از شکم بزرگ خود خسته شدید؟ آیا می‌دانید چربی‌های انباشته شده در ناحیه شکمی علاوه بر ایجاد ظاهر زشت و ناخوشایند، باعث بروز بیماری‌های مختلفی در انسان می‌شود. پس چه بهتر که هرچه سریع‌تر خود را از شر آنها نجات دهید. همه می‌دانیم که آب کردن شکم کار چندان ساده‌ای نیست، اما باور کنید که با کمی پشتکار قادر به انجام آن هستید. با ۷۲۴پرس همراه باشید تا راهکارهایی مفید برای کاهش چربی شکمی را مرور کنیم.

روش‌های مناسب برای کاهش چربی دور شکم

چربی شکمی چیزی بیشتری از یک ظاهر زشت و ناخوشایند است؛ این نوع چربی بسیار خطرناک بوده و سلامت شما را به طرق مختلف تهدید می‌کند. این چربی‌های انباشته شده باعث ترشح هورمونی می‌شوند که در ادامه فرد را در خطر ابتلا به بیماری دیابت و احتباس آب در بدن قرار می‌دهد. این نوع چربی همچنین در ارتباطی تنگاتنگ با بیماری‌های دیگری همچون بیماری قلبی عروقی، سرطان سینه و مشکلات کیسه صفرا قرار دارد.

چربی شکم (724press.com)

تنها راه برای خلاصی از چربی شکمی خوردن مواد غذایی خاص، قطع مصرف مواد خوراکی مضر و البته ورزش کردن است. باور کنید استفاده از قرص و دارو و انجام انواع عمل‌های جراحی معجزه نمی‌کند، اگر شما نتوانید عادت‌های نادرست غذایی و سبک زندگی نامناسب خود را اصلاح کنید. چربی شکمی با رژیم و ورزش از بین می‌رود، تنها کافی است اراده کنید.

مطلب مرتبط: ۱۰ روش برای کم کردن چربی دور شکم

به علاوه از بین رفتن چربی‌های انباشته شده هم احساس سلامتی بیشتری به شما می‌بخشد و هم ظاهر شما را متناسب و جذاب‌تر نشان می‌دهد. پس درنگ نکنید و با مرور این نکات مهم برای کاهش چربی شکمی همراه ۷۲۴پرس‌ (724press.com) باشید.

نوشیدن آب و چای تلخ بیشتر

چای (724press.com)

 اگر نگران اضافه وزن و چربی‌های انباشته شده در ناحیه شکم خود هستید، پس معطل نکرده و در اسرع وقت مصرف نوشیدنی‌های شیرین را قطع کنید. این نوشیدنی‌ها اغلب حاوی شکر و شیرین کننده‌های مضر و مصنوعی است. بهتر است هنگام تشنگی عطش خود را با نوشیدن آب، انواع دمنوش، چای سبز، قهوه و چای تلخ فرو بنشانید. این نوشیدنی‌ها حتی دارای فواید مثبتی روی سلامت شما هستند.

شما باید از مصرف شکر پرهیز کنید؛ چرا که این سم سفید و خطرناک از فروکتوز ساخته شده است. در مقابل کبد شما قادر به متابولیزم مقادیر زیادی فروکتوز نبوده و در نتیجه مابقی آن به صورت چربی درآمده و در ناحیه شکم انباشته می‌شود.از طرف دیگر مصرف شیرین کننده‌های مصنوعی باعث ایجاد اشتهای کاذب می‌شوند.

از سوی دیگر این چهار آشامیدنی (آب، قهوه تلخ، چای و چای سبز) جلوی از دست رفتن آب بدن را گرفته و در مقابل متابولیسم بدن را افزایش می‌دهند.

مصرف شکر را متوقف کنید

شکلات (724press.com)

بی‌شک قطع کردن مصرف شکر و دیگر شیرینی‌های خوشمزه و اشتها آور کار چندان ساده‌ای نیست؛ اما اگر از فرم و ابعاد شکم خود ناراضی هستید پس چاره‌ای جز این کار ندارید. در نهایت فراموش نکنید که کم کردن چربی‌های شکمی خطرناک، به مراتب برای سلامت شما ارزشمندتر هستند. پس از همین حالا مصرف موادی همچون نوشابه، آبمیوه، انواع کیک و کلوچه و شکلات را کنار بگذارید.

از سوی دیگر از این به بعد با دقت بیشتری برچسب و لیبل محصولات مصرفی خود را مطالعه کنید. شما ممکن است فکر کنید در حال خوردن یک ظرف سالاد سالم هستید، اما سس سالاد شما ممکن است حاوی مقادیری شکر باشد. این مسئله در مورد انواع سس‌های دیگر همچون سس کچاپ، سس باربیکیو و حتی خردل نیز صدق کند.

مقاله مرتبط: ۹ عادت غذایی برای سریع‌تر کردن روند کاهش وزن

همچنین بد نیست در کابینت را باز کرده و به صورت اتفاقی یکی از جعبه‌ها را بیرون بیاورید؛ مثلا یک جعبه غلات صبحانه. شاید برای‌تان عجیب باشد، اما این محصولات نیز حاوی مقادیر زیادی شکر هستند. هرچند که ممکن است به جای شکر، به اسامی دیگر در برچسب آنها اشاره شده باشد. به هر حال حذف شکر یعنی یک قدم بزرگ به سمت شکمی صاف و فاقد چربی‌های خطرناک؛ پس این فرصت را از دست ندهید.

افزایش مصرف میوه

میوه (724press.com)

 یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش چربی‌های شکمی، پرهیز از پرخوری و افراط در مصرف مواد غذایی است. اما گاهی می‌توان حتی با کمی زیاده روی در خوردن هم به این مهم دست یافت، اما چگونه؟

میوه‌ها یکی از بهترین منابع غذایی برای مهار احساس گرسنگی است؛ در واقع هر زمان دچار این احساس شدید تنها کافی است مقداری از این تسکین دهنده‌های شیرین و خوش عطر و طعم میل کنید. شاید در ابتدا برای رفع حس گرسنگی مقدار زیادی میوه مصرف کنید، اما نگران نباشید. این مسئله به مرور زمان از بین می‌رود.

میوه‌ها خوردنی‌هایی سالم هستند؛ حتی با وجود اینکه دارای مقادیری قند هستند. از آنجایی که میوه به صورت طبیعی به شکل دانه‌ای و در وعده‌های کوچک قابل مصرف است، جویدن آنها باعث تحریک مغز می‌شود. در پاسخ به این تحریک مغز هورمون‌هایی را ترشح می‌کند که باعث ایجاد احساس سیری در فرد می‌شوند. از سوی دیگر میوه‌ها حاوی فیبر هستند و فیبر نیز باعث ایجاد احساس سیری شده و همچنین شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد. بدین ترتیب فرد با مصرف میوه جلوی پرخوری خود را می‌گیرد و البته که این تنها فایده مصرف میوه نیست.

مطلب مرتبط: ۱۰ دلیل پزشکی برای احساس گرسنگی دائمی

فراموش نکنیم که میو‌ه‌ها به جز فیبر، حاوی انواع ویتامین، آنتی کسیدان و ریز مغذی‌هایی هستند که روی سلامت کلی افراد تأثیرات مثبتی داشته و در پیشگیری از شماری از بیماری‌ها مؤثر هستند.

سبزیجات بیشتری به برنامه غذایی روزانه خود اضافه کنید

میوه (724press.com)

 استفاده از انواع سبزیجات چه به صورت خام، بخارپز، کبابی یا برشته شده، می‌تواند یک انتخاب ایده‌آل برای رسیدن به اندامی زیبا و شکمی تخت و خوش فرم باشد. سبزیجات حاوی مقادیر زیادی از انواع ویتامین، مواد معدنی، آنتی اکسیدان و مواد مغذی ارزشمند دیگر هستند. رنگین کمانی از رنگ‌های زیبا را در بشقاب خود بچینید و از انواع آنتی اکسیدان‌های مفید بهره ببرید. سبزیجات نیز همچون میوه‌ها دارای مقدار متنابهی فیبر هستند که هم به سلامت دستگاه گوارش انسان کمک می‌کند و هم با ایجاد احساس سیری به مدت طولانی، جلوی پرخوری افراد را می‌گیرند.

۷۲۴پرس پیشنهاد می‌کند هنگام طبخ یا مصرف سبزی‌ها بهتر است از اضافه کردن کره، پنیر، انواع سس‌ها مثل مایونز یا دیگر طعم دهنده‌های تجاری پرهیز کنید. اگر قصد برشته یا کبابی کردن آنها را دارید، می‌توانید از مقداری روغن زیتون یا روغن نارگیل استفاده کنید که چربی‌های سالم‌تری بوده و حتی دارای ارزش غذایی هستند.

مصرف گوشت را فراموش نکنید

گوشت (724press.com)

شاید باورش سخت باشد، اما بد نیست بدانید انواع گوشت همچون گوشت گاو، مرغ، ماهی و حتی تخم مرغ در مبارزه با چربی شکمی بسیار موفق و کارآمد هستند. از سوی دیگر مواد گیاهی با پایه‌ی پروتئینی همچون لوبیا، حبوبات، کینوآ و ماده‌ای خوراکی موسوم به «گوشت گندم» یا «سیتان» (seitan)، همگی دشمنان قسم خورده چربی شکم بوده و در از بین بردن آن نقشی مؤثر بازی می‌کنند.

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، مطالعات انجام شده نشان داده است که هرچقدر کیفیت پروتئین مصرفی افراد بهتر باشد، میزان چربی شکمی آنها کمتر است. بنابراین حتماً از انواع گوشت و پروتئین‌های گیاهی در برنامه غذایی خود استفاده کنید. البته این مسئله در مورد فرآورده‌های پوشتی صنعتی همچون انواع سوسیس یا کالباس صدق نمی‌کند. در مقابل این مواد به دلیل وجود انواع نگهدارنده و افزودنی‌های دیگر و نیز حجم قابل توجه نمک موجود در آنها، بیشتر باعث ایجاد بیماری شده و حتی با میزان ابتلای افراد به انواع سرطان در ارتباط هستند. وجود نمک زیاد در مواد غذایی علاوه بر تأثیرات نامطلوب روی میزان فشار خون افراد، باعث ایجاد نفخ و تورم شده و تلاش برای کاهش وزن را خنثی می‌کند.

حذف کربوهیدارت‌های تصفیه شده از رژیم غذایی

شیرینی (724press.com)

 شاید شنیده باشید که رژیم‌های حاوی مقادیر کم کربوهیدرات برای کاهش وزن مناسب هستند. بد نیست بدانید انواع میوه، غلات، سبزیجات و محصولات لبنی همگی به نوعی کربوهیدرات به شمار می‌روند. بنابراین برای کاهش چربی شکمی بهتر است به دنبال حذف انواع تصفیه شده آنها بروید، چون خوردن آنها باعث اضافه وزن می‌شود.

مطلب مرتبط: ۵ نوع شکم که ربطی به اضافه وزن ندارند

کربوهیدرات‌های تصفیه شده در جریان متابولیسم به قند تبدیل می‌شوند و قند در نهایت منجر به ایجاد چربی شکمی می‌شود. از سوی دیگر مصرف آنها روی اشتهای افراد اثرات نامطلوبی به جای گذاشته و باعث پرخوری می‌شود. قطع مصرف این نوع مواد غذایی به سرعت به کاهش وزن ناشی از تجمع آب در بدن منجر می‌شود. همچنین محدودیت در مصرف آنها باعث کاهش میزان انباشت چربی در ناحیه شکم می‌شود.

از جمله مواد خوراکی حاوی کربوهیدارت‌های تصفیه شده می‌تاند به انواع نان‌ و شیرینی‌های تهیه شده از آرد سفید، برنج، ماکارونی، اسنک، پاستا و غلات صبحانه اشاره کرد.

از غلات کامل استفاده کنید

غلات (724press.com)

 به جای مصرف انواع غلات فرآوری شده، روزانه کمتر از پنجاه گرم از انواع غلات کامل استفاده کنید. صدها نمونه غلات کامل در دسترس است که می‌توانند منبع خوبی برای تأمین پروتئین‌ گیاهی مورد نیاز بدن باشند.

عنوان گندم کامل که گاهی روی بسته‌بندی مواد خوراکی درج می‌شود، همیشه به معنای استفاده از غله کامل نیست؛ چرا که در برخی موارد محصولات تهیه شده تحت عنوان گندم کامل در واقع از آرد سفید و رنگ‌های خوراکی تهیه می‌شوند، اما تولیدکننده با اضافه کردن مقداری سبوس به محصول خود، وانمود می‌کند که آنها از گندم کامل تهیه شده‌اند. حتماً برچسب روی مواد غذایی را مطالعه کرده و اطمینان حاصل کنید که در تهیه آنها از غلات کامل استفاده شده است. از سوی دیگر اصولاً بهتر است مصرف کربوهیدرات‌ها را کنترل کنید تا از اضافه وزن و تجمع چربی شکمی در امان باقی بمانید.

افزایش مصرف فیبر

سالاد (724press.com)

فیبر گرانرو، ویسکوز یا رژیمی در واقع ژلی غلیظ است که اثرات خوبی روی دستگاه گوارش شما دارد. مصرف این نوع فیبر باعث ایجاد احساس سیری به مدت طولانی‌تری می‌شود؛ همچنین جذب مواد مغذی را افزایش می‌دهد. در واقع فیبر ویسکوز  این کار را با کند کردن حرکت آنها در روده انجام می‌دهد.

مطالعات انجام شده نشان داده که خوردن ۱۰ الی ۱۴ گرم فیبر محلول در طول روز باعث کاهش چربی شکمی به میزان ۴.۵ پوند در طول ۴ ماه می‌شود. فیبر گرانرو در انواع مواد خوراکی همچون سبوس جو، لوبیای خشک، انواع آجیل و خشکبار، جو دوسر، دانه یا تخم کتان، مرکبات، سیب و هویج یافت می‌شود؛ بنابراین بد نیست گاهی یک کاسه جو پرک بدون اضافه کردن شربت افرا یا افزودنی‌های دیگر میل کنید. می‌توانید حتی مقداری تخم کتان به آن اضافه کنید تا از فواید یک صبحانه کامل، مقوی و لاغر کننده بهره مضاعف ببرید.

اضافه کردن دانه چیا به غذاهای مصرفی

دانه چیا (724press.com)

اگر به دنبال یک غذای کامل هستید، تخم چیا را فراموش نکنید. این دانه‌های مقوی دارای مقادیر متنابهی ویتامین، مواد معدنی، آنتی اکسیدان، فیبر، پروتئین، چربی‌های سالم و حتی فیبر ویسکوز و محلول هستند. بهتر است به صورت روزانه مقداری تخم چیا را به صورت خام میل کرده یا از آن در تهیه آبمیوه و اسموتی استفاده کنید. همچنین می‌توانید آن را به غلات صبحانه، ماست، برنج، جو یا حتی سبزیجات اضافه کرده و نوش جان کنید. مصرف ۱.۵ قاشق دانه چیا دوبار در روز ایده‌آل است. 

جایگزین کردن چربی سالم به جای انواع ناسالم و مضر آن

میوه سالم (724press.com)

همه چربی‌ها ارزش غذایی یکسانی نداشته و اثرات مشابهی روی وزن و چربی‌های انباشته شدن در بدن ندارند. از سوی دیگر شما نمی‌توانید به طور کامل چربی را از رژیم غذایی روزانه خود حذف کنید. مثلاً حتی گوشت مصرفی شما هم حاوی چربی‌های اشباع شده است.

چربی‌های ترانس از جمله چربی‌های مضری هستند که حتی مصرف مقادیر اندکی آنها نیز تأثیر بدی روی سلامت بدن شما دارد. این نوع چربی در انواع روغن‌های هیدروژنه و نیز روغن‌های گیاهی هیدروژنه یافت می‌شود؛ بنابراین بهتر است مصرف این نوع روغن‌ها را به طور کامل کنار بگذارید. این چربی‌ها نه تنها تأثیری روی کاهش وزن شما ندارند، بلکه زمینه ابتلای فرد به بیماری‌های قلبی- عروقی را نیز مهیا می‌کنند.

مطلب مرتبط: انواع چاقی و راه های مقابله با آن

بنابراین بهتر است یا مصرف مواد سرخ کرده را کاهش بدهید، یا در طبخ غذا از انواع روغن‌های سالم مثل روغن زیتون یا نارگیل استفاده کنید. همچون استفاده از آووکادو و تخم آفتاب گردان هم ایده خوبی است؛ اما حتی در این حالت هم بهتر است مصرف چربی را در حد متعادل حفظ کرده و از زیاده روی در مصرف غذاهای چرب خودداری کنید.

انجام تمرینات ورزشی به صورت مرتب

دویدن (724press.com)

 اما در کنار خوردن، یا نخوردن مواد غذایی مضر یک راهکار ایده‌آل دیگر برای کاهش چربی شکمی انجام تمرینات ورزش مرتب است که از قضا بسیار تأثیرگذار و مهم است. اگر شما در مصرف غذاها حد اعتدال را نگه داشته و یک رژیم مناسب را رعایت کنید، قطعاً شاهد کاهش وزن خود خواهید بود. اما اگر در کنار رژیم، از یک برنامه ورزشی مستمر و هوازی نیز استفاده کنید، این کاهش وزن و چربی شکمی بسیار بیشتر خواهد بود.

حتی بهتر است بعد از کاهش وزن نیز ورزش را کنار نگذاشته و همچنان خود را انجام آن متعهد بدانید. انجام دادن ۱۰۵ دقیقه ورزش هوازی در طول هفته، معادل روزانه ۱۵ دقیقه ورزش است که زمان چندانی از شما نمی‌گیرد. اما در مقابل به شما هم در کاهش وزن و هم در حفظ آن کمک فراوانی می‌کند.

مطلب مرتبط: رژیم غذایی مخصوص آقایان برای لاغر شدن

در میان ورزش‌های موجود، ورزش‌های هوازی بهترین نتیجه را در زمینه کاهش وزن از خود نشان داده‌اند. از جمله ورزش‌های هوازی موسوم به ایروبیک می‌توان به پیاده‌روی، دویدن، شنا کردن و دوچرخه سواری اشاره کرد.

سخن آخر

اگرچه از دیرباز باور عمومی این است که آب کردن شکم کاری سخت و زمان‌بر است، اما باور کنید که با رعایت چند نکته می‌توانید به این هدف ارزشمند دست پیدا کنید. کافی است قید خوردن شیرینی‌های خوشمزه و مواد قندی مصنوعی را بزنید، چربی‌های ترانس را از برنامه غذایی خود حذف کنید و در مقابل مقدار بیشتری پروتئین، میوه و سبزی مصرف کنید. همیشه مقداری دانه چیا دم دست داشته باشید و آن را روی سالاد و  نوشیدنی و ماست و بشقاب سبزی‌تان بپاشید و مهمتر از همه، ورزش کردن را به یکی از اصول مهم و ماندگار زندگی خود تبدیل کنید. باور کنید این راهکارها شاید در نگاه اولی کمی سخت و خسته کننده به نظر برسد، اما وقتی احساس سلامتی و شادابی بیشتری کردید، از انجام آنها لذت خواهید برد.

به پایان این مطلب از سایت ۷۲۴پرس رسیدیم، امیدوارم این مرور کوتاه برای شما نیز مفید بوده باشید. نظرات خود را حتماً با ما نیز در میان بگذارید.