه دارید و می‌توانید در مکان‌هایی همچون مترو و اتوبوس از آنها استفاده کنید. گزینه‌های زیر می‌توانند اپلیکیشن‌های مناسبی به جهت استفاده شما باشند:

IELTS Word Power: این اپلیکیشن با داشتن بیش از ۱۰۰ سوالاز موضوعات مختلف (مشاغل، تکنولوژی، علمی و...) می‌تواند دانشنامه لغات شما را بسیار تقویت کند.

IELTS Word Ready:‌ این اپلیکیشن با استفاده از آموزش واژگان شخصی به شما کمک می‌کند تا برای آیلتس آماده شوید.

IELTS Prep App: از این اپلیکیشن برای نمونه تست‌ها، تمربنات و آزمون‌های رایگانش استفاده کنید.

مطلب مرتبط: زبان‌های مختلف را چگونه می‌توان یاد گرفت؟

مرحله چهارم: آماده سازی برای شرکت در آزمون

724press.com-ielts-10

حدود یک هفته قبل از آزمون به محل برگزاری آن رفته تا هم با ترافیک و ساختار شهری آنجا آشنا شوید و هم خود را در شرایط آزمون قرار دهید. سعی کنید زمان‌های مختلف را تخمین بزنید و ببینید برای رسیدن به محل آزمون و در شرایط استفاده از وسایل نقلیه مختلف چه میزان زمان نیاز دارید؛ همیشه سعی کنید طوری برنامه‌ریزی کنید که ۳۰ دقیقه قبل از شروع آزمون در محل حضور داشته باشید (البته این جزو قوانین آزمون نیز هست). همچنین بهتر است تمامی قوانین و مقررات برگزاری آزمون را از قبل مطالعه کنید تا دیگر دار مشکلات آنها نشوید. سعی کنید شب قبل از آزمون از همیشه زودتر بخوابید و به اندازه کافی استراحت کنید (بهتر است ۷ تا ۹ ساعت خواب داشته باشید). حتماً صبحانه کامل و مغذی بخورید و با گرسنگی به سراغ آزمون نروید؛‌ زیرا حق بردن خوراکی به محل برگزاری آزمون را ندارید. تلفن همراه خود را خاموش کنید و از هیاهوی دنیای دیجیتال فاصله بگیرید.