یکی از فاکتورهای مهم که زیبایی ظاهری شما را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد، سلامت مو است. داشتن موهای پرپشت، خوش حالت و سالم  نقشی مؤثر در حفظ جذابیت‌های ظاهری فرد داشته و از این طریق به صورت ناخودآگاه روی تعامل اجتماعی فرد تأثیرگذار است. اگرچه بسیاری از موارد مرتبط با سلامت مو لزوماً تحت کنترل ما نیستند، اما در عین حال ما قادریم از طریق اصلاح رژیم غذایی تا حدی به سلامت موهای‌مان کمک کنیم.

چه کسی از داشتن موهای زیبا، پرپشت و براق بدش می‌آید؟ در واقع این آرزوی بسیاری از مردم است که به دلایل از کم پشتی یا ریزش موهای خود رنج می‌برند. واقعیت این است که فاکتورهای متعددی روی کیفیت موهای ما اثرگذار هستند که عمدتاً با پیش زمینه ژنتیک و سن ما در ارتباطند.

مطلب مرتبط: دلایل ریزش مو و روش درمان

متأسفانه ما نقش چندانی در انتخاب نوع موهای خود نداریم؛ اینکه موهای‌مان صاف باشد یا فر و مجعد، این مسئله حتی در مورد رنگ مو نیز صدق می‌کند و ما نمی‌توانیم رنگ طبیعی مو را براساس میل و علاقه‌ی خود انتخاب کنید. در نهایت بافت، صخامت و نیز سرعت رشد مو نیز توسط مادر طبیعت کنترل و باز ما روی آن تأثیرگذاری چندانی نداریم. اما با این حال این به این معنی نیست که دست ما کلاً در این زمینه بسته است. خوشبختانه هنوز هم می‌توان راهی برای کمک به سلامت موها پیدا کرد.

سلامت مو (724press.com)

مثل هر مشکل، بیماری یا حتی وضعیت خاص، هنوز هم راه حل‌هایی طبیعی وجود دارد که قادرند تا حدی به رفع مشکل یا حتی پیشگیری از آن کمک کنند. شما می‌توانید با کمک این راه‌ها روی سرعت رشد مو و ضخامت تارهای آن اثر گذاشته و از این طریق جلوی ریزش مو از دست رفتن آنها را بگیرید. برای پیروی از این راهکار بهتر است سری به آشپزخانه بزنید! بله، درست شنیدید. با پیروی از یک رژیم غذایی سالم و استفاده از مواد غذایی خاص می‌توان سلامت موها را به بهترین شکل ممکن تأمین کرد.

در ادامه با ۷۲۴پرس (724press.com) همراه باشید تا ببینیم خوردن چه مواد خوراکی می‌تواند به شما در این مورد کمک کند.

 تخم مرغ

 تخم مرغ (724press.com)

تخم مرغ یکی از بهترین خوراکی‌ها برای تأمین سلامت مو است و به همین خاطر در صدر فهرست ما جای دارد. اما چرا تخم مرغ؟

پاسخ به این سوال ساده است، تخم مرغ حاوی مقداری زیادی پروتئین و نیز بیوتین و دیگر مواد مغذی همچون روی و سلنیوم است. بد نیست بدانید بخش عمده فولیکول‌های مو تقریباً از پروتئین ساخته شده است، در نتیجه اگر رژیم غذایی شاما فاقد مقادیر کافی پروتئین باشد، ناخواسته شاهد ریزش موهای خود خواهد بود.

بیوتین دیگر ماده مغذی و ضروری است که در تولید نوع خاصی از پروتئین موسوم به کراتین نقش دارد. بنابراین اگر سهم بیوتین در رژیم غذایی روزانه ناچیز باشد، باید حتماً به طریقی بیوتین بیشتری مصرف کنید. این ماده همچنین روی سرعت رشد موی شما اثرگذار است. بسیاری از مکمل‌های غذایی که مدعی تأثیرات شگفت‌انگیز روی موی انسان هستند، از بیوتین در ترکیبات خود استفاده کرده‌اند.  

انواع توت

شاتوت (724press.com)

انواع توت بهترین مواد خوراکی برای اضافه شدن به رژیم غذایی روزانه انسان هستند؛ چراکه آنها حاوی ترکیبات خاص و انواع ویتامین بوده و رشد مو را بهبود می‌بخشند. یکی از ویتامین‌های شاخص موجود در این میوه‌های، ویتامین C است که به خاطر خواص آنتی کسیدانی خود موارد استفاده زیادی داشته و در مجموع روی سلامت عمومی بدن تأثیرات مثبتی برجای می‌گذارد.

مطلب مرتبط: ۱۵ ماده غذایی سالم و مفید برای سلامت پوست و مو

آنتی اکسیدان به حفظ فولیکول مو کمک کرده و از آن در مقابل آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. رادیکال‌های آزاد به صورت طبیعی در بدن ما وجود داشته و حتی با افزایش سن در ارتباط هستند. بدن ما همچنین از این ویتامین برای تولید کلاژن استفاده می‌کند. کلاژن پروتئینی است که از شکنندگی تارهای مو جلوگیری می‌کند. و سرانجام ویتامین C به جذب آهن کمک کرده و جلوی ابتلای فرد به بیماری کم خونی را می‌گیرد و البته حتماً مطلع هستید که کم خونی خود یکی از دلایل ریزش مو است. بنابراین با مصرف این ویتامین با یک تیر دو نشان می‌زنید؛ هم جلوی بروز کم خونی را گرفته و هم از ریزش موهای‌تان جلوگیری می‌کنید.

اسفناج

اسفناج (724press.com)

اسفناج یکی از بهترین منابع غذایی برای تأمین مواد مغذی همچون فولات، آهن، ویتامین A و ویتامین C است. هر کدام از این مواد مغذی نقشی مهم در حفظ سلامت و افزایش رشد موهای شما بازی می‌کنند. به عنوان مثال ویتامین A به ویژه به غدد پوستی تولید کننده «سبوم» (sebum) کمک می‌کند؛ سبوم ماده‌ای چرب است که باعث مرطوب نگه داشته شدن پوست سر شده و سلامت مو را تضمین می‌کند.

آهن هم یک عنصر عالی برای کمک به عملکرد بهتر گلبول‌های قرمز است. همانطور که می‌دانید گلبول‌های قرمز مسئول حمل اکسیژن بوده و از طریق جریان خون، اکسیژن را به اندام‌های مختلف بدن می‌رسانند تا کارهایی همچون رشد یا بازسازی بخش‌های مختلف بدن به خوبی انجام شود. یک پیمانه اسفناج ۵۴% از نیاز روزانه شما به ویتامین A را مرتفع می‌کند. به علاوه ۴% نیاز روزانه زنان و ۱۰% نیاز روزانه مردان به آهن را نیز برطرف می‌کند.

انواع ماهی‌های چرب

گوشت ماهی (724press.com)

ماهی‌های چربی همچون سالمون، ماهی خالمخالی و شاه ماهی به رشد بهتر موها کمک می‌کنند؛ چرا که این ماهی‌های حاوی اسیدهای چرب و بسیار مفید امگا ۳ هستند. در جریان یک تحقیق روی ۱۲۰ زن که از مکمل‌های حاوی روغن ماهی به اضافه آنتی کسیدان استفاده می‌کردند، مشخص شد که این دو ماده به صورت متوسط هم روی تراکم مو تأثیرات مثبتی برای جای گذاشته و هم باعث کاهش ریزش مو شدند.

تحقیق دیگری نشان داد که مصرف مکمل‌های روغن ماهی و امگا ۳ می‌توانند حتی روی خانم‌هایی که موهای کم پشت با تارهای نازک دارند نیز اثر مثبت گذاشته و به کاهش ریزش مو در آنها کمک کنند. بنابراین اگر شما حتی جزو علاقمندان مصرف ماهی نیستید، حتما از مکمل روغن ماهی در برنامه غذایی روزانه خود استفاده کنید. هرچند ماهی خود حاوی مواد مغذی دیگری است که روی سلامت مو تأثیر گذار هستند، موادی همچون پروتئین، سلنیوم، ویتامین D3 و ویتامین‌های گروه B، بنابراین مصرف ماهی حتی تأثیرات مثبت بیشتری روی سلامت مو و نیز بهبود سلامت کلی بدن دارد.

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی (724press.com)

سیب زمینی شیرین به خاطر وجود بتاکاروتن در این فهرست جایی به خود اختصاص داده است. این ترکیب توسط آنزیم‌های موجود در بدن انسان به ویتامین A تبدیل می‌شود که در تولد سبوم نقش دارد. سبوم علاوه بر پوست سر، موهای شما را نیز مرطوب نگه می‌دارد. 

ویتامین A همچنین باعث افزایش سرعت رشد مو شده و روی ضخامت تارهای مو نیز تأثیرگذار است. این ویتامین همچنین جلول تحلیل رفتن فولیکول‌های مو را می‌گیرد. شما می‌توانید تا چهار برابر میزان بتاکاروتن مورد نیاز بدن را تا تنها با مصرف یک عدد سیب زمینی شیرین در اندازه متوسط تأمین کنید. 

مطلب مرتبط: روش های موثر و ساده برای سلامت مو

آووکادو

آووکادو (724press.com)

آووکادو حاوی چربی‌های مفید بوده و در کنار آنها دارای منابع خوبی از ویتامین E است. این میوه همچنین بسیار خوشمزه و لذیذ است و می‌توان از آن در تهیه انواع سالادها یا حتی اسموتی‌ استفاده کرد. ویتامین E نیز همچون ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که جلوی اثرات نامطلوب رادیکال‌های آزاد را گرفته و به رشد مو کمک می‌کند.

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، براساس یک تحقیق مشخص شد افرادی که دارای ریزش مو بودند بعد از حدود هشت ماه مصرف مکمل ویتامین E، شاهد رشد موهای خود در حدود ۳۴.۵% بودند. این ویتامین همچنین نقش قدرتمندی در حفاظت از پوست سر در برابر اثرات مخرب استرس و دیگر عوامل زیان‌بار داشته و جلوی خشکی یا آسیب دیدن آن را می‌گیرد. اثراتی که ممکن است جلوی فعال شدن فولیکول‌ها مو و در نتیجه رویش مجدد مو را بگیرند. اسیدهای چرب ضروری موجود در آووکادو همچنین برای ساخت دیواره سلولی حائز اهمیت هستند. 

صدف خوراکی

صدف خوراکی (724press.com)

 صدف خوراکی جزو آندسته از مواد خوراکی است که ممکن است به خاطر شکل ظاهری یا حتی طعم و مزه، باب ذائقه همه نباشد؛ بنابراین اگر جزو علاقمندان آن نیستید هم نگران نباشید. با این حال بد نیست بدانید به دلیل وجود مقادیر مناسبی روی، صدف خوراکی برای رشد مو مفید است. اما این ماده همچنمین در مقادیر بالا در غذاهای دیگری همچون گوشت قرمز، حبوبات به ویژه لوبیا، عدس و نخود، لبنیات، تخم مرغ، گندم کامل، آجیل، خشکبار و انواع مغزها یافت می‌شود. بنابراین راهی دیگر برای تأمین روی مورد نیاز بدن در اختیار شما قرار دارد.

روی یک ماده معدنی مفید است که از رشد و چرخه بازسازی موهای حمایت می‌کند. کمبود روی در بدن می‌تواند با شکل خاصی از ریزش مو موسوم به «تلوژن افلوویوم» (telogen effluvium) در ارتباط باشد که خوشبخانه با دریافت مقادیر بیشتر روی در رژیم غذایی روزانه قابل درمان است. البته بهتر است به این نکته هم توجه کنید که مصرف بیش از اندازه روی هم می‌تواند باعث ریزش مو شود. بنابراین بهتر است روی مورد نیاز را از مواد خوراکی تأمین کنید که اگرچه حاوی مقادیر بالایی روی نیستند، اما در عوض آن را دوز مناسبی در اختیار بدن قرار می‌دهند. این درحالی است که مصرف خودسرانه مکمل‌های حاوی روی ممکن است مقدار زیادی روی وارد بدن کند.

مطلب مرتبط: ریزش مو: سرنخ‌هایی که در کف دست شما پیدا می‌شوند

میگو

میگو (724press.com)

میگو یک خوراکی عالی با اثرات چشمگیر روی سلامت موهای شما است؛ چرا که این خوراک دریایی حاوی پروتئین، ویتامین‌های گروه B، روی، آهن و ویتامین D است که همگی برای موها بسیار مفید و ارزشمند هستند. میگو همچنین دارای مقادیر کمی اسیدهای چربی امگا ۳ است؛ هرچند میزان آن چندان چشمگیر نبوده و قابل رقابت با ماهی‌های چرب نیست.

کمبود ویتامین D3 می‌تواند باعث ریزش مو شود؛ در نتیجه بد نیست با دکتر خود مشورت کرده و از او در مورد استفاده از مکمل‌های ویتامین D راهنمایی بگیرید. از طرف دیگر جذب بهتر این ویتامین نیازمند قرار گرفتن در معرض نور خورشید است؛ این درحالی است که امروزه افراد بزرگسال بیشتری با معضل کمبود این ویتامین مواجه هستند، چرا که به مقدار کافی وقت خود را خارج از خانه یا محل کار سپری نمی‌کنند.

انواع لوبیا

لوبیا (724press.com)

 اگر به دنبال راهی برای کاهش یا حتی قطع مصرف گوشت قرمز هستید اما از پیامدهای احتمالی آن روی سلامت خود می‌ترسید، نگران نباشید. خوشبختانه هنوز راه‌های دیگری برای جبران نیاز بدن به پروتئین وجود دارد؛ از جمله مصرف لوبیا که یکی از بهترین منابع تأمین کننده پروتئین است. هرچند آنها در کنار تأمین پروتئین مورد نیاز بدن، مواد مغذی دیگری همچون آهن، بیوتین، روی و فولات را نیز فراهم می‌کنند که برای رشد مو مفید هستند. حتی بهتر از آن، لوبیا تنوع خوبی داشته و در دسترس است در نتیجه همیشه می‌توانید مقداری از آن را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید.

اگر با مشکل ریزش مو دست به گریبان هستید که دارای منشأ هورمونی یا ژنتیکی و همچنین ناشی از بارداری یا طاسی با الگوی مردانه نیست و یا حتی رشد موی کمی دارید، تنها کافی است مقدار بیشتری از غذای روزانه خود را به لوبیا اختصاص دهید.

در نهایت بهتر است برای برخورداری از موهای سالم، تمرکز خود را روی غذاهایی بگذارید که دارای مقادیر زیادی پروتئین، ویتامین‌های A ،C و D، اسیدهای چرب ضروری و آهن هستند. همچنین فولات و بیوتین را فراموش نکنید که با رشد مو و سلامت آن در ارتباط هستند. استفاده از یک برنامه غذایی کامل و سالم کلید اصلی درمان یا حتی پیشگیری از انواع بیماری‌ها است. در نهایت فراوش نکنید داشتن موهای سالم، پرپشت و متراکم نیازمند سلامت بیرونی و درونی شما است.

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم مرور این نکات برای شما نیز آموزنده باشد.