سرویس اجتماعی

با خوردن این مواد غذایی به جنگ سرطان بروید

مواد غذایی ضد سرطان

زندگی مدرن اگرچه امتیازاتی دارد، ولی به موازات آنها و به دلیل اثرات نامطلوبی که به دنبال دارد، به طرقی جدید سلامت ما را در معرض خطر قرار داده است. اگر در گذشته شیوع بیماری‌های واگیردار و خطرناکی همچون طاعون و وبا عامل مرگ و میر انسان‌ها بود، این روزها بیماری‌های قلبی و عروقی و انواع سرطان جایگزین آنها شده است. 

خوراک سبزیجات (724press.com)

سرطان بی‌تردید بیماری ترسناکی است؛ به طوری که حتی احتمال ابتلا به آن نیز فرد را وحشت‌زده می‌کند. همانگونه که می‌دانید سرطان ناشی از رشد بی‌رویه و غیر معمول سلول‌ها بدن انسان ناشی می‌شود. عوامل مختلفی در بروز این بیماری دخیل هستند که از آن جمله می‌توان به ویروس‌ها، استعمال دخانیات، مواد شیمیایی خطرناکی همچون آزبست، پرتوهای زیان‌آور خورشید و البته مصرف نوشیدنی‌های نامناسب اشاره کرد.

مطلب مرتبط: معرفی ۵۰ خوراکی فوق‌العاده سالم

اما اگرچه شماری از غذاهای محبوب امروزی در شمار مواد خطرناک و سرطان زا جای دارند، در مقابل تعدادی دیگر از مواد خوراکی به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌های متنوع، مواد معدنی و ویتامین‌ها قادر به مقابله با سرطان بوده و حتی از سلامت شما در مقابل این بیماری ناخوشایند به بهترین شکل محافظت می‌کنند. از سوی دیگر چاقی و اضافه وزن یکی دیگر از عواملی است که ریسک ابتلا به سرطان را بالا می‌برد؛ در مقابل اما از دست دادن چربی‌های اضافی می‌تواند باعث کاهش این خطر شود. و باز هم فهرستی از مواد خوراکی وجود دارد که مصرف آنها می‌تواند هم شما را از شر چاقی نجات دهد و هم به صورت غیرمستقیم سرطان را از شما دور نگه دارد.

سالاد (724press.com)

خوشبختانه فهرست این خوراکی‌های نجات بخش بسیار متنوع است؛ در نتیجه اگر از مصرف گروهی از مواد غذایی رضایت ندارید، نگران نباشید. همیشه راهی برای جایگزین کردن گروه‌های دیگر وجود دارد. از سوی دیگر بسیاری از آنها کالری چندانی ندارند و مصرف کننده می‌تواند با خیال راحت از خوردن آنها لذت برده و در عین پیشگیری از ابتلا به سرطان، شاهد کاهش وزن خود نیز باشد. 

در ادامه با ۷۲۴پرس (724press.com) همراه باشید تا ببینیم خوردن کدام مواد غذایی می‌تواند به ما در جنگ با سرطان کمک کرده و حتی جلوی ابتلای افراد به این بیماری خطرناک را بگیرد؟

سرده سیر (Allium)

سیر (724press.com)

یکی از متداول‌ترین مواد به کار رفته در دستورهای آشپزی، از قضا یک داروی شفابخش است. بله، سیر شاید عطر و بوی چندان مطبوعی نداشته باشد، اما یک دنیا خاصیت دارد. این عضو مهم سرده‌ی سیر، به عنوان یک ضد تومور شناخته می‌شود. علاوه بر این سیر به عنوان یک ماده با خواص آنتی باکتریالی نیز شناخته شده و به جلوگیری از ابتلا افراد به بیماری‌های قلبی و عروقی نیز بسیار مؤثر است. سیر همچنین به عنوان قاتل باکتری موسوم به «هلیکوباکتر پیلوری» (H. pylori) نیز شناخته می‌شود که یکی از عوامل ایجادکننده سرطان معده است. در عین حال سیر باعث کاهش ریسک ابتلای افراد به انواع دیگر سرطان همچون سرطان روده بزرگ، سرطان مری، پانکراس و سرطان سینه است.

مطلب مرتبط: خواص دارویی و درمانی «سیرجوانه زده»

اگر دوست دارید از مصرف سیر بهترین نتیجه ممکن را بگیرید، حتماً بعد از خرد کردن سیر آن را برای پانزده دقیقه کنار گذاشته و بعد استفاده کنید. سیر به اشکال مختلف قابل مصرف است که در این میان می‌توان یا آن را به صورت پخته استفاده کرده و یا بعد از خرد کردن آن را خام با مقداری آب بلعید. اگرچه تاکنون مطالعات زیادی پیرامون خواص و فواید سیر انجام شده است، اما باید اشاره کرد که دیگر اعضای این سرده همچون پیاز، تره فرنگی، پیازچه و موسیر هم به نوبه‌ی دارای خواص ارزشمند دارویی و درمانی هستند.

گلوکوزینولات (Glucosinolates)

کلم بروکلی (724press.com)

سبزیجاتی همچون انواع کلم، گل کلم و کلم بروکلی همگی حاوی موادی موسوم به «گلوکوزینولات» هستند. در این میان گلوکوزینولات حین عبور از روده توسط نوعی آنزیم فعال به ترکیبی موسوم به «سولفورافن» (sulforaphane) تبدیل می‌شود که به عنوان یک ضد سرطان قوی به شهرت رسیده است. این ترکیب هم با هلیکوباکتر مقابله کرده و هم مناطق آلوده شده توسط این باکتری را پاکسازی و سم زدایی می‌کند.

به همین خاطر است که گیاهان صلیبی یا «چلیپایی» (Cruciferous veggies) همچون کلم بروکلی، باعث کاهش ریسک ابتلا به انواع سرطان همچون سرطان ریه، پروستات، سینه، گردن، دهان، مری، معده، روده بزرگ و مثانه می‌شوند. بهتر است برای نتیجه گیری بیشتر کلم بروکلی را به صورت بخارپز مصرف کرده و حین پخت چند حبه سیر و مقداری روغن زیتون نیز به آن اضافه کرد. این ترکیب نه تنها برای سلامتی شما مفید است، بلکه باعث کاهش وزن نیز شده و از این راه به صورت مضاعف با ابتلای فرد به انواع سرطان مبارزه می‌کند.

لیکوپن

گوجه فرنگی (724press.com)

 لیکوپن (Lycopene) در واقع نوعی کاروتن است؛ نوعی ترکیب آلی که رنگ قرمز روشن و جذابی به میوه و سبزیجات می‌دهد. لیکوپن نیز از جمله موادی است که در نقش یک ماده ضد سرطان ظاهر شده و به ویژه در کاهش ریسک ابتلای افراد به سرطان پروستات حضوری مؤثر دارد. البته این تمام امتیاز لیکوپن نیست؛ چرا که به جز سرطان پروستات این ماده متوقف کردن رشد بی‌رویه سلولی در انواع دیگری همچون سرطان سینه، ریه و رحم نیز حضوری پر رنگ دارد. دست کم در تحقیقات و بررسی‌های آزمایشگاهی انجام شده این مسئله به روشنی قابل مشاهده است. 

مطلب مرتبط: معجزه مصرف منظم گوجه فرنگی به مدت یک ماه

همانگونه که می‌دانید گوجه فرنگی یک منبع عالی لیکوپن است، به ویژه اگر آن را به صورت پخته مصرف کنید که در این حالت میزان بیشتری لیکوپن در دسترس فرد قرار می‌گیرد. بنابراین شاید بد نباشد حین پختن بروکلی و سیر، کمی گوجه فرنگی هم اضافه کنیم. اما از دیگر منابع لیکوپن می‌توان به انواع میوه و سبزیجاتی همچون هندوانه، پاپایا، گریپ فروت، فلفل دلمه‌ای قرمز پخته شده، اسپاراگوس پخته (asparagus)، کلم قرمز، هویج پخته و انبه اشاره کرد.

اسید الاجیک (Ellagic acid)

توت فرنگی (724press.com)

اسید الاژیک نوعی «پلی‌فنول» (polyphenol) با خواص آنتی اکسیدانی قوی است که توسط گیاهان و با هدف مقابل با عوامل عفونت‌زا، ساخته می‌شود. اما بد نیست بدانید این ماده همچنین در مبارزه با انواع مختلف سرطان همچون سرطان مری، ریه، سینه، مثانه و پوست نیز بسیار کارآمد و مؤثر است. (۷۲۴پرس دات کام)

دوست دارید مقداری از این ماده شگفت انگیز را به منوی غذایی روزانه خود اضافه کنید؟ کافی است از موادی همچون توت فرنگی، انگور، شاه توت، تمشک، قره قاط، انار، گواوا یا امرود (guava)، گردو و گردوی آمریکایی در برنامه غذایی خود استفاده کنید. این فهرست شگفت انگیز همچنین حاوی ویتامین C نیز هست؛ ویتامینی که دارای خواص ضد سرطانی بوده و ارزش غذایی آنها را به مراتب بالاتر می‌برد. البته به خاطر داشته باشید که بهتر است در مصرف گردو زیاده روی نکرده و آن را در وعده‌های کوچک استفاده کنید.

مطلب مرتبط: ۱۰ روش برای کم کردن چربی دور شکم

انواع آجیل دارای کالری بالایی هستند و از طرف دیگر به خاطر طعم و مزه دلپذیرشان به راحتی انسان را تشویق به پرخوری می‌کنند. بنابراین ممکن است در نهایت با این میزان کالری نه تنها تأثیر مثبتی روی روند کاهش وزن شما نداشته باشند، بلکه در مقابل زمینه ساز افزایش وزن شوند. لذا در خوردن آنها حد اعتدال را نگه دارید تا از خواص و مزایای مفید آنها نهایت استفاده را ببرید.

بتاکاروتن

هویج (724press.com)

یکی دیگر از انواع کاروتن که شما برای مقابله با سرطان به آن احتیاج دارید، بتاکاروتن است. حتماً اسم این آنتی اکسیدان ارزشمند را شنیده و می‌دانید که یکی از بهترین منابع آن هویج است. اما بد نیست بدانید انواع دیگر میوه و سبزیجاتی به رنگ قرمز، زرد یا نارنجی همگی حاوی بتاکاروتن هستند. این آنتی اکسیدان نقش مهمی در حفاظت از غشای سلولی داشته و باعث کند شدن سرعت رشد سلول‌های سرطانی می‌شود. 

بتاکاروتن می‌تواند علیه انواع سرطان همچون معده، مری، حنجره، حلق، دهان، گردن و سینه وارد عمل شود. در این میان خوردن مواد غذایی همچون هویج، زردآلو، کلم بروکلی، اسپاراگوس، گریپ فروت، کلم، پیاز، پیازچه کوهی و سیب زمینی شیرین نیاز بدن به این آنتی اکسیدان مفید را برطرف می‌کنند. بد نیست بدانید هویج بخارپز شده دارای مقادیر قابل توجهی بتاکاروتن است.

لوتئین (Lutein)

خوراک سبزیجات (724press.com)

باز هم نوع دیگری از کاروتن موسوم به لوتئین و خواص شگفت انگیز ضد سرطانی. این ماده مفید در سبزیجاتی با برگ‌های سبز تیره و به ویژه در اسفناج وجود دارد. لوتئین در تقویت بینایی بسیار تأثیرگذار است، اما در عین حال بدن شما را در مقابل انواع سرطان همچون ریه، رحم، تخمدان، مری و معده نیز محافظت می‌کند. از سوی دیگر این نوع سبزیجات حاوی مقادیر قابل توجهی فیبر و «فولات» (folate) هستند که هر دو به عنوان مواد ضد سرطان به شهرت رسیده‌اند.

خوردن اسفناج چه به صورت خام و چه نیم پز شده بهترین راه رساندن لوتئین به بدن است. توجه داشته باشید که پخت بیش از اندازه سبزیجات بسیاری از مواد مفید آنها را از بین می‌برد. در عین حال از دیگر منابع غنی لوتئین می‌توان به کدو، کلم، ذرت شیرین، آراگولا، زرده تخم مرغ، هویج و گیاه «سوئیس چارد» (swiss chard) اشاره کرد.

فیبر

آجیل (724press.com)

 فیبر نوعی کربوهیدرات مفید است که در سبزیجات و غلات به میزان قابل توجهی یافت می‌شود؛ هرچند متأسفانه بدن انسان قادر به هضم آن به صورت کامل نیست. با این حال همین میزان فیبر هم به کندی حرکت مواد غذایی در روده کمک کرده و از این طریق باعث جذب بیشتر مواد غذایی و در عین حال دفع سموم و مواد زائد در مقیاس وسیع‌تری می‌شود. در یک کلام با مصرف فیبر شما به روده‌های خود در دفع آلودگی کمک کرده و به عبارتی آنها را پاکسازی می‌کند؛ امری که در نهایت باعث بهبود فعالیت دستگاه گوارش می‌شود.

از سوی دیگر فیبر به نوعی سیر کننده بوده و کمک می‌کند که افراد در بازه‌های زمانی طولانی‌تری احساس گرسنگی کنند. یکی از نکات ضروری در کاهش وزن جلوگیری از پرخوری است و فیبر با ایجاد احساس سیری به این مهم کمک می‌کند. در مجموع با توجه به این پیشینه جای تعجب نیست که فیبر عملکرد خوبی در پیشگیری از ابتلا به سرطان روده از خود نشان داده است.

مطلب مرتبط: ۹ عادت غذایی برای سریع‌تر کردن روند کاهش وزن

همانگونه که اشاره کردیم، غلات کامل یکی از منابع غنی فیبر هستند. بنابراین اگر مصرف نان بخشی از برنامه غذایی روزانه‌تان است، حتماً از نان تهیه شده از غلات کامل استفاده کنید. فراموش نکنید نان سفید اغلب فاقد فیبر بوده و در نهایت در بدن شما تبدیل به قند می‌شود. به جز این، میوه‌ها و سبزیجاتی همچون لوبیا، حبوبات، کینوآ، جو، پاپ کورن یا ذرت بوداده (البته بدون نمک و کره) و دانه چیا از منابع ارزشمند فیبر به شمار می‌روند.

تنین (Tannin)

چای سبز (724press.com)

یکی از مهمترین پلی‌فنول‌های موجود، تنین است. این ماده دارای خواص ضد سرطانی، ضد ویروسی، ضد قارچی و آنتی باکتریالی است. چای سبزی یکی از منابع غنی و مناسب تنین است که در کاهش قند خون و تنظیم سطوح انسولین مؤثر است. این مسئله خود باعث بهبود روند کاهش وزن می‌شود که یک امتیاز مثبت جانبی است.

بنابراین بهتر است همراه هر وعده‌ی غذایی مقداری چای سبز بنوشید. این کار همچنین راهی آسان برای آبرسانی و تأمین آب مورد نیاز بدن بوده و در عین حال تأثیر خوبی روی سلامت انسان دارد. به جز چای سبز می‌توان از موادی همچون قهوه، انار، قره قاط، توت فرنگی، بلوبری، خرمالو، انگور و شکلات هفتاد درصد کاکائو نیز استفاده کنید که همگی دارای تنین هستند.

سلنیوم

گوشت (724press.com)

سلنیوم هم یکی از آنتی اکسیدان‌های مفید و ارزشمند است که ریسک ابتلا به سرطان را کاهش داده و همچنین از سلامت بدن در مقابل اثرات مخرب فلزاتی همچون کادمیوم، جیوه و نقره محافظت کرده و در عین حال جلوی رشد تومورهای سرطانی را می‌گیرد. مطالعات انجام شده نشان داد که سلنیوم در پیشگیری از سرطان‌های همچون ریه، کبد، مری و معده مؤثر است.

البته بد نیست به این نکته توجه داشته باشید که مصرف بی‌رویه آن به ویژه در قالب مکمل‌های غذایی ممکن است مسموم کننده باشد. بنابراین به جای استفاده از این مکمل‌ها بد نیست سلنیوم را به صورت طبیعی به بدن‌تان برسانید؛ برای این کار تنها کافی است به مدت یک هفته از آجیل برزیلی، ماهی، گوشت گاو و مرغ استفاده کنید که همگی منابع خوب سلنیوم هستند. در عین حال مراقب باشد که از انواع گوشت خالص و بدون چربی استفاده کنید تا روند کاهش وزن شما را نیز پشتیبانی کند.

ویتامین E

آواکادو (724press.com)

مطالعات نشان داده است که ویتامین E، در مقابله با سرطان مؤثر است؛ به ویژه اگر آن را نه به شکل مکمل‌های غذایی، بلکه به صورت مواد غذایی به بدن برسانید. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای دریافت ویتامین E، استفاده از روغن پخت و پز مناسب است. 

مطلب مرتبط: ۱۰ خاصیت روغن ویتامین E را بشناسید

روغن‌هایی همچون روغن گیاهک یا جوانه گندم (Wheat germ oil)، روغن آفتابگردان روغن گلرنگ یا کاجیره (safflower oil) بهترین منابع ویتامین E هستند. همچنین مصرف آووکادو، انبه و انواع توت نیز انتخاب مناسبی است. این نوع روغن‌ها علاوه برخواص ضد سرطانی به روند کاهش وزن شما نیز کمک می‌کنند، پس ارزش امتحان کردن را دارند.

سخن آخر

غذا (724press.com)

در مجموع اگر به دنبال بهترین راه برای مقابله با ابتلا به انواع سرطان هستید، باید چند نکته مهم را همیشه مد نظر قرار دهید. کاهش وزن و خلاص شدن از شر چربی‌های انباشته شده در بدن بهترین راه برای شروع است، در کنار آن بهتر است مصرف دخانیات را کنار گذاشته و از مصرف نوشیدنی‌های مضر و ناسالم پرهیز کنید. همچنین به دنبال راهی برای پاکسازی بدن از سموم و مواد زائد باشید و برای این کار خوردن میوه و سبزیجات غنی از پلی‌فنول‌ها و انواع کاروتن را در اولویت قرار دهید. اضافه کردن مقدار بیشتری فیبر به رژیم غذایی روزانه در کنار پرهیز از خوردن فرآورده‌های گوشتی مملو از مواد نگهدارنده و افزودنی‌های خطرناک و نیز جلوگیری از مصرف زیاد از حد گوشت قرمز نیز کمک کننده است.

شما می‌توانید از تمامی ترکیبات فوق برعلیه سرطان استفاده کنید؛ اما فراموش نکنید که بدن شما این مواد را به شکل مؤثرتری جذب می‌کند اگر به صورت تازه، خام یا نهایت بخار پز شده آماده و طبخ شده‌ باشند. بنابراین از همین امروز بشقاب خود را با رنگین کمانی از سبزیجات و میوه‌های لذیذ و سالم پر کنید و با هر قاشق سلامتی را به بدن خود هدیه دهید.

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم از مطالعه آن و همراهی با ما لذت برده باشید.

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید