یکی از فاکتورهای مهم در تعاملات اجتماعی وضعیت ظاهری فرد است. دست کم این چیزی است که بسیاری از مردم به آن معتقد بوده و به دنبال راهی برای برخورداری از ظاهری آراسته‌تر می‌گردند. داشتن قد بلند یکی از همین ویژگی‌ها است که طرفداران بسیاری دارد. در واقع بسیاری از ما ترجیح می‌دهیم قدبلند بوده یا دست کم از قد و قامتی مناسب و ایده‌آل بهره‌مند باشیم. اما آیا می‌دانید چه خوراکی‌هایی روی افزایش قد تأثیر گذارند؟

چگونه قد بلند شویم؟ این پرسش بسیاری از مردم در اقصی نقاط جهان است؛ مردمی که به دنبال نمایش ظاهری آراسته و جذاب‌تر از خود هستند. اگرچه از دید بسیاری از مردم ویژگی‌های اخلاقی نقشی مؤثر در روابط اجتماعی دارد، اما به هر حال ظاهر شما اولین چیزی است که به واسطه‌ی آن با اجتماع روبرو می‌شوید. به همین خاطر این مسئله که در دید دیگران چگونه به نظر می‌رسیم، اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند. به همین خاطر است که بلندی قد می‌تواند یک ویژگی مثبت برای برقرار مناسبات اجتماعی موفق‌تر در نظر گرفته شود.

دست کودک (724press.com)

با این حال کمابیش همه می‌دانیم که قد افراد وابسته به عوامل ژنتیکی است، اما هنوز هم برای افراد کوتاه قد راه‌حل‌هایی وجود دارد که می‌توانند به کمک آنها، به آرزوی قد بلند شدن، جامه‌ی عمل بپوشانند. البته در همین رابطه فاکتور مهمی همچون سن و سال وجود دارد. این راهکار برای افراد در سنین رشد مخصوصاً کودکان و نوجوانان کاربرد دارد؛ چرا که به محض متوقف شدن رشد فرد و بسته شدن صفحات استخوانی، دیگر به جز پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند راهی برای بلند قد شدن وجود ندارد.

مطلب مرتبط: عوامل موثر در افزایش قد کودکان

اما کودکان و نوجوانان به کمک افزایش ترشح هورمون رشد هنوز هم می‌توانند بلندقدتر شوند. و اینجا است که خوراکی‌های مفید وارد عمل می‌شود؛ مواد غذایی که با کمک آنها می‌توان ترشح هورمون رشد را تحریک کرده و از این راه شاهد افزایش قد بود. در کنار این مسئله گام‌های مهم دیگری همچون استفاده از یک تنوع کامل از غذاهای سالم، برخورداری از وزن مناسب و جلوگیری از زیاده روی در مصرف شکر هم می‌توانند این افزایش قد را سرعت ببخشند.

در ادامه با ۷۲۴پرس (724press.com) همراه باشید تا ببینیم کدام غذاها قادر به افزاش ترشح این هورمون ارزشمند بوده و از چه طریقی این کار را انجام می‌دهند.

 ملاتونین

ذرت (724press.com)

دوست دارید قدبلندتر باشید؟ پس حتماً قبل از خواب یک تکه آناناس میل کنید. بله، این میوه لذیذ و خوشمزه دارای سروتونین یا همان هورمون شادی است که در بدن سنتز شده و به ملاتونین تبدیل می‌شود. ملاتونین خود باعث بهبود کیفیت خواب فرد می‌شود؛ امری که در نهایت میزان ترشح هورمون رشد از غده‌ی هیپوفیز را افزایش می‌دهد.

از دیگر منابع غذایی غنی از ملاتونین می‌توان به گیلاس، بادام زمینی، گردو، ذرت، اسپاراگوس یا مارچوبه سرخسی، گوجه فرنگی، انگور، انار، کلم بروکلی، زیتون، خیار، برنج، جو و جو پرک، تخم آفتابگردان و تخم کتان اشاره کرد. فراموش نکنید که این مواد غذایی همچنین به دلیل خواص دیگر خود برای سلامت عمومی بدن انسان مفید هستند. همچنین ذکر این نکته خالی از لطف نیست که آجیل و خشکبار دارای چربی سالم و البته کالری زیادی است؛ پس در مصرف آنها جانب اعتدال را نگه دارید تا در کنار افزایش قد، باعث افزایش وزن شما نشوند.

مطلب مرتبط: معجزه مصرف منظم گوجه فرنگی به مدت یک ماه

آرژینین

سینه بوقلمون (724press.com)

آرژنین یک آمینو اسید مفید است که باعث افزایش ترشح هورمون رشد می‌شود. مطالعات انجام شده روی این اسید آمینه نشان داد که شما در طول روز دست کم به ۱۵ الی ۲۰ گرم آرژینین نیازمندید که می‌توان آن را با خوردن غذاهای مفیدی که حاوی این اسید آمینه است، به دست آورد.

یکی از این خوراکی‌های خوشمزه گوشت سینه بوقلمون است که منبعی غنی از آرژینین به شما می‌رود. براین اساس مصرف ۱۶ گرم سینه بوقلمون برای دریافت میزان کافی این اسید آمینه کفایت می‌کند. اما دیگر غذاهای حاوی آرژنین شامل گوشت مرغ، دانه کدو تنبل، دانه سویا و نیز بادام زمینی است. برای پرهیز از اضافه وزن ناشی از مصرف این خوراکی‌ها همچنین می‌توانید آرژنین مورد نیاز خود را از مکمل‌ها غنی از این اسید آمینه به دست آورید.

پروتئین

گوشت (724press.com)

اگر می‌خواهید کودک یا فرزند نوجوان‌تان سریع‌تر رشد کرده و قدبلند تر شود، باید به میزان کافی پروتئین به بدن آنها برسانید. اسید آمینه‌های موجود در پروتئین برای ساخت بیشتر بافت‌های بدن، از بافت اندام‌ها گرفته تا شکل‌گیری استخوان، حائز اهمیت هستند. از سوی دیگر در جریان مطالعات انجام شده مشخص شد که گوشت گوساله به عنوان یک منبع پروتئینی به سنتز «ال- اورتنین» (L-orthinine) کمک می‌کند؛ اسید آمینه‌ای که نقشی مهم در سلامت سلول‌ها بازی می‌کند.

مطلب مرتبط: ۱۰ غذای سرشار از پروتئین برای ساخت عضله

اما بهتر است از گوشت گاو تغذیه شده با علف‌ تازه استفاده کنید. همچنین مواد غذایی دیگری همچون نارگیل، مرغ و البته تخم مرغ‌ غنی شده با اسیدهای چرب امگا ۳ هم می‌توانند انتخاب‌های مناسبی باشند. اما اگر به گیاه‌خواری علاقه دارید هم نگران نباشید؛ پروتئین‌های گیاهی هم به اندازه انواع حیوانی مفید بوده و می‌توانند بخشی از رژیم گیاهخواری شما را به خود اختصاص دهند. بنابراین حتی گیاه خواران کوتاه قد هم می‌توانند راهی برای بلند قد شدن پیدا کنند. 

ویتامین D

گوشت ماهی (724press.com)

بدن انسان برای حفظ سلامت استخوان‌ها و نیز بهبود عملکرد آنها نیازمند ویتامین D است. راه‌های مختلفی برای تأمین نیاز روزانه بدن به این ویتامین وجود دارد که یکی از ساده و در دسترس‌ترین آنها نور خورشید است. فراموش نکنید که ویتامین D برای حفظ سلامت ما بسیار مهم است؛ ویتامینی که حتی می‌توان آن را با خوردن مواد خوراکی همچون انواع ماهی تن، سالمون، ماهی خال مخالی، شیر، پنیر، جگر گاو و زرده تخم مرغ به دست آورد.

مطلب مرتبط: ۱۰ ماده‌ی غذایی که بالاترین مقدار ویتامین D را دارند

این نکته را نیز در ذهن داشته باشید که ویتامین D می‌تواند سمی باشد؛ بنابراین اگر قصد مصرف مکمل‌های حاوی این ویتامین را دارید، حتماً از قبل با پزشک خود مشورت کنید. چون ممکن است دریافت همزمان این ویتامین هم از منابع غذایی و هم با مصرف مکمل‌ها باعث اوردوز شده و اثر مسموم کننده داشته باشد. ویتامین D از بدن انسان در مقابل بیماری‌هایی همچون سرطان، فشار خون بالا و دیابت نوع یک محافظت می‌کند؛ این درحالی است که کمبود آن در مقابل باعث نرمی استخوان می‌شود.

کلسیم

شیر (724press.com)

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، کلسیم یکی دیگر از عناصر مهمی است که باید برای افزایش قد به آن توجه داشت. کلسیم در اصل پایه تشکیل استخوان و دندان بوده و در کار آن به سازوکار و ارتباط بین مغز و دیگر اعضای بدن کمک می‌کند. از سوی دیگر از کلسیم در تنظیم ریتم حرکات ماهیچه‌ای نیز استفاده می‌شود که این امر به ویژه برای حفظ سلامت قلب و عملکرد آن اهمیتی دوچندان دارد.

به این نکته توجه داشته باشید که بدن شما بدون حضور ویتامین D قادر به جذب میزان کافی کلسیم نیست؛ بنابراین حتماً در طول روز مدتی را برای بهره بردن از نور آفتاب اختصاص دهید. همچنین از منابع غنی حاوی کلسیم می‌توان به شیر، شیرهای غنی شده با ویتامین D، ماست، خشکبار و آجیل، مغزها، لوبیا و نیز سبزیجات دارای برگ‌های تیره و ماهی ساردین اشاره کرد.

منیزیم

آواکادو (724press.com)

بدن شما در کنار نیاز به کلسیم و ویتامین D، به عنصر مهم دیگری همچون منیزیم نیز احتیاج دارد. بنابراین اگر به دریافت مقادیر کافی از کلسیم و ویتامین D توجه دارید، حتما از غذاهای غنی از منیزیم یا مکمل‌های مناسب استفاده کنید. از جمله غذاهای غنی از منیزیم می‌توان به شکلات سیاه، آووکادو، آجیل و خشکبار، ماهی سالمون و حبوباتی همچون عدس اشاره کرد.

از دیگر فواید منیزیم نقش مهم آن در تنظیم فشار خون و ریتم تپش قلب است. بنابراین حتی اگر از قد و قامت خود راضی هستید و دنبال راهی برای افزایش قد نیستید، سلامت خود را مد نظر قرار داده و میزان کافی از منیزیم را به بدن خود برسانید.

شکلات خام (Raw Chocolate)

شکلات خام (724press.com)

اسم عجیبی است، اما این نوع شکلات مشابه شکلات سیاه یا تیره است؛ با این تفاوت که در روند تهیه گرما ندیده است. باور کنید یا نه، اما هر اندازه که شکلات سیاه یا دارک برای سلامت شما حائز اهمیت است، شکلات خام ارزش غذایی دوچندان دارد. این نوع شکلات حاوی آنزیم‌های مفید بوده و در تهیه آن از شکر کمتری استفاده شده است. همچنین این شکلات فاقد شیر است.

شکلات یکی از محرک‌های خوب غده‌ی هیپوفیز است که باعث افزایش ترشح هورمون‌ها می‌شود. این شکلات همچنین دارای «تریپتوفان» (tryptophan) است، اسید آمینه‌ای مفید که سرانجام به ملاتونین تبدیل شده و کیفیت خواب و ترشح هورمون رشد را بالا می‌برد.

روغن نارگیل

نارگیل (724press.com)

یکی دیگر از راه‌های مفید برای افزایش فعالیت غده هیپوفیز و ترشح هورمون رشد، استفاده از روغن نارگیل است. پخت و پز با این روغن یا حتی اضافه کردن آن به اسموتی‌ها، به کاهش وزن کمک می‌کند. به عنوان نمونه بهتر است بدانید که اضافه کردن یک گرم روغن نارگیل به ازای تقریباً هر کیلو از وزن بدن، باعث افزایش ترشح هورمون رشد به مدت چهار ساعت می‌شود.

مطلب مرتبط: روغن نارگیل را با دقت فراوان مصرف کنید

روغن نارگیل به عنوان یک چربی اشباع شده شناخته شده و بی‌شباهت به چربی گوشت نیست. اما در مقابل روغن نارگیل یک تری‌گلیسیرید زنجیره متوسط است که در مقایسه با چربی‌های دارای زنجیره‌های بزرگ‌تر هم برای بدن شما سلامت بیشتری به ارمغان می‌آورد و هم مقدار کالری سوزی را افزایش می‌دهند.

 ویتامین C

آب لیمو (724press.com)

فصل پاییز در راه است و انواع میوه‌های خوشمزه حاوی ویتامین C در راه، پس بد نیست از نقش مهم این ویتامین روی افزایش قد نیز صحبت کنیم. اگر هدف شما افزایش قد است، ویتامین C یک معجزه کامل است که در عین حال نقشی مهم در سلامت استخوان‌های بدن نیز ایفا می‌کند. از این ویتامین در ساخت کلاژن هم استفاده می‌شود که در شکل گیری استخوان و عضروف حائز اهمیت است.

مطلب مرتبط: میوه و سبزیجات پرخاصیت مناسب فصل پاییز

در این میان باید اشاره کرد که انسان تنها گونه از پستانداران ساکن زمین است که خود قادر به سنتز ویتامین C نیست؛ در نتیجه باید نیاز خود به این ویتامین را از طریق مصرف منابع غذایی غنی از آن برطرف کند. منابعی که از آن جمله می‌توان به انواع مرکبات، هندوانه، توت فرنگی، آناناس، کیوی، گرمک و طالبی اشاره کرد.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بهتر است این ویتامین را از منابع غذایی تازه کسب کنید؛ بنابراین قید استفاده از انواع آبمیوه یا مواد کنسروی را زده و میوه و سبزیجات تازه را جایگیزین کنید تا در کنار مصرف کمتر شکر، از مواد ریز مغذی بیشتری در رژیم غذایی خود بهره‌مند شوید.

 آهن

آب میوه (724press.com)

آهن بخش مهمی از ساختار گلبول‌های قرمز خون را به خود اختصاص داده است، در نتیجه حضور آهن در رژیم غذایی روزانه حائز اهمیت است. به ویژه از آن رو که این ماده روی میزان حمل اکسیژن توسط خون به اعضای بدن تأثیرگذار است. بنابراین اگر دوست دارید قد بلندتر شوید، باید میزان اکسیژن خون و بالطبع دسترسی بافت‌های بدن‌تان به این عنصر حیاتی را با دقت بیشتری تحت نظر داشته باشید.

بهتر است قبل از مصرف خودسرانه انواع مکمل‌های حاوی آهن، با پزشک خود مشورت کنید. استفاده توأم از مکمل و مواد غذایی غنی از آهن ممکن است باعث بروز مشکلاتی در بدن شود. در نهایت به این نکته نیز توجه داشته باشید که خانم‌ها در دوران عادت ماهیانه به صورت نرمال به میزان بیشتری آهن نیازمند هستند.

اما از منابع غذایی غنی از این ماده می‌توان به ماهی، اسفناج، جگر، انواع حبوبات، گوشت قرمز و کینوآ اشاره کرد.

 گلوتامین

تخم مرغ (724press.com)

گلوتامین نوعی اسید آمینه است که از آن در ساخت پروتئین استفاده می‌شود. بدن انسان در حالت عادی دارای مقادیر کافی گلوتامین است؛ مگر آنکه بدن تحت تأثیر استرس قرار گرفته و فرسوده شده باشد. مطالعات انجام شده نشان داد که ۲ گرم از غذاهای حاوی مقادیر بالای گلوتامین می‌توانند باعث افزایش ترشح هورمون رشد از غده‌ی هیپوفیز شوند.

پس اگر تمایل دارید میزان این اسید آمینه را در بدن خود افزایش دهید حتماً مصرف خوراکی‌هایی همچون سبزیجات دارای برگ سبز به صورت خام، پروتئین‌های حیوانی نظیر تخم مرغ، شیر، ماست و پنیر را در اولویت قرار دهید. از سوی دیگر بد نیست بدانید شیر بز دارای سطوح بالایی از گلوتامین است؛ بنابراین می‌توان شیر بز را جایگزین شیر مصرف خود کرده یا از فرآورده‌های لبنی تهیه شده از شیر بز در رژیم غذایی روزانه استفاده کرد.

سخن آخر

پدر و کودک (724press.com)

افزایش تولید و ترشح هورمون رشد می‌تواند به رشد بدن و نیز افزایش قد کمک کند؛ بنابراین اگر هنوز در دهه‌ی سوم زندگی خود هستید با خوردن وعده‌های متعدد تهیه شده از مواد خوراکی فوق می‌توانید از فواید این هورمون نهایت استفاده را ببرید. حتی اگر از سن رشد عبور کرده‌اید هم نگران نباشید؛ خوردن این مواد غذایی دست کم سلامت کلی بدن شما را بهبود خواهد بخشید. بسیاری از مردم از رژیم غذایی پیروی می‌کنند که ناخواسته منابع لازم برای حفظ سلامت بدن را در خود جای نداده است. 

در مجموع خوردن مواد خوراکی که حاوی ملاتونین بوده یا در نهایت مواد مغذی آنها به ملاتونین تبدیل می‌شود به خواب بهتر افراد کمک می‌کند؛ یک خواب خوب و باکیفیت هم  باعث افزایش ترشح هورمون رشد، افزایش قد و کاهش وزن می‌شود. این همه خواص ارزش تغییر سبک زندگی و برنامه غذایی روزانه را دارد. پس تا فرصت‌ افزایش قد را از دست نداده‌اید، دست به کار شده و ظاهری جذاب‌تر برای خود بسازید.

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم از مرور آن و همراهی با ما لذت برده باشید.