سرویس اجتماعی

غذاهای ممنوعه برای افراد مبتلا به التهاب مفاصل یا آرتریت

التهاب مفاصل یا آرتریت

مفاصل نقش مهمی در زندگی روزانه ما بازی می‌کنند، مفصل اغلب محل اتصال دو یا چند استخوان است و سلامت آنها باعث راحتی تحرک و سرزندگی افراد می‌شود. اما زمانی که این بخش از بدن دچار مشکل می‌شود، زندگی فرد عمیقاً تحت تأثیر آن قرار گرفته و او را از انجام بسیاری از حرکات به صورت آزادانه محروم می‌کند. بیماری آرتریت (Arthritis) یا التهاب مفصل یکی از شایع‌ترین مسائلی است که نشان از آسیب مفصلی در افراد دارد.

مطلب مرتبط: آسیب‌های کشکک زانو در کمین دختران

آیا شما یکی از ۵۳ میلیون انسانی هستید که به این بیماری ناخوشایند مبتلا هستید؟ پس بهتر است بدانید بیماری التهاب مفصل در اصل یک بیماری واحد نیست؛ بلکه عنوانی جامع برای بیش از صد نوع بیماری مرتبط با مفاصل بدن است که صرف‌نظر از سن و جنس و نژاد، افراد را گرفتار خود می‌کند. این بیماری می‌تواند باعث ایجاد درد مفصلی، تورم و آماس شده و در ادامه روی دامنه‌ی حرکتی فرد تأثیراتی منفی برجای بگذارد. از طرف دیگر این بیماری می‌تواند با افزایش سن بدتر و بدتر شده و حتی ممکن است در ادامه شروع به اثرگذاری مخرب روی دیگر اندام‌ها و حتی پوست افراد کند.

التهاب مفاصل (724press.com)

معمولاً در مورد هر بیماری در کنار درمان‌های دارویی بهتر است افراد روی سبک زندگی و برنامه غذایی خود تغییراتی ایجاد کرده و از این راه به درمان و بهبود علائم بیماری کمک کنند. در مورد بیماری التهاب مفصلی نیز انتخاب منوی غذایی مناسب می‌تواند کمک کننده باشد. اما با این حال آنچه در مورد این بیماری حائز اهمیت بیشتری است، فهرست غذاهایی است که خوردن آنها ممکن است باعث شتاب گرفتن روند بیماری و حتی بدتر شدن علائم و نشانه‌های آن در سطحی هشدار دهنده شوند. خوراکی‌هایی که گاه بهتر است قید خوردن آنها را به صورت کامل بزنید. 

مطلب مرتبط: ترفندهای تقویت زانوها

التهاب مفصل به طرق مختلف روی افراد اثر گذاشته و هر کس را به شکلی درگیر خود می‌کنند. در واقع باید اشاره کرد که بیماری‌های مختلفی همچون نقرس، رماتیسم و غیره همگی با هم زیر چتری بزرگ قرار می‌گیرند که از آن با عنوان بیماری التهاب مفصل یاد می‌شود. بنابراین قبل از شروع درمان و تلاش برای امتحان کردن شیوه‌های بهتر درمانی، بهتر است به خوبی با نوع بیماری و منشأ آن آشنا شده و همه نشانه‌ها را تحت کنترل داشته باشید. اما درنهایت اکثر افراد مبتلا به انواع مختلف بیماری‌های مفصلی لازم است تعدادی از خوراکی‌های فهرست زیر را به صورت جدی از منوی غذایی خود حذف کنند؛ چون ممکن است باعث بدتر شدن تورم و التهاب مفصل، شدید شدن درد و در نهایت محدودیت حرکت آنها شود.

سخن را کوتاه کرده و از شما دعوت می‌کنیم در این مرور مهم با ۷۲۴پرس (724press.com) همراه باشید. 

غذاهای سرخ کرده

غذای سرخ کرده (724press.com)

غذاهای چرب و سرخ کرده معمولاً یکی از خوراکی‌های محبوب بسیاری از افراد فارغ از هر سن و سالی می‌باشند؛ اما مصرف مداوم آنها ممکن است سلامت شما را به صورت جدی تحت تأثیر خود قرار دهد. در واقع این شما هستید که باید تصمیم بگیرید بین خوردن یک خوراکی ناسالم اما خوشمزه و درد و تورم و التهاب مفاصل حاصل از آن و یک زندگی سالم بدون درد و احساس ناراحتی که با یک رژیم غذایی سالم به دست خواهد آمد، کدام یک را انتخاب کنید؟

از هر جنبه‌ای که به این قضیه نگاه کنیم یک حقیقت مسلم وجود دارد، غذاهای سرخ کرده به هیچ عنوان و در هیچ شکلی برای بدن انسان مفید نیست و حتی اگر فرد مبتلا به التهاب مفصل هم نباشد، ممکن است درگیر بیماری‌های خطرناک دیگری همچون دیابت، مشکلات کلیوی، بیماری‌های قلبی و عروقی و حتی احتباس آب در بدن شود که در نهایت روی مفاصل نیز تأثیر گذار هستند. هرچند باید به این نکته هم اشاره کرد که تحقیقاتی که اخیراً انجام شده نشان دادند حتی استفاده کمتر از این غذاها در برنامه غذایی افراد می‌تواند باعث کاهش تورم و احتباس آب در بدن شده و در نهایت حتی برای استخوان‌های بدن نیز مفید باشد.

پس اگر قادر نیستید از لذت خوردن غذاهای سرخ کرده به صورت کامل صرفنظر کنید، حداقل مصرف آنها را تا حدی کاهش دهید و از سلامتی حاصل از این تصمیم لذت ببرید. 

روغن ذرت

ذرت (724press.com)

اگر شما هم در زمره‌ی افرادی هستید که گاهی در خوردن یا پخت انواع شیرینی زیاده‌روی می‌کنند، ممکن است متوجه اثرات منفی آنها روی التهاب مفاصل خود شده باشید. در کنار استفاده از آرد سفید که فاقد مواد ریز مغذی است، روغن ذرت به کار رفته در طبخ این خوراکی‌ها عامل اصلی التهاب، تورم و البته درد مفاصل افراد است.

پس دفعه‌ی دیگر قبل از مصرف یا پخت این نوع خوراکی‌ها به دستور تهیه و مواد به کار رفته در طبخ آنها توجه کرده اطمینان حاصل کنید به جای  روغن ذرت از روغن‌های حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ استفاده شود که یه ضد التهاب خوب و مناسب برای جایگزینی با این نوع روغن به شمار می‌رود.

آبنبات

آبنبات (724press.com)

استفاده گاه و بیگاه از این خوشمزه خوش آب و رنگ هیچ مشکلی ندارد؛ اما مشکل از آنجایی آغاز می‌شود که مصرف آبنبات به صورت صولانی مدت باشد که در این صورت بسیار مضر و آسیب زننده است. بنابراین بهتر است به برنامه غذایی خود توجه کرده و ببنید شما تا چه میزان از این شیرینی خوشمزه اما زیان‌آور استفاده می‌کنید.

آبنبات و دیگر شیرین کننده‌های حاوی درصد قند بالا مسئول بسیاری از مشکلاتی هستند که سلامت عمومی بدن انسان را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهند که از آن جمله می‌توان به بهداشت و سلامت دهان و دندان ضعیف، آسیب‌های سلولی و دیابت اشاره کرد. از سوی دیگر آنها همچنین در بروز بیماری نقرس نیز حائز اهمیت هستند. نقرس نیز یک بیماری التهابی است که باعث ایجاد درد در مفاصل فرد شده و تحت تأثیر عواملی همچون بالا رفتن میزان قند و سطوح اسید اوریک رو به وخامت می‌گذارد. این عوامل نه تنها باعث بدتر شدن وضعیت فرد می‌شود، بلکه در کنار آن باعث گسترش بیماری به نقاط دیگر نیز می‌شوند. 

پنیر و لبنیات

پنیر (724press.com)

در مورد محصولات لبنی نوعی تعادل جالب توجه وجود دارد؛ به این معنی که مشخص نیست دقیقاً این محصولات باعث بهبود وضعیت افراد می‌شوند یا نه، باعث شدت گرفتن علائم بیماری می‌شوند. با این حال اگر شما در میان افرادی قرار دارید که به صورت عادی نیز به محصولات لبنی واکنش نشان داده و با نشانه‌هایی همچون تورم و التهاب مفاصل درگیر هستید، پس بهتر است در اولین فرصت مصرف شیر و پنیر را قطع کنید. دست کم این مسئله را امتحان کنید و ببنید آیا با قطع مصرف فرآورده‌های لبنی وضعیت سلامت مفاصل‌تان بهبود پیدا می‌کند یا خیر؟

اما همانگونه که مصرف لبنیات به دلیل پروتئین‌های خاص برای گروهی از مردم مشکل زا بوده و باعث درد و تورم مفاصل می‌شود، در مقابل گروهی دیگر دچار هیچ نوع مشکلی نشده و از مصرف آن لذت می‌برند. پس این مسئله به وضعیت بدنی شما بستگی دارد و با یک آزمایش ساده خودتان متوجه می‌شوید که مصرف این مواد خوراکی برای‌تان مفید است یا مضر؟

چربی‌های ترانس

کیک (724press.com)

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، اگرچه مصرف شماری از چربی‌ها اصولا کار درستی نیست، اما چربی‌های ترانس چیزی فراتر از این نوع چربی‌ها بوده و مضرات بیشتری دارند. مصرف این نوع چربی می‌تواند باعث احتباس آب در بدن و در ادامه تورم شده و از این راه سلامت مفاصل بدن را تحت تأثیر خود قرار دهد. از سوی دیگر این مسئله روی وضعیت عروق قلبی نیز اثرگذار بوده و سلامت سیستم گردش خون را نیز تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهند.

از منظر بررسی مواد مغذی باید اذعان کرد که چربی‌های ترانس فاقد هرگونه مواد مفید هستند، اما متأسفانه در مقابل در تهیه‌ی بسیاری از مواد غذایی از جمله اسنک، فست فود و غذاهای سرخ شده به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند. براساس تحقیقات انجام شده در مدرسه پزشکی هاروراد مشخص شد که هیچ نوع نشانه‌ای دال بر سالم بودن مصرف این نوع چربی وجود ندارد و نمی‌توان سطح خاصی برای استفاده آنها در نظر گرفت؛ به عبارت دیگر بهتر است به کل استفاده از این چربی‌های خطرناک را کنار بگذارید. همچنین از مصرف غذاهایی که روی بسته‌بندی آنها ذکر شده که با روغن‌های هیدروژنه تهیه شده‌اند، جداً خودداری کنید.

طعم دهنده‌ی مونو سدیم گلوتامات (Mono-Sodium Glutamate)

خوراک گوشت (724press.com)

طعم دهنده‌ی خوراکی مونو سدیم گلوتامات که به اختصار MSG نامیده می‌شود، نقشی کلیدی در بروز التهاب مفصل و نیز ایجاد مشکلات کبدی دارد؛ در حالی که هدف اصلی از اضافه کردن این ماده به مواد خوراکی طعم بخشیدن به آنها است، در نهایت مونو سدیم گلوتامات برای بدن شما طعم بیماری را به دنبال دارد.

متأسفانه از این افزودنی در بسیاری از غذاهای آماده مصرف و متداول استفاده می‌شود و به ویژه در تهیه انواع سس و نیز دستورهای آشپزی آسیایی کاربرد دارد. اما این تمام داستان نیست؛ چرا که تعدادی از کارخانجات تولیدکننده غذاهای آماده‌ای همچون گوشت‌های آماده، سوپ و حتی طعم دهنده‌های سالاد نیز استفاده می‌شود؛ امری که به ویژه برای افراد مبتلا به بیماری التهاب مفصل بسیار مضر است. 

کربوهیدرات‌های تصفیه شده

دونات (724press.com)

در حالی که مصرف کربوهیدرات‌ها به تنهایی پیشنهاد بدی برای مبتلایان به التهاب مفصلی نیست، اما در مقابل مصرف فرآورده‌های حاوی کربوهیدرات‌های تصفیه شده از اساس انتخاب بسیار بدی برای این افراد است. این نوع کربوهیدرات در مواد خوراکی همچون برنج سفید، نان و حتی سیب زمینی سفید وجود داشته و می‌تواند باعث تورم مفصلی شده و سلامت فرد را دچار مشکل کند.

مطلب مرتبط: برنج قهوه ای یا سفید؟ کدام برنج برای سلامتی مفیدتر است؟

از سوی دیگر از این غذاها به عنوان مواد خوراکی با ضریب گلیسمیک (high-glycemic index foods) بالا نیز یاد می‌شود که اغلب باعث افزایش وزن افراد نیز می‌شود. بنابراین بهتر است به جای استفاده از این نوع مواد غذایی از کربوهیدرات‌های ساده استفاده کرده و غذاهای تهیه شده با غلات کامل و متنوع را جایگزین آنها کنید؛ باور کنید با این کار بدن و نیز مفاصل‌تان از شما سپاس‌گذار خواهند بود. 

استعمال دخانیات

سیگار کشیدن (724press.com)

بله، درست است که در این فهرست قرار بود تنها به مرور خوراکی‌های مضر برای افراد مبتلا به بیماری التهاب مفصلی بپردازیم، اما واقعیت این است که ممکن نیست جایی صحبت از سلامت باشد و بحث کشیدن سیگار و مصرف دخانیات پیش کشیده نشود.

واقعیت این است که کشیدن سیگار برای سلامت عمومی افراد بسیار مضر و خطرناک بوده و همچنین باعث التهاب نیز می‌شود که خود یکی از بدترین مشکلاتی است که گریبان‌گیر افرادی است که با بیماری التهاب مفصل سروکار دارند. سیگار غذا نیست اما نزدیک به ۳۷ میلیون نفر تنها در ایالات متحده به مصرف هر روزه آن معتاد هستند.

مطلب مرتبط: کشیدن سیگار مساوی با ابتلابه سرطان مثانه

بنابراین اگر به فکر وضعیت ریه‌های خود نیستید، دست کم مفاصل‌تان را ارج نهاده و به خاطر سلامت آنها قید کشیدن سیگار را بزنید. در ادامه بد نیست یادآوری کنیم ریسک خطر ابتلا به رماتیسم مفصلی در افراد معتاد به سیگار بسیار بیشتر از افرادی است که سیگار نمی‌کشند.

سالاد سبزیجات (724press.com)

در خاتمه یادآوری می‌کنیم بیماری التهاب مفصل یکی از بیماری‌های ناخوشایند است؛ چرا که به محض آنکه به آن مبتلا شوید، باید برای باقی عمرتان با تبعات ناشی از این بیماری دست و پنجه نرم کنید. و در عین حال فراموش نکنید درد ناشی از التهاب مفصل گاهی به اوج خود می‌رسد که تحمل آن برای بسیاری از مردم بسیار سخت است. داروهای موجود ممکن است تا حدی روی بهبود بیماری تأثیرگذار باشند اما قطعاً راهی طولانی برای تسکین درد و ناراحتی‌های ایجاد شده در پیش دارند. به همین خاطر بهتر است در کنار آنها به غذاهای مصرفی خود نیز توجه کرده و با پیروی از یک رژیم غذایی سالم خود نیز در تسکین دردهای خود کوشا باشید.

مطلب مرتبط: معرفی خوراکی هایی که زندگیتان را نجات می دهند

توجه داشته باشید در میان موارد فوق استعمال دخانیات و نیز مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه شده ممکن است بدون آنکه خود شما متوجه شوید نیز باعث ایجاد التهاب در بدن شوند؛ به همین خاطر تغییر سبک زندگی و برنامه غذایی را در اولویت قرار دهید. همچنین استفاده از مواد خوراکی دیگر را نیز با آزمون و خطا بررسی کنید تا بفهمید دقیقاً مصرف کدام موارد باعث تشدید درد و ناراحتی مفصلی شما می‌شود.

اما اگر شما یکی از مبتلایان به این بیماری نیستید، از هم اکنون وضعیت را جدی گرفته و فراموش نکنید که همواره پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین با کنترل وزن، کاهش مصرف غذاهای آماده و فرآوری شده و جایگزینی مواد غذایی سالم، سلامتی این موهبت خدادادی را ارج بگذارید. امیدوارم از مطالعه این مطلب ۷۲۴پرس (724press.com) و همراهی با ما لذت برده باشید.

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید