نارگیل میوه‌ای خوشمزه خاص مناطق گرمسیری است که از آب، گوشت، روغن و شیر آن به طرق مختلف استفاده می‌شود. اما اخیراً و با شناخت بیشتر انسان از خواص ارزشمند تغذیه‌ای این میوه، کشت نارگیل بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. در این میان روغن سالم و مفید نارگیل از پتانسیل خوبی برای جایگزینی انواع روغن‌های صنعتی و خطرناک برخوردار است. با ۷۲۴پرس همراه باشید تا ببینیم چگونه می‌توان در منزل روغن نارگیل درست کرد؟

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید مطالعات انجام شده نشان داده است که مردم ساکن «جزایر پلینزی» (Polynesian islands) و افرادی که به صورت مرتب از گوشت نارگیل تغذیه می‌کنند، در مقایسه با افرادی که از سبک رژیم غذایی غربی تبعیت می‌کنند، دارای نرخ پایین موارد ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند. البته نمی‌توان منکر این حقیقت بود که ساکنان این جزایر همچنین مقدار زیادی ماهی مصرف کرده و کمتر از غذاهای آماده در برنامه غذایی خود بهره می‌برند و این مسئله هم می‌تواند روی نتیجه نهایی اثرگذار باشد.

نارگیل (724press.com)

در نهایت در جریان یک مطالعه روی ۱.۸۳۷ زن فیلیپینی نتیجه جالب دیگری به دست آمد. در این آزمایش مشخص شد آندسته از زنانی که از روغن نارگیل بیشتری استفاده می‌کنند نه فقط دارای سطوح بیشتر کلسترول خوب موسوم به HDL هستند، بلکه میزان کلسترول بد یا LDL و نیز تری گلیسرید بالایی هم دارند. در نهایت این مسئله محققان را به این باور رساند که روغن نارگیل دارای یک اثر تغذیه‌ای روی سطح کلسترول خون است.

مطلب مرتبط: روغن نارگیل را با دقت فراوان مصرف کنید

مصرف روغن نارگیل خالص که از گوشت خشک شده نارگیل استخراج می‌شود؛ همچنین روی چربی شکمی تأثیر داشته و باعث کاهش انباشت چربی در این منطقه می‌شود. این مسئله خود یکی از فواید روغن نارگیل است؛ چرا که تجمع چربی در ناحیه شکم به صورت غیر مستقیم با ریسک بالای ابتلا به بیماری قلبی و نیز دیابت در ارتباط است. علاوه بر این نارگیل حاوی مقادیر کم کربوهیدرات و مقدار زیادی فیبر است که روی عملکرد دستگاه گوارش تأثیرات مثبتی برجای می‌گذارد.

روغن نارگیل (724press.com)

در مجموع خواص نارگیل به اندازه‌ای اثبات شده است که بد نیست آن را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانیم و چه چیز بهتر از استفاده از روغن سالم و طبیعی نارگیل به جای روغن‌های هیدروژنه و مضری که تنها باعث بیماری ما می‌شود. اما آیا می‌دانید چگونه در منزل روغن نارگیل تهیه کنید؟

در ادامه این مطلب همراه ۷۲۴پرس دات کام باشید تا به شما نشان دهیم چگونه به ساده‌ترین روش ممکن مقداری روغن نارگیل خانگی برای مصارف شخصی‌تان تهیه کنید.

مواد لازم

  • یک عدد نارگیل قهوه‌ای
  • اجاق گاز
  • میکسر
  • قابلمه
  • چاقو، حوله پارچه‌ای یا تنظیف
  • صافی

طرز تهیه

در ابتدا با خرید یک عدد نارگیل قهوه‌ای شروع می‌کنیم. همانگونه که می‌دانید پوست نارگیل بسیار سفت است؛ پس ابتدا به سراغ پوست نارگیل بروید. بعد از پوست نوبت خالی کردن شیره نارگیل است. اگر دقت کرده باشید روی نارگیل سه نقطه قابل مشاهده است. با استفاده از یک ابزار نوک تیز سوراخ‌هایی در این قسمت ایجاد کرده و از این طریق آب نارگیل را خارج کنید.

نارگیل (724press.com)

بعد از این کار نوبت شکستن پوسته و خارج کردن گوشت نارگیل است. شما می‌توانید با استفاده از هر ابزار تیز و مناسبی گوشت را از پوسته جدا کرده یا آن را بتراشید. بعد از خارج کردن گوشت نارگیل زمان له کردن آن فرا رسیده است. می‌توان گوشت نارگیل را داخل ظرف هاون ریخته و آن را خوب کوبید یا با هر وسیله مناسب دیگری آن را به خوبی نرم و له کرد.

روغن نارگیل (724press.com)

در مرحله بعد باید شیر نارگیل را استخراج کنیم. برا این کار گوشت له شده را داخل ظرف مناسبی ریخته و سپس مقداری آب به آن اضافه می‌کنیم. پس از آنکه آنها را به خوبی با هم مخلوط کردید با استفاده از یک تنظیف یا صافی مناسب شیر نارگیل را از گوشت جدا می‌کنیم. حتی می‌توانید با کمک دست گوشت را فشرده تا شیر آن خارج شود. در صورت لزوم می‌توانید مقدار دیگری آب نیز اضافه کرده و همین مراحل را تکرار کنید تا در نهایت تمام شیر نارگیل استخراج شود. اما بهتر است از اضافه کردن آب به مقدار زیاد خودداری کنید؛ چون در مرحله بعد وقت بیشتری از شما گرفته می‌شود.

روغن نارگیل (724press.com)

حالا شیر نارگیل به دست آمده را داخل ظرفی مناسب ریخته و روی شعله اجاق قرار دهید. باید آرام آرام شیر را هم بزنید تا از سر رفتن آن جلوگیری کنید. وقتی شیر به جوشیدن افتاد باید منتظر بمانید تا آب اضافی آن تبخیر شده و در نهایت شیر غلیظ نارگیل باقی بماند. وقتی کم کم شاهد حباب زدن روغن نارگیل روی سطح مایع بودید ظرف را از روی شعله بردارید و کنار بگذارید.

روغن نارگیل (724press.com)

بعد از آنکه محتویات ظرف به قدر کافی خنک شد، وارد مرحله استخراج روغن می‌شویم. محتویات ظرف را به صورت قاشق قاشق داخل پارچه تنظیف ریخته و با فشردن روغن را جدا می‌کنیم. البته مقداری روغن جذب پارچه هم می‌شود که می‌توانید با فشردن پارچه آن را نیز استخراج کنید. با این حال روغن به دست آمده ممکن است هنوز حاوی مقداری ناخالصی باشد. به همین خاطر روغن به دست آمده را داخل ظرف دیگری ریخته و کنار بگذارید، بعد از چند دقیقه روغن شناور شده و شما می‌توانید آن را به آرامی از ناخالصی‌های جدا کرده و در ظرف مخصوص بریزید. 

مطلب مرتبط: ۱۵ ماده غذایی سالم و مفید برای سلامت پوست و مو

فراموش نکنید که ناخالصی باقی مانده هنوز هم حاوی مقداری روغن نارگیل است، پس آن را دور نریزید. شما می‌توانید از آن برای درمان آفتاب سوختگی یا رفع خارش نیش حشرات استفاده کنید.

روغن نارگیل (724press.com)

اکنون روغن خالص شما آماده است که می‌توان از آن برای زیبایی پوست صورت، درخشندگی مو و البته پخت و پز استفاده کرد. به پایان این مطلب رسیدیم. فراموش نکنید این روش تهیه روغن نارگیل خانگی را امتحان کرده و از خواص جادویی محصول نهایی آن نهایت استفاده را ببرید.