کرفس یکی از سبزیجاتی است که به طرق مختلف در دستورهای غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما آیا فکر کردید کرفس چه خواص داشته و چه تأثیری روی سلامت بدن انسان دارد؟ با ۷۲۴پرس همراه باشید تا شما را با مهمترین خواص سلامتی کرفس آشنا کنیم؛ مواردی که ممکن است به شما در غلبه بر بسیاری از بیماری‌های امروزی کمک کند.

کرفس یکی از مواد غذایی است که در بسیاری از خوراک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ با این حال شاید آنگونه که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته باشد. تکه‌های کرفس ممکن است داخل یک ظرف خوراک سبزیجات باشد، شاید در کنار غذای کودکان مدرسه‌ای قرار بگیرد یا حتی به مقدار فراوان با کره بادام زمینی سرو شود.

کرفس (724press.com)

از سوی دیگر کرفس یکی از سبزیجات بسیار محبوب کسانی است که در رژیم غذایی به سر برده و به دنبال راهی برای کاهش وزن هستند. با این حال بسیاری از ما فکر می‌کنیم کرفس مملو از آب و رشته‌های سبز است؛ اما واقعیت این است که کرفس مملو از مواد مغذی و مفید برای سلامت انسان است. به همین خاطر مصرف مرتب کرفس می‌تواند باعث کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های مختلف خطرناکی شود. شاید باورتان نشود، اما حتی جویدن کرفس باعث تازه شدن تنفس شما شده و باکتری‌های دهانی مضر را از بین می‌برد.

مطلب مرتبط: چگونه در برنامه غذایی روزانه از کلم چینی و خواص مفید آن بهره ببریم؟

به همین خاطر بیایید تصور کنیم اگر یک هفته به صورت مرتب کرفس مصرف کنیم، چه اتفاقی در بدن ما می‌افتد؟ با ۷۲۴پرس دات کام همراه باشید.

کاهش وزن

کرفس (724press.com)

همانگونه که اشاره کردیم، کرفس در زمره مواد خوراکی با پایین‌ترین میزان کالری قرار دارد؛ حتی شاید باید گفت کرفس یک اسنک با کالری منفی است. بنابراین اگر شما از مشکل چاقی و اضافه وزن رنج برده و به صورت مرتب در حال اندازه‌گیری میزان کالری مصرفی خود هستید، بهتر است حتماً از کرفس در برنامه غذایی خود استفاده کنید.

از سوی دیگر این سبزی پرخاصیت توانایی رساندن مقادیر مناسبی فیبر به بدن را دارد؛ به عبارت دیگر به ازای هر فنجان کرفس، ۱.۶ گرم فیبر به بدن می‌رسد، امری که باعث سیر نگه داشتن فرد به مدت طولانی‌تر شده به صورت غیر مستقیم گرسنگی را کاهش داده و از صرف حجم زیاد غذا جلوگیری می‌کند. در نهایت کرفس حاوی مقادیر زیادی آب است که باعث شادابی بدن شده و نیاز بدن به آب را تا حد کافی برطرف می‌کند.

مطلب مرتبط: ۱۵ توصیه متخصصان تغذیه برای کاهش وزن

بهبود وضعیت دستگاه گوارش

 کرفس (724press.com)

هضم غذا عملیاتی خیره‌کننده و جذاب است که طی آن بدن شگفت‌انگیز ما غذاهای مصرف شده را به سوختی قابل استفاده و مناسب برای بدن تبدیل می‌کند. به همین خاطر هر مشکلی در این سیستم روی سلامت عمومی بدن تأثیرات ناخوشایندی برجای می‌گذارد.

به عنوان نمونه تنبلی دستگاه هاضمه نه تنها روی توانایی جذب مواد غذایی اثرگذار است، بلکه باعث ایجاد احساس ناراحتی فرد می‌شود. در این میان یکی از فاکتورهای قابل توجه و مهم برای رفع این مشکل و در مجموع بهبود کارایی دستگاه گوارش، اضافه کردن فیبر به منوی غذایی روزانه است. فیبر باعث حرکت غذا در دستگاه گوارش و به عمل هضم سرعت می‌بخشد.

خوشبختانه کرفس منبعی مناسب برای تأمین فیبرهای محلول و نامحلول است؛ مسئله‌ی مهمی که به شما در درمان یبوست یا خشکی مزاج کمک شایانی می‌کند. از سوی دیگر کرفس حاوی مواد فیتوشیمایی (phytochemicals) است که روی توانایی جذب مواد غذایی در تمامی بخش‌ها و ارگان‌های بدن تأثیرگذار هستند. بنابراین برای برخورداری از یک دستگاه گوارش قبراق و سرزنده، استفاده از کرفس را فراموش نکنید.

کاهش سطح کلسترول خون

 کرفس (724press.com)

 کرفس حاوی ماده‌ای موسوم به «بوتیل فتالین» (3-n-butylphthaline) است که به این سبزی طعم و مزه‌ای خاص بخشیده است. در تحقیقات انجام شده در دانشگاه شیکاگو مشخص شد که این ماده می‌تواند روی میزان کلسترول خون اثر گذشته و به عبارتی سطح کلسترول بدن خون موسوم به LDL را کاهش دهد.

بیشترین میزان کاهش کلسترول با این روش در حدود ۷% است. بنابراین اگر دوست دارید این میزان از چربی‌های مضر بدن را به شکلی طبیعی و بدون استفاده از داروهای شیمیایی بکاهید، باید هر روز چهار ساقه کرفس مصرف کنید. از طرف دیگر از آنجایی که کرفس فاقد کالری چندانی است؛ این مسئله تأثیری روی میزان وزن شما ندارد. بنابراین چرا که نه؟ کرفس بخورید و سطح کلسترول خون را از محدوده خطر دور کرده و در عین حال از شر اضافه وزن و چربی‌های انباشته شده خلاص شوید.

مطلب مرتبط: چه غذاهایی برای کاهش کلسترول خون بخوریم؟

کاهش ورم و احتباس آب در بدن

کرفس (724press.com)

به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com) احتباس آب در بدن هم عامل و هم نشانه‌ی بسیاری از بیماری‌هایی است که سلامت انسان را در معرض خطر قرار می‌دهند. این مسئله باعث ایجاد احساس ناراحتی و نیز محدودیت عملکرد بسیاری از اعضا و سیستم‌های حیاتی بدن انسان می‌شود. اما کرفس حاوی یک دوجین انواع مختلف آنتی اکسیدان است که می‌توانند باعث کاهش این مشکل در بدن شده و در ادامه زمینه ساز تسکین درد مبتلایان به بیماری‌هایی همچون التهاب مفصل، رماتیسم و نقرس شود که همگی به نوعی از وجود این مشکل در بدن‌شان رنج می‌کشند.

مطلب مرتبط: چگونه وزن ناشی از آب بدن را سریع‌تر و به طور طبیعی کاهش دهیم؟

علت اثرگذاری آنتی اکسیدان روی مشکل احتباس آب در بدن و تورم حاصل از آن به تأثیرگذاری آنها روی رادیکال‌های آزاد برمی‌گردد که باعث بروز صدمات و ایجاد مشکلاتی در بافت‌های بدن می‌شوند.

تجدید الکترولیت‌های از دست رفته

 کرفس (724press.com)

 بسیاری از مردم بعد از انجام تمرینات ورزشی انواع نوشیدنی‌ها را صرف می‌کنند، اما گاهی این نوشیدنی بیش از برخورداری از مواد سالم و مغذی، حاوی شکر و افزودنی‌های مصنوعی و بعضاً ناسالم است. بنابراین شاید بهتر باشد به جای استفاده از این نوع مایعات یا انواع نوشابه‌های انرژی زا، از آب کرفس استفاده کنید که هم سالم‌تر است و هم مملو از آنتی اکسیدان و مواد مفید است.

مطلب مرتبط: معرفی چند اسموتی پرخاصیت مخصوص ورزشکاران

کرفس حاوی مقادیر متعادلی از پتاسیم و سدیم است که هر دو در سلامت بدن نقش دارند؛ در نتیجه آب کرفس می‌تواند به بازسازی بدن و تجدید الکترولیت‌ها بعد از ورزش کمک کند. شما همچنین می‌توانید از کرفس در تهیه اسموتی‌ها هم استفاده کرده و طعم آن را با میوه یا سبزیجات مورد علاقه‌تان تعدیل کنید. در این صورت حتی اگر  از مزه کرفس لذت نمی‌برید، دست کم از خواص آن در کنار دیگر مواد مفید بهره‌مند خواهید شد.

درمان سنگ‌های کلیوی

کرفس (724press.com)

سنگ کلیه یکی از بیماری‌های بسیار دردناک و آزار دهنده است. اگر جزو مبتلایان به این بیماری هستید، حتماً می‌دانید که آب رسانی یکی از کلید‌های مؤثر در درمان و جلوگیری از عود کردن این مشکل است. روش‌های درمانی متعددی برای غلبه بر ای بیماری و به صورت مشخص دفع سنگ کلیه وجود دارد که توسط پزشکان ارائه شده و اغلب کمک کننده است. اما در کنار آنها بد نیست از روش‌های طبیعی و جایگزین‌های سالم هم استفاده کنید که یکی از ساده‌ترین آنها مصرف کرفس است.

پیش از این نیز اشاره کردیم که کرفس مملو از آب است، اما در عین حال مصرف آب کرفس باعث سم زدایی بدن شده و از این طریق جلوی شکل گیری سنگ‌های کلیوی را بگیرد.

تأثیرات مثبت روی وضعیت آکنه

 کرفس (724press.com)

 آکنه یکی از مشکلات پوستی رایج است که به ویژه زندگی بسیاری از نوجوان را در گوشه و کنار جهان تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. اغلب درمان‌های ارائه شده برای این بیماری موضعی هستند. اما گاهی بد نیست در کنار رفع مشکلات ظاهری، از درون نیز به منشأ بیماری توجه کرده و راه حلی برای درمان آنها پیدا کنیم. اینجا است که خوردن مرتب آب کرفس می‌تواند کمک کننده باشد.

آب کرفس روی چربی پوست تأثیر گذاشته و آن را کنترل می‌کند. چربی پوست یکی از عوامل تأثیرپذار در تشکیل کورک و جوش است؛ بنابراین کرفس از این راه به درمان آکنه کمک می‌کند. در کنار این ویتامین C موجود نیز می‌تواند روی ساخت کلاژن اثر گذاشته و باعث ایجاد نرمی و شفافیت پوست شود. 

مطلب مرتبط: ۱۵ درمان اثر بخش خانگی برای رفع جوش و آکنه

اما گاهی لازم نیست حتی آب کرفس را بنوشید تا از این فواید فوق‌العاده بهره‌مند شوید! بله، درست شنیدید. تنها کافی است مقداری کرفس خرد شده را داخل آب ریخته و اجازه دهید کمی بجوشد. سپس آب کرفس را صاف کرده و بعد از خنک شدن آن را داخل یخچال نگهداری کنید. از این محلول مفید به عنوان پاک‌کننده پوست استفاده کرده و هر شب قبل از خواب صورت خود را با آن شستشو دهید.

بهبود خارش ناشی از نیش پشه

 کرفس (724press.com)

 کمتر کسی است که تا به حال از نیش‌های آزار دهنده پشه و خارش ناشی از آن عذاب نکشیده باشد. البته این خارش تنها بخشی از اثرات نیش پشه است و ممکن است حتی در صورت آلودگی، باعث شیوع بیماری‌های گوناگونی شود. هرچند بسیاری از محصولات تبلیغاتی مدعی هستند که می‌توانند در کمترین زمان خارش پوست را برطرف کند و بسیاری دیگر نیز از دفع حشرات سخن به میان می‌آورند، اما به هر حال آنها محصولاتی شیمایی هستند و نمی‌توان آسوده خاطر از آنها روی پوست بدن استفاده کرد. 

در جریان بررسی‌های تحقیقاتی اما راهکاری طبیعی برای این مشکل پیدا شد. در خلال این مطالعه مشخص شد ژلی که ۵ الی ۲۵% آن از عصاره کرفس تشکیل شده باشد، می‌تواند در حدود چهار ساعت و نیم پشه‌ها را از فرد استفاده کننده دور نگه دارد. اضافه کردن مواد دیگری همچون روغن اکالیپتوس، وانیلین، روغن پرتقال و روغن سنبل هندی می‌تواند تأثیرگذاری این ماده را به مدت طولانی‌تری افزایش دهد؛ به طوری که در مقایسه با نمونه‌های مشابه شیمیایی، اثرگذاری بیشتری داشته باشد. 

افزایش قدرت مغزی

 کرفس (724press.com)

 احتباس آب در هر نقطه از بدن که رخ دهد، اثرات مهلکی برجای گذاشته و کشنده است. بروز این مسئله در  عضوی حیاتی و حساس همچون مغز خطرات بیشتری به دنبال دارد. اما نگران نباشید، کرفس سبز و دوست داشتنی همینجا است. بله، درست شنیدید، کرفس حاوی ماده‌ای موسوم به «فلاوونوئید» است که می‌تواند باعث کاهش احتباس آب و آماس در بدن شود. اما به صورت اختصاصی‌تر کرفس دارای نوعی خاص از فلاوونوئید موسوم به «لوتئولین» (luteolin) است که اثرات مثبتی روی نرخ کاهش حافظه در موش‌های پیر داشته است.

مطلب مرتبط: دستورهای خانگی ساده برای درمان بیماری های متداول

البته به موش‌های آزمایشگاهی به جای کرفس، مقداری لوتئولین خالص داده شد. از سوی دیگر آزمایشات انسانی هنوز در مرحله اجرا بوده و نتیجه قطعی به دست نیامده است. با این حال منصفانه است که بگوییم لوتئولین ماده‌ای مفید بوده و ارزش قرار گرفتن در رژیم غذایی روزانه ما را دارد. از دیگر منابع غنی لوتئولین می‌توان به هویج، آویشن، جعفری، رزماری، روغن زیتون، چای بابونه و نعنا فلفلی اشاره کرد.

کرفس (724press.com)

اگر علیرغم تمامی این شواهد و تأثیرات خیره کننده، هنوز موفق نشدیم شما را قانع کنیم که از کرفس برای بهبود وضعیت سلامت داخلی و خارجی خود استفاده کنید، دست کم این نکته را در نظر بگیرید که با استفاده مرتب و روزانه از این سبزی پرخاصیت نه تنها چیزی از دست نمی‌دهید، بلکه از بسیاری از مشکلاتی خلاص خواهید شد که سلامت شما را در معرض خطر قرار می‌دهند. پس دست کم یک هفته به صورت مرتب از کرفس استفاده کرده و نتیجه آن را روی سلامت خود ببینید.

یک سبزی با کمترین میزان کالری که در مقابل با فیبر فراوان خود، به دستگاه گوارش‌تان جانی دوباره می‌بخشد. یک سبزی پرخاصیت که می‌تواند عنصری مهم در رژیم‌های لاغری بوده و شما را از شر چاقی و اضافه وزن نجات دهد. البته در استفاده از کرفس جانب اعتدال را نگه داشته و در صورتی که به مشکلاتی همچون فشار خون پایین یا بیماری‌های کلیوی دچار هستید، حتماً قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

در نهایت اگر طعم و مزه کرفس دلیل اصلی خودداری شما از خوردن آن است، پیشنهاد ما استفاده از کرفس در تهیه انواع اسموتی و نوشیدنی است. اما اگر با طعم کرفس مشکلی ندارید، می‌توانید هر روز یک لیوان آب کرفس میل کرده و در ادامه از نرمی و لطافت پوست خود لذت ببرید. به هر حال کرفس با یک دنیای خواص معجزه گر آماده خدمت کردن به شما است، از آن به سادگی روی برنگردانید.

در پایان امیدوارم مرور این نکات برای شما نیز آموزنده بوده و به شما در حفظ سلامت خود و عزیزان‌تان کمک کند.