سرویس اجتماعی

آداب درست شستن دست

شستن صحیح دست

چطور دست‌هایمان را از میکروب پاک کنیم؟

شستشوی درست دست‌ها یکی از بخش‌های مهم و ضروری برای پرهیز از ابتلا به انواع بیماری‌ها و حتی جلوگیری از سرایت بیماری به دیگران است. هرچند متأسفانه بسیاری از ما آداب شستن اصولی و درست دست‌ها را یاد نگرفتیم. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که تنها چند ثانیه صرف شستن دست‌های خود کرده یا بعد از کمی تکان تکان دادن آنها زیر آب، دستتان را با حوله‌ای کثیف و نه چندان پاکیزه پاک می‌کنید، وقت آن رسیده که این عادت را ترک کنید.

عطسه (724press.com)

خوشبختانه پوست ما نخستین لایه دفاعی بدن در مقابل نفوذ انواع عوامل بیماری‌زا و آلودگی‌ها بوده و به خوبی هم از پس این کار برمی‌آید. اما متأسفانه ممکن است انواع باکتری و ویروس‌های موجود روی سطح پوست همچون سرماخوردگی، آنفولانزا و بیماری‌های گوارشی از طریق ارتباطاتی همچون دست دادن یا حتی لمس اشیاء به دیگران منتقل شوند.

مطلب مرتبط: آیا ابتلا به دو نوع سرماخوردگی در یک زمان ممکن است؟

از طرف دیگر همین مسئله سلامت خود شما را نیز تهدید می‌کند؛ چون شما هم ممکن است از طریق همین تماس‌ها و حتی تماس‌های اتفاقی در مکان‌های عمومی بسیاری از این عوامل بیماری‌زا را دریافت کنید. سپس کافی است با دست‌های آلوده چشمان، دهان یا بینی خود را لمس کرده یا حتی حین خوردن مواد خوراکی با دست آنها را به بدن خود وارد کنید. به دنبال این مسئله و بسته به نوع عامل بیماریزا و بخش‌هایی از بدن که تحت تأثیر قرار می‌گیرند، شما در معرض تمامی بیماری‌های فوق قرار خواهید گرفت.

طرز صحیح شستشوی دست (724press.com)

اینجا است که شستشوی درست دست و صورت می‌تواند هم ضامن سلامت شما باشد و هم سلامت افرادی که با شما در ارتباط قرار می‌گیرند را تضمین کند. اما چگونه اطمینان حاصل کنیم که شستشوی دست‌ها را به شکل کامل و دقیق انجام داده و کلیه آلودگی‌ها را از سطح آنها پاک کرده‌ایم؟

به گزارش ۷۲۴پرس (724press) در ابتدا شیر آب را باز کنید. سردی یا گرمی آب تأثیر چندانی روی شستشوی بهتر ندارد؛ بنابراین با استفاده از آب داغ به پوست دستان خود آسیب وارد نکنید. آب ولرم شاید بهترین انتخاب باشد؛ اما در مجموع روی دمای آب حساسیت نداشته باشید. در مرحله بعد صابون را برداشته و شروع به شستن دست‌ها کنید. نوع صابون هم اهمیت چندانی ندارد و حتماً لازم نیست از انواع آنتی‌باکتریال استفاده کنید. صابون‌های معمولی هم به خوبی جوابگوی پاکیزگی دستان شما هستند.

شستن دست (724press.com)

بعد از آغشته کردن تمام پوست دست به صابون، شیر آب را ببندید. حالا برای بیست ثانیه دستان خود را به خوبی بهم ماساژ داده و آنها را بشویید. در این مرحله دقت کنید که پوست پشت دست و نیز بین انگشتان را از قلم نیندازید. ممکن است این بیست ثانیه برای شما خیلی طولانی به نظر برسد، اما سلامتی شما ارزش این صبر و تحمل را دارد. واقعیت این است که بسیاری از مردم در نهایت بعد از ده ثانیه خسته شده و کار شستشو را تمام می‌کنند، اما شما باید این بازه زمانی را صرف شستن دستان خود کنید. پس از پایان این مدت شیر آب را باز کرده و دستان خود را به خوبی بشویید تا کف صابون از روی آنها شسته شود.

مطلب مرتبط: طرز تهیه یک سوپ خوشمزه برای درمان سریع سرماخوردگی

حالا نوبت خشک کردن دست‌ها است. بهتر است از جریان هوای گرم برای خشک کردن دستان مرطوب خود استفاده کنید؛ همچنین استفاده از حوله تمیز و پاکیزه هم انتخاب خوبی است. فراموش نکنید انواع عوامل بیماریزا روی دستان مرطوب بهتر از دستان خشک رشد و نمو می‌کنند.

اگر در طول روز به دفعات دستان خود را می‌شویید، ۷۲۴پرس دات کام به شما پیشنهاد می‌کند حتماً از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید. شستشوی زیاد ممکن است باعث از بین رفتن چربی پوست و در نتیجه خشکی دستان شما شده و حتی باعث ایجاد خراش یا حساسیت آنها شوند.

ژل ضدعفونی دست (724press.com)

اگر در شرایطی قرار گرفته‌اید که امکان شستشوی دست‌ها وجود ندارد، پیشنهاد می‌کنیم که از انواع ژل‌های ضدعفونی کننده استفاده کنید. بهتر است ژل را روی دست خشک و پوست تمیز ریخته و حداقل برای بیست ثانیه آنها را بهم مالیده و ماساژ دهید. به عبارتی این کار را تا زمانی که ژل تبخیر شده و دست شما خشک شود ادامه دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

با رعایت این نکات به سلامت خود و دیگران اهمیت دهید. به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم از مرور آن و همراهی با ما لذت برده باشید.

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید